نکاتی برای تمیز کردن دندان های خیلی نزدیک به یکدیگر
28 شهریور ماه 1401
علل، علائم، و درمان های سیاه شدن رنگ لثه ها
24 مهر ماه 1401

سوار شدن ترن هوایی جادویی مادر شدن مطمئناً همیشه آسان نیست. بعد از برآمدن از پس شب های بی خوابی، پوشک کردن و شیردهی، همه چیز باید کمی راحت تر شود، درست است؟

زمانی فرا می رسد، که شما هر کاری هم که انجام می دهید باز هم به نظر می رسد کودک شما دائماً بی قرار است، درد دارد، یا حس بدی دارد. به دنیای شگفت انگیز دندان درآوردن خوش آمدید. دندان درآوردن یک مرحله حیاتی برای رشد کودک شما و تبدیل شدن او به یک کودک نوپای خندان زیبا است، اما این همیشه آسان ترین مرحله نیست.

به عنوان والدین، کاملاً قابل درک است که شما می خواهید هر کاری که می توانید برای کاهش ناراحتی کودکتان انجام دهید تا مطمئن شوید که دندان های او بزرگ و قوی می شوند. شما مدام در حال بررسی حفره دهان فرزند خود خواهید بود، پرسش هایی در مورد مسکن ها خواهید داشت، و به این فکر خواهید کرد که چه کاری می توانید انجام دهید تا کودکتان لبخند بزند (و این دندان های جدید را نشان دهد!). در اینجا چند راهکار از متداول ترین پرسش هایی که والدین می پرسند آورده شده اند.

دندان درآوردن کودک من از چه سنی آغاز می شود؟

همه نوزادان با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی، دوره دندان درآوردن از 4 تا 7 ماهگی آغاز می شود، اما این محدوده بسته به کودک، می تواند از 3 تا 12 ماه ادامه یابد. هر نوزادی در زمان دندان درآوردن متفاوت است، بنابراین اگر کودک شما کمی زود یا دیر دندان درآورد، نگران نباشید!

هنگامی که کودک شما اولین دندان خود را در حدود 6 ماهگی درمی آورد، زمان آن فرا رسیده است که اولین خمیر دندان و مسواک با فرچه نرم را برای فرزند خود بخرید. اطمینان حاصل کنید که یک خمیردندان با برچسب مخصوص نوزادان مناسب سن آنها انتخاب می کنید، زیرا نسبت به خمیر دندان های معمولی حاوی فلوراید کمتری هستند.

دندان درآوردن در کودکان

دندان درآوردن در کودکان

چگونه می توانم متوجه شوم که کودکم شروع به دندان درآوردن کرده است؟

باز هم، نوزادان از نظر نحوه برخورد با دندان درآوردن متفاوت هستند. دندان درآوردن برخی بی صدا شروع می شود، بدون اینکه حتی شما متوجه شوید، و برخی دیگر دنیا را روی سرشان می گذارند تا به شما اطلاع دهند که چیزی در حال رخ دادن است!

علائم و نشانه ها ممکن است طی چند روز یا چند هفته ظاهر شوند و ناپدید شوند.

علائم و نشانه های دندان درآوردن

  • بی قراری، تحریک پذیری، و طبیعت ناآرام
  • خواب بسیار آشفته و ناآرام
  • گونه های قرمز و برافروخته
  • آبریزش از دهان
  • لثه ها یا لب های متورم
  • مکیدن و به دهان بردن اسباب بازی ها
  • مشکل در شیر خوردن یا امتناع از آن
  • کشیدن گوش خود (همان سمتی که دندان در حال رویش است)

این علائم شایع هستند، اما دندان درآوردن طبیعی نباید باعث بیماری شود، بنابراین اگر کودک شما در طول دندان درآوردن تب طولانی یا اسهال دارد، با پزشک او مشورت کنید.

دندان درآوردن در کودکان

دندان درآوردن در کودکان

آیا دندان درآوردن برای کودک دردناک است؟

متخصصان مطمئن نیستند که دندان درآوردن واقعاً دردناک است یا خیر، اما از هر نظر که به آن نگاه کنید، دندان درآوردن تجربه ای است که کودک شما قبلاً هرگز نداشته است. احساساتی که آنها داخل دهان خود دارند کاملاً جدید و به احتمال زیاد نسبتاً گیج کننده هستند. و همانطور که بسیاری از مادران و پدران می دانند، این یک دستور العمل برای یک نوزاد بسیار عصبانی است.

دندان های کودک من به چه ترتیبی می رویند؟

در اینجا ترتیبی آمده است که می توانید انتظار داشته باشید دندان های کودک شما بیرون بیایند، البته با در نظر گرفتن این نکته که هر کودکی منحصر به فرد است. نوزادان تمایل دارند نخستین دندان های خود را در زمان های مختلف و گاهی به ترتیبی متفاوت از سایر نوزادان درآورند. نه به این معنی که مشکلی وجود دارد، اما اگر کودک شما از این برنامه عقب است، شرایطی وجود دارند که ممکن است مانع رویش دندان ها شوند. در معاینات منظم دندانپزشک ممکن است هر یک از این شرایط را نشان داده شوند:

  • دندان های اول: دندان های پیشین مرکزی فک پایین (دو دندان فک پایین)، حدود 6 تا 10 ماهگی
  • دندان های دوم: دندان های پیشین مرکزی فک بالا (دو دندان فک بالا)، حدود 8 تا 12 ماهگی
  • دندان های سوم: دندان های پیشین لترال یا جانبی فک بالا (کنار دندان های مرکزی)، حدود 9 تا 13 ماهگی
  • دندان های چهارم: دندان های پیشین لترال فک پایین (کنار دندان های مرکزی)، حدود 10 تا 16 ماهگی
  • سری اول دندان های مولر: هر دو سری دندان های عقب فک های بالا و پایین، حدود 13 تا 19 ماهگی
  • دندان های نیش: که تحت عنوان دندان چشم یا کاسپید نیز شناخته می شوند، حدود 16 تا 23 ماهگی
  • سری دوم دندان های مولر فک های بالا و پایین: حدود 23 تا 33 ماهگی

تا این زمان کودک شما مجموعه کاملی از دندان ها را خواهد داشت تا هر چه دلش می خواهد گاز بزند!

دندان های شیری چه زمانی می افتند؟

افتادن دندان های شیری تا حدود 6 تا 7 سالگی آغاز نمی شود، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که عادات بهداشتی دهان و دندان را از سنین پایین معرفی کرده اید و به خاطر داشته باشید، نوزادان و کودکان با دیدن نمونه بیشتر می آموزند تا با شنیدن کلمات. آنچه آنها می بینند اغلب همان کاری است که انجام می دهند. اگر فرزندان دیگری دارید، اجازه دهید مسواک زدن به یک فعالیت خانوادگی تبدیل شود که در آن همه با هم تکنیک خوب مسواک زدن را تمرین می کنند.

آیاهیچ  ژلی برای دندان درآوردن وجود دارد که درد دندان درآوردن کودک را تسکین دهد؟

ژل های دندان درآوردن برای کودکان نوپا توصیه نمی شوند، زیرا شواهد اندکی وجود دارند که نشان می دهند آنها کار می کنند و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی نامطلوب شوند. سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که از محصولات خوراکی بدون نسخه حاوی بنزوکائین برای نوزادان و کودکان کمتر از 2 سال استفاده نکنید.

با این حال، اگر می خواهید از یک ژل استفاده کنید، مطمئن شوید که نه تنها فاقد بنزوکائین است، بلکه فاقد قند نیز هست. قند عامل پوسیدگی دندان است، که می تواند منجر به پوسیدگی، و حتی در نهایت، ترمیم های دندانی شود. شما نمی خواهید جوانه های دندان در حال ظهور کودک نوپای خود را غرق در قند کنید.

دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید. در برابر وسوسه استفاده از ژل بیشتر از آنچه دستورالعمل ها نشان می دهند مقاومت کنید. قورت دادن ژل زیاد می تواند مضر باشد. توجه داشته باشید که زخم های دهان و ژل های مسکن عمومی برای افراد بزرگسال، برای کودک نوپای شما مناسب نیستند.

آیا وقتی کودک در حال دندان درآوردن است، باید با شیر مادر تغذیه شود؟

ایده شیر دادن به کودک از سینه مادر حین دندان درآوردن ممکن است غیر منطقی به نظر برسد. با این حال، به نظر می رسد خواص طبیعی شیر مادر برای کاهش ناراحتی کودک در طول دندان درآوردن طراحی شده باشد. تصور می شود که شیردهی و تماس پوست با پوست باعث تسکین درد در طول مداخلات پزشکی نوزادان می شود. بسیاری از نوزادان به طور غریزی می خواهند در طول دندان درآوردن شیر بیشتری بخورند. شیر خوردن از سینه مادر همچنین دارای مزیت دیگری است که به همراستا کردن صحیح دندان های کودک و جلوگیری از کج شدن دندان ها در آینده کمک می کند، بنابراین ارتباط های چند گانه ای با سلامت دهان و دندان ها و تغذیه با شیر مادر وجود دارد.

یکی از مشکلات، مقابله با درد نوزادی است که حین شیر خوردن گاز می گیرد. اگر کودک شما را گاز گرفت، پاسخ طبیعی شما این است که با صدای بلند فریاد بزنید و او را دور کنید. این معمولاً کودک شما را مبهوت می کند و نوک سینه را رها می کند و با تعجب واکنش نشان می دهد. اغلب، به احساسات کودک لطمه وارد می شود و کودک شما ممکن است شروع به گریه کند. این یک تقویت منفی است که بلافاصله به دنبال رفتاری می آید که می خواهید از آن جلوگیری کنید، و اغلب برای جلوگیری از گاز گرفتن کودک شما کافی است. برخی از نوزادانی که بسیار حساس هستند، به قدری از واکنش شما ناراحت خواهند شد که به طور موقت از شیر خوردن خودداری خواهند کرد.

گزینه دیگر این است که شیر خود را به صورت مکعبی منجمد کنید و به کودک اجازه دهید تکه های منجمد شیر را به عنوان یک درمان طبیعی دندان درآوردن بمکد.

دندان درآوردن در کودکان

دندان درآوردن در کودکان

چگونه می توان در طول دندان درآوردن به کودک کمک کرد؟

متأسفانه، هیچ راهی برای تسریع روند رویش دندان وجود ندارد، بنابراین چاره ای جز صبور بودن و یافتن راه هایی برای راحت تر کردن این دوره برای کودک خود باقی نمی ماند. چند تکنیک مختلف وجود دارند که در طول دوره های تحریک شدید می توانند به آنها کمک کنند.

اگر کودکتان در حال دندان درآوردن است چه کاری نباید انجام دهید

  • هرگز به نوزادان آسپرین ندهید.
  • هرگز از مسکن یا ژل خوراکی حاوی بی حس کننده موضعی استفاده نکنید. این آماده سازی ها برای نوزادان زیر 3 ماه مناسب نیستند. قبل از انتخاب گزینه تسکین درد، حتماً با پزشک یا دندانپزشک کودک خود صحبت کنید.

آیا باید به کودکم مسکن بدهم؟

این باید آخرین راه حل برای زمانی باشد که کودک نوپای شما واقعاً تحت فشار است. می توانید یک دوز استامینوفن یا ایبوپروفن به نوزاد بدهید. اینها مسکن هایی مؤثر هستند و می توانند احساس راحتی بیشتری را به سرعت در او ایجاد کنند. همیشه اطلاعات دوز روی بسته را بررسی کنید و همیشه با پزشک خود یا داروساز در مورد مقدار مجازی که می توانید به کودک خود بدهید مشورت کنید.

همچنین اگر دمای بدن کودک نوپا 104 درجه فارنهایت یا بالاتر باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. این تقریباً به طور قطع به دلیل دندان درآوردن نخواهد بود.

علاوه بر این، مطمئن شوید که چیزی غیر از دندان درآوردن وجود ندارد که باعث ناراحتی کودک شما شده است. عفونت های گوش، سرماخوردگی، سرفه، حشرات شکمی و عفونت های مجاری ادراری (UTI ها) اغلب با دندان درآوردن اشتباه گرفته می شوند. پزشک عمومی شما می تواند تشخیص را تأیید کند.

آیا باید کودکم را نزد دندانپزشک ببرم؟

اولین معاینه دندانپزشکی کودک شما، در حالت ایده آل باید پس از رویش نخستین دندان، و حداکثر تا 12 ماهگی انجام شود. آشنا شدن کودک با دندانپزشک خانوادگی از زمان رویش نخستین دندان همیشه مفید است. علت این است که آنها وقت داشته اند تا ببینند که مراجعه به دندانپزشک می تواند یک اتفاق بی خطر و سرگرم کننده باشد.

هر زمان که شما (یا فرزندان دیگر شما، در صورت داشتن آنها) قرار ملاقات دارید، ببینید آیا دندانپزشک می تواند نگاهی سریع به دندان های فرزند شما بیندازد، تا زمانی که زمان معاینه مناسب فرا می رسد، آنقدرها دلهره آور نباشد- و آنها دیده اند که شما نیز همین کار را انجام می دهید!

تکنیک های دیگر برای کمک به کودک در طول دوران درآوردن دندان

چند چیز دیگر که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • فشار مالشی اندکی به لثه های کودک خود وارد کنید. مالش لثه ها برای نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، اغلب آرامش بخش است. فقط به مدت چند دقیقه، به آرامی لثه های کودک خود را با پد انگشت خود (البته، تمیز) مالش دهید.
  • اجازه دهید بایت خود را روی یک دستمال سرد قرار دهد. نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، عاشق جویدن اشیاء سرد هستند و یک دستمال خنک یک اسباب بازی آسان، ایمن و مؤثر برای دندان درآوردن است. یک دستمال تمیز و مرطوب را به مدت 15 دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس اجازه دهید کودکتان آن را بجود.
  • از حلقه های دندان درآوردن استفاده کنید. حلقه های لاستیکی محکم و اسباب بازی هایی که برای دندان درآوردن استفاده می شوند، در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارند. آنها ممکن است برآمدگی داشته باشند یا با آب پر شده باشند- گزینه دوم برای سرد شدن در یخچال است (بیشتر آنها نباید در فریزر قرار گیرند). برای یک اسباب بازی خانگی آسان برای دندان درآوردن، آب را با فشار وارد پستانک کودک خود کنید و آن را خنک کنید.
  • خوراکی های سرد برای نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، و قبلاً خوردن غذاهای جامد را شروع کرده اند، بسیار مناسب است. هر چیزی از موز ، انگور و شیرینی یخ زده گرفته تا سس سیب سرد یا ماست می توانند این کار را انجام دهند. خوراکی ها را در یک ظرف غذای توری قرار دهید تا کودک شما بتواند خوراکی سرد بجود بدون آنکه خرد شود و قطعات بزرگ آن را قورت دهد.
  • بیسکویت های مخصوص دندان درآوردن را امتحان کنید. برای برخی از نوزادانی که خوراکی های سرد را دوست ندارند، برای تسکین دندان درآوردن نباید خوراکی سرد باشد. بیسکویت های سفت مخصوص دندان درآوردن برای کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند و برای جویدن و خوردن آنها و سایر خوراکی های جامد به اندازه کافی بزرگ شده اند، عالی هستند. بسیاری از بیسکویت های تجاری حاوی قند هستند، بنابراین باید سعی کنید خودتان بیسکویت های مخصوص دندان درآوردن فاقد قند را بسازید یا محصولاتی را پیدا کنید که فاقد قند هستند.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت