مزایا و معایب انواع روکش دندان
27 مرداد ماه 1397
شکستن دندان مصنوعی
10 شهریور ماه 1397

دندان‌ مصنوعی جایگزینی متحرک برای دندان‌های از دست رفته و بافت‌های اطراف آن است. دو نوع دندان‌ مصنوعی در دسترس قرار دارند: دنچر کامل (دست دندان کامل) و پروتز پارسیل. دست دندان یا دنچر کامل زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که همه‌ی دندان‌ها افتاده باشند، در حالی که پروتزهای پارسیل زمانی کاربرد دارند که تعدادی از دندان‌های طبیعی باقی مانده باشند.

دست دندان کامل

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

دنچر کامل ممکن است به روش “سنتی” به صورت دستی ساخته شوند یا به صورت “فوری” آماده شوند. دندان‌های مصنوعی سنتی پس از کشیده شدن دندان‌ها ساخته و آماده می‌شوند و پس از آغاز بهبودی لثه‌ها، حدود 8 تا 12 ماه پس از کشیده شدن دندان‌ها، در دهان قرار خواهند گرفت. بر خلاف دندان‌های مصنوعی سنتی، دندان‌های مصنوعی فوری از پیش ساخته هستند و به محض کشیده شدن دندان‌ها می‌توان آنها را در دهان قرار داد. در نتیجه، نیاز نیست افراد استفاده کننده از آنها طی دوره‌ی بهبود بدون دندان باقی بمانند.

با این حال، استخوان‌ها و لثه‌ها به مرور زمان تحلیل می‌روند، بویژه طی دوره‌ی بهبود پس از کشیده شدن دندان‌ها. بنابراین، یکی از نقاط ضعف‌های دندان‌های مصنوعی فوری در مقایسه با دندان‌های مصنوعی سنتی این است که آنها نیاز به تنظیمات بیشتری دارند تا طی روند بهبود به درستی متناسب با لثه‌ها باشند، و به طور کلی باید تا زمانی که دندان‌های مصنوعی سنتی آماده می‌شوند تنها به عنوان راه حلی موقت تلقی شوند.

دنچر پارسیل

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

پروتز پارسیل متحرک یا بریج معمولا عبارت است از جایگذاری دندان‌های متصل به یک پایه‌ی پلاستیکی صورتی یا همرنگ لثه، که معمولا توسط یک چارچوب فلزی به یکدیگر متصل هستند که دندان‌ مصنوعی را در دهان در جای خود قرار می‌دهد. پروتز پارسیل زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشند. در بریج ثابت، با قرا گرفتن روکش‌ها روی دندان‌های هر دو سمت فضای خالی، دندان‌های مصنوعی متصل به آنها، جایگزین یک یا چند دندان می‌شوند. این “بریج” با استفاده از چسب دندانپزشکی در جای خود ثابت می‌شود. پروتز پارسیل نه تنها فضای خالی به جا مانده از افتادن دندان‌ها را پر می‌کند، بلکه از جابجایی دیگر دندان‌ها نیز پیشگیری می‌نماید. یک پروتز پارسیل دقیق، متحرک است و به جای گیره‌هایی که به تاج‌های دندان‌های مجاور متصل شوند، دارای اتصال داخلی است. این ابزار ظاهر طبیعی‌تری دارد.

آیا جایگزینی برای دندان‌های مصنوعی وجود دارد؟

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

آری. می‌توان از ایمپلنت‌های دندانی برای حمایت بریج‌های چسبانده شده استفاده نمود که دیگر نیازی به دندان‌ مصنوعی نباشد. معمولا هزینه‌ها بیشتر هستند، اما شباهت ظاهری و احساس ایمپلنت‌ها و بریج‌ها به دندان‌های طبیعی بیشتر است. ایمپلنت‌های دندانی به جایگزینی برای دندان‌های مصنوعی تبدیل شده‌اند اما همه‌ی افراد گزینه‌ی مناسب برای دریافت آنها نیستند. تنها دندانپزشک قادر خواهد بود تشخیص دهد بیمار شرایط لازم برای دریافت دندان‌های مصنوعی را دارد یا خیر.

دندان‌های مصنوعی چگونه ساخته می‌شوند؟

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

روند تولید دندان‌های مصنوعی چند هفته و طی چند جلسه انجام خواهد شد. به محضی که دندانپزشک یا دندانساز (دندانپزشکی که در ترمیم و جایگذاری دندان‌ها تخصص دارد) معین نماید چه نوع ابزاری برای شما مناسب است، گام‌های کلی برداشته خواهند شد:

  1. ساخت تعدادی قالب از استخوان فک و ارزیابی ارتباط فک‌ها با یکدیگر و میزان فاصله‌ی بین آنها.
  2. ساخت الگو، اشکال مومی، یا قالب‌های پلاستیکی با شکل و محل دقیق دندان‌ مصنوعی که قرار است ساخته شوند. بیمار این قالب را چندین مرتبه “امتحان” خواهد کرد و پیش از ساخت دندان‌ مصنوعی نهایی، این دندان‌ مصنوعی از نظر رنگ، شکل، و تناسب آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  3. ساخت دندان‌ مصنوعی نهایی.
  4. در صورت نیاز، تنظیماتی صورت خواهد گرفت.

اکنون دندان‌ مصنوعی جدید چه احساسی ایجاد می‌نماید؟

ممکن است دندان‌های مصنوعی جدید به مدت چند هفته، تا زمانی که ماهیچه‌های گونه و زبان یاد بگیرند آنها را در جای خود نگه دارند، حسی اندک متفاوت ایجاد نمایند یا کمی شل باشند، پس از آن احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و قرار دادن و درآوردن آنها راحت‌تر خواهد بود. بعلاوه، زمانی که بیمار برای نخستین مرتبه از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کند، کمی تحریک، سوزش، زخم و یا افزایش بزاق دهان غیر طبیعی نیست، اما به مرور زمان دهان به آنها عادت خواهد کرد و این مشکلات از بین خواهند رفت.

آیا دندان‌های مصنوعی موجب تغییر ظاهر بیمار می‌شوند؟

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان‌های مصنوعی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که دقیقا شبیه دندان‌های طبیعی باشند بنابراین، تنها باید اندکی تغییر در ظاهر فرد ایجاد نمایند. در واقع، دندان‌های مصنوعی می‌توانند لبخند فرد را بهبود بخشند و ظاهر چهره‌ی فرد را تکمیل نمایند.

آیا غذا خوردن با دندان‌های مصنوعی جدید دشوار خواهد بود؟

تنها با اندکی تمرین می‌توان غذا خوردن با وجود دندان‌های مصنوعی را یاد گرفت. البته ممکن است در ابتدا به مدت چند هفته کمی دشوار باشد. تا زمانی که به دندان‌های مصنوعی جدید عادت کنید، تنها غذاهای نرمی بخورید که به قطعات کوچک بریده شده‌اند. با استفاده از هر دو سمت دهان خود، به آرامی غذا را بجوید. زمانی که به تدریج به دندان‌های مصنوعی جدید عادت می‌کنید، غذاهای دیگر را نیز اضافه کنید تا اینکه به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. مواظب غذاهای داغ، سفت، استخوان‌های دارای لبه‌های تیز یا پوست‌ها باشید. از غذاهای به شدت چسبناک یا سفت بپرهیزید. زمانی که دندان‌ مصنوعی در دهان قرار دارد، از جویدن آدامس یا استفاده از خلال دندان اجتناب نمایید.

آیا دندان‌های مصنوعی روی گفتار تاثیر می‌گذارند؟

پس از دریافت دندان‌های مصنوعی، ممکن است در ادای برخی حروف و تلفظ برخی لغات مشکل داشته باشید. در این صورت، سعی کنید با تکرار حروف و لغات سخت با صدای بلند، تمرین کنید. با تمرین و به مرور زمان به حرف زدن صحیح با وجود دندان‌های مصنوعی عادت خواهید کرد.

اگر حین حرف زدن، دندان‌های مصنوعی صدای کلیک می‌دهند با دندانپزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات حین خندیدن، سرفه کردن، یا لبخند زدن، ممکن است دندان‌های مصنوعی اندکی بلغزند. به آرامی دو فک را روی یکدیگر قرار دهید، بایت خود را ببندید و آب دهان خود را قورت دهید تا دندان‌ مصنوعی به جای خود باز گردد. در صورت تداوم مشکلات گفتاری، با دندانپزشک یا دندانساز خود مشورت کنید.

آیا باید 24 ساعت در روز از دندان‌های مصنوعی استفاده نمود؟

دندان مصنوعی یا دنچر

دندان مصنوعی یا دنچر

دندانپزشک یا دندانساز شما دستورالعمل‌های لازم در خصوص مدت زمان استفاده و نیز زمان خارج کردن دندان‌های مصنوعی از دهان را به شما خواهد گفت. طی چند روز نخست پس از دریافت دندان‌های مصنوعی، ممکن است نیاز باشد آنها را به صورت تمام وقت استفاده نمایید، حتی حین خواب. گرچه ممکن است به طور موقت ناراحتی ایجاد کنند، اما سریع‌ترین راه برای شناسایی بخش‌هایی از دندان‌ مصنوعی است که ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. به محض اتمام مراحل تنظیم، می‌توانید پیش از رفتن به رختخواب آنها را از دهان خارج کنید. این به بافت‌های لثه اجازه می‌دهد تا استراحت کنند و بزاق به طور طبیعی ترشح شود و عمل پاکسازی را انجام دهد. صبح مجددا باید دندان‌ مصنوعی در دهان قرار گیرد.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت