آیا یائسگی می تواند روی سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد؟
3 شهریور ماه 1403

باکتری های مضر در دهان ما خرابکاری های زیادی به بار می آورند که باید پاسخگوی آنها باشند. شواهد رو به رشد نشان می دهند که میکروب های خاص دهان می توانند بر احساس ما نسبت به خود و جهان تأثیر بگذارند.

برخی از مطالعات پیشنهاد می کنند که افرادی که دارای میکروبیوم دهان نامتعادل (جامعه باکتری) هستند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر بیماری های روانی قرار دارند.

اما این ارتباط به شکل دیگری نیز کار می کند.

برای خلاصه کردن ماهیت متقابل این پیوند بیوشیمیایی:

باکتری های دهان می توانند به سیستم عصبی بروند و بر خلق و خوی تأثیر بگذارند:

از سوی دیگر:

استرس (ناشی از بیماری روانی) ممکن است باعث ایجاد مواد شیمیایی التهابی شود که میکروبیوم دهان را تغییر می دهد – دندان ها و لثه ها را مستعد آسیب می کند.

ارتباط واضح تری نیز بین افسردگی و سلامت دهان و دندان وجود دارد:

  • “دندان های من بر سلامت روانی من تأثیر می گذارند”: درد دندان و نقص های زیبایی با کاهش خلق و خو و عزت نفس بیمار می توانند بر زندگی آنها تأثیر منفی بگذارند – که گاهی منجر به اضطراب اجتماعی، گوشه گیری می شود.
  • شرایط سلامت روان اغلب به دلیل چالش های مربوط به مدیریت این اختلالات، باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات دندانی می شوند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است برای مسواک زدن منظم دندان های خود دچار مشکل شوند.

پیچیده است!

با این حال، با توجه به اینکه شرایط سلامت روان در سراسر جهان از هر هشت نفر روی یک نفر تأثیر می گذارد، این یک موضوع حیاتی است. متأسفانه، تحقیقات کافی در مورد ارتباط دو طرفه بین سلامت روان و سلامت دهان وجود ندارد. مطالعات بیشتری نیاز است، بنابراین متخصصان و بیماران این اختیار را دارند که از رابطه مفید بین دهان و روان که ما ارائه می دهیم حمایت کنند.

سلامت دندان و افسردگی: میکروب ها چه نقشی دارند؟

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند جامعه ناسالم از باکتری های دهان با افسردگی، اضطراب و اختلالات روانپزشکی مرتبط است. یک مطالعه اخیر چینی رابطه ای بین میکروبیوم پشتی زبان – بزاق و ویژگی های مربوط به افسردگی و اضطراب را کشف کرد. تیم تحقیقاتی میکروبیوم های بیش از 500000 شرکت کننده را که در Biobank  بریتانیا فهرست شده بودند، بررسی کردند. آنها دریافتند که باکتری های خاص دهان با اضطراب و افسردگی مرتبط هستند. این تعامل برای انواعی به نام Centipeda، periodontii، Granulicatella، و Eggerthia، “قابل توجه” است.

این محققان بر اساس نتایج یک مطالعه قبلی، این نظریه را ارائه می کنند که “باکتری های پریودنتال از طریق خون (یا زمانی که سد خونی مغز آسیب دیده است) به مغز می روند”. با این حال، آنها اذعان دارند که بسیاری از سؤالات بی پاسخ مانده اند.

“این کار نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد نقش احتمالی میکروبیوم دهان در اختلالات سلامت روان برای بهبود درک ما از عوامل بیماری زا، که به طور بالقوه منجر به اهداف تشخیصی جدید و استراتژی های مداخله گر زود هنگام می شود، را برجسته می کند.

یک مطالعه قبلی استرالیایی همچنین میکروبیوم دهان مرتبط با خلق و خو را بررسی کرد:

محققان دانشگاه ملبورن ارتباطی بین ترکیب میکروبیوم دهان و علائم سلامت روان نوجوانان پیدا کردند. نمونه های بزاق حاوی “فراوانی متفاوت” گونه های باکتریایی خاص، با علائم بالای افسردگی یا اضطراب مرتبط بودند.

این گونه های باکتریایی عبارتند از:

  • ترپونما Treponema
  • اکتینومایسس Actinomyces
  • فوزوباکتریوم Fusobacterium
  • اسپیروکاتاکایی Spirochaetaceae
  • لپتوتریشی Leptotrichia
سلامت دندان و افسردگی: میکروب ها چه نقشی دارند؟

سلامت دندان و افسردگی: میکروب ها چه نقشی دارند؟

در این مقاله به بررسی نقش دستگاه گوارشی می پردازیم که حاوی انتقال دهنده های عصبی و هورمون های مرتبط با سلامت مغز است. دهان دروازه ورود به دستگاه گوارش است، بنابراین این احتمال وجود دارد که یک ارتباط سه طرفه بین دهان، روده و ذهن ما وجود داشته باشد. گرچه این مطالعه روی نوجوانان متمرکز بود، نویسندگان مطالعه مشاهدات جالبی در مورد التهاب دهانی انجام دادند که باعث بیماری روانی می شود (پس از بررسی نتایج تحقیقات قبلی بر اساس افراد بزرگسال):

در حالی که بهداشت نامناسب دهان می تواند محصول بیماری روانی باشد، التهاب در بیماری های دهان مقدم بر اضطراب و افسردگی در افراد بزرگسال است و هورمون های استرس باعث تغییر اجزاء بزاق و در نتیجه ترکیب میکروبی می شوند.

مطالعه اختلال پانیک، رابطه متقابل پیچیده بین مغز و دهان را برجسته می کند – به هر دو صورت است:

یک مطالعه در سال 2021 ارتباط بین باکتری های دهان و اختلال پانیک (PD) را با مقایسه محیط های دهان افراد مبتلا به PD و بدون آن بررسی می کند.

شرکت کنندگان مبتلا به اختلال پانیک سطوح بالاتری از Prevotella و Veillonella در بزاق خود داشتند – دو گونه از باکتری های مرتبط با بیماری پریودنتال. در مقایسه با افرادی که اختلال پانیک ندارند، سه برابر بیشتر احتمال دارد به بیماری پریودنتال مبتلا شوند.

اما اول چه چیزی بوده است، مرغ یا تخم مرغ؟

به عبارت دیگر:

آیا التهاب دهان باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی می شود یا اختلال پانیک باعث ترشح مواد شیمیایی می شود که باکتری های دهان را تغییر می دهند؟

نویسندگان این مطالعه حدس می زنند که این رابطه از هر دو طرف پیش می رود.

باکتری های دهان از طریق یک سد خونی – مغزی تضعیف شده به سیستم عصبی می روند – بنابراین بر اختلال پانیک تأثیر می گذارند.

آن روی سکه:

اختلالات پانیک با استرس همراه است که می تواند سطح کورتیزول را در دهان افزایش دهد. این امر باعث تغییر ترکیب میکروبیوم دهان می شود، که پس از آن بیشتر مستعد التهاب می شود.

باز هم، تحقیقات بیشتری برای تعیین رابطه دقیق بین اختلالات پانیک و مشکلات دندانی نیاز است.

بیماری های روانی اغلب سلامت دندان ها را بدتر می کنند!

یک مطالعه در مورد بی دندانی جزئی و کامل در افراد بزرگسال آمریکایی نشان داد که بیماران مبتلا به افسردگی 20 تا 30 درصد بیشتر احتمال دارد که تمام دندان های خود را از دست داده باشند.

ما در مورد نقشی بحث کرده ایم که باکتری ها ممکن است در ارتباط سلامت روان و سلامت دهان و دندان های ما ایفا کنند.

اکنون بیایید در مورد یک دلیل واضح تر صحبت کنیم که چرا مشکلات دندانی برای افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و سایر شرایط سلامت روان بدتر هستند.

این به یک واقعیت ساده خلاصه می شود:

چالش های مرتبط با یک بیماری روانی می توانند مراقبت از سلامت دهان و دندان را برای افراد دشوار کنند:

  • مشکلات در رعایت یک روتین بهداشتی دهان و دندان
  • فوبیای دندانپزشکی از مداخله زود هنگام جلوگیری می کند
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • اختلالات خوردن و پرخوری
  • انتخاب سبک زندگی و سوء مصرف مواد

مشکلات رعایت بهداشت روتین دهان و دندان:

افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب ممکن است کم انرژی بودن، بی تفاوتی و احساس بی لیاقتی را تجربه کنند. این امر انجام فعالیت های مراقبت از خود را دشوارتر می کند – مانند مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای کاهش میزان باکتری های مضر در دهان.

فوبیای دندانپزشکی از مداخله زودهنگام جلوگیری می کند:

حدود 16 درصد از افراد بزرگسال استرالیایی اضطراب دندانپزشکی را تجربه می کنند که افراد را از مراجعه به دندانپزشک خود برای معاینات معمول یا درمان باز می دارد. با گذشت زمان، مشکلات دندانی درمان نشده می توانند به عفونت های شدید تبدیل شوند که باعث می شود مدیریت آنها پیچیده تر شود.

بیماری های روانی اغلب سلامت دندان ها را بدتر می کنند!

بیماری های روانی اغلب سلامت دندان ها را بدتر می کنند!

عوارض جانبی برخی داروها:

داروهای خاصی که برای اختلالات سلامت روان تجویز می شوند با کاهش جریان بزاق می توانند باعث خشکی دهان (زروستومیا) شوند. این خوب نیست، زیرا ما برای کمک به تجزیه غذا و جلوگیری از تجمع باکتری ها به بزاق نیاز داریم.

اختلالات خوردن و پرخوری:

افراد مبتلا به اختلالات خوردن ممکن است سطوح پایین کلسیم را تجربه کنند، زیرا به اندازه کافی غذا نمی خورند. کمبود کلسیم می تواند مینای محافظ دندان را ضعیف کند و خطر پوسیدگی و عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این، استفراغ مکرر مرتبط با پرخوری عصبی می تواند به مینای دندان آسیب جدی وارد کند.

برخی از افراد ممکن است به غذاهای آرام بخش نیز روی بیاورند، غذاهایی که اغلب سرشار از قند هستند که باکتری های مضر دوست دارند از آنها تغذیه کنند. هنگامی که دهان به اندازه کافی تمیز نمی شود، باکتری های بد انباشته می شوند و پلاک تشکیل می دهند. این به مرور زمان منجر به پوسیدگی و عفونت می شود.

رفتارهای تسکین دهنده و مقابله ای:

برای مقابله با احساس افسردگی و اضطراب، افراد ممکن است مشروبات الکلی بنوشند، سیگار معمولی یا سیگار الکترونیک بکشند، یا مواد غیرقانونی مصرف کنند. این عادات با ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری های مضر می توانند تأثیرات مضری بر دندان ها و لثه ها داشته باشند.

وقتی صحبت از رفتارهای تسکین دهنده به میان می آید، در 70 درصد موارد، دندان قروچه در طول خواب (براکسیسم شبانه) با استرس و اضطراب همراه است. در صورت عدم درمان این بیماری، ممکن است منجر به بروز عوارضی مانند ترک خوردگی دندان، درد فک و میگرن شود.

یک نکته مهم:

این چالش ها ناشی از تنبلی یا بی مسئولیتی نیستند، بلکه ناشی از شرایط پیچیده هستند. دندانپزشکان و پزشکانی که حمایت کننده و درک کننده هستند می توانند به افراد مبتلا به بیماری روانی کمک کنند تا عادات بهداشت دهان و دندان سالم تر و استراتژی های مقابله ای کلی را ایجاد کنند.

چگونه ارتباط بین سلامت روان و سلامت دهان را بهتر مدیریت کنیم؟

برطرف کردن عوارض جانبی داروها: برخی از داروها باعث خشکی دهان می شوند که می تواند منجر به بروز مشکلات دندانی شود. دهانشویه ها و سایر محصولاتی وجود دارند که خشکی را کاهش می دهند. به عنوان مثال، جویدن آدامس فاقد قند تولید بزاق را تشویق می کند. بیماران برای رفع این مشکل می توانند با دندانپزشک و پزشک خود همکاری کنند. متخصصان بهداشت نیز در صورت لزوم ممکن است تغییرات دارویی را توصیه کنند.

کاهش استرس: استرس مزمن بر سلامت روان و دهان تأثیر منفی می گذارد. به فکر صحبت با یک پزشک عمومی، مشاور یا روانشناس برای درمان هیجانی و تکنیک های آرام سازی باشید. پیاده روی و سایر ورزش های ملایم نیز به بدن کمک می کنند تا مواد شیمیایی بهبود خلق و خو (مانند سروتونین) را آزاد کند.

بهبود تغذیه: لثه ها و دندان ها برای محافظت در برابر پوسیدگی به میکروب های سالم نیاز دارند. مصرف غذاها و نوشیدنی های مغذی به تقویت باکتری های مبارزه کننده با پلاک کمک می کند (در حالی که به طور بالقوه باعث بهبود خلق و خو می شود).

  • ماست و پنیر
  • کفیر شیر
  • کلم ترش و کیمچی
  • نان خمیر مایه
  • ترشی ترش
  • میسو
  • تمپه
  • شیر تقویت شده
چگونه ارتباط بین سلامت روان و سلامت دهان را بهتر مدیریت کنیم؟

چگونه ارتباط بین سلامت روان و سلامت دهان را بهتر مدیریت کنیم؟

معاینات منظم دندانپزشکی: این برای تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بروز مشکلات سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. علاوه بر این، گاهی اوقات دندانپزشکان هنگام معاینه دهان علائم افسردگی، اختلالات خوردن و سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان را شناسایی می کنند (و سپس به سایر متخصصان سلامت ارجاع می دهند).

توجه: کودکان زیر 18 سال می توانند برای برنامه مزایای دندانپزشکی کودک (CDBS)، که هزینه های جزئی (یا کامل) خدمات اساسی دندانپزشکی را پوشش می دهد، درخواست دهند.

اگر اضطراب دندانپزشکی را تجربه می کنید، لطفاً به کلینیکی مراجعه کنید که دندانپزشکی آرام بخش را به عنوان گزینه ای برای اعمال عمومی و زیبایی ارائه می دهد. داروهای آرام بخش به بیماران کمک می کنند در طول درمان احساس آرامش کامل داشته باشند!

دندانپزشکی آرام بخش یکی از گزینه ها است

تیم دوستانه ما تجربه زیادی دارد که به بیماران عصبی کمک می کند تا در مورد درمان خود احساس بهتری داشته باشند. ما در تمام مراحل از شما حمایت خواهیم کرد!

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت