بیماری های شایع پس از کاشت ایمپلنت دندان
15 بهمن ماه 1397
روکش ایمپلنت دندان
4 اسفند ماه 1397

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت فرایند جراحی است که طی آن به استخوان فک بالا، در قسمت دندان های مولر و پرمولر استخوان پیوند زده می شود. در این جراحی، غشاء سینوس ماگزیلاری (فک بالا) رو به بالا لیفت می شود (بالا برده می شود) تا فضای کافی برای قرار گرفتن استخوان ایجاد شود. سیستم سینوس قسمت های متعددی دارد اما سینوس ماگزیلاری در نزدیکی دندان ها قرار دارد. گاهی اوقات با احتقان یا سرماخوردگی شدید ممکن است دندان درد را تجربه کنید، زیرا فشاری که به سینوس ها وارد می شود به ریشه های دندان ها فک بالا نیز منتقل می شود. نام تخصصی که برای این فرایند استفاده می شود “تقویت کف سینوس ماگزیلاری” است. البته ممکن است اصطلاح “تقویت سینوس” و “پیوند سینوس” نیز به گوش شما خورده باشد.

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

چرا ممکن است جراحی سینوس لیفت ضروری باشد؟

تقویت سینوس معمولاً زمانی انجام می شود که بیمار در فک بالای خود استخوان کافی ندارد تا ایمپلنت دندانی را حمایت نماید. طی یک فرایند طبیعی به نام اسئواینتگریشن، ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد، اما این اتفاق به وجود میزان کافی استخوان در فک بستگی دارد. در صورتی پیش از جراحی کاشت ایمپلنت به جراحی سینوس لیفت نیاز دارید که:

  • استخوان فک شما، طی حادثه یا با کشیدن دندان به سختی، قبلاً آسیب دیده باشد؛
  • از منطقه سینوس کیست یا تومور تخلیه شده باشد؛
  • در نتیجه پریودونتیت مشکل تحلیل استخوان برای شما بروز پیدا کرده باشد؛
  • در نتیجه از دست رفتن دندان، استخوان پیرامون آن تحلیل رفته باشد (حفره دندان ممکن است طی سه سال اول 40% تا 60% از ساختار خود را از دست دهد)؛
  • شما به طور طبیعی حفره سینوس بزرگ یا استخوان فک نازکی دارید.

البته همه افرادی که به جای دندان های مولر و پرمولر ایمپلنت دریافت می کنند نیاز به جراحی سینوس لیفت ندارند.

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

 

مراحل انجام جراحی سینوس لیفت

آماده سازی

در ابتدا، دندانپزشک جلسه مشاوره ای با شما خواهد داشت تا راجع به نیازهای شما بحث کند. بخشی از این مشاوره را تهیه تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، و احتمالاً سی تی اسکن تشکیل خواهد داد که هدف از آن بررسی شرایط کنونی فک شما است و نیز اینکه شما گزینه مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر. استخوان پیوندی را می توان از قسمت های مختلفی گرفت:

  • بدن خود شما (از استخوان دیگر اعضاء بدن- اغلب لگن یا پا)
  • فرد دیگر (افراد ممکن است قبل از مرگ، استخوان های خود را اهداء کرده باشند)
  • استخوان گاو
  • مواد مصنوعی مانند هیدروکسی آپاتیت

همه این مواد کاملاً بی خطر هستند و برای حصول اطمینان از اینکه عاری از هر گونه بیماری هستند، فرآوری می شوند.

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

 

فرایند جراحی

راه های مختلفی برای انجام جراحی پیوند سینوس وجود دارند. در همه آنها برشی در لثه ایجاد می شود تا بتوان به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کرد. در اکثر موارد، دندانپزشک یک حفره کوچک داخل استخوان ایجاد می کند و آن را رو به بالا فشار می دهد تا پوشش حفره سینوس برداشته شود. غشاء روی حفره لیفت (بالا برده) می شود تا فضای زیر آن با گرانول های مواد پیوند استخوان پر شود. سپس، بافت لثه مجدداً به آن پیوند زده می شود.

تکنیکی که دندانپزشک شما استفاده می کند ممکن است بسته به شرایط شخصی شما متفاوت باشد. در صورتی که هر نگرانی دارید، می توانید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. مهم ترین خطر این جراحی سوراخ شدن یا پاره شدن غشاء است. در موارد نادر ممکن است این اتفاق رخ دهد که می توان با بخیه زدن آن را ترمیم کرد. اغلب، جراحی طبق برنامه ادامه پیدا می کند؛ در سایر موارد، پیش از سینوس لیفت، مدتی زمان نیاز است تا غشاء به طور کامل بهبود پیدا کند.

 

ریکاوری یا بهبودی پس از جراحی

درست پس از جراحی ممکن است مقداری تورم در منطقه آن و نیز خونریزی از دهان یا بینی را تجربه کنید. احتمالاً به مدت چند روز پس از آن احساس ناراحتی خواهید داشت، اما اکثر بیماران ناراحتی زیادی نداشته اند. در صورتی که خونریزی بیش از دو روز ادامه داشته باشد، یا درد و التهاب وخیم تر شوند، بایستی فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

خطر عفونی شدن سینوس نیز وجود دارد، اما دندانپزشک به منظور درمان آن برای شما دارو تجویز خواهد کرد. باید مراقب باشید و از عطسه کردن یا فین کردن شدید خودداری کنید زیرا این کارها می توانند موجب جابجایی مواد پیوندی استخوان یا شل شدن بخیه ها شوند. در صورتی که مستعد آلرژی هستید، احتمالاً جراحی شما برای زمانی از سال برنامه ریزی خواهد شد که احتمال تشدید آن کمتر باشد.

پس از 7 تا 10 روز نیاز است به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند روند بهبودی شما را مورد بررسی قرار دهد و اگر بخیه ها به صورت خود به خود شل نشده باشند، آنها را بکشد. طی فرایند بهبود ممکن است نیاز باشد دفعات بیشتری به دندانپزشک مراجعه کنید تا پیش رفتن همه جوانب طبق برنامه ریزی، مورد بررسی قرار گیرد.

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت دندان

 

کاشت ایمپلنت پس از جراحی سینوس لیفت

در اکثر مواقع، پیش از دریافت ایمپلنت، بیمار بایستی 4-9 ماه صبر کند. این زمان به استخوان فرصت می دهد تا در وضعیت جدید خود پیوند بخورد. زمان دقیق انتظار برای دریافت ایمپلنت به نوع مواد پیوند بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است ایمپلنت در پایان جراحی سینوس- بدون زمان انتظار- کاشته شود. مطالعات حاکی از این هستند که، هر چند این روش کاملاً بی خطر است، اما در بیمارانی که ضخامت استخوان باقی مانده آنها کمتر از 4 میلی متر است، نرخ موفقیت پایین تر است. ممکن است تمایل داشته باشید ایمپلنت های شما زودتر کاشته شوند، اما بهتر است به توصیه دندانپزشک عمل کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت