لمینت چیست و چه تفاوتی با ونیر دارد؟
23 آذر ماه 1399
مضرات سیگار و دخانیات برای دهان و دندان ها
2 بهمن ماه 1399

مکیدن انگشت یک عادت طبیعی و منعکس کننده است که به نوزادان کمک می کند خود را تسکین دهند و یاد بگیرند چگونه تغذیه شدن را بپذیرند. اکثر نوزادان طی چند ساخت نخست پس از تولد رفتارهای مکیدن انگشت، شست، یا انگشتان پا را نشان می دهند. بسیاری از آنها حتی درون رحم نیز شست خود را می مکند.

مکیدن انگشت بین نوزادان و کودکان نوپا و کم سن شایع است. بسیاری از کودکانی که مکیدن انگشت را انجام می دهند انجام این کار را بدون هیچ مداخله ای و همزمان با رفتن به مدرسه ترک می کنند. برخی دیگر نیز به اشکال خفیف مداخله از سوی والدین خود واکنش نشان می دهند.

هیچ اطلاعات خاصی وجود ندارد مبنی بر اینکه اغلب چه تعداد از کودکانی که مکیدن انگشت را انجام می دهند این کار را تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه می دهند. با این حال، شواهد حکایتی نشان می دهند که بسیاری از افراد بزرگسال شست خود را می مکند- شاید از هر 10 نفر یک نفر باشد.

گرچه اکثر افرادی که کار مکیدن انگشت را انجام می دهند به صورت خود به خود این عادت را ترک می کنند اما به نظر می رسد درصدی از آنها سال ها در خلوت خود این عادت را ادامه دهند. برای برخی از آنها، مکیدن انگشت ممکن است حتی عادتی برای تمما عمر باشد.

دلایل انجام این کار هنوز هم کاملاً درک نشده اند. شاید به این دلیل باشد که این رفتار یک حس راحتی بوجود می آورد و برای فردی که آن را انجام می دهد موجب کاهش اضطراب می شود.

گرچه این عادت نسبتاً خوش خیم است، اما بدون عوارض جانبی، بویژه برای سلامت دندان ها نیست.

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

علل مکیدن انگشت در بزرگسالان

افراد بزرگسالی که انگشتان خود را می مکند ممکن است متوجه شوند که این امر اضطراب و استرس را کاهش می دهد و به آنها کمک می کند تا آرام شوند. ممکن است برخی افراد بزرگسالی که شست خود را می مکند در دوران کودکی آسیب دیده باشند و در طول این مدت برای آرام کردن خود به این رفتار روی آورده باشند. در برخی موارد، این رفتار ممکن است به سادگی باقی بماند، و دسترسی راحت به تسکین دهنده فشار روانی را ایجاد کند. علاوه بر این، مکیدن انگشت ممکن است به عادتی تبدیل شود که تقریباً غیر ارادی است و علاوه بر کاهش استرس برای رفع خستگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شواهد حاکی از این هستند که برخی افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا trichotillomania (بیماری ناشی از تمایل غیر قابل مقاومت برای کندن موهای سر ابرو، یا موهای بدن) شست خود را نیز می مکند.

Age regression شرایطی است که در آن فرد از خود رفتارهایی نشان می دهد که بیشتر بین افراد بزرگ تر از آنها شایع هستند. گاهی اوقات مکیدن انگشت با این بیماری همراه است.

عوارض مکیدن انگشت

مکیدن انگشت در کودکانی که چند دندان شیری دارند عوارض سوء زیادی ندارد. با این حال، به محض رویش دندان های دائمی، مکیدن انگشت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در نحوه قرار گیری دندان ها شود. در افراد بزرگسال، مشکلات بایت و سلامت دهان و دندان ممکن است بدتر شوند مگر اینکه با دریافت بریس ها یا قطع این رفتار برطرف شوند.

وقتی مکیدن انگشت با شدت و برای مدت زمان طولانی تری انجام می شود عوارض جانبی آن برجسته تر خواهند شد.

مکیدن انگشت می تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد، از جمله:

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

اپن بایت

جدی ترین عارضه جانبی مکیدن انگشت انواع مال اکلوژن های دندانی هستند. مال اکلوژن اصطلاحی طبقه بندی شده است که نامرتبی و کجی دندان ها را توصیف می کند که هنگامی که دهان بسته است قابل مشاهده است. دو نوع از شایع ترین مال اکلوژن ها که در نتیجه مکیدن انگشت بروز پیدا می کنند اپن بایت و اور بایت هستند، که در مورد آنها بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

اپن بایت قدامی زمانی اتفاق می افتد که دندان های جلوی دو فک بالا و پایین رو به جلو منحرف می شوند. این کجی به این معنا است که حتی با کامل بستن دهان، دندان های جلو با یکدیگر تماس ندارند. گاهی اوقات ممکن است دندان های پیشین فک پایین رو به زبان منحرف شوند. حین مکیدن شدید و با قدرت انگشت، عضلات گونه خم می شوند. این ممکن است منجر به تغییر شکل گونه و منجر به بروز کراس بایت شود، نوع دیگری از مشکل کجی دندان ها. تغییراتی که در شکل فک اتفاق می افتد می توانند ظاهر صورت را نیز تحت تأثیر قرار دهند. اپن بایت ممکن است در آینده نیاز به اصلاح با درمان ارتودنسی داشته باشد یا ممکن است دیگر مشکلات کجی دندان ها را پیچیده تر کنند که مستلزم انجام درمان ارتودنسی است.

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

اوربایت

مانند مال اکلوژن اپن بایت، اوربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان ها رو به جلو منحرف شده باشند. با این حال در اوربایت این کجی منحصر به دندان های جلوی فک بالا است. این کجی به این معنا است که وقتی دهان بسته است، به جای آنکه دندان های فک بالا به صورت طبیعی با دندان های فک پایین تماس داشته باشند، دندان های فک بالا دندان های فک پایین را پوشش می دهند.

مال اکلوژن اوربایت می تواند شکل صورت و لبخند را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که اوربایت شدید دارند برای حل مشکل خود ممکن است به درمان ارتودنسی گسترده نیاز داشته باشند. در برخی موارد، بیمارانی که اوربایت دارند ممکن است نیاز به درمان با هدگیر و دیگر ابزارهای جایگزین ارتودنسی داشته باشند زیرا همپوشانی دندان ها می تواند مانع جایگذاری درست براکت های فلزی بریس های سنتی شوند.

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

مشکلات پوستی

کودکانی که انگشت می مکند، طی یک دوره یک ساله ممکن است مشکلات پوستی جدی و ناراحت کننده ای در انگشتی که می کند احساس کنند. پوست وقتی در معرض رطوبت دهان قرار می گیرد، مستعد بروز دیگر حوادث می شود. در برخی موارد، پوست ممکن است ترک بخورد یا خونریزی کند، که باعث می شود دست های کودکان مستعد بروز عفونت شود.

ممکن است انگشت شست شروع به پینه بستن کند. علاوه بر این، فشار و رطوبت ناشی از مکیدن انگشت ممکن است ناخن انگشت را در بر بگیرد و باعث رشد یا لایه برداری آن شود.

در صورتی که کودک شما در نتیجه مکیدن انگشت مشکلات عمده پوستی را تجربه کند، ممکن است لازم باشد با بانداژ انگشت مورد نظر او، قرار دادن دستکش های انگشتی پزشکی روی انگشت او، یا به هر شکل دیگری از انگشت او محافظت کنید. از تکنیک های بیزاری مانند فرو بردن انگشت او داخل یک ماده مزه دار ناخوشایند پرهیز کنید زیرا این استراتژی می تواند باعث نا امیدی زیادی شودو به ندرت نتایج ماندگاری دارد.

عفونت های دهانی

بدون شستشوی دقیق و با دقت دست ها، مکیدن انگشت ممکن است باعث شود میکروب و باکتری ها وارد دهان شوند، و یه صورت بالقوه موجب بروز عفونت در دندان ها یا لثه ها شوند.

مشکل در حرف زدن

از آنجا که مکیدن انگشت روی رشد دندان ها، فک، و پلیت (سقف دهان) تأثیر می گذارد، این عادت می تواند نحوه غذا خوردن و حرف زدن را نیز تغییر دهد. مکیدن انگشت می تواند باعث شود نوک زبانی حرف بزنید و دیگر مشکلات برای حرف زدن برای شما بروز پیدا کنند، از جمله ناتوانی در تلفظ حروف صامت سخت مانند “ت” و “د”.

بدون مراقبت های دندانی درست، حتی گفتار درمانی های با کیفیت خیلی بالا نیز ممکن است نتوانند این مشکلات را کامل برطرف کنند زیرا بد ادا کردن حروف و اصوات تا حدودی در نتیجه شکل دندان ها در ارتباط با زبان بروز پیدا می کند.

مشکلات گفتاری ممکن است باعث شوند برقراری ارتباط مؤثر برای کودک دشوار شود. بسیاری از کودکانی که مشکلات گفتاری دارند نیز سطوح بالای نا امیدی، عصبانیت، و احساس انزوا را تجربه می کنند.

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

مشکلات اجتماعی

حتی قبل از آنکه مشکل مکیدن انگشت کودک شما به یک تهدید واقعی برای رشد دندانی کودک تبدیل شود، ممکن است این عادت منجر به بروز مسائل اجتماعی شود. کودکانی که در اجتماع انگشت خود را می مکند ممکن است مورد تمسخر همسالان خود قرار بگیرند، گرچه مکیدن شست یک عادت عادی کودکی است، اما هر چه کودک بزرگتر می شود، افراد دیگر ممکن است بیشتر او را به خاطر ادامه این عادت قضاوت کنند.

برای بسیاری از کودکان، مکیدن انگشت یک واکنش غیر آگاهانه به استرس یا خستگی است. از آنجا که ممکن است کودک شما قبل از بردن انگشت سمت دهان خود فکر نکند، ممکن است برای فائق آمدن به این عادت در مرحله مناسب رشد، نیاز به حمایت و دستور العمل های شما داشته باشد.

همان طور که برای کمک به کودک خود در توقف عادت مکیدن انگشت تلاش می کنید، مهم است به خاطر داشته باشید که این عادت هیچ مسئله فیزیولوژیکی یا رشدی را نشان نمی دهد. ممکن است کودک شما برای ترک این عادت نیاز به کمک شما و کمک یک دندانپزشک یا پزشک متخصص کودکان داشته باشد. با این حال، حذف رفتار و عادت مکیدن انگشت هدفی است که شما می توانید به مرور زمان برای آن تلاش کنید و به جای تنبیه کردن باید با تشویق های مثبت حاصل شود.

در کودکانی که هیچ دندان دائمی ندارند، مکیدن انگشت اغلب بی ضرر است. با این حال، وقتی دندان های شیری کودک شما شروع به افتادن می کنند و دندان های دائمی او شروع به بیرون آمدن می کنند، باید کودک خود را تشویق کنید به دیگر روش های آرام سازی دیگر روی بیاورد.

مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت در کودکان

روش های ترک عادت مکیدن انگشت

مهم است به خاطر داشته باشید که اکثر کودکان عادت مکیدن انگشت را به صورت خود به خود و در سنین 2 تا 4 سالگی ترک می کنند. بنابراین، اگر در تلاش برای ترک این عادت فرزند خود هستید، نخستین کاری که می توانید انجام دهید این است که به سادگی آن را نادیده بگیرید. مکیدن پستانک معمولاً سریع تر از مکیدن انگشت و شست ترک می شود. در صورتی که به نظر برسد کودک شما نتواند به موقع آن را ترک کند، به نظر می رسد تشویق های مثبت بهتر از رفتار منفی عمل کنند.

سیستم پاداش و تشویق

برای کودک خود توضیح دهید که چرا مهم است مکیدن انگشت شست خود را ترک کند و به فکر دادن جایزه  به او برای ترک این عادت باشید.

راهکارهای خانگی برای ترک انگشت افراد بزرگسال

در صورت امکان سعی کنید عوامل محرک در زندگی خود را شناسایی کنید که باعث می شوند وادار به مکیدن انگشت شوید. پیش بینی زمانی که رفتار اتفاق می افتد ممکن است به شما کمک کند آن را کاهش دهید و انجام آن با جایگزین کردن تکنیک های کاهش استرس مانند نفس عمیق کشیدن، داروها، و ورزش کردن امکان پذیر است.

استراتژی هایی مانند پوشش دادن انگشت با یک پارچه، یا زدن لاک بد مزه روی ناخن ها ممکن است عملی باشند. مشغول نگه داشتن دستان خود با یک اسباب بازی یا یک توپ رفع استرس ممکن است به شما کمک کند تا از این اشتیاق عبور کنید. از دیگر مواردی که باید امتحان کنید، جویدن آدامس یا مکیدن قرص نعنا در زمان هایی است که به مکیدن انگشت اشتیاق پیدا می کنید.

رفتار درمانی

یک متخصص رفتار درمانگر می تواند راهکارهای دیگری برای کنار آمدن با این تمایل در اختیار شما قرار دهد

4.5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت