کاربرد لیزر در دندانپزشکی
25 بهمن ماه 1395
روش‌های زیبا کردن دندانها و لبخند
2 مرداد ماه 1396

تعریف ونیر دندان :

ونیر دندان که گاهی اوقات به آن ونیر پورسلین یا لمینت پورسلین نیز گفته می‌شود، یک پوسته نازک همرنگ دندان (همانند ناخن مصنوعی) است که برای پوشاندن سطح جلوئی دندان استفاده می‌شود. در واقع ونیر یکی از روش‌های زیبا و جذاب کردن لبخند است. از ونیر برای تغییر رنگ، شکل، اندازه و یا طول دندان استفاده می‌شود.

جنس ونیر دندان ممکن است پورسلین و یا رزین کامپوزیت باشد. هر یک از این مواد معایب و مزایای خاص خود را دارد. به‌ طور کلی ونیر پورسلین در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم‌تر است.

از ونیر برای ترمیم لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی، شکستگی، زرد شدن و همچنین افزایش طول دندان استفاده می‌شود.

ونیر کردن دندان چگونه است

برای ونیر کردن ابتدا باید دندان آماده شود. تقریباً به اندازه ضخامت پوسته ونیر، باید دندان تراشیده شود تا آماده نصب ونیر گردد. معمولاً حدود یک میلی ‌متر از لایه مینا برداشته می‌شود.

سپس دندانپزشک از دندان‌های شما قالب‌گیری کرده و قالب آماده شده را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا در آنجا بوستة ونیر ساخته شود. هنگامی که ونیر آماده شد، دندانپزشک آن را به سطح جلوئی دندان شما می‌چسباند.

تاثیر ونیر بر زیبایی و طرح لبخند:

ونیر یکی از بهترین روش‌های زیبا سازی لبخند محسوب می‌شود. با این حال باید بدانید این درمان دیگر برگشت پذیر نبوده و همچنین پس از این که به دندان شما چسبانده شد، دیگر نمی‌توانید رنگ آن را تغییر دهید. به همین علت توصیه می‌شود اگر می‌خواهید دندان‌های خود را سفید کنید این کار را پیش از ونیر کردن دندان انجام دهید تا رنگ ونیر خود را مطابق با دندان‌های سفید شده دیگرتان انتخاب نمایید. در ابتدا پس از ونیر کردن ممکن است تا چند روز دندانتان به غذاهای سرد و داغ حساس شود. این وضعیت موقتی بوده و برطرف می‌شود.

مراقبت از ونیر

از ونیر همانند دندان‌های طبیعی خود باید مراقبت کنید. بهداشت دهان را رعایت کرده و حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید. دقت کنید از خمیر دندان حاوی فلوراید غیره ساینده باید استفاده کنید تا بدون آسیب زدن به ونیر، پلاک دندان‌ها را پاک نماید.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت