قرار گیری پست و کور قبل از روکش دندان
3 آبان ماه 1398
در صورت نیفتادن دندان های شیری چه باید کرد؟
21 آبان ماه 1398

سطح دندان ها را لایه ای به نام مینا تشکیل می دهد. این لایه به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند. برخی ساییدگی ها کاملاً طبیعی هستند، اما کارهای زیادی هستند که با انجام آنها می توانید این مانع را محکم حفظ نمایید. با برداشتن این چند گام ساده می توانید سلامت دهان خود را حفظ کنید و لبخندی درخشان داشته باشید.

 

مراقبت از مینای دندان

مراقبت از مینای دندان

 

مصرف غذاها و نوشیدنی های قندی را محدود کنید.

باکتری هایی که داخل دهان وجود دارند از قند موجود در غذاها و نوشیدنی ها تغذیه می کنند. آنها می توانند اسیدی تولید کنند که موجب نرم و ساییده شدن مینای دندان می شود. آبنبات های جویدنی که به دندان ها می چسبند نیز می توانند از جمله علل آسیب به دندان باشند. نوشیدنی های فاقد الکل نیز می توانند اسید زیادی داشته باشند.

نوشیدنی های الکلی با شیرین کننده های مصنوعی انتخاب های هوشمندانه تری نسبت به گزینه هایی هستند که حاوی قند می باشند، اما آنها نیز اسیدی هستند و به مرور زمان موجب ساییدگی مینای دندان می شوند.

بهترین گزینه برای زمان هایی که تشنه هستید، یک لیوان آب است.

 

 

 

مراقبت از مینای دندان

مراقبت از مینای دندان

 

غذاهایی بخورید که مینای دندان را حفظ می کنند.

کلسیم موجود در غذاها اسید موجود در دهان، که موجب پوسیدگی مینای دندان می شود را به تعادل می رساند. علاوه بر این، کمک می کند استخوان ها و دندان ها قوی بمانند. شیر، پنیر، و دیگر محصولات لبنی به حفظ استحکام مینای دندان ها کمک می کنند. گزینه های کم چرب یا بدون چربی را انتخاب نمایید تا کالری مصرفی خود را پایین نگه دارید. اگر لبنیات نمی خورید، به فکر غذاهای حاوی کلسیم افزوده باشید.

 

از مسواک زدن بیش از حد بپرهیزید.

اگر خیلی سریع و محکم مسواک می زنید، ممکن است موجب ساییدگی مینای دندان های خود شوید. مسواک نرم انتخاب کنید و آن را در زاویه 45 درجه لثه ها نگه دارید. سپس آن را به شکل دوایر کوچک، با ضربه های آرام، به عقب و جلو ببرید. پس از خوردن شیرینی ها یا مرکبات، برای مسواک زدن، حداقل به مدت یک ساعت صبر کنید. خوراکی های اسیدی باعث نرم شدن مینای دندان ها می شوند و به راحتی به دندان ها آسیب وارد خواهد شد.

 

فلوراید مصرف کنید.

فلوراید به عنوان “دشمن طبیعی حفره ها و پوسیدگی های دندان” معروف است، زیرا موجب بالا رفتن استحکام مینای دندان ها می شود و کمک می کند دندان ها در مراحل اولیه پوسیدگی به راحتی ترمیم شوند. علاوه بر این، فلوراید کمک می کند دندان ها بیشتر در برابر اسیدی که غذاها و باکتری های روی دندان ها تولید می کنند مقاوم شوند.

سازمان جهانی غذا و دارو توصیه می کند به محضی که اولین دندان دائمی بیرون می آید تا پایان عمر، فرد خمیر دندان های فلورایده استفاده نماید. شستشوی دهان با دهانشویه های فلورایده نیز می تواند به پیشگیری از بروز پوسیدگی کمک کند و مینای دندان ای شما را محکم حفظ کند.

 

 

مراقبت از مینای دندان

مراقبت از مینای دندان

 

از استخرهایی که آب آنها کلر زده می شود غافل نشوید.

هنگام شنا کردن در استخرهایی که آب آنها به درستی کلر زده نشده است، ممکن است آب بیش از حد اسیدی شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، آب می تواند به دندان هایی که مرطوب می شوند آسیب برساند. از مدیریت استخر سؤال بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که سطح کلر استخر مرتباً چک می شود. هنگام شنا کردن دهان خود را بسته نگه دارید تا مانع مرطوب شدن دندان های خود شوید.

 

مراقب خشکی دهان خود باشید.

بزاق دهان کمک می کند ذرات غذا و باکتری های داخل دهان که منجر به بروز پوسیدگی و کرم خوردگی می شوند، زدوده شوند. علاوه بر این می تواند با تاثیرات غذاهای اسیدی نیز مبارزه نماید. اغلب آب بنوشید تا دهان خود را تمیز و مرطوب نگه دارید. اگر سخت ورزش می کنید، مطمئن شوید در طول تمرین و پس از آن دندان های خود را مجدداً هیدراته کنید. جویدن آدامس های بدون قند یا مکیدن آبنبات های سفت بدون قند نیز می تواند به ترشح بزاق دهان کمک کند. برخی شرایط پزشکی و داروها هستند که می توانند موجب خشکی دهان شوند. راجع به درمان آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

از دندان قروچه بپرهیزید.

برخی افراد دندان های دو فک بالا و پایین خود را، مخصوصاً در طول شب، روی یکدیگر می سایند و فشار می دهند. به مرور زمان، می تواند موجب ساییدگی مینای دندان ها شود. اگر عادت دندان قروچه را دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است وی به شما پیشنهاد استفاده از محافظ دندان شبانه دهد که از دندان ها محافظت کند.

 

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای حفظ استحکام دندان ها، هر شش ماه یک مرتبه برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. وی می تواند هر گونه علائم بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها یا دندان قروچه را قبل از آنکه خیلی به دندان ها آسیب برسانند شناسایی نماید. علاوه بر این، دندانپزشک اطمینان حاصل خواهد کرد که برای محکم سازی و محافظت از مینای دندان های خود به اندازه کافی فلوراید دریافت می کنید. در صورتی که آب آشامیدنی شهری فلورایده نباشد، از وی بپرسید که آیا مکمل، دهانشویه، یا پوشش فلوراید برای دندان های خود نیاز دارید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت