چرا حتی کوچکترین کجی دندان ها مهم است؟
12 خرداد ماه 1400
آیا در طول دوران بارداری می توان درمان ریشه انجام داد؟
1 تیر ماه 1400

آلرژی یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری هر ساله در طول فصل گرده افشانی یا تماس غیر منتظره با یک آلرژن (ماده آلرژی زا) با آن مواجه می شوند. اگر شما پیوسته از واکنش های حساسیتی رنج می برید، احتمالاً درد در ناحیه صورت و فک یک مسئله مداوم است- اما چگونه می توان گفت که آیا درد یک واکنش طبیعی است یا یک مشکل دندانی؟

تأثیرات آلرژی ها هم می توانند موجب بروز دردهای فانتومی شوند، و هم باعث بروز مشکلات واقعی دندان شوند. مهم است که بدانید دهان شما به شما چه می گوید، و برای آن چه باید بکنید.

تأثیرات گسترده آلرژی ها

گرچه اکثر افرادی که آلرژی دارند علائم غیر معمول خود را خیلی خوب می شناسند، اما آلرژی ها می توانند منجر به بروز یک دسته واکنش های غیر منتظره شوند، و بسیاری از آنها روی سلامت دندان ها نیز تأثیر دارند:

  • تورم در لب ها، زبان، و بافت های دهان
  • احتقان یا انسداد بینی
  • گلو درد
  • سر درد
  • گرفتگی عضلات

یک دسته علائم وجود دارند که در نتیجه آلرژی هایی بروز پیدا می کنند که نتیجه واکنش اساسی بدن به آلرژن ها می باشند. بدن با آماده سازی سیستم ایمنی خود واکنش نشان می دهد برای حمله به میکرو رگانیسم های عفونی طراحی شده است. از آنجا که سیستم ایمنی بدن شامل اندام هایی در سراسر بدن است، واکنش ایمنی به یک آلرژن می تواند شامل قسمت های مختلفی از بدن باشد.

آلرژن ها بعلاوه می توانند با استنشاق، گوارش، یا جذب از راه پوست وارد بدن شوند. همانطور که بدن برای رفع یا حمله به ماده آلرژی زا در تکاپو می افتد، ناحیه ای که بلافاصله در تماس با ماده حساسیت زا قرار می گیرد تحت تأثیر قرار می گیرد، اما مناطق دیگر نیز درگیر می شوند.

دندان درد و آلرژی ها: چگونه این اتفاق رخ می دهد؟

دندان درد یکی از علائم معمول آلرژی هایی است که در نتیجه محیط بروز پیدا می کنند. اگر شما در تماس با این آلرژن ها قرار بگیرید- مانند موی سگ یا گربه، گرد و خاک یا گرده ها، بدن شما یک واکنش ایمنی دارد، که سعی می کند آلرژن ها را رو به بیرون براند یا اگر وارد سیستم بدن شما شده اند سعی می کند آنها را بیرون براند.

وقتی نوبت به آلرژن های محیطی می رسد، معمولاً ابتدا سینوس های شما تحت تأثیر قرار می گیرند، و این در حقیقت همان صورتی است که درد دندان های شما آغاز می شود. سیستم بدن شما با پر کردن سینوس ها با مخاط به آلرژن ها پاسخ می دهد. این باعث ایجاد احساس فشار و دردهای گاهگاهی می شود.

فشار در سینوس های شما می تواند موجب تحریک اعصاب دندان های شما شود، زیرا می تواند به ریشه های دندان ها فشار وارد کند. بویژه احتمال دارد که دندان های مولر فک بالای شما تحت تأثیر قرار بگیرند، و ممکن است شما متوجه درد در قسمت بالای عقب دهان خود شوید، دردی شبیه درد پوسیدگی دندان.

درد در دندان تنها تأثیری نیست که آلرژی ها می توانند روی سلامت دندان های شما داشته باشند. به دلیل تأثیرات گسترده ای که ممکن است شما هنگام رنج بردن از واکنش های آلرژیک احساس کنید، اکوسیستم دهان شما می تواند به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار بگیرد، مانند خشکی دهان در نتیجه تنفس دهانی یا مصرف داروها یا دندان قروچه که در نتیجه گرفتگی عضلات بروز پیدا می کند.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

درد صورت و آلرژی ها

یکی از علائم نگران کننده آلرژی ها که روی سینوس ها تأثیر می گذارد، درد در فک بالا و ناحیه صورت است. کاملاً ممکن است که چنین دردی را با یک مشکل بسیار جدی دندانی در حال پیشرفت اشتباه بگیرید.

از آنجا که سینوس ها یک دسته حفره ها داخل صورت هستند، دردی که با آنها بوجود می آید می تواند در جاهای غیر عادی احساس شود. درد ارجاعی از سینوس های مسدود می تواند مانند احساس ساییده شدن دندان ها روی یکدیگر باشد، درست شبیه داشتن دندان های فشرده و نامرتب. بسته به مناطقی که دچار اسنداد سینوس شده اند، ممکن است در یک طرف صورت خود بیشتر از طرف دیگر درد احساس کنید و این درد می تواند شبیه احساس ایجاد آبسه دندان باشد.

از آنجا که آبسه ها می توانند مشکلاتی جدی باشند، مهم است وقتی این علائم را تجربه می کنید به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

درد فک و آلرژی ها

فشار ناشی از انسداد سینوس ها تنها دلیل برای تجربه کردن درد در ناحیه صورت و فک نیست. کل مجموعه تأثیرات آلرژی ها می توانند از طریق عضلات موجود در فک نیز روی صورت شما تأثیر بگذارند.

تحریک ناشی از مواجهه با آلرژی روی کل بدن شما تأثیر می گذارد. آلرژی های فصلی به طور مکرر با خود سر درد و آبریزش چشم به همراه دارند و هر دوی اینها باعث می شوند عضلات در بقیه بدن شما دچار کشش شوند. با کشش عضلات در یک ناحیه از بدن شما، این کشش در یک خط امتداد پیدا می کند، و در نهایت منجر به بروز درد در یک ناحیه خاص می شود.

برای بسیاری از افراد، این منجر به بروز درد در شانه ها، گردن، و فک می شود. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که وقتی سینوس های شما مسدود هستند، درد دندان های پایین و بالای شما شروع می شود. این الزاماً دلیلی برای نگران شدن ندارد، اما هنوز هم مشورت با دندانپزشک ایده خوبی است.

کشش و فشاری که در فک خود تجربه می کنید می تواند به روشی دیگر برای دندان های شما خطرناک باشد. با این حال، گرفتگی و فشار فک اغلب منجر به فشرده شدن دندان ها یا قرار گیری غیر معمول زبان داخل دهان می شود. از آنجا که کشش ثابت است، احتمالاً متوجه نخواهید شد که چگونه روی دهان شما تأثیر می کذارد، اما ممکن است به ساختار دندان های شما آسیب برساند. اگر در فک خود تنش احساس می کنید، احتمالاً برای جلوگیری از این آسیب به کمک نیاز خواهید داشت.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

گلو درد و آلرژی ها

گلو درد اغلب تحریک همراه با آلرژی ها است، و علائم گیج کننده بیشتری با خود به همراه دارد. نه تنها در گلوی خود درد و خشکی احساس می کنید، بلکه به تدریج متوجه بوی بدی می شوید که از آن متساعد می شود، بویی که با مسواک زدن هم بهتر نمی شود.

وجود بوی بد دهان یکی از علائم شناخته شده پوسیدگی دندان است، اما همیشه هم پوسیدگی دندان نیست که موجب بروز بوی بد دهان می شود. وقتی شما از آلرژی ها رنج می برید، ترشحات پشت حلق می توانند موجب تحریک گلوی شما شوند و باعث شوند باکتری ها در آنجا تکثیر شوند. متأسفانه، بوی بدی که با این ترشحات بوجود می آید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهتر نخواهد شد، زیرا منشاء آن داخل حلق است. اگر شما بوی بد دهان ناشی از گلو درد را تجربه می کنید، نوشیدن آب را برای شستشوی مجرای گلو فراموش نکنید.

آیا آلرژی ها برای دندان های شما خطرناک هستند؟

انواع مختلفی از داروها می توانند از نظر عملکردی و ساختاری روی دندان ها تأثیر بگذارند، و این معمولاً در فهرست عوارض جانبی مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، تأثیر واقعی که این عوارض جانبی می توانند روی سلامتی شما داشته باشند همیشه واضح و شفاف نیستند، و یکی از این تأثیرات ممکن است زمانی بروز پیدا کند که شما برای درمان علائم آلرژی دارو مصرف می کنید. وقتی نوبت به آنتی هیستامین هایی می رسد که عموماً برای مبارزه با تأثیرات آلرژی ها استفاده می شوند، تهدیدی که برای دندان ها وجود دارد خشکی دهان یا زروستومیا است.

آنتی هیستامین ها بر علیه تأثیرات آلرژی ها عمل می کنند تا مخاط را خشک کنند. متأسفانه، همان سیستم تولید کننده مخاط در حال تولید بزاق نیز می باشد، که یک عامل مهم در سلامت دهان می باشد. بزاق به آماده سازی غذا برای هضم کمک می کند و دهان را راحت نگه می دارد- اما مهم تر از همه این است که از اکوسیستم ظریف داخل دهان نیز محافظت می کند. این مایع شفاف حاوی پروتئین ها و مواد معدنی ضروری است که از مینای دندان ها محافظت می کند و از بروز بیماری لثه نیز پیشگیری می کند. بعلاوه، با میکروب هایی که موجب پوسیدگی دندان می شوند نیز مبارزه می کند.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

علل غیر منتظره خشکی دهان

افرادی که از آلرژی ها رنج می برند صرف نظر از نوع دارویی که دریافت می کنند ممکن است خشکی دهان را تجربه کنند، و این روی خوابیدن آنها نیز تأثیر می گذارد. به طور کلی، افراد با دهان بسته می خوابند، که رطوبت مورد نیاز محیط داخل دهان آنها در طول شب حفظ می شود. با این حال، هر زمان که افراد گرفتگی بینی را تجربه می کنند برای تنفس راحت تر در طول شب دهان آنها باز می ماند.

پرهیز از این علت خشکی دهان بسیار دشوارتر است . اما درمان آن به اندازه درمان خشکی دهانی که با داروها بوجود می آید ساده است.

تشخیص خشکی دهان ساده است، افزایش تشنگی یا احساس خشکی یا چسبندگی داخل دهان از جمله علائم اصلی گزارش شده هستند. خشکی داخل حلق، ترک خوردگی لب ها، یا سوزش و خشکی در گوشه های دهان از جمله علائم شایع هستند. علائم شدیدتر عبارتند از از دست رفتن حس چشایی و تورم زبان، لثه ها، و بافت های دهان.

همانطور که تشخیص خشکی دهان ساده است، درمان خشکی دهان نیز به همان اندازه ساده است: وقتی خشکی دهان دارید، نوشیدن مقادیر زیاد آب نخستین گزینه برای درمان خشکی دهان است، و معمولاً مؤثر است. جویدن مقداری آدامس فاقد قند می تواند غدد بزاقی شما را تحریک کند. اگر خشکی دهان ادامه پیدا کند، خواه متوجه ارتباط آن با داروهای مصرفی خود شوید یا خیر، ایده خوبی است با دندانپزشک مشورت کنید تا از سلامت دندان های خود در آینده مطمئن شوید.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

آلرژی به لبنیات و دندان ها

این تنها آلرژی های محیطی نیستند که می توانند موجب بروز آسیب به سلامت دندان های شما شوند. آلرژی های مربوط به رژیم غذایی می توانند دندان های شما را از طریق چیزهایی که مصرف می کنید- و چیزهایی که مصرف نمی کنید- تحت تأثیر قرار دهند.

برای مثال افرادی که به لبنیات حساسیت دارند، ممکن است در معرض خطر کمبود کلسیم قرار داشته باشند، و این می تواند تأثیر زیادی روی دندان های آنها داشته باشد. همانطور که همه ما در کودکی یاد گرفته ایم، کلسیم بویژه برای داشتن دندان ها و لثه های سالم مهم است.

کمبود کلسیم می تواند سلامت دندان ها را به سه طریق تحت تأثیر قرار دهد: از دست رفتن توده استخوان و بیماری در لثه ها. وقتی فردی دچار کمبود کلسیم می شود می تواند دچار پوکی استخوان شود، که می تواند یکی از تأثیرات شناخته شده روی استخوان ها باشد. این بیماری دندان های را از طریق تحلیل استخوان فک تحت تأثیر قرار می دهد، که می تواند تکیه گاه دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، بدن برای حفظ دندان های سالم نیاز به کلسیم دارد.

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

حساسیت و مشکلات دهان و دندان

سطوح پایین کلسیم می تواند گسترش بیماری لثه یا پریودنتال را تحت تأثیر قرار دهد. کلسیم یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامت لثه ها است زیرا بخشی از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد بافت ها می باشد.

سومین روشی که کمبود کلسیم روی سلامت دهان تأثیر می گذارد حمایت از مینای دندان ها است. کلسیم برای حفظ مینای قوی دندان ها ضروری است، که در عوض می تواند از دندان ها در برابر آسیب ها محافظت کند.

توجه مناسب به رژیم غذایی برای هر کسی که آلرژی به مواد غذایی دارد ضروری است، و این کاملاً امکان پذیر است که سطح سالم کلسیم بدن را حفظ در حال پرهیز از خوردن لبنیات حفظ کرد. با این حال، اگر آلرژی به مواد غذایی باعث شده است رژیم غذایی شما تغییر چشمگیری پیدا کند، ایده خوبی است به دندانپزشک مراجعه کنید.

آلرژی های کودکی و سلامت دندان ها

آلرژی ها وقتی در دوران کودکی بروز پیدا می کنند می توانند تأثیرات شگفت انگیز ماندگاری داشته باشند. علت این است که واکنش های کودک به آلرژی ها تعاملات پیچیده ای با بدن در حال رشد آنها دارد. وقتی کودکی در سنین پایین از آلرژی های مزمن رنج می برد، در آینده با دندان درد نیز مواجه خواهد شد.

به طور کلی، واکنش های حاد مختصر به آلرژی ها به همان اندازه ای روی کودکان تأثیر دارد که روی افراد بزرگسال تأثیر دارد: که بسیار جزئی هستند. کودکانی که واکنش های آلرژیک مزمن را تجربه می کنند ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشند. با این حال، آلرژی های محیطی مزمن اغلب منجر به گرفتگی بینی می شوند، و این روی رشد دهان تأثیر نامطلوب می گذارد. دهان آنها همزمان با رشد، می تواند با کمبود هوایی که از راه بینی وارد می شود تطبیق پیدا کند، و متعاقباً موجب تغییر شکل آن و بروز مال اکلوژن، یا توزیع غیر یکسان دندان ها داخل فک شود.

آلرژی به لبنیات روی کودکان نیز می تواند تأثیرات دراز مدتی داشته باشد. آلرژی های غذایی که منجر به کمبود کلسیم و دیگر مواد مغذی می شوند، روی رشد دندان ها تأثیر می گذارند. کودکانی که رژیم غذایی آنها دچار کمبود کلسیم است می توانند بعداً در طول زندگی خود مشکلات دندانی را تجربه کنند.

چه کاری باید انجام داد وقتی آلرژی ها موجب بروز دندان درد می شوند؟

وقتی از آلرژی ها رنج می برید، مراقبت های شخصی باید نخستین نگرانی شما باشن، و بهتر است فرایندهای معمول را برای تسکین علائم خود انجام دهید. نوشیدن مقادیر زیاد آب، همینطور غرغره کردن آب و نمک می تواند به شستن مخاط از سیستم بدن شما و باز شدن انسدادی که موجب بروز درد می شود کمک می کند. مصرف منظم داروهای آلرژی نیز توصیه می شود.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که وقتی دهانتان درد می کند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را قطع کنید، اما مهم است که با روال منظم بهداشت دهان خود را رعایت کنید. هنگامی که از آلرژی رنج می برید دندان های شما آسیب پذیر هستند و سلامت دندان از همه مهم تر است.

با یک توضیح مشکوک برای دندان درد شما، به این معنا نیست که نیاز نیست نگران وضعیت دندان های خود باشید. هرگاه احساس دندان درد داشتید، همیشه بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است درد به آلرژی های شما مربوط باشد، اما بدون اسکن ها به سختی می توان گفت که آیا دندان درد علت بنیادی دارد یا خیر.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت