اهمیت کلسیم برای دندان ها؛ راه های دریافت آن
24 بهمن ماه 1400
معدنی سازی مجدد دندان ها: ترمیم و استحکام بخشیدن به مینای دندان ها
9 فروردین ماه 1401

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری چیست؟

ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری، راه حلی برای بزرگترین مشکل دریافت ایمپلنت های دندان هستند- اینکه ممکن است این فرایند هفته ها یا حتی چند ماه طول بکشد.

همانطور که از نام آنها بر می آید، با این فرایند، یک روزه که دندان های ناسالم خود را می کشید می توانید ایمپلنت های خود را دریافت کنید.

اما این نوع ایمپلنت های دندانی برای همه افراد مناسب نیستند. بنابراین اجازه دهید بیشتر در مورد آنها برای شما توضیح دهیم تا متوجه شوید که آیا می توانید از این روش بهره مند شوید، فرآیند آن به چه صورت است و چقدر هزینه دارد.

ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری از فناوری استفاده می کنند که اجازه می دهند میله ای که اباتمنت را نگه می دارد بهتر با استخوان فک جوش بخورد. بلافاصله محل دندان کشیده شده را با ایمپلنت ها پر می کند، زمان بهبود سریع تر را ارتقاء می دهد. بدیهی است که بهترین نکته در مورد ایمپلنت های دندانی یک روزه، مدت زمان کوتاه تر درمان است، به این معنی که لثه ها قادر هستند بلافاصله در اطراف ایمپلنت شروع به رشد کنند.

این به لبخند شما ظاهری طبیعی تر می بخشد، در حالی که از ورود بقایای مواد غذایی به زخم باز محل جراحی که پس از کشیدن دندان به جا می ماند جلوگیری می شود. لثه ها و استخوان های شما نیز کمتر احتمال دارد که تحلیل بروند، که می تواند احتمال نیاز به درمان بیشتر در آینده را کاهش دهد.

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

انواع ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری

انواع مختلفی از ایمپلنت های یک روزه یا فوری وجود دارند، و همه آنها دارای مزایا و معایب خود هستند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری پیدا کنید.

ایمپلنت های دارای قابلیت بارگذاری فوری (ILI)

این نوع ایمپلنت های دندانی امکان جایگذاری یک (یا چند) دندان موقت همان روزی که ایمپلنت را دریافت می کنید، را فراهم می کنند. آنها معمولاً ترکیبی از ایمپلنت های دندانی تکی و بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی هستند.

اگر استخوان طبیعی شما به اندازه کافی قوی باشد و به اندازه کافی برای حمایت از جایگذاری فوری و فشار ناشی از یک دندان جدید امن باشد، این گزینه بهتر است به شرطی که درمان شما به فرایند سینوس لیفت، تقویت یا پیوند استخوان یا پهن کردن تیغه استخوانی نیازی نداشته باشد. روش های فوق الذکر، مقدار زمان را برای نصب ایمپلنت های دندانی جدید افزایش می دهند.

مینی ایمپلنت های دندانی (MDI)

این گزینه همچنین به عنوان ایمپلنت های دارای قطر کوچک یا “باریک” شناخته شده است. مینی ایمپلنت های دندانی ایمپلنت های به اندازه خلال دندان هستند که باریک تر از اکثر میله هایی هستند که برای ایمپلنت دندان مورد استفاده می شوند. فرایند کاشت این نوع ایمپلنت های دندانی کمتر از فرایند سایر ایمپلنت های دندانی تهاجمی است و اغلب در شرایطی استفاده می شوند که استخوان تحلیل رفته نمی تواند یک ایمپلنت کامل را پشتیبانی کند.

مهم است توجه داشته باشید که این نوع ایمپلنت ها دارای نرخ شکستی کمی بالاتر از سایر انواع ایمپلنت ها هستند.

All on 4

All on 4 نوع دیگری از ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری است. ایمپلنت های دندانی داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند و اباتمنت های خاصی استفاده می شود، به گونه ای که بتوان همان روز یک دست دندان موقت روی آنها قرار داد.

چهار ایمپلنت در فک بالا و چهار ایمپلنت در فک پایین این فرایند را تکمیل می کند و در یک روز یک دست دندان جدید به بیمار می دهد. بزرگترین تغییر این است که به مدت شش ماه، تا زمانی که استخوان بهبود می یابد، بیماران باید یک رژیم اصلاح شده را دنبال کنند، اما پس از بهبود کامل، تقریباً می توانند هر چیزی را گاز بزنند!

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

چه کسانی می توانند ایمپلنت یک روزه یا فوری را دریافت کنند؟

همه بیماران واجد شرایط لازم برای درمان ایمپلنت های یک روزه نیستند. الزامات خاصی وجود دارند که فرد قبل از در نظر گرفتن این نوع درمان باید آنها را داشته باشد.

فهرست زیر نشان می دهد که آیا شما می توانید یک ایمپلنت دندانی یک روزه دریافت کنید یا خیر.

گزینه های مناسب

  • سلامت عمومی خوب
  • استخوان فک دست نخورده
  • افراد غیر سیگاری یا مایل به ترک سیگار قبل از شروع فرایند کاشت ایمپلنت

گزینه های نامناسب

  • بیماری لثه
  • بهداشت یا سلامت ضعیف دهان و دندان
  • بیماری خود ایمنی
  • بیماری مزمن
  • براکسیسم (دندان قروچه)

مقایسه ایمپلنت های دندانی یک روزه و ایمپلنت های سنتی

ایمپلنت های دندانی سنتی معمولاً قبل از اینکه بتوان دندان های جدید را روی اباتمنت قرار داد، به سه تا شش ماه نیاز دارند تا بهبود پیدا کنند. به این معنی که ممکن است بیماران مجبور باشند مدتی را بدون دندان سپری کنند قبل از اینکه روکش های جدید بتوانند روی اباتمنت ها قرار بگیرند. گرچه ممکن است این مدت طولانی تر شود، اما گاهی اوقات بهترین گزینه برای وضعیت خاص شما است.

فرایند دریافت ایمپلنت دندان در یک روز

فرایند دریافت ایمپلنت های دندانی یک روزه شباهت بسیار زیادی به ایمپلنت های دندانی سنتی دارد. در حقیقت، این فرایند برای هر سه گزینه فوق الذکر یکی به نظر می رسد، اما نوع ایمپلنت تغییر می کند.

ILI هم برای دندان های تکی و هم برای دندان های چند تایی موفقیت نشان داده است؛ مقدار حرکاتی که ایمپلنت دندانی پس از کاشت دارد مشخص خواهد کرد که آیا می توان یک روزه دندان مصنوعی را روی آن قرار داد یا خیر. به نظر می رسد فرایند کاشت ایمپلنت دندانی یک روزه چیزی شبیه به این باشد:

  • مشاوره: دندانپزشک شما باید جایگاه سینوس های شما، یکپارچگی و انسجام استخوان فک شما و محل هر ایمپلنت را بررسی کند. اگر سینوس های شما نیاز به عمل جراحی داشته باشند تا از سر راه کنار زده شوند یا استخوان شما آنقدر شکننده یا کوچک باشد که نتواند ایمپلنت را نگه دارد، قبل از اینکه فرایند کاشت ایمپلنت بتواند ادامه یابد، ممکن است جراحی های بیشتری نیاز باشند. ایمپلنت های دندانی یک روزه به همه بیماران توصیه نمی شوند.
  • جراحی: دندانپزشک ایمپلنت یا جراح شما ممکن است ابتدا یک آرام بخش برای شما تزریق کند تا در طول این فرایند آرام باشید و سپس برای جلوگیری از بروز درد اطراف موضع جراحی بی حس کننده تزریق می کند. هر دندان که نیاز به کشیدن داشته باشد کشیده خواهد شد و قبل از ادامه دادن دهان شما به طور کامل تمیز می شود. دندانپزشک با استفاده از دریل دندانپزشکی حفره ای درون استخوان ایجاد می کند، جایی که ایمپلنت دندانی درون آن قرار می گیرد. سپس دهان شما دوباره تمیز می شود و قسمت هایی که برش داده شده اند بخیه زده می شوند.
  • جایگذاری: پس از قرار دادن ایمپلنت ها، اباتمنت ها برای دندان های جدید نصب می شوند. اگر ایمپلنت بیمار ناپایدار باشد، ممکن است دندانپزشک توصیه کند اباتمنت همانطور رها شود و مدتی روکش روی آن قرار نگیرد تا به استخوان زیر آن آسیب وارد نشود و اجازه داده شود تا بهبود یابد. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند یک پروتز (دنچر) موقت روی اباتمنت جدید قرار بگیرد. چند ماه بعد روکش ها یا پروتزهای دائمی جایگزین می شوند.
  • مراقبت های بعدی: هنگامی که جایگذاری ها به پایان می رسند، ممکن است بیمار مطب را برای بهبودی ترک کند. معمولاً، ایمپلنت های دندانی یک روزه به این معنی هستند که پس از جراحی ایمپلنت دندان، بیمار با حداقل تغییرات می تواند به ادامه زندگی خود بپردازد. رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان مهم ترین تغییراتی هستند که باید در نظر گرفته شوند. ایمپلنت ها برای بهبودی نیاز به زمان دارند، بنابراین تلاش کردن برای گاز زدن به یک سیب دو ساعت بعد از اینکه استخوان فک شما سوراخ شده است، قرار نیست عاقبت خوبی داشته باشد.
  • چکاپ های نهایی: پس از حدود شش ماه، بیمار برای چکاپ باز خواهد گشت که آیا ایمپلنت دندان یک روزه به درستی بهبود یافته است، و دندان ها به درستی روی یکدیگر قرار می گیرند یا خیر.
ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

بهترین گزینه ها برای کاشت ایمپلنت های مشابه چه کسانی هستند؟

همیشه سرعت بیشتر بهتر نیست، و این برای ایمپلنت ها نیز صادق است. به طور کلی، روند کاشت ایمپلنت های دندانی سنتی طولانی تر از ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه است و گاهی اوقات درمان تورم پس از درمان برای بیماران آسان تر است.

با این حال، ایمپلنت های یک روزه مزایای خود را دارند. بیمار بلافاصله با یک لبخند کامل مطب را ترک می کند که ایمپلنت بهتر با استخوان جوش می خورد. آنها در افرادی که سلامت عمومی آنها بسیار خوب است بهترین عملکرد را دارند و بسیار مهم و حیاتی است بیمارانی که به فکر این فرانید هستند سیگاری نباشند یا آمادگی ترک کردن قبل از جراحی را دارند.

افرادی که دهان و دندان های آنها چندان سالم نیستند، بیماری لثه، براکسیسم، بیماری های خودایمنی یا بیماری های مزمن دارند، به طور کلی گزینه های خوبی برای ایمپلنت های یک روزه یا فوری نیستند. افرادی که دندان های از دست رفته یا پوسیده دارند، نگران احیاء سلامت دهان خود هستند، در اسرع وقت لبخند بهتری دریافت می کنند، اما مهم است در مورد بهترین راهکار طولانی مدت با پزشک خود صحبت کنید.

ریکاوری یا بهبود

پس از تکمیل ایمپلنت، بیماران ممکن است مقداری ناراحتی را تجربه کنند، از جمله:

  • تورم در لثه ها و صورت
  • خونریزی جزئی
  • کبودی لثه ها و پوست
  • درد
  • عفونت احتمالی

تجربه هر بیمار متفاوت است، اما روند بهبودی یک ایمپلنت موفق با بهداشت دهان و دندان مناسب و داروهای ضد درد نسبتاً آسان است. زمان ریکاوری حدود سه تا شش ماه است- البته همه این زمان، با تورم یا کبودی سپری نمی شود.

این استخوان زیر لثه است که در حال بهبودی است. ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری و سنتی تاثیر یکسانی روی ساختار استخوان دارند. درست شبیه درمان یک پای شکسته که سه تا شش ماه طول می کشد، استخوان فک شکسته نیر همین قدر طول می کشد.

برخی بیماران، با توجه به میزان کار دندانپزشکی مورد نیاز و سرعت بهبود فرد، ممکن است دوره های بهبود طولانی تری را تجربه کنند.

آیا ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری بی خطر هستند؟

هر گونه درمانی که شامل یک فرایند جراحی برای کاشت چیزی باشد، یک تعهد جدی است. این نوع خاص از ایمپلنت های دندانی به مهارت و دانش فردی که کار را انجام می دهد، متکی است. برخی از دندانپزشکان در فرایندهای کاشت ایمپلنت تخصص دارند.

با همه این تفاصیر، جراحی همیشه با برخی خطرات همراه است، اما خطر عوارض ایمپلنت ها نسبتاً کم است. همیشه اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک و کلینیک دارای مدارک معتبر هستند، بویژه هنگام سفر برای گردشگری دندانپزشکی.

دوره بهبود برای این نوع درمان حیاتی ترین زمان است. این زمانی است که محل جراحی شما بیشتر مستعد عفونی شدن است. دندان جدید شما در جای خود قرار دارد در حالی که استخوان هنوز در حال جوش خوردن با میله فلزی است، بنابراین خطر حرکت ایمپلنت و شکست ایمپلنت افزایش پیدا می کند. سیگار کشیدن و دندان قروچه می توانند با شکست ایمپلنت های دندانی ارتباط داشته باشند.

تجربیات افرادی که کاشت ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری انجام داده اند

به نظر می رسد همه افرادی که کاشت ایمپلنت های دندانی آنها به صورت روز انجام شده است موافق کارایی این فرایند هستند. اطمینان حاصل کنید که با دندانپزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید تا بدانید چه چیزی برای شما مناسب است.

“من قبلاً به طور میانگین یک یا دو بار در هفته یک آبسه دندان داشتم.”

این نقل قول یکی از این بیماران است که فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی All on 4 را برای احیاء لبخند خود و جلوگیری از مشکلات مزمن دندانی خود انجام داد. او برای مدت طولانی دندان های خود را از دست داده بود و استخوان فک او شروع به تحلیل رفتن کرده بود. تیم دندانپزشکی که به وی کمک کرد لبخند جدیدی را به دست آورد، مهربان و صبور بود. بزرگترین شکایتی که داشت این بود که مجبور بود غذا خوردن با دندان های مولر عقب را دوباره یاد بگیرد!

“مشکلات دندانپزشکی صرفاً فیزیکی نیستند. آنها واقعاً بر احساسات شما تاثیر می گذارند.”

این نقل قول بیمار دیگری است که تصمیم گرفت از فرایند ایمپلنت های دندانی یک روزه استفاده کند. او در مورد اهمیت داشتن دندان های جدید در یک روز برای سلامت روانی خود صحبت می کند که راحت هستند و طبیعی به نظر می رسند. این بیمار معتقد است که ایمپلنت های دندانی یک روزه تغییر مثبتی در زندگی او ایجاد کرده اند.

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت دندانی یک روزه یا فوری

ایمپلنت های دندانی یک روزه چقدر دوام دارند؟

طول عمر این نوع ایمپلنت های دندانی به اندازه روش های سنتی است: بیشتر از 10 سال. این طول عمر تا زمانی صحت دارد که به خوبی از آنها مراقبت کنید. اینکه آیا آنها بیشتر عمر می کنند یا خیر، تحت تأثیر تا چند چیز است:

  • بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن طور منظم.
  • چقدر خوب از جویدن یا خوردن چیزهای سفت اجتناب می کنید.
  • دندانپزشک شما چقدر در جایگذاری خوب ایمپلنت ها مهارت دارد به گونه ای که استخوان بتواند آنها را برای مدت زمان طولانی حمایت کند.
  • شیوه زندگی کلی و سلامت شما.

هم بارگذاری فوری و هم کاشت فوری ایمپلنت ها دارای نرخ موفقیت بالا هستند. در یک مطالعه نشان داده شد در بیمارانی که ایمپلنت های دندانی یک روزه دریافت کرده بودند، هنگام ارزیابی پس از یک دوره 2 تا 10 ساله، هیچ شکست ایمپلنتی مشاهده نشده بود. این مطالعه کوچک بود، با مجموع 47 بیمار و 64 ایمپلنت، اما این واقعیت که هیچ شکستی وجود نداشت، ممکن است نشانه خوبی باشد.

نقاط ضعف و قوت ایمپلنت های دندانی یک روزه

هر درمان با مجموعه ای از نقاط ضعف و قوت همراه است. ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری استثناء نیستند. کاشت ایمپلنت دندان یک فرایند تهاجمی است که ممکن است باعث بروز مقداری ناراحتی در ریکاوری شود. نه تنها این، بلکه بسیاری از بیماران (بسته به شرایط بهداشتی) حتی واجد شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری نیستند.

نقاط قوت

  • نتایج فوری
  • صرف زمان کمتر در مطب دندانپزشک
  • ارزان تر در مقایسه با ایمپلنت های سنتی

نقاط ضعف

  • فرصت بیشتر برای عفونت و شکست ایمپلنت

هزینه های ایمپلنت های دندانی یک روزه

در حال حاضر برای این پرسش میلیون دلاری- آیا می توانید هزینه آن را تقبل کنید؟ ایمپلنت های یک روزه هزینه ای کمتر از ایمپلنت های سنتی دارند که عمدتاً به دلیل زمان محدودی است که در مطب دندانپزشک سپری می شود.

هر بار که برای درمان یا جراحی مراجعه می کنید، باید برای زمان پزشک و برای هر تجهیزاتی که برای شما استفاده می شود هزینه بپردازید. با به حداقل رساندن زمان صرف شده در مطب می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. در زیر یک نمودار هزینه برای چندین روش مختلف کاشت ایمپلنت دندان آورده شده است.

نوع هزینه طول عمر
بارگذاری فوری 4000 تا 5000 دلار (هر ایمپلنت) بیشتر از 10 سال
مینی 500 تا 1500 دلار (هر ایمپلنت) بیشتر از 10 سال
 All on 4 12000 تا 25000 دلار (هر فک)  
سنتی 1500 تا 6000 دلار (هر ایمپلنت)  

رفتن به خارج از کشور برای کاشت ایمپلنت یک روزه

اگر هزینه یک عامل تعیین کننده در انتخاب ایمپلنت دندان شما باشد، ممکن است به فکر گردشگری دندانپزشکی برای فرایند کاشت ایمپلنت خود باشید. سفر برای مراقبت های دندانی به یکی از گزینه های محبوب در برخی از کشورهایی تبدیل شده است که هزینه های کارهای دندانپزشکی در کشورهای آنها بالا است. کاشت ایمپلنت های دندانی یک روزه در کشور دیگر می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از هزینه های شما بکاهد. ایمپلنت های دندانی یکی از بهترین راه های جایگزینی دائمی دندان های از دست رفته هستند. اگر می خواهید لبخند خود را با ایمپلنت احیاء کنید، می توانید دندانپزشکی را در نزدیکی خود پیدا کنید که این کار را به خوبی انجام می دهد.

نتیجه گیری

ایمپلنت های دندانی یک روزه جایگزینی ارزان تر از ایمپلنت های سنتی و یک راه عالی برای دریافت ترمیم و جایگزین دندان ها هستند. اگر به دنبال یک روش ثابت تر و دائمی تر از پروتز ها هستید، این جایگزین ممکن است برای شما مناسب باشد.

قبل از بازدید از دندانپزشک خود، بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها معتبر و حرفه ای هستند، زیرا موفقیت جراحی شما به شدت به کیفیت جراح شما بستگی دارد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت