خطرات عفونت و آبسه دندان
16 اردیبهشت ماه 1397
سلامت دهان و دندان در دوران حاملگی و بارداری
5 خرداد ماه 1397

مراقبت از دندان و لثه به شکل مناسب بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن است. در طرف مقابل، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور قابل توجهی با بیماری‌های مزمن مرتبط است و می‌تواند باعث ناتوانی و حتی کمک به پایین آمدن اعتماد به نفس شود. مراقبت از دندان و لثه نیازی به صرف زمان زیاد یا استفاده از ابزارهای گران قیمت ندارد. اجتناب از مصرف قندهای ساده و تضمین به مسواک زدن روزانه و تبدیل کردن این برنامه به یک برنامه اساسی برای خود، اصول اولیه مراقبت از دهان و دندان هستند.

 علاوه بر این، عدم استعمال دخانیات، نوشیدن آب زیاد، تمیز کردن دندان‌ها و بررسی کامل دندانپزشکی مواردی هستند که به حفظ لثه‌ها و جلوگیری از خوردگی دندان‌ها  کمک می‌کنند. در ادامه این مطلب به معرفی برخی نکات مهم در زمینه مراقبت از دندان و لثه خواهیم پرداخت.

رعایت بهداشت دندان و لثه

رعایت بهداشت دندان و لثه

برخی از حقایق موجود در زمینه دندان و لثه

  • دندان‌ها در وهله اول از مواد معدنی تشکیل شده‌اند؛
  • پلاک یک لایه چسبنده و بی رنگ از باکتریها است که  به سطح دندان‌ها می‌چسبد؛
  • هنگامی که باکتریها، قند مصرف می‌کنند، باعث تولید اسید در دهان می‌شوند که مینای دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛
  • استفاده از تنباکو و دخانیات یکی از مهمترین عوامل خطر ساز مرتبط با بیماری لثه است.

 نحوه مسواک زدن

 مسواک زدن دندانها با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، بهترین شیوه ممکن برای کاهش پلاکت سطح دندان‌هاست. انجمن بهداشت دهان و دندان و آمریکا (ADHA) توصیه می‌کند که مسواک زدن باید به مدت دو دقیقه و دو بار در روز انجام شود. روش صحیح مسواک زدن دندان‌ها می‌تواند به شکل موثری آن‌ها و لثه‌ها را پاک کند. برای انجام مراقبت از دندان و لثه با استفاده از مسواک، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از یک مسواک نرم استفاده کنید تا از این طریق از صدمه زدن به مینای دندان جلوگیری کنید. همیشه و در همه حال از مسواک‌های با دندانه‌های نرم استفاده کنید.
  • مسواک را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید. زاویه مسواک زدن بسیار مهم است مسواک باید در مقابل دندان‌ها و در زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه قرار گیرد.
  • حرکت دادن صحیح مسواک. حرکت دادن آرام مسواک به سمت عقب و جلو همچنین حرکت دورانی کوتاه باعث می‌شود که تمام سطح دندان و آرامی مسواک زده شود و لثه و دندان‌ها تمیز شود. از حرکت اره‌ای بر روی دندان‌ها و یا خراشیدن سطح آنها خودداری کنید.
  • مسواک زدن زبان. از مسواک برای تمیز کردن سطح زبان استفاده کنید و توجه داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید.
  • دهان خود را پس از مسواک زدن، تمیز نگه دارید. توصیه می‌شود که حداقل از خوردن غذا تا ۳۰ دقیقه بعد از مسواک زدن خودداری کنید.
  • مسواک خود را باید حداقل هر سه ماه یکبار و همچنین پس از ابتلا به بیماری‌های مختلف تعویض و جایگزین کنید.
رعایت بهداشت دندان و لثه

رعایت بهداشت دندان و لثه

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

 کشیدن نخ دندان یک راه خوب برای از بین بردن پلاک دندان و مراقبت از دندان و لثه است. کشیدن نخ دندان به صورت روزانه برای از بین بردن پلاک و همچنین ذرات غذای باقیمانده بین دندانها که مسواک قادر به پاکسازی آن‌ها نیست، ضروری است. مناطق و نواحی زیرخط دندان و لثه و همچنین فضای بین دندانها، مناطق آسیب پذیری هستند که پلاک ممکن است در آنجا تشکیل شود و به یک نقطه برای خوردگی و پوسیدگی دندان‌ها تبدیل شود. اگر به طور مرتب از نخ دندان استفاده نکنید، به مرور زمان باعث ایجاد پلاک و تارتار در دندان‌ها شده که منجر به خوردگی دندان‌ها و همچنین بیماری لثه می‌شود.

 خوردن برخی غذاهای خاص و اجتناب از برخی دیگر

 شواهد متعددی وجود دارد که قندها بزرگترین عامل تهدید کننده سلامتی دهان و دندان هستند که آنها را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. بطور ویژه، مقدار و فراوانی قند آزاد مصرف شده توسط باکتری‌ها با میزان خوردگی و پوسیدگی دندان‌ها در ارتباط است.

 خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که باید از خوردن آنها جلوگیری کرد

 خوردن قند و آبنبات باید محدود شود؛ این به این دلیل است که باکتری‌ها در دهان به قند نیاز دارند تا اسید تولید کنند و از این طریق مینای دندان را تضعیف کنند. این موضوع باعث صدمه به دندان‌ها شده و منجر به تحت تأثیر قرار دادن دندان و لثه می‌شود. هر بار که دندان‌ها در معرض قند ساده قرار می‌گیرند، فرایند تجزیه دندان‌ها شروع می‌شود که دندان برای بازگشت به شرایط طبیعی و غیر اسیدی به حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

 بنابراین به طور ویژه برای مراقبت از دندان و لثه باید از خوراکی‌های زیر دوری کنید:

  • سودا یا نوشابه
  • آب نبات
  • شیرینی و تنقلات شیرینی
  • شکلات
  • بیسکویت‌ها
  • فست فود شناخته شده که حاوی قندها است

سایر کربوهیدرات‌های قابل تخمیر نیز شامل این خوراکی ها هستند:

  • نان
  • کراکر ها
  • موز
  • غلات صبحانه

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای نشاسته دار و میوه‌های تازه با سطح پایین‌تر پوسیدگی دندان همراه هستند و خطر قرار گرفتن در معرض قند بالا را کاهش می‌دهند. خوردن غذاهای متنوع با مواد مغذی و اجتناب از غذاهایی که حاوی قند و نشاسته هستند، برای مراقبت از دندان و لثه مهم است.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با احتیاط باید مصرف شود

میوه‌ها و سبزی‌های خردشده مانند سیب، گلابی، کرفس و هویج به صورت میان وعده مناسب است، زیرا فعالیت جویدن باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و بزاق به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند. اگرچه در مصرف آب محدودینی وجود ندارد، اما مصرف نوشیدنی‌های دیگر مانند میوه‌ها باید با احتیاط صورت گیرد و ممکن است برای مراقبت از دندان و لثه مشکل‌ساز باشد.

اکثر نوشیدنی‌ها و نوشابه حاوی فسفریک اسید هستند که باعث تداخل آنها با جذب کلسیم بدن می‌شود. از طرفی دیگر قند موجود در این آّمیوه ها باعث می‌شود که دندان‌ها در معرض عوامل تهدیدکننده بیشتری قرار گیرد. فاده از این نوشیدنی‌ها با استفاده از نی می‌تواند کمک کند که دندان‌ها کمتر در معرض مواد قندی قرار گیرد. جویدن آدامس بدون قند به مدت ۱۰ دقیقه بعد از هر وعده غذایی نیز می‌تواند به کاهش پوسیدگی آنها کمک کند.

خرابی و پوسیدگی دندان

 پوسیدگی دندان ممکن است در افراد با سنین مختلف اتفاق بیفتد و روال عادی مراقبت از دندان و لثه را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما شدت بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد. به طور کلی پوسیدگی دندان ممکن است به شکل‌های زیر خود را نشان دهد:

  • حفره دندانی: این پوسیدگی به طور دائمی باعث آسیب جدی در سطح دندان می‌شود و منجر به ایجاد یک حفره بر روی دندانها شده که به مرور زمان توسعه می‌یابد و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.
  • پوسیدگی دندان: این امر مستلزم قرار گرفتن در معرض قند است و نه تنها به حساسیت دندانها بستگی دارد، بلکه به ویژگی‌هایی مانند مشخصات باکتری‌های دهان، کمیت و کیفیت بزاق و همچنین مدت زمان قرار گرفتن دندانها در معرض قند بستگی دارد.

حفره‌های دندانی و پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین مشکلات سلامتی در سطح جهان است. پوسیدگی دندان به طور ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود. اما هر کسی که دندان داشته باشند، ممکن است در معرض حفره دندانی قرار داشته باشد و حتی در مورد نوزادان نیز صادق است.

بهترین شیوه برای مراقبت از دندان و لثه پیروی از عادات غذایی خوب، استفاده از مسواک و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه است. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت