آیا بین آلرژی ها و دندان درد ارتباط وجود دارد؟
12 خرداد ماه 1400
انواع زخم های دهانی
12 تیر ماه 1400

گویا قرار ملاقات کافی برای برنامه ریزی، اضطراب، و تغییراتی برای مقابله با مشکل خود ندارید، و تنها به شما گفته شده است که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید.

حتی در طول راحت ترین اوقات نیز، تعداد اندکی از بیماران دوست دارند بشنوند نیاز به درمان ریشه دارند، مخصوصاً زمانی که باردار هستند! یک بیمار باردار تمام نگرانی های دیگر را دارد در عین اینکه پرسش های اضافی دیگری در مورد بی خطر بودن درمان ریشه و بارداری نیز دارد.

امیدواریم به پزشک متخصص زنان و زایمان و دندانپزشک خود اعتماد کنید وقتی به شما می گویند انجام درمان ریشه در طول دوران بارداری بی خطر است. اگر یک دندان ملتهب یا عفونی دارید که به کانال ریشه نیاز دارد، در اکثر موقعیت ها، انجام درمان از برئز علائم در آینده و استرس وارد شدن به کودک در حال رشد پیشگیری می کند.

در یک دنیای ایده آل، هر زن بارداری قبل از اقدام برای باردار شدن معاینات و پاکسازی های لازم را انجام می دهد و در صورت لزوم تحت درمان های ضروری قرار می گیرد. بارداری به دلیل ترکیبی از عوامل باعث می شود زنان در برابر مسائل و مشکلات دهان و دندان آسیب پذیرتر باشند. تغییر در سطوح هورمون ها می تواند با نیاز به درمان های دندان ارتباط مستقیم داشته باشد.

از آنجا که هر بارداری متفاوت است، مهم است به همه پزشکان معالج خود در مورد بارداری خود و اینکه چند ماهه باردار هستید اطلاع دهید. این باعث می شود ارتباط بین شما و پزشکان معالج شما باز شود و آنها را قادر می سازد بهترین توصیه هایی که در طول هر سه ماهه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهند.

علاوه بر این مهم است از این مقاله (یا هر مقاله دیگری) به عنوان جایگزین برای توصیه های پزشکی مخصوص خود استفاده نکنید. ما از شما می خواهیم با همکاری متخصصان معالج خود به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خانواده در حال رشد خود داشته باشید.

عصب کشی در بارداری

چند نکته مهم در مورد درمان ریشه و بارداری

نرخ موفقیت درمان های ریشه بسیار بالا است. اکثر بیمارانی که قصد انجام درمان ریشه دارند از فرایند خود و تجربه ای که خواهند داشت هراس دارند. علیرغم هر گونه تعایبر منفی که ممکن است وجود داشته باشد، یک درمان ریشه موفق موجب تسکین و پیشگیری از بروز هر گونه درد، عفونت، و التهابی در آینده خواهد شد. علاوه بر این، به بیماران اجازه می دهد دندان های طبیعی خود را حفظ کنند.

بیماران باردار اغلب در مورد امنیت و بی خطر بودن خود فرایند، لزوم گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس، و گزینه های ممکن برای کنترل درد سؤال می پرسند.

نگرانی های مربوط به تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس

در اکثر موارد، قبل از انجام فرایند درمان ریشه، دندانپزشک نیاز دارد از دندان عفونی عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد تا از میزان عفونت مطلع شود. این یکی از شایع ترین نگرانی های مشترک همه بیماران است زیرا زنی که قرار است به زودی مادر شود ترجیح می دهد از گرفتن تصاویر رادیوگرافی خودداری کند. اما این تصاویر می توانند کمک کنند اطلاعاتی که دندانپزشکان نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهند.

انجمن دندانپزشکان آمریکا می گوید که زنان باردار باید از گرفتن هر گونه عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس غیر ضروری اجتناب کنند. بنابراین استفاده از این تصاویر در زنان باردار تا حد امکان به حداقل رسانده می شود. دندانپزشک شما در مورد هر گونه نگرانی شما در طول جلسه مشاوره به صورت عمقی گفتگو خواهد کرد. اما لازم است بدانید هر ساله میلیون ها زن باردار تحت درمان های دندانپزشکی قرار می گیرند بدون آنکه خطری آنها یا کودک داخل شکم آنها را تهدید کند.

وقتی گرفتن تصاویر رادیوگرافی از نظر پزشکی ضروری باشد، کالج آمریکایی رادیوگرافی استفاده از تکنیک روپوش های سربی را توصیه می کند تا قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس به حداقل برسد و این اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به جنین در حال رشد وارد نخواهد شد. دندانپزشکان عموماً در چنین موقعیتی از تکنیک روپوش چند لایه استفاده می کنند، به این معنا که آنها لایه های سربی را اضافه می کنند تا محافظت بیشتری برای کودک فراهم بیاورند.

نکته مهمی که باید به شما یادآوری کنیم این است که حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا تغییرات مناسب را به عمل بیاورد و توصیه های لازم را به شما بکند. هیچ چیزی مهم تر از امنیت شما وجود ندارد که دندانپزشک شما نگران آن باشد.

عصب کشی در بارداری

زمان انجام درمان ریشه در طول بارداری

وقتی فکر می کنید نیاز به مراجعه به یک دندانپزشک عمومی دارید یا علائم بیماری را دارید، برای مشاوره و معاینه تردید نکنید. بسته به موقعیت فردی شما، دندانپزشک شما ممکن است در مورد زمان بندی انجام فرایند با شما گفتگو کند.

با اطمینان می توانیم به شما بگوییم، درمان ریشه، یا اکثر درمان های دندانپزشکی، می توانند در هر زمانی در طول دوران بارداری انجام شوند. با این حال، توصیه می شود فرایندهای انتخابی دندانپزشکی در سه ماهه دوم، مخصوصاً در صورت امکان در هفته های 14 تا 20 انجام شوند.

علت این است که رشد سریعی در طول سه ماهه نخست اتفاق می افتد. ایمن تر آن است که، اگر می توانید، مدتی برای انجام درمان دست نگهدارید، تا این دوره سپری شود. در طول سه ماهه سوم نیز ممکن است برای مدت زمان طولانی از به پشت دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی، یا هر جای دیگری، احساس راحتی نداشته باشید.

با این حال، اگر از درد شدید یا تورم در ناحیه صورت رنج می برید، ممکن است صرف نظر از ماه بارداری نیاز به درمان فوری داشته باشید. خطر عفونت های درمان نشده از خطرهای جزئی همراه با درمان ریشه مهم تر است.

بی حسی و داروهای ضد درد در طول بارداری

پرسش رایج بعدی که مادران باردار در مورد درمان ریشه و بارداری می پرسند به امنیت بیهوشی و بی حسی و داروهای کنترل درد مربوط می شود.

خوشبختانه، انجمن دندانپزشکان آمریکا معتقد است که بی حس کننده های موضعی هیچ خطری برای جنین در حال رشد ندارند. آنها بی حس کننده های موضعی حاوی اپی نفرین را توصیه می کنند.

انجمن بارداری آمریکا نیز استفاده از مقادیر اندک بی حس کننده تا حد امکان را توصیه می کند، اما استفاده باید به اندازه کافی باشد تا میزان راحتی لازم را فراهم بیاورد.

علاوه بر این، فرایندهای دندانپزشکی مانند درمان ریشه ممکن است برای پیشگیری یا درمان عفونت های فعال نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها داشته باشند. در صورتی که شما نیاز به این داروها داشته باشید، متخصص دندانپزشک شما استانداردهای رایج مربوط به آنتی بیوتیک های خاص و دوز صحیح آنها را دنبال خواهد کرد. اکثر آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین ترجیحاً برای استفاده در طول بارداری خوب هستند، اما باید حتماً دستور العمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید و در صورت داشتن هر پرسشی  آن را مطرح کنید.

در موارد وخیم تر، بیماران ممکن است استفاده از مسکن ها را طی چند روز پس از انجام درمان ریشه ترجیح دهند. در طول دوران بارداری، باید از ایبوپروفن و ادویل پرهیز کرد. می توانید از داروهای بر پایه استامینوفن مانند تیلنول استفاده کنید. در این مورد نیز باز ماه بارداری خود را به دندانپزشک خود متذکر شوید.

نکاتی برای هر گونه فرایند دندانپزشکی در طول دوران بارداری

انجمن بارداری آمریکا نکات و راهنمایی هایی برای مراقبت های دندانپزشکی در طول بارداری ارائه می دهد.

ابتدا، پیشگیری بهتر از درمان است:

• رژیم غذایی متعادل و کم قندی داشته باشید.
  • دو مرتبه در طول روز با مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • به طور منظم برای چکاپ و پاکسازی های تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید و به دندانپزشک اطلاع دهید باردار هستید.

در حالی که در مطب دندانپزشکی هستید، برای گردش خون بهتر، پاهای خود را خم نکنید و برای راحتی بیشتر خود بالش به همراه داشته باشید.

در صورت امکان، برای فرایندهای غیر اورژانسی در طول سه ماهه دوم برنامه ریزی کنید. اگر یک درمان کاملاً انتخابی است، مانند سفید کردن دندان، برای پس از زایمان برای آن برنامه ریزی کنید. با این حال، با احتیاط های لازم، نیازی به مراقبت های اورژانسی نخواهد بود.