راهنمای دندان درآوردن در کودکان
12 مهر ماه 1401
فواید استفاده از مسواک های بین دندانی
9 آبان ماه 1401

مانند رنگ پوست، لثه ها نیز در رنگ های مختلفی وجود دارند. افرادی که ملانین بیشتری دارند لثه های تیره تری نیز دارند. بنابراین، لثه های سیاه ممکن است برای برخی افراد کاملاً طبیعی باشند.

از سوی دیگر، اگر سیاه، رنگ طبیعی لثه های شما نیست، می تواند نشان دهنده یک مشکل برای سلامتی، یک عارضه جانبی داروها یا آسیب ناشی از سیگار باشد.

این مقاله در مورد علل، علائم و درمان لثه سیاه توضیح می دهد.

علائم سیاه شدن لثه ها

علامت اصلی لثه های سیاه رنگ، لثه ای است که به رنگ های سیاه یا قهوه ای تیره به نظر برسد. تنوع رنگ لثه های سیاه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قهوه ای روشن
  • سرمه ای
  • قرمز
  • بنفش

لکه های رنگدانه دار روی لثه ها می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) باشند. با این حال، همچنین می تواند نشانه بیماری های شدیدتر مانند ملانوم بدخیم دهان باشد. بنابراین، اگر لثه های شما دارای لکه های سیاه هستند، برای ارزیابی باید به دندانپزشک یا پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علل سیاه شدن لثه

تغییرات طبیعی در رنگ لثه، ضایعات خوش خیم، سیگار کشیدن، ذرات باقی مانده از فرایندهای دندانپزشکی، داروها، و برخی از شرایط سلامتی، از جمله سرطان، می توانند باعث سیاه شدن لثه ها شوند.

لکه های ملانوتیک

لکه های ملانوتیک لکه های تیره خوش خیم روی لثه ها هستند. آنها شایع ترین علت رنگدانه های تیره داخل دهان هستند، و 86 درصد از ضایعات تیره را تشکیل می دهند.

به غیر از لکه های تیره، این ضایعات باعث بروز هیچ علامتی نمی شوند. آنها معمولاً کمتر از 1 سانتی متر قطر دارند و صاف هستند. آنها ممکن است قهوه ای، سیاه، آبی یا خاکستری باشند.

از آنجا که لکه های ملانوتیک شبیه به سایر شرایطی به نظر می رسند که خوش خیم نیستند اما مضر هستند، یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است بیوپسی (نمونه برداری از بافتی که در آزمایشگاه آنالیز می شود) انجام دهد تا بدخیمی را رد کند.

ملانوز سیگاری

گاهی اوقات سیگار کشیدن باعث تجمع ملانین در لثه ها می شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، به آن “ملانوز سیگاری” می گویند. به نظر می رسد یک ناحیه صاف سیاه یا قهوه ای روی لثه ها باشد.

این عارضه شایع است و 22 درصد از افراد سیگاری را تحت تأثیر قرار می دهد. به دوز وابسته است، به این معنی که هر چه فردی بیشتر سیگار بکشد، احتمال ابتلا به ملانوز سیگاری بیشتر می شود. این وضعیت خوش خیم است، اما یک پزشک یا دندانپزشک ممکن است بیوپسی را برای رد بدخیمی انجام دهد.

لک آمالگام

لک آمالگام زمانی رخ می دهد که مواد نقره ای (آمالگام) پر کننده دندان پس از یک فرایند دندانپزشکی درون لثه ها رسوب می کنند. این منجر به ایجاد یک ناحیه صاف سیاه یا خاکستری متمایل به آبی روی لثه می شود که اغلب در نزدیکی دندانی که فرایند دندانی داشته است رخ می دهد.

دندانپزشکان لک آمالگام را بر اساس ظاهر و سابقه کارهای دندانپزشکی شما تشخیص می دهند. آنها همچنین ممکن است بتوانند ذرات پرکننده را در عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس ببینند.

داروها

برخی داروهای خاص می توانند باعث ایجاد رنگدانه ملانین روی لثه ها شوند. این موارد عبارتند از:

  • کلروکین Chloroquine (داروی ضد مالاریا)
  • کوینین Quinine (داروی ضد انگل)
  • مینوسایکلین Minocycline (آنتی بیوتیک)
  • زیدوودین Zidovudine (ضد تکثیر ویروس)
  • کلرپرومازین Chlorpromazine (ضد جنون)
  • کتوکونازول Ketoconazole (ضد قارچ)
  • بلئومایسین Bleomycin (داروی شیمی درمانی)
  • سیکلوفسفامید Cyclophosphamide (داروی شیمی درمانی)

بیماری آدیسون Addison

بیماری آدیسون یک اختلال نادر است که در آن بدن هورمون های کورتیزول و آلدوسترون کافی تولید نمی کند. این عارضه ناشی از اختلال عملکرد غدد فوق کلیوی است. علائم آن شامل درد شکم، سرگیجه، خستگی و تیرگی پوست هستند. تیره شدن پوست اغلب در غشاء های مخاطی از جمله لثه رخ می دهد.

سندرم پتز جگرز Peutz-Jeghers Syndrome

سندرم پوتز جگرز (PJS) یک اختلال نادر است که در آن توده های خوش خیم در دستگاه گوارش ظاهر می شوند. علاوه بر این، کک و مک های آبی تیره تا قهوه ای تیره در اطراف دهان از جمله لثه ها ایجاد می شوند. PJS یک بیماری ژنتیکی است که در نتیجه یک جهش ژنی ایجاد می شود.

ملانوم بدخیم دهان

ملانوم بدخیم دهان نوعی سرطان پوست است که در دهان از جمله روی لثه ها ایجاد می شود. ملانوم های دهان نادر هستند و 2/0% تا 8% از ملانوم ها در ایالات متحده را شامل می دهند.

ملانوم بدخیم در مراحل اولیه می تواند بدون علامت باشد (و باعث بروز هیچ علامتی نشود) اما می تواند نشانه هایی از تغییر در شکل، تقارن و رنگ را نشان دهد. بعداً ممکن است زخم های باز، خونریزی غیرمعمول و تورم در دهان ایجاد شوند. آنها معمولا قهوه ای تیره تا سیاه مایل به آبی هستند. اما، گاهی اوقات، ضایعات همرنگ پوست یا سفید رخ می دهند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ملانوم را از طریق بیوپسی بافت تشخیص می دهند.

سیاه شدن رنگ لثه

سیاه شدن رنگ لثه

نحوه درمان لثه های سیاه

درمان سیاهی لثه ها به علت آن بستگی دارد. اگر سیاه، رنگ استاندارد لثه های شما باشد، هیچ درمانی لازم نیست. به همین ترتیب، اگر یک ضایعه خوش خیم باعث سیاه شدن لثه ها شود، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشید.

با این حال، اگر لثه های سیاه برای شما مشکل یا درد ایجاد کنند، یا اگر به سرطان تبدیل شوند، ممکن است به درمان نیاز داشته باشید. علاوه بر این، برخی افراد به دلایل زیبایی، درمان را ترجیح می دهند. برخی از گزینه های درمانی برای لثه های سیاه عبارتند از:

  • خراش های جراحی (قسمت هایی از پوست ساییده می شوند)
  • جراحی لثه برداری (برداشتن بافت با جراحی)
  • تبخیر لیزری (از بین بردن سلول ها با لیزر)
  • کرایوسرجری (انجماد بافت)
  • جراحی الکتریکی (برش بافت با استفاده از جریان الکتریکی)
  • روش های شیمیایی
  • پیوندهای لثه (جایگزینی بافت لثه با بافت از سقف دهان).

آیا آزمایش هایی برای تشخیص علت سیاهی لثه وجود دارد؟

برای تشخیص علت سیاهی لثه ها، پزشکان ممکن است از موارد زیر برای ارزیابی لثه های شما استفاده کنند:

  • جمع آوری سوابق کامل دندانپزشکی، از جمله علائم فعلی شما
  • ارزیابی سوابق پزشکی شما، از جمله مصرف دخانیات و داروها
  • معاینه کامل دهان
  • بررسی ضایعه
  • بیوپسی

چه زمانی باید به یک پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر لثه های شما همیشه سیاه بوده اند، به احتمال زیاد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، اگر لثه های شما- یا تکه ای از لثه های شما- به طور ناگهانی سیاه شد، ارزش بررسی دارد. با یک دندانپزشک آموزش دیده در زمینه تشخیص بیماری های دهان مشورت کنید.

سیاه شدن رنگ لثه

سیاه شدن رنگ لثه

خلاصه

لثه های سیاه می توانند یک رنگدانه طبیعی برای افرادی با رنگ پوست تیره باشند. با این حال، لثه های سیاه یا لکه های سیاه روی لثه های شما که جدید هستند ممکن است نشان دهنده یک مشکل برای سلامتی باشند. شرایطی که باعث سیاه شدن لثه می شوند عبارتند از لکه های ملانوتیک، سیگار کشیدن، لک آمالگام، داروها، بیماری های خاص (سیستمیک) و سرطان. درمان همیشه ضروری نیست، اما چندین گزینه برای از بین بردن لکه های سیاه روی لثه ها وجود دارند.

اگر متوجه لثه های سیاه جدید یا لکه های سیاه روی لثه های خود شدید، ممکن است نگران شوید. شجاع باشید؛ به احتمال زیاد آنها چیزی برای نگرانی نیستند. ملانوم دهان بسیار نادر است. با این حال، اگر متوجه ضایعات جدیدی در دهان خود شدید، بهتر است آنها را ارزیابی کنید. دندانپزشک می تواند احتمال بدخیمی را رد کند.

پرسش های متداول در مورد سیاه شدن رنگ لثه ها

علت سیاهی لثه ها چیست؟

خیلی چیزها می توانند باعث سیاه شدن رنگ لثه ها شوند. اغلب، لثه های سیاه یک تنوع طبیعی در رنگ لثه ها هستند. اما در موارد دیگر، زمانی که لثه ها سیاه می شوند، می تواند دلیل دیگری مانند ضایعات غیر سرطانی، سیگار کشیدن، لک آمالگام، عوارض جانبی دارو، بیماری آدیسون یا سرطان را نشان دهد.

آیا سیگار کشیدن باعث سیاه شدن لثه می شود؟

آری، سیگار کشیدن باعث سیاه شدن لثه ها می شود. این بیماری ملانوز سیگاری نامیده می شود که می تواند باعث ایجاد رسوب سیاه و قهوه ای روی لثه ها شود.

چگونه می توانم از شر لثه های سیاه خلاص شوم؟

لثه های سیاه همیشه به درمان نیاز ندارند. با این حال، برخی از افراد درمان را به دلایل زیبایی ترجیح می دهند. اگر ضایعات سیاه روی لثه های خود دارید، برخی از گزینه های درمانی عبارتند از: فرسایش با جراحی، جراحی لثه برداری، تبخیر با لیزر، کرایوسرجری، الکتروسرجری، روش های شیمیایی و پیوند لثه.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت