عادت مکیدن انگشت در کودکان و بزرگسالان
16 دی ماه 1399
مراقبت های دهان و دندان برای سالمندان
9 بهمن ماه 1399

کشیدن سیگار چه تأثیری روی دندان ها دارد؟

همه می دانند مه سیگار کشیدن مضرات زیادی برای سلامتی دارد. گرچه ممکن است آسیب به ریه نخستین نکته ای باشد که هنگام فکر کردن به مضرات سیگار به ذهن می رسد، اما مصرف هر گونه فراورده های تنباکو می تواند آسیب های جدی به دهان وارد کند.

متأسفانه، هر چه مدت زمان بیشتری به سیگار کشیدن ادامه دهید، با آسیب بیشتری مواجه خواهید شد. با این حال، به این معنا نیست که هیچ راهی برای متوقف ساختن آسیب ها و حتی معکوس کردن برخی تأثیراتی که تنباکو می تواند روی دهان داشته باشد وجود ندارد.

 با مطالعه این راهنما یاد خواهید گرفت سیگار کشیدن و هر گونه دخانیات دیگری می تواند به دهان و دندان های شما آسیب برساند، و نیز اینکه چگونه می توان به این آسیب ها پایان بخشید.

تغییر رنگ و بد رنگ شدن دندان ها

اکثر افراد می دانند که کشیدن سیگار به سرعت می تواند از سفیدی و درخشانی دندان های شما بکاهد و باعث شود دیگر لبخندتان جذاب نباشد. مصرف مداوم تنباکو، حتی اگر هر روز خیلی زیاد نباشد، می تواند دندان های شما را به رنگ های زرد و قهوه ای درآورد.

هر چه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر احتمال دارد که به سرعت متوجه تغییر رنگ دندان های خود شوید. مقدار سیگاری که می کشید، مدت زمانی که سیگار می کشید و از فراورده های تنباکو استفاده می کنید نیز می توانند در مقدار تغییر رنگ دندان ها نقش داشته باشد.

با یک جستوجی سریع در اینترنت می توانید تصاویر دندان های افرادی را ببینید که سیگار کشیدن و دیگر فراورده های تنباکو چه تأثیری روی تغییر رنگ آنها داشته است.

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

پوسیدگی دندان ها

تنباکو و دود تنباکو می تواند آسیب های جدی به دهان شما وارد کند، اما اکثر به سرطان دهان و بیماری لثه افراد فکر می کنند. گرچه نباید از آنها غافل شوید، اما اغلب افراد زیادی نیستند که سیگار کشیدن و مصرف تنباکو را به نوعی پوسیدگی ربط می دهند که اغلب دندانپزشکان در بیماران خود مشاهده می کنند.

حفره های بزرگ دندانی که اطراف خط لثه ها وجود دارند می توانند منجر به بروز عفونت و ضعف دندان ها شوند، که می توانند مشکلات عدیده ای بوجود بیاورند. شکستن دندان ها یکی از این مشکلات است که نیاز به ترمیم دارد، که می تواند پر هزینه، و در بسیاری موارد دردناک باشد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال که به سادگی تحت عنوان بیماری لثه نیز به آن اشاره می شود، اساساً نوعی عفونت باکتریایی است که در دهان بروز پیدا می کند. به مرور زمان، این عفونت لثه ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در ابتدا، بیماری پریودنتال احتمالاً تنها در صورتی مشهود خواهد بود که خونریزی لثه، سوزش و زخم های داخل دهان، قرمزی لثه ها، و تحریک پذیری راحت لثه ها وجود داشته باشد. در برخی موارد، بیماری پریودنتال می تواند به شکل لثه هایی خود را نشان دهد که گویی در حال تحلیل رفتن هستند.

گرچه بیماری لثه در مراحل اولیه اگر به دندانپزشک مراجعه کنید اغلب می تواند معکوس شود، اما سیگار کشیدن و مصرف تنباکو طولانی مدت می توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند که وخیم تر می شوند.

آسیب به استخوان

در صورتی که بیماری پریودنتال برای مدت زمان طولانی درمان نشده باقی بماند، عفونت می تواند به بافت ها و  استخوان منتشر شود، که پس از آن می توانند ضعیف تر شوند. اگر بیماری پریودنتال درمان نشده باقی بماند و عفونت هرگز درمان نشود، به مرور زمان، آسیب به استخوان ها می تواند اتفاق بیفتد.

در موارد شدیدتر، بیماری پریودنتال می تواند آنقدر وخیم شود که برای مقابله با استخوان آسیب دیده مداخلات جراحی ضروری خواهند بود. گاهی اوقات برای این موارد جراحی های ترمیمی و پیوند استخوان لازم هستند.

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

از دست رفتن دندان ها

وقتی بیماری پریودنتال دهان شما را در بر می گیرد، از دست رفتن دندان ها چندان دور نخواهد بود. به همین دلیل است که با ضعیف تر شدن لثه ها، آنها کمتر روی دندان ها باقی می مانند. معمولاً در مواردی که بیماری لثه وجود دارد، نرخ پوسیدگی های دندانی در نتیجه عفونت نیز بالاتر است.

سرطان

اکثر افراد در مورد تأثیرات سرطان روی بخش هایی از بدن مانند ریه ها و سینه ها چیزهایی شنیده اند. با این حال، آیا می دانسته اید که کشیدن سیگار یکی از اصلی ترین علل بروز سرطان دهان است؟ بیماری می تواند لب ها، زبان، گونه ها، و حلق را تحت تأثیر قرار دهد. هر ساله، هزاران نفر در نتیجه سرطان دهانی جان می بازند که بواسطه کشیدن سیگار بوجود آمده است.

بوی بد دهان

ذرات سیگار برای مدت زمان طولانی بعد از کشیدن آن نیز داخل دهان باقی می مانند و منجر به بروز بوی بدی داخل دهان می شوند. علاوه بر این، افرادی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که به دلیل تأثیرات دراز مدت رشد باکتری ها داخل دهان از بوی بد دهان رنج ببرند.

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

هر چه سریع تر به فکر بهره مند شدن از مزایای دندانپزشکی باشید

مهم نیست در حال حاضر دندان های شما در چه وضعی هستند، بسیاری از مشکلات مربوط به کشیدن سیگار و مصرف تنباکو می توانند برطرف و متوقف شوند. در بسیاری موارد، تغییر رنگ دندان ها می تواند با پاکسازی، پولیش کردن، و محصولات سفید کننده برطرف شود. پوسیدگی ها می توانند با پر کردن، درمان ریشه، و حتی روکش های دندانی اصلاح شود، و بیماری لثه اغلب با پاکسازی های عمقی برطرف می شود، که گاهی اوقات تحت عنوان جرمگیری و تسطیح سطح ریشه به آن اشاره می شود.

در صورت از دست رفتن دندان ها نیز می توانید از ایمپلنت های دندانی، پروتزهای مصنوعی، بریج ها یا هر جایگزین دیگری برای دندان های خود بهره مند شوید. اگر هم که در شرف از دست دادن هستید، می توانید از دندانپزشک خود کمک بگیرید تا برای حفظ آن تمام تلاش خود را بکند.

ترک سیگار کار بسیار دشواری است، اما وقتی به انجام آن موفق شدید، از انجام آن بسیار خوشحال خواهید شد. هیچ دلیلی برای پنهان کردن لبخند وجود نخواهد داشت تنها به این دلیل که در گذشته سیگار می کشیده اید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت