کاربردهای مینی ایمپلنت های دندانی در دندانپزشکی
3 بهمن ماه 1401
هورمون ها و سلامت دندان: آنچه که هر زن باید بداند
24 بهمن ماه 1401

تغییر رنگ دندان ها می تواند باعث خجالت کودک شود، به خصوص در سال های بحرانی. یک لبخند تمیز، روشن و “سفید” می تواند عزت نفس را تقویت کند و همچنین کودکان را به حفظ سلامت دهان و دندان بهتر تشویق کند.

باور کنید یا نه، رنگ دندان های طبیعی و سالم در طیف وسیعی و متغیری قرار می گیرد. از آنجا که مینای دندان های طبیعی شفاف است، رنگ دندان عمدتاً توسط عاج یا لایه دوم بافت سخت زیر مینا، که از قرمز نارنجی تا سبز زرد متغیر است، تعیین می شود. هنگامی که این رنگ توسط چشمان ما از طریق لایه مینا درک می شود، رنگ طبیعی سالم و سفید دندان قابل مشاهده است. مقدار و کیفیت کلسیفیکاسیون هر دو لایه دندان تعیین می کند که لبخند چقدر روشن و “سفید” به نظر می رسد.

دندان های شیری نیز معمولاً سفیدتر از دندان های دائمی هستند و همچنین کوچکتر هستند. با این حال، زمانی که یک دندان با رنگ طبیعی خود متفاوت است، ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد و بهتر است دندان (یا دندان ها) توسط دندانپزشک کودکان بررسی شوند.

آیا به دنبال فرایندهای سفید کردن دندان برای کودکان هستید؟ اگر کودک شما به تازگی براکت های خود را برداشته یا دندان های زرد و لکه دار دارد که می خواهید از شر آنها خلاص شوید، ما راه حل هایی برای شما داریم.

در این مقاله پاسخ پرسش های زیر را خواهید گرفت:

  • علت زرد شدن دندان ها چیست؟
  • سفید کردن دندان ها چگونه انجام می شود؟
  • آیا سفید کردن دندان برای کودکان بی خطر است؟
  • سن توصیه شده برای سفید کردن دندان در کودکان چقدر است؟
  • عوارض سفید کردن دندان کودکان چیست؟
  • راه های سفید کردن دندان های کودکان کدامند؟
  • کودک من چگونه می تواند بهداشت دهان و دندان را رعایت کند؟

با پاسخ دادن به این پرسش ها امیدوار هستیم قبل از اقدام به سفید کردن دندان های کودک خود، تمام دانش لازم را در اختیار شما قرار داده باشیم.

چه چیزی باعث زردی دندان ها می شود؟

قرار نیست دندان های ما سفید مرواریدی باشند. مینای دندان ما به رنگ سفید مایل به آبی است، اما به دلیل شفافیت آن، رنگ زرد عاج زیر آن دیده می شود. از آنجا که با افزایش سن مینای دندان نازک می شود، طبیعی است که دندان ها به مرور زمان تیره یا زرد شوند.

سفید کردن دندان کودکان

سفید کردن دندان کودکان

مهم ترین دلایل تغییر رنگ دندان در کودکان

در کودکان، دلایل مختلفی برای تغییر رنگ دندان وجود دارد که به طور کلی می توان آنها را به 2 دسته اصلی تقسیم کرد:

علل خارجی

  • مسواک زدن ناکافی و بهداشت نامناسب دندان که باعث ایجاد پلاک می شود.
  • لکه های ناشی از غذا و نوشیدنی (رنگدانه ها)
  • داروهای حاوی آهن، مانند مکمل های ویتامین
  • ضربه و عفونت روی دندان شیری که منجر به تغییر رنگ لکه ای روی دندان دائمی می شود

علل داخلی

  • آسیب به عصب یا ضربه به دندان
  • پوسیدگی دندان
  • مصرف تتراسایکلین توسط مادر در دوران بارداری یا شیردهی
  • فلوراید بیش از حد از پودر یا شیر خشک کنسانتره مایع برای نوزادان مخلوط شده با آب فلورایده
  • شرایط پزشکی که در رشد دندان ها در دوران بارداری یا سال های اولیه زندگی نوزاد اختلال ایجاد می کند
  • دی کلسیفیکاسیون Decalcification (از بین رفتن مواد معدنی) مینای دندان به دلیل برداشتن بریس ها که باعث ایجاد لکه های روشن تر می شود.

سفید کردن دندان چگونه عمل می کند؟

بهترین راه برای مقابله با تغییر رنگ این است که در وهله اول سعی کنید از آن اجتناب کنید. پاکسازی تخصصی و بهداشت خوب روزانه دندان ها کمک زیادی به جلوگیری یا از بین بردن تغییر رنگ طبیعی دندان ها می کند.

ماده سفید کننده معمولاً کاربامید پراکسید یا هیدروژن پراکسید است و به درون مینای دندان نفوذ می کند تا به مولکول های داخل دندان که تغییر رنگ پیدا کرده اند برسد. مولکول های اکسیژن درون ماده سفید کننده با مولکول های تغییر رنگ داده داخل دندان های شما واکنش نشان می دهند، و پیوندهایی که آنها را به هم نگه می دارد می شکنند.

سفید کردن دندان کودکان

سفید کردن دندان کودکان

آیا سفید کردن دندان برای کودکان بی خطر است؟

آری، اما فقط در شرایط خاص. کودکانی که هنوز دندان شیری دارند نباید دندان های خود را سفید کنند. کودکانی که معیارهای زیر را دارند می توانند دندان های خود را سفید کنند:

  • همه دندان های دائمی آنها روییده است.
  • مینای دندان های دائمی کودک قبلاً به طور کامل کلسیفیه شده است.
  • تمام مراحل ارتودنسی انجام شده اند.
  • گرچه سفید کردن دندان به طور کلی برای کودکان بی خطر تلقی می شود، اما برخی از خطرات احتمالی وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از نوارهای سفید کننده دندان حاوی مقدار زیادی پراکسید هیدروژن هستند. این ماده هنگامی که در دوزهای بالا استفاده می شود، می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند، اما همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت دندانی شود. همین اتفاق ممکن است برای افراد بزرگسال نیز رخ دهد.

سعی نکنید دندان های شیری کودکان را سفید کنید. در عوض عادات بهداشتی دهان و دندان را به آنها بیاموزید!

سن توصیه شده برای سفید کردن دندان در کودکان چقدر است؟

همه چیز به وضعیت دندان های کودک بستگی دارد، اما بسیاری از دندانپزشکان، برای شروع این روند، سن 14 سالگی را مناسب ترین سن می دانند زیرا دندان های دائمی معمولاً بعد از 13 سالگی تشکیل می شوند. بعد از این سن، سفید کردن دندان ها راحت تر و ایمن تر است.

سفید کننده دندان برای کودکان چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

حساسیت دندان

در کودکان، درمان های سفید کردن دندان می توانند باعث حساسیت دندان شوند. از آنجا که دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند، مواد شیمیایی سفید کننده به زیر مینای دندان نفوذ می کنند تا به اعصاب برسند. هنگامی که آنها غذا می خورند یا مایعات می نوشند، ممکن است کمی ناراحتی را تحمل کنند.

این حساسیت معمولاً موقتی است و چند روز یا چند هفته طول می کشد. کودکان ممکن است از دست دادن اشتها، ناراحتی و درد را تجربه کنند.

سفید شدن لثه ها

سفید شدن لثه ها می تواند ناشی از روش های نادرست سفید کردن دندان باشد. استفاده از برخی مواد شیمیایی سفید کننده برای کودکان بی خطر نیست. سفید کننده های خاص، به جای حل مشکل، می توانند آن را بدتر کنند. پزشکان توصیه می کنند از محصولاتی که حاوی پراکسید هیدروژن بیشتر از 1/0 % هستند استفاده نشود. محصول دارای غلظت بالای این ماده شیمیایی می تواند مضر باشد و پراکسید هیدروژن در موارد شدید می تواند باعث سفید شدن دائمی لثه ها شود.

تحریک لثه بعد از بلیچینگ

تحریک لثه می تواند برای کودکان ناراحت کننده باشد. بعد از بلیچینگ، از هر دو یا سه بیمار، یک نفر دچار سوزش تحریک پذیری شده است. پراکسید هیدروژن در محصولات متعدد بلیچینگ دندان استفاده می شود. پراکسید هیدروژن بسته به دفعات استفاده و مدت زمان قرار گرفتن دندان در معرض آن، می تواند برای اندام های دندانی مضر باشد.

راه های سفید کردن دندان های کودکان

سفید کردن تخصصی دندان ها

بلیچینگ دندان نوعی دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها می شود.

گرچه کیت های سفید کننده دندان در فروشگاه ها و داروخانه ها موجود هستند، اما آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا توصیه می کند که والدین قبل از سفید کردن دندان های کودک خود با دندانپزشک کودک خود صحبت کنند.

سفید کردن دندان کودکان

سفید کردن دندان کودکان

والدین به سفید کردن تخصصی دندان ها اعتماد دارند زیرا:

  • فرایند سفید کردن دندان ها تحت نظارت دندانپزشک کودکان انجام می شود.
  • متخصصان دندانپزشکی تری هایی می سازند که کاملاً مناسب دهان کودک شما هستند (یک اندازه برای همه مناسب نیست).
  • این روش نتایجی سفیدتر و ماندگارتر نسبت به سفید کننده های خریداری شده از فروشگاه به شما می دهد.
  • با انجام آن می توان از شر لکه های سطحی و همچنین لکه های عمقی و سخت خلاص شد.
  • تا حد زیادی احتمال حساسیت دندان و ناراحتی لثه را کاهش می دهد.

محصولات سفید کننده

با استفاده از خمیر دندان سفید کننده برای کودکان، می توانید از شر لکه های روی سطح دندان های کودک خود رها شوید. این نوع خمیر دندان ها معمولاً حاوی مواد ساینده ملایمی هستند که دندان ها را پولیش می کنند و دارای مواد شیمیایی هستند که لکه های دندان را تجزیه می کنند یا آنها را از بین می برند.

به عبارت دیگر، خمیر دندان سفید کننده لکه های جزئی را از روی دندان کودک شما از بین می برد، اما آنها را کاملا سفید نمی کند.

به دلیل حفره های ریزی که روی مینای دندان ها وجود دارند و ممکن است در معرض مواد ساینده قرار بگیرند، خمیر دندان سفید کننده کودکان می تواند دندان ها را به سرما یا گرما حساس کند.

قبل از اینکه اجازه استفاده از خمیر دندان سفید کننده را به کودک خود بدهید، با دندانپزشک کودکان مشورت کنید. بسیاری از دندانپزشکان کودکان به شما توصیه می کنند که صبر کنید تا کودک شما عادت های صحیح مسواک زدن را یاد بگیرد.

سفید کردن تخصصی دندان ها توسط دندانپزشک روشی مطمئن برای سفید کردن دندان های کودکان است.

جایگزین های درمان سفید کردن دندان در کودکان

سفید کردن طبیعی دندان برای کودکان

با جوش شیرین مسواک بزنید.

جوش شیرین یک روش درمانی محبوب برای سفید کردن دندان برای افراد در هر سنی است. مهم است که به خاطر داشته باشید که جوش شیرین دندان های کودک شما را در یک روز سفید نمی کند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، کودک خود را به شدت تشویق کنید تا دندان های خود را با جوش شیرین به طور معمول مسواک بزند.

برای تهیه خمیر، دو قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید. کودک شما نیازی به هر روز مسواک زدن با جوش شیرین ندارد. آنها می توانند دو یا سه مرتبه در هفته دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنند.

خوردن سبزیجات و میوه ها

بر اساس مطالعات متعدد، زرد شدن دندان ها در کودکان با خوردن میوه و سبزیجات قابل درمان است. همچنین کودک شما اگر میوه و سبزیجات بخورد، دندان های قوی تر و سالم تری خواهد داشت. چندین میوه می توانند به از بین بردن لکه ها و پلاک ها هنگام جویدن کمک کنند. ثابت شده است که آناناس و توت فرنگی به درمان تغییر رنگ دندان در کودکان کمک می کنند.

مخلوط جوش شیرین و لیمو

وقتی لیمو و جوش شیرین را ترکیب می کنید، خمیری به دست می آورید که می تواند به تغییر رنگ دندان های کودک شما کمک کند. پس از استفاده از خمیر روی دندان، کودک شما باید حداقل دو دقیقه صبر کند تا آن را بشوید. این کار را بیشتر از یک بار در هر 12 هفته انجام ندهید. لیمو اسیدی است که در صورت استفاده زیاد مینای دندان را از بین می برد.

با رعایت بهداشت دهان و دندان از ایجاد لکه جلوگیری کنید

  • دو مرتبه مسواک زدن در طول روز. اطمینان حاصل کنید که کودک شما دو مرتبه در روز با مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه نخود، دندان های خود را مسواک می زند. در صورت لزوم از یک خمیر دندان کودک مورد تایید ADA استفاده کنید که حاوی مواد ساینده ملایم باشد. برای کودکان زیر 3 سال، تا زمانی که تف کردن را یاد نگیرند، فقط از یک خمیر دندان به اندازه دانه برنج استفاده کنید. مهم ترین زمان مسواک زدن در شب است. این یکی را از دست ندهید!
  • تمیز کردن بین دندان ها روزی یک مرتبه، با نخ دندان یا واترپیک.
  • دو مرتبه در سال مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن منظم دندان ها.
  • خودداری از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد لک شوند. خوراکی های مضر می توانند شامل آبمیوه های تیره رنگ و نوشابه، چای، بستنی، سرکه بالزامیک، سس سویا، سس گوجه فرنگی، زغال اخته و چغندر باشند.

نتیجه گیری

اکنون که می دانید چگونه و چه زمانی دندان های کودک خود را سفید کنید، زمانی که فرزندان شما معیارهای ذکر شده را داشته باشد، می توانید آن را امتحان کنید. گرچه می توانید دندان های کودک خود را سفید کنید، اما توصیه می کنیم به جای تکیه بر سفید کردن دندان ها از سنین پایین، عادات بهداشتی دهان و دندان را به او آموزش دهید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت