اهمیت نخ دندان کشیدن
23 آذر ماه 1399
عادت مکیدن انگشت در کودکان و بزرگسالان
16 دی ماه 1399

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندانی (لمینت های پرسلاین که تحت عنوان ونیرهای پرسلاین نیز شناخته می شوند) یک پوسته نازک هستند که با مواد همرنگ دندان ها و بر اساس نیازهای فردی بیماران طراحی می شوند. این پوسته های نازک به سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند تا رنگ، شکل، اندازه، یا ارتفاع آنها را تغییر دهند و ظاهر آنها را بهبود بخشند.

لمینت هایی که از پرسلاین ساخته می شوند از لایه های مختلف پرسلاین نازک ساخته می شوند که با مینای دندان های طبیعی و لایه چسبناک جایگزین می شوند. بر خلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت های پرسلاین نیازی به تراشیدن دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمان درست توسط دندانپزشک، تنها برخی آماده سازی های محدود برای جایگذاری لمینت بدون هیچ گونه آسیب به دندان های طبیعی نیاز هستند.

علاوه بر جنبه زیبایی، عملکرد صحیح لمینت مهم است، و نیز اینکه اصلاح و پیوند و اتصال قوی دندان های طبیعی و لمینت های پرسلاین ضروری است. دندانپزشکان از رزین هایی استفاده می کنند که به نور حساس هستند تا لمینت پس از نصب روی دندان با تاباندن اشعه خاصی محکم شود.

تفاوت لمینت و ونیر دندان

تفاوت لمینت و ونیر دندان

آیا لمینت دندانی می توانند موجب تخریب دندان های شما شوند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما در زمینه دندانپزشکی زیبایی مجرب باشد و تجربه کافی داشته باشد، دندان های طبیعی شما هیچ آسیبی نخواهند دید. دندانپزشک از شما می خواهد یک تصویر رادیو گرافی کلی با اشعه ایکس از دهان و فک بگیرید و دندان های شما را معاینه خواهد کرد تا اطمینان حاصل نماید که لمینت های دندانی برای شما مناسب هستند. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه های دیگر مانند ونیرهای کامپوزیت، باندینگ دندان ها، ارتودنسی، سفید کردن دندان ها، یا تنها کانتورینگ دندان ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد. لازم است اطلاعات کافی در مورد همه گزینه های درمانی داشته باشید تا بهترین راه را انتخاب نمایید.

تفاوت لمینت و ونیر دندان

تفاوت لمینت و ونیر دندان

مزایای لمینت دندانی

از آنجا که لمینت های دندانی برای هر کسی درست شبیه دندان های اصلی او و به صورت سفارشی ساخته می شوند، بنابراین ایجاد تمایز بین آنها لمینت و دندان های طبیعی غیر ممکن است. لمینت ها بر خلاف دندان های طبیعی، به دلیل فناوری جدیدی که برای ساخت مواد آن به کار گرفته می شود، نسبت به لکه های ناشی از چای و قهوه مقاوم هستند.

لمینت ها می توانند برای تیره ترین دندان ها که در برابر دیگر روش های سفید کردن مقاوم هستند بهترین روش سفید کردن باشند.

معایب لمینت دندانی

ساخت لمینت های پرسلاین زمان بر است و نصب آنها حداقل با یک هفته تأخیر انجام می شود. در صورتی که لمینت به درستی نصب شده باشد، و فاکتورهای تخریب دندان محدود یا حذف شده باشند بیمار می تواند از لمینت ها مانند دندان های طبیعی استفاده کند. علیرغم استحکام بالای لمینت ها، اما آنها می توانند آسیب پذیر نیز باشند.

لمینت ها درست مانند دندان های طبیعی نباید تحت فشار زیاد قرار بگیرند. برای مثال، باید از جویدن دندان، خوردن یخ، یا باز کردن قوطی نوشیدنی با دندان ها خود اجتناب نمایید.

فرایند دریافت لمینت

این فرایند از چند گام تشکیل می شود:

گام اول: در یک جلسه فرایند آماده سازی های لازم روی دندان ها با دقت و ظرافت کامل انجام خواهد شد که میزان درستی آن میلی متری خواهد بود.

گام دوم: در همان جلسه دندانپزشک از دندان ها و هر دو فک شما قالب خواهد گرفت (حتی برای انجام دادن لمینت ها برای دندان های یک فک).

بقیه فرایند حدود یک هفته بعد انجام خواهد شد.

در این اثناء، قالب ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شوند، لمینت ها به صورت یک پوسته پرسلاین نازک ساخته می شوند و در کوره یا بلوک پرسلاین قرار داده می شوند تا زیباترین، درخشان ترین، و شفاف ترین محصولات مشابه لایه مینای دندان های طبیعی تولید شود.

در جلسه دوم، لمینت ها روی دندان ها قرار می گیرند و با چسب های رزینی خیلی محکم به سطح دندان ها چسبانده می شوند. در صورت درست پیش رفتن همه مراحل، لمینت ها به بخش جدایی ناپذیری از دندان ها تبدیل می شوند، هیچ فاصله یا نابرابری وجود نخواهد داشت، و شما می توانید مانند دندان های طبیعی برای پاکسازی آنها از نخ دندان استفاده کنید.

کاملاً واضح و مشهود است که برای داشتن چهره ای طبیعی و محافظت از لایه های دندان ها، دقت دندانپزشک و همکاری لابراتوار متخصص ضروری است، و نیز استفاده درست از مواد بسیار مؤثر و ارزشمند است.

تفاوت لمینت و ونیر دندان

تفاوت لمینت و ونیر دندان

مراقبت از لمینت ها

مراقبت از لمینت های دندانی نسبتاً ساده است و باید با آنها مانند دندان های طبیعی برخورد کرد، با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم. معمولاً، دندانپزشک شما پیشنهاد می دهد از خمیر دندان های فلورایده غیر ساینده استفاده کنید. لازم است یک هفته پس از جایگذاری لمینت های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا عملکرد لمینت ها و واکنش دهان شما به لمینت ها را بررسی نمایید. حتی اگر با لمینت های خود مشکلی نداشته باشید، اما پس از یک هفته برای چکاپ دهان و سلامت دندان ها، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر عادت دندان قروچه دارید، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد از محافظ های دندان استفاده کنید تا در طول شب از دندان ها در برابر فشردن و ساییدن روی یکدیگر محافظت کنید.

علاوه بر این، باید پیوسته به دندانپزشک خود مراجعه کنید، زیرا لمینت های پرسلاین باید با خمیرهای ساینده خاصی پولیش شوند. لازم است دندانپزشک شما دندان های شما را در طول مدت کوتاهی چک کند، تا در صورت وجود، حتی کوچکترین علائم و نشانه های تخریب را بیابد.

تفاوت بین ونیر و لمینت

اطلاع داشتن از تفاوت بین لمینت های دندانی و ونیرهای دندانی مهم است زیرا می تواند به بیمار کمک کند تصمیم بگیرد کدام گزینه برای دندان ها و نیازهای لبخند او بهتر است. برای مثال، کسی که دندان های کج یا فاصله دار دارد، بهتر است به فکر دریافت ونیرهای دندانی باشید که انعطاف پذیرتر و با ثبات تر از لمینت های دندانی هستند. با این حال، در صورتی که مشکل تغییر رنگ یا لب پر شدگی های جزئی باشد، لمینت ها گزینه هایی فوق العاده هستند زیرا سبک هستند و نیاز به تراش مینای دندان ندارند.

تفاوت لمینت و ونیر دندان

تفاوت لمینت و ونیر دندان

ونیرهای دندانی

ونیرهای دندانی از دو ماده مختلف به نام های کامپوزیت و پرسلن ساخته می شوند. ونیرهای کامپوزیتی گزینه هایی هستند که نسبت به نمونه های پرسلن ترجیح داده می شوند زیرا مستعد لک شدن هستند. با این حال، دریافت ونیرهای کامپوزیتی نیاز کمتری به آماده سازی دندان های طبیعی دارد و بیمار در یک روز می تواند آنها را دریافت کند.

از سوی دیگر، ونیرهای پرسلن عموماً قیمتی دو برابر قیمت ونیرهای کامپوزیتی دارند و نیاز است برای جایگذاری آنها مقداری از مینای دندان ها تراشیده شود. علاوه بر این، در صورت لب پر شدن یا آسیب دیدن آنها قابل ترمیم نیستند. با این حال، آنها ظاهری طبیعی دارند. با دوام تر هستند و می توانند تا 10 سال دوام داشته باشند.

جایگذاری ونیرهای دندانی، بویژه ونیرهای پرسلن، نیازمند زدودن مقداری از مینای دندان ها و تغییر شکل دندان ها است. این کار به این منظور انجام می شود که ونیرها به راحتی روی دندان ها قرالر بگیرند و ظاهری برجسته و غیر طبیعی پیدا نکنند. این منجر به بروز مشکل می شود زیرا محافظ دندان های طبیعی برداشته شده است و تنها چیزی که برای محافظت باقی مانده است ونیر است. گرچه آنها قابل تعویض هستند، اما وقتی وینرهای دندانی برداشته می شوند دندان محافظ خود را از دست می دهد.

لمینت ها

لمینت ها می توانند تحت عنوان ونیرهای پرسلن پیشرفته شناخته شوند زیرا آنها عملکرد و مزایای مشترکی دارند. با این حال، هنگام کار گذاری لمینت های دندانی، لازم نیست در مینای دندان و ساختار دندان ها تغییری ایجاد شود. گرچه ممکن است این در دراز مدت برای سلامت دندان ها بهتر باشد، اما دریافت لمینت های دندانی هنوز هم معایبی دارد.

گرچه لمینت های دندانی به اندازه لنزهای تماسی نازک هستند و جایگزینی نازک تر براب ونیرهای پرسلن هستند، اما وقتی بدون ایجاد تغییر در دندان کار گذاشته می شوند آنها می توانند روی دندان ها برجسته باشند. آنها معمولاً گران تر از ونیرهای پرسلن هستند.

تفاوت لمینت و ونیر دندان

تفاوت لمینت و ونیر دندان

کدام یک بهتر است؟ بستگی دارد!

در نهایت، تصمیم گیری برای دریافت هر یک از این گزینه ها (ونیر یا لمینت) به عهده بیمار و دندانپزشک است البته با توجه به اینکه کدام گزینه برای بیمار بهتر است. علت این است که نیازهای هر بیمار متفاوت هستند و معمولاً وقتی نیازهای شخصی، هزینه، و عوامل دیگر در نظر گرفته می شوند، یک گزینه بر گزینه دیگر ارجحیت دارد.

وقتی نوبت به بهبود لبخند می رسد، ونیرها و لمینت های دندانی گزینه هایی فوق العاده هستند. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا متوجه شوید آیا شما گزینه ای مناسب هستید، و اینکه کدام گزینه برای شما بهتر خواهد بود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت