علل، علائم، و درمان های سیاه شدن رنگ لثه ها
24 مهر ماه 1401
آیا سفید کردن دندان ها برای بیماران ارتودنسی ممکن است؟
23 آبان ماه 1401

مسواک های بین دندانی به طور ویژه برای تمیز کردن بین دندان ها و دسترسی به مناطق دیگر طراحی شده اند که یک مسواک معمولی نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند. بسیاری از افراد متوجه می شوند که استفاده از مسواک بین دندانی آسان تر از نخ دندان کشیدن است، در حالی که برخی دیگر هر دو را به عنوان بخشی از یک روتین بهداشتی دهان و دندان انجام می دهند.

اگر استفاده از مسواک های بین دندانی را به تازگی شروع کرده اید، یا می خواهید بدانید که آیا آن را به درستی انجام می دهید، احتمالاً پرسش هایی در این زمینه دارید:

  • چگونه از مسواک بین دندانی استفاده کنم؟
  • از چه سایزی استفاده کنم؟
  • آیا قبل یا بعد از مسواک زدن باید از مسواک بین دندانی استفاده کرد؟
  • چند بار می توانید از آنها استفاده مجدد کنید؟
  • آیا آنها می توانند به لثه آسیب برسانند؟
  • آیا جایگزین سازگار با محیط زیست وجود دارد؟

خوب، شما در جای درستی قرار دارید زیرا ما در راهنمای مسواک های بین دندانی به این پرسش ها، و پرسش های دیگر پاسخ خواهیم داد.

مسواک بین دندانی چیست؟

به عبارت ساده، مسواک بین دندانی یک مسواک کوچک است که برای تمیز کردن بین دندان ها طراحی شده است. آنها همچنین می توانند برای تمیز کردن اطراف بریس های ثابت و عقب دهان مفید باشند.

مسواک های بین دندانی (که به آنها مسواک های اینترپروگزیمال نیز گفته می شود) معمولاً دارای رشته ای هستند که توسط یک سیم فلزی در جای خود نگه داشته می شوند، کمی شبیه برس کوچک بطری شوی. سیم را می توان زاویه دار یا خم کرد تا دسترسی به نقاط خاصی در دهان آسان تر شود. دسته ای که به سیم متصل است این امکان را برای شما فراهم می آورد تا با مسواک مانور دهید تا پلاک و مواد غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند را خارج کنید.

مسواک های بین دندانی در اندازه های مختلف، برای قرار گرفتن در فاصله های با اندازه های مختلف بین دندان ها، در بازار وجود دارند. برخی یکبار مصرف هستند، در حالی که برخی دیگر دارای دسته بلندتر و سر مسواک قابل تعویض هستند. ما در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این گزینه های مختلف خواهیم پرداخت تا بتوانید بفهمید که بهترین مسواک بین دندانی برای نیازهای شما کدام است.

مسواک بین دندانی در مقایسه با نخ دندان

ممکن است از خود بپرسید که آیا بهتر است از مسواک های بین دندانی در مقایسه با نخ دندان استفاده کنید- بخصوص اگر به نظر شما استفاده از نخ سنتی دشوار است. خب، خبر خوب این است که مطالعات مختلف نشان داده اند که استفاده از مسواک های بین دندانی جایگزین مؤثری برای نخ دندان کشیدن است. بر اساس این تحقیق، مسواک بین دندانی برای از بین بردن پلاک، نسبت به نخ دندان معمولی حتی می تواند مؤثرتر باشد.

با این حال، ممکن است متوجه شوید که حتی کوچک ترین مسواک های بین دندانی آنقدر بزرگ هستند که نمی توانند بین برخی از شکاف های بین دندان های شما قرار بگیرند. در این صورت، شما همچنان برای زدودن پلاک ها باید آن شکاف ها را نخ دندان بکشید تا پلاک ها را از بین ببرید.

اگر مطمئن نیستید که آیا از مسواک بین دندانی یا نخ دندان (یا هر دو!) استفاده کنید، بهتر است از دندانپزشک خود بپرسید. پاسخ آنها ممکن است به سلامت فعلی دهان و دندان های شما و موقعیت دندان های شما بستگی داشته باشد، یا ممکن است فقط توصیه کنند از هر چیزی که به نظر شما راحت تر است استفاده کنید.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی

آیا مسواک های بین دندانی می توانند به لثه ها آسیب برسانند؟

مسواک های بین دندانی در صورت استفاده صحیح، باید پلاک را از خط لثه بین دندان ها تمیز کنند اما نباید به لثه ها هیچ گونه آسیبی وارد کنند. زمانی که برای نخستین بار استفاده از آنها را شروع می کنید، اندکی خونریزی از لثه ها طبیعی است. این نشانه اولیه بیماری لثه (ژنژیویت) است، اما عادات جدید تمیز کردن شما به بهبود سلامت لثه ها کمک خواهند کرد. مسواک زدن خود را برای چند روز ادامه دهید و خونریزی تا کاهش یابد.

اگر هر گونه درد یا خونریزی بیش از یک یا دو هفته ادامه یافت، با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای از بین بردن رسوب تارتار به یک پاکسازی تخصصی دندان نیاز داشته باشید. یا، ممکن است لازم باشد اندازه کوچکتری را امتحان کنید یا مسواک را با دیگری زاویه قرار دهید. دستورالعمل های ما کمی پایین تر، به شما کمک خواهند کرد از آسیب زدن به لثه های خود در اثر استفاده از تکنیک اشتباه جلوگیری کنید.

تفاوت بین مسواک بین دندانی وInterspace  چیست؟

مسواکInterspace ، یا مسواک یک طرفه، نوع دیگری از مسواک ها هستند که برای رسیدن به نقاطی در دهان طراحی شده اند که دسترسی به آنها مشکل است. این نوع مسواک فقط شامل یک بسته کوچک از رشته ها می شود. این رشته ها به جای اینکه مانند یک مسواک بین دندانی به طرفین بیرون بیایند در یک نقطه چیده شده اند.

مسواک های Interspace می توانند برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت های دندانی، روکش ها، بریج ها و بریس های ثابت مفید باشند، اما نمی توان از آنها برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کرد. اگر مطمئن نیستید از کدام نوع مسواک استفاده کنید، از دندانپزشک خود بپرسید.

اندازه مسواک بین دندانی

مسواک های بین دندانی در طیف وسیعی از اندازه ها در بازار وجود دارند که مطابق با نیازهای مختلف هستند. کوچک ترین مسواک های بین دندانی باید بین دندان هایی که کاملاً به یکدیگر نزدیک هستند قرار گیرند، در حالی که اندازه های بزرگ تر برای تمیز کردن اطراف بریس ها، پروتز های ایمپلنت ها و شکاف های به جا مانده از دندان های از دست رفته مناسب هستند.

راهنمای اندازه مسواک های بین دندانی

تولید کنندگان مسواک های خود را با کدهای رنگی تولید می کنند تا تشخیص اندازه های مختلف آسان باشد. متأسفانه، همه آنها از رنگ های یکسان استفاده نمی کنند و همه آنها با استفاده از میلی متر اندازه را نشان نمی دهند، در عوض، به اندازه هایی مانند “استاندارد” یا “تنگ” تکیه می کنند.

اندازه ISO اندازه سیم به میلی متر رنگ اختصاصی
0 4/0 صورتی
1 45/0 نارنجی
2 5/0 قرمز
3 6/0 آبی
4 7/0 زرد
5 8/0 سبز
6 1/1 بنفش
7 3/1 خاکستری
8 5/1 سیاه

یک استاندارد اندازه ISO وجود دارد که مسواک ها را از 0 تا 8 نشان می دهد، اما همه تولیدکنندگان از این استاندارد استفاده نمی کنند. انتخاب اندازه مناسب برای هر یک از فضاهایی که باید تمیز کنید بسیار مهم است. اگر مسواک بین دندانی شما خیلی کوچک باشد، ممکن است مسواک به خوبی تمیز نکند. و اگر خیلی بزرگ باشد، در این فرآیند خطر آسیب به دندان ها یا لثه های خود را دارید. البته، ممکن است به این معنا باشد که برای انجام تمیز کردن کامل دندان ها، شما به استفاده از تعدادی مسواک با اندازه های مختلف نیاز دارید.

مسواک باید به راحتی در شکاف بین دندان های شما قرار گیرد. قرار دادن آن فقط باید به فشار کمی نیاز داشته باشد. اگر احساس می کنید که آن را به زور به داخل فشار می دهید، دست نگهدارید و اندازه کوچک تر را امتحان کنید.

دندانپزشک شما می تواند فاصله بین دندان های شما را اندازه گیری کند و اندازه (های) مسواک بین دندانی که باید استفاده کنید را  به شما توصیه کند. اما اگر می خواهید بدون مراجعه به دندانپزشک بدانید که مسواک بین دندانی چه اندازه را استفاده کنید، سعی کنید یک بسته چندتایی با انواع اندازه های مختلف را خریداری کنید.

این بسته ترکیبی از مسواک های بین دندانی دارای یکی از هر اندازه از 0 تا 7 (4/0 میلی متر تا 3/1 میلی متر) است. خرید این بسته، یک راه بسیار مقرون به صرفه برای تعیین اندازه های مورد نیاز شما قبل از خرید مقادیر بیشتر است.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی

نحوه استفاده از مسواک های بین دندانی

هنگامی که اندازه صحیح و مناسب مسواک را برای شکاف های بین دندان های خود انتخاب کردید، ممکن است کمی زمان ببرد تا به مسواک زدن بین دندان ها عادت کنید. ممکن است در ابتدا ایستادن جلوی آینه به شما کمک بکند تا زمانی که بتوانید بدون نگاه کردن این کار را انجام دهید.

در اینجا مراحل نحوه استفاده از مسواک های بین دندانیرا ارائه داده ایم:

  • مطمئن شوید که از اندازه صحیح مسواک برای هر شکاف استفاده می کنید.
  • به آرامی مسواک را در فضای بین دو دندان، در امتداد لثه فشار دهید. کمی چرخاندن مسواک در حین قرار دادن آن می تواند قرار دادن آن را آسان تر کند و همچنین عمر مسواک را افزایش دهد.
  • چندین بار رو به عقب و جلو مسواک بزنید (مگر اینکه دندانپزشک به شما دستور دهد که بیشتر مسواک بزنید یا از مسواکی استفاده کنید که فقط به یک ضربه نیاز داشته باشد).
  • مسواک را با دقت خارج کنید و به شکاف بعدی بروید. اندازه مسواک بین دندانی را با حرکت در اطراف دهان خود تغییر دهید تا اطمینان حاصل کنید که از مسواک با اندازه مناسب استفاده می کنید.

اگر حین استفاده از مسواک سیم آن پاره شد یا برخی از موهای آن شل شدند، آن را دور بیندازید و با یک مسواک کاملاً نو ادامه دهید.

تمیز کردن بین دندان های جلوی دهان با یک مسواک معمولی صاف بین دندانی باید بسیار آسان باشد. گرچه دسترسی به شکاف های عقب دهان سخت تر است. چند راه وجود دارد که با انجام آنها می توانید دسترسی به دندان های عقب دهان را آسان تر کنید:

  • مسواک های بین دندانی زاویه دار ممکن است دسترسی را آسان تر کنند. یک مسواک بین دندانی دسته بلند با سر زاویه دار انتخاب کنید.
  • وارد کردن مسواک از داخل (کنار زبان یا سقف دهان) را به جای بیرون امتحان کنید.
  • سیم را کمی دور انگشت خود خم کنید.
  • سیم را با زاویه خم کنید (برای کاهش احتمال شکستن سیم، از یک مسواک با سر انعطاف پذیر استفاده کنید).

شما باید یک بار در روز، از مسواک بین دندانی خود برای تمیز کردن بین دندان ها به این روش استفاده کنید، در حالی که هنوز دو مرتبه در روز به روش معمولی مسواک می زنید.

بهترین زمان برای تمیز کردن بین دندان ها عصر است. به این ترتیب، می دانید که هنگام خواب هیچ غذایی بین دندان های شما باقی نمی مانده است (یکی از دلایل شایع بوی بد دهان صبحگاهی). با این حال، اگر صبح برای شما مناسب تر است، نکته مهم این است که حداقل یک مرتبه در روز این کار را انجام دهید.

آیا قبل از مسواک زدن باید از مسواک های بین دندانی استفاده کرد یا بعد از آن؟

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، مهم نیست ابتدا مسواک بزنید یا بین دندان ها را تمیز کنید، فقط تا زمانی که هر دو را انجام دهید. با این حال، بنیاد بهداشت دهان در بریتانیا، تمیز کردن بین دندان ها را قبل از مسواک زدن توصیه می کند. از دندانپزشک خود بپرسید که چه توصیه ای می کند، و به خاطر داشته باشید که اگر تمیز کردن بین دندان ها بعد از مسواک زدن تنها راهی است که می توانید این کار را انجام دهید، این کار بسیار بهتر از تمیز نکردن بین دندان ها است.

آیا می توانید چند بار از مسواک های بین دندانی استفاده کنید؟

آری. فقط زمانی نیاز است که مسواک بین دندانی خود را تعویض کنید که فرچه های آن شروع به نشان دادن علائم فرسایش کنند یا سیم از بین برود. بسته به میزان استفاده شما، هر مسواک ممکن است 1 تا 2 هفته یا بیشتر دوام بیاورد. برخی از تولید کنندگان، مسواک های خود را تحت عنوان با دوام تر به بازار عرضه می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید چند مورد از آنها را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما ماندگاری بیشتری دارد.

اگر ایده اغلب دور انداختن مسواک های پلاستیکی را دوست ندارید، جایگزین های سازگار با محیط زیست بیشتری را بررسی کنیید.

درست مانند یک مسواک معمولی، پس از هر بار استفاده باید مسواک های بین دندانی را بشویید تا تمیز نگه داشته شوند.

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی

سر مسواک قابل تعویض

در ابتدا، می توانید به دنبال یک مسواک بین دندانی با سری های قابل تعویض باشید. گرچه آنها نیز از پلاستیک ساخته شده اند، اما میزان ضایعاتی که با هر بار تعویض سر مسواک تولید می کنید به حداقل می رسد. انتخاب یک برند باکیفیت به این معنی است که به تعویض سری های مسواک خود نیز نیاز نخواهید داشت.

واتر فلاسرها

یک گزینه کاملاً متفاوت، سرمایه گذاری روی یک واتر فلاسر است، یک ابزار الکترونیکی که برای تمیز کردن بین دندان ها آب را پرقدرت شلیک می کند (به آن به عنوان یک مسواک برقی بین دندانی فکر کنید). آیا آنها به اندازه مسواک های دستی بین دندانی یا نخ دندان مؤثر هستند؟ شاید نه کاملاً، اما برندهای بزرگ همیشه در حال بهبود فناوری خود هستند. یک امتیاز اضافی این است که استفاده از آنها بسیار آسان است، بنابراین احتمال استفاده روزانه شما بیشتر خواهد بود.

البته، این گزینه همچنان شامل یک دستگاه پلاستیکی است- بعلاوه از برق استفاده می کند- بنابراین شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از دو نقطه ضعف کمتر در ذهن شما وجود دارد. اما با فرض اینکه چند سال از واتر فلاسر استفاده کنید، نسبت به صدها مسواک پلاستیکی کوچک ممکن است آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنید. پاک کننده های بین دندانی مکمل مسواک ها هستند، نه جایگزینی برای آنها.

نتیجه گیری

تمیز کردن بین دندان ها بخش مهمی از بهداشت روزانه دهان شما است. مسواک های بین دندانی جایگزین مؤثری برای نخ دندان هستند و در اندازه های متفاوتی برای هر نوع فضای بین دندان ها موجود هستند.

هنگام انتخاب بهترین مسواک بین دندانی برای خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا حاضرید برای یک مسواک با کیفیت تر و بادوام تر هزینه بیشتری بپردازید؟
  • آیا برای دسترسی به دندان های عقب، به یک مسواک دسته بلند با سر زاویه دار نیاز دارید؟
  • آیا برای تمیز کردن شکاف های با اندازه های مختلف به مسواک هایی در اندازه های مختلف نیاز دارید؟
  • آیا گزینه ای با ضایعات کمتر، مانند سری های قابل تعویض یا حتی یک واتر فلاسر را ترجیح می دهید؟

امیدواریم اطلاعات این راهنما در درک اندازه و طرح مسواک بین دندانی به شما کمک کرده باشند تا بتوانید گزینه ای را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت