حساسیت دندان پس از پر کردن
2 خرداد ماه 1400
آیا بین آلرژی ها و دندان درد ارتباط وجود دارد؟
12 خرداد ماه 1400

درمان های ارتودنیک می توانند پر هزینه باشند بنابراین ممکن است وسوسه شوید اینکه نتوانید یک یا دو دندان کج را به درستی مسواک بزنید یا مشکلات کجی کوچک دندان ها را صرفاً مشکلات زیبایی تلقی کنید. “اون دندون کجه” به شما شخصیت می دهد، درست است؟

کجی دندان ها، حتی کوچکترین نقائص، می توانند منجر به بروز مشکلات دندانی شوند. در این مقاله قصد داریم به بیان تعدادی دلایل بپردازیم که چرا حتی جزئی ترین مشکلات نحوه قرار گیری دندان ها نیز می توانند روی سلامت دندان ها تأثیر بگذارند:

تمیز کردن دشوارتر

بزرگ ترین مشکلی که کجی دندان ها دارند این است که از آنجا که دندان ها همگی کنار یکدیگر فشرده شده اند، تمیز کردن درست آنها دشوارتر است. نخ دندان کشیدن بین دندان های کج دشوارتر است. زیرا منجر به تشکیل پلاک های دندانی و انباشته شدن ذرات غذا بین دندان های شما می شود. وقتی باکتری ها امکان رشد کردن داخل دهان را پیدا می کنند، منجر به بروز مشکلات دندانی متعددی می شود.

خطر بیشتر بیماری لثه

ممکن است شما متوجه این مشکل نشوید، اما دندان های کج شما در حقیقت به درستی کنار یکدیگر و داخل دهان شما نمی نشینند و لثه های شما به خوبی و به محکمی که باید روی آنها قرار نمی گیرند. این مشکل می تواند منجر به ایجاد پاکت های کوچک بین دندان ها و لثه های شما شود که باکتری ها را به خود جذب می کنند که به پلاک تبدیل می شوند و می توانند منجر به بروز بیماری پریودنتال شوند، که بیماری جدی است که ممکن است منجر به از دست دادن دندان ها شود. دندان های کج بیشتر احتمال دارند که دچار پوسیدگی و حفره شوند.

کابوس بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند شرمنده کننده باشد. نزدیک شدن به افراد وقتی مدام نگران مواجه شدن با بوی بد دهان آنها هستید می تواند دشوار باشد. گرچه ممکن است احتمالاً شما بوی بد دهان را بیشتر به چیزهایی نسبت دهید که می خورید، اما کج بودن دندان ها می تواند یکی از علل بوی بد دهان باشد. این بوی ناخوشایند از باکتری هایی متساعد می شود که بین دندان های کج گیر می کنند. اگر شما همیشه در مورد نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بسیار دقیق و نکته بین هستید، و هنوز هم از بوی بد مداوم دهان رنج می برید، زمان آن رسیده است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

کجی دندان

کجی دندان

ساییدگی و فرسایش بیشتر دندان ها

هنگامی که دندان های شما کج هستند، سطوح آنها غیر همسطح هستند، در حالی که برخی دندان ها جلو آمده تر هستند. این اغلب منجر به ساییدگی بیشتر دندان ها به یکدیگر می شود. این می تواند سرعت فرسایش و ساییدگی دندان ها را افزایش می دهد و نازک شدن مینای دندان ها می تواند باعث شود سن آنها سریع تر از حالت طبیعی بالا برود.

بیشتر در معرض خطر آسیب های دندانی

اگر ورزش می کنید و در طول یک بازی ضربه ای به صورت شما وارد شود، یا زمانی که بیرون در حال راه رفتن هستید زمان بخورید، دندان های برآمده بیشتر در معرض خطر آسیب دیدن هستند. آنها به راحتی می توانند لب پر یا شکسته شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، بهتر است بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر گونه ترک یا شیار دندان شما سیل شود تا بقیه دندان شروع به پوسیده شدن نکند.

خطر بیماری ها را افزایش می دهد

کجی دندان ها تنها روی سلامت دندان های شما تأثیر منفی ندارد، بلکه می تواند سلامت عمومی شما را تحت تأثیر قرار دهد. در مطالعات بیشماری نشان داده شده است که بیماری لثه ارتباط مستقیم با بیماری های جدی مانند سکته، بیماری قلبی، دیابت، چاقی، و بیماری آلزایمر دارد. التهاب در لثه ها می تواند منجر به میزان بیشتری التهاب در سراسر بدن شما شود، و باعث شود شما خیلی زیاد مستعد بسیاری بیماری ها شوید.

کجی دندان

کجی دندان

برای اقدام به درمان کجی دندان تعلل نکنید

صرف نظر از اینکه چه مدت شما دندان های کج داشته اید، هرگز برای درمان آن دیر نیست. خود را ملزم کنید همین حالا برای مراجعه به دندانپزشک و انجام مشاوره رایگان اقدام کنید. آنها موقعیت خاص شما را ارزیابی خواهند کرد و بهترین طرح درمانی که برای شما عملی خواهد بود را ارائه خواهند کرد.

قبل از انتخاب درمان، مطمئن شوید می دانید هر گزینه درمانی شامل چه مواردی است. راهکار سنتی بریس های فلزی هستند که ترکیبی از فلز و سیم ها هستند که به دندان ها چسبانده می شوند و به آرامی دندان های شما را به موقعیت بهتری حرکت می دهند.گزینه دیگر الاینرهای اینویزیلاین هستند که شفاف هستند و بریس های متحرک می باشند.

در اینجا به بیان اطلاعاتی مختصر در مورد گزینه درمان موجود می پردازیم:

بریس های فلزی

  • که به طور دائم به دندان های شما چسبانده می شوند و تنها در انتهای درمان توسط دندانپزشک قابل برداشته شدن هستند.
  • دندانپزشک در طول درمان سیم را سفت می کند تا به جابجا شدن دندان ها کمک کند.
  • برخی خوراکی ها و نوشیدنی های خاص هستند که در طول درمان باید محدود شوند.
  • بسته به روند پیشرفت درمان شما، ممکن است لازم باشد حدود 3 سال یا بیشتر آنها را استفاده کنید.
  • اکثر مشکلات بایت و قرار گیری دندان ها می توانند با بریس های فلزی درمان شوند.

اینویزیلاین

  • آنها الاینرهای پلاستیکی شفاف هستند که به راحتی می توانند برداشته شوند.
  • آنها می توانند برای غذا خوردن و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان برداشته شوند.
  • درمان شامل الاینرهای جدید است که هر دو هفته باید تعویض شوند تا دندان ها به محل درست برسند.
  • اینویزیلاین می تواند مشکلات ساده و پیچیده نحوه قرار گیری دندان ها را اصلاح کند.

بریس های لینگوال یا پشت دندانی

  • بریس های لینگوال بریس هایی هستند که به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبانده می شوند و باعث می شود آنها برای مخاطبین شما غیر قابل مشاهده باشند. آنها مانند بریس های سنتی از براکت ها و سیم های فلزی تشکیل شده اند، اما به دلیل محل قرار گیری آنها منسجم تر هستند.
  • متأسفانه برخی مشکلات بایت وجود دارند که نمی توانند با بریس های لینگوال درمان شوند. بیمارانی که اوربایت شدید دارند گزینه های خوبی برای بریس های لینگوال نیستند زیرا اوربایت فشار زیادی به براکت ها وارد می کند و منجر به شکستن یا کنده شدن آنها می شود. در طول معاینات، ارتودنتیست شما قادر خواهد بود مشخص نماید آیا بریس های لینگوال برای شما کار خواهند کرد.
  • نگرانی دیگر این است که همه دندانپزشکان و ارتودنتیست ها این نوع درمان را ارائه نمی دهند. نیاز به آموزش های تخصصی دارد زیرا تنظیم سیم ها بسیار پیچیده تر از درمان های سنتی است. نگرانی دیگر این است که درست تمیز کردن آنها می تواند دشوارتر باشد زیرا پشت دندان ها قرار دارند که دسترسی به آنها دشوارتر است.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت