درنیامدن دندان عقل‌
20 شهریور ماه 1397
اشتباهات رایج مسواک زدن
7 آبان ماه 1397

هزینه ی دندان های مصنوعی چگونه محاسبه می شود؟

در صورت از دست رفتن دندان های طبیعی، روش های متعددی هستند که با کمک آنها می توان دندان از دست رفته را جبران نمود. استفاده از هر روش به اندازه و موقعیت شکاف به جا مانده از افتادن دندان، شرایط کلی دهان بیمار، و نیز بودجه ی بیمار بستگی دارد.

هزینه های معمول

دنچر یا دندان مصنوعی

 

دنچرها یا دندان های مصنوعی پلیت های متحرکی هستند که به منظور جایگزینی دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که تنها تعدادی از دندان ها افتاده باشند، می توان از دنچرهای پارسیل متحرک استفاده کرد که قیمت آنها از پانصد هزارتومان الي دو ميليون به طور متوسط خواهد بود، و برای مواد با کیفیتی مانند طلا بین ٢الي ٥ ميليون تومان خواهد بود.
در صورتی که تمام دندان های بیمار از دست رفته باشند، یا نیاز باشد همه ی آنها کشیده شوند، می توان از دنچر یا دست دندان کامل استفاده کرد که قیمت آنها از ١/٥ ميليون تا ٣ ميليون برای یک پلیت یا ٣الي ٦ ميليون برای یک دست دندان کامل (هر دو فک بالا و پایین) خواهد بود، که عموما از مواد اولیه ای ساخته می شوند که ضمانت محدودی دارند. دندان های مصنوعی با قیمت متوسط بابت هر پلیت ٢ الي ٣ميليون و برای یک دست دندان کامل ٤ الي ٥ ميليون هزینه دارند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و ضمانت 1 تا 2 ساله دارند. دنچرهای مرغوب تر که از مواد با کیفیت تر ساخته می شوند و ضمانت 5 تا 10 ساله دارند، ٢/٥الي ٣/٥ ميليون برای یک پلیت یا ٤ الي ٦ميليون برای یک دست دندان کامل هزینه دارند. چنانچه استفاده از دنچرها یا دندان های مصنوعی به لحاظ پزشکی ضروری تشخیص داده شود، بیمه باید 15% – 50% از هزینه ها را در حد طرح های سالانه ی بیمه تقبل نماید.

روکش دندان

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

در صورتی که هنوز تکه ای از دندان باقی مانده باشد و ریشه ی دندان شرایط خوبی داشته باشد، گزینه ی دیگر استفاده از روکش (یا کلاهک) دندان است، پوسته ی دندان مانندی که با استفاده از سمان دندانپزشکی به یک دندان چسبانده می شود. قیمت روکش های ترکیبی پرسلاین و فلز برای هر دندان می تواند ٥٠٠الي٩٠٠ هزار تومان یا بیشتر باشد؛ روکش های ساخته شده از طلا یا آلیاژهای دیگر براساس گرم طلاي استفاده شده به قيمت روز محاسبه خواهد شد ،قیمت روکش های تمام پرسلاین برای هر دندان ٧٠٠ الي ١/٥ ميليون یا بیشتر است. اگر روکش های دندان جنبه ی زیبایی داشته باشند، عموماً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

بریج

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

یکی از جایگزین های ثابت دائمی برای یک یا چند دندان، بریج است. مریلند بریج یا بریج متصل به رزین (یک دندان مصنوعی همراه با بال های فلزی جانبی که به پشت دندان های مجاور/ تکیه گاه متصل می شوند) هزینه ای بین ٨٠٠ الي ١ ميليون برای یک دندان مصنوعی دارای دو بال دارد. بریج های سنتی یا یک طرفه (که با استفاده از روکش های دندانی روی دندان پایه قرار می گیرند) هزینه ای بین ١/٥الي ٢ميليون برای یک بریج سه واحده (دو روکش با یک دندان مصنوعی) خواهند داشت؛ بریج 4 واحده (دو روکش و دو دندان مصنوعی) ٢الي٢/٨ميليون یا بیشتر هزینه خواهند داشت. بیمه ی درمانی دندانپزشکی تا سقف 50% از هزینه ها را تقبل خواهد کرد، اما ممکن است استفاده از بریج ها جنبه ی زیبایی داشته باشد و برخی از طرح ها سالانه تنها تا سقف ٢ميليون را تقبل خواهند کرد.

ایمپلنت دندانی

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی پست هایی از جنس تیتانیوم هستند که به روش جراحی درون استخوان فک کار گذاشته می شوند و پس از بهبودی کامل محل جراحی، یک روکش، بریج یا دنچر به پست متصل می شود. هزینه ی این نوع ایمپلنت های دندانی حدود ٣ الي ٥ميليون است، اما بسته به نوع دندان یا دندان های جایگزین، نیاز به فرایندهای بیشتر مانند کشیدن دندان یا پیوند استخوان، این قیمت افزایش خواهد یافت. ایمپلنتی که روی آن روکش قرار گرفته باشد می تواند هزینه ای بین ٢/٥الي٤ميليون یا بیشتر هزینه داشته باشد؛ 2 تا 6 ایمپلنت به همراه یک بریج می توانند ٥ الي ٢٠ ميليون یا بیشتر هزینه در بر داشته باشند؛ 4 تا 12 ایمپلنت با یک دست دنچر یا دندان مصنوعی ممکن است ١٥الي٨٠ميليون هزینه داشته باشد. عموماً هزینه های ایمپلنت های دندانی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

اسنپ آن اسمایل

برای آن دسته افرادی که به واسطه ی شرایط سلامتی یا مالی نمی توانند از ایمپلنت ها، روکش های دندان یا دیگر فرایندها استفاده کنند دو گزینه وجود دارد.

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

دندان های موقتی زیبایی یا مصنوعی برای هر قوس دندانی 10 – 80 دلار هزینه دارند؛ این نوع دندان های مصنوعی جلوی دندان های موجود (و هر شکاف بین آنها) را پوشش می دهند اما ابزارهای دندانی نیستند و هنگام صرف غذا یا نوشیدن مایعات باید از دهان خارج شوند.

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

قیمت دندان مصنوعی، روکش، بریج و ایمپلنت

البته در حال حاضر در ايران امكان ساخت وجود ندارد. اسنپ آن اسمایل (Snap On Smile) برای هر قوس دندانی 1000 – 3500 دلار هزینه خواهد داشت. این ابزار، پلاک دندانی متحرکی است که به صورت سفارشی ساخته می شود و معمولا 3 تا 5 سال دوام خواهد داشت.

هزینه های اضافی

بسته به کاری که انجام می شود، ممکن است برای هر بار مراجعه به دندانپزشک هزینه های دیگری نیز وجود داشته باشند، ازجمله تصویر رادیو گرافی با اشعه ی ایکس، ماده ی بی حس کننده، یا خدمات دیگر. بپرسید آیا هزینه ای که می پردازید همه چیز را شامل می شود یا هر یک باید به صورت مجزا پرداخت شوند و هزینه های دیگری هم وجود خواهند داشت. در تاریخ نگارش این مقاله، در صورتی که همه ی دندان ها کشیده نشده باشند، کشیدن ساده دندان (دندانی که به طور کامل از لثه بیرون می آید) ٦٠الي ١٢٠هزار تومان و کشیدن دندان به روش جراحی، هر دندان ٢٥٠ الي٨٠٠ هزار تومان هزینه دارد.

4/5 (9 نظر)

6 ديدگاه

  1. امیر نبوی گفت:

    سلام لطفا راهنمای بفرماید دندان مضتوعی ژله ای از لحاظ جنس درجه یک یا دو دارد . بهترین نوع باقیمت کاملش یعنی بالا و پایین چقدر خواهددبود . و چقدر زمان خواهد برد و اگر میشه لطفا مزیت ژله ای و قیمت ان و کلا راهنمایم بفرماید. تمنا میکنم جواب و به ایمیل ارسال بفرماید . تشکر

    • سلام
      دست دندان مصنوعي ازدوقسمت دندان و لثه تشكيل ميشود كه قسمت دندان انواع إيراني و خارجي دارد وقسمت لثه از نوع نرم يا ژله اي و لثه جنس سخت ميتوان استفاده كرد و هر مدام نقاط ضعف و قوت متفاوتي دارند وبا توجه به استخوان فك ، سن و جنس انتخاب و به بيمار پيشنهاد ميشود و هزينه براساس نوع مواد انتخاب شده مشخص ميشود

  2. را گفت:

    درود بر شما جناب دکتر..
    میخواستم بدونم اسنپ آن اسمایل در صورتی ک دندان های آسیاب نباشند قابل اجرا میباشد و قیمت آن چه میزان است؟
    با تشکر از راهنمایتون🙏❤

    • سلام دوست عزيز
      متاسفانه امكان ساخت اسنپ ان اسمايل مرغوب در ايران وجود ندارد و لابراتوار هاي ايران بدليل عدم وجود تجهيزات و مواد تشكيل دهنده خاص قادر به ساخت نيستند و فقط در خارج از ايران ساخته ميشود

  3. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر لثه هام عفونت دارن فک پایین قسمت جلو باعث شده ریشه های دندونم از بین بره البته چند سال پیش جراحی لثه انجام دادم که بعد 2 ماه شد مثل اولش بعضی قسمت ها بدتر هم شد. از نظر شما چه کار میتونم انجام بدم برای زیبایی دهانم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت