ایمپلنت های دندانی چقدر دوام دارند؟
30 آذر ماه 1398
اسنپ آن اسمایل یا لبخند فوری
22 دی ماه 1398

کدام خمیر دندان برای من مناسب است؟” این پرسشی است که معمولاً از دندانپزشک ها پرسیده می شود. درست مانند انتخاب بهترین مسواک، انتخاب بهترین خمیر دندان نیز می تواند واقعاً چالش برانگیز باشد، زیرا تقریباً یک قفسه کامل از هر داروخانه یا فروشگاه را به خود اختصاص می دهند، به همین دلیل این کار می تواند بسیار گیج کننده باشد.

درست مانند خیلی چیزهای دیگر، با تلفیق فناوری و بازاریابی، مصرف کنندگان می توانند گزینه های زیادی داشته باشند که باید از بین آنها انتخاب کنند، کاری که می تواند دشوار باشد. خمیر دندان نیز یکی از همین اقلام است. با افزایش آگاهی عمومی از سلامت دهان، خمیر دندان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

اگر برای انتخاب خمیر دندان گیج شده اید، راحت باشید، با خواندن نکاتی که برای شما خواهیم گفت اطلاعات کافی در مورد آنها کسب خواهید کرد تا انتخاب درستی داشته باشید.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان؟ اصلاً چرا از آن استفاده می کنیم؟

فکر می کنم بسیاری از بیماران شگفت زده خواهند شد اگر بدانند بدون خمیر دندان هم می توانند دندان های خود را به شکل مؤثری پاکسازی کنند، هر چند ممکن است در دراز مدت چندان مطلوب نباشد، اما عمل مکانیکی هر روز مسواک زدن، همراه با منظم نخ دندان کشیدن می تواند تا حدودی دندان ها را تمیز و عاری از هر گونه باکتری نگه دارد.

استفاده از خمیر دندان بهتر از استفاده نکردن از آن است. درست مانند لبخند زدن و خندیدن هر روزه، استفاده از خمیر دندان نیز باید در برنامه هر روز گنجانده شود. با این حال، مسواک زدن درست و تکنیک های نخ دندان کشیدن نیز ضروری هستند. اگر به طور اتفاقی خمیر دندان شما تمام شد، نگران نشوید. تنها کافی است بدون خمیر دندان مسواک بزنید و به راحتی از مزایای مسواک زدن بهره مند شوید.

چرا اصلاً بایدد خمیر دندان استفاده کرد؟ اگر خدعه و فریب بازاریابی پیرامون هر ماده جدیدی که به خمیر دندان ها اضافه می شود را کنار بگذاریم، خود خمیر دندان ها در تمیز نگه داشتن دندان ها نقش مهمی ایفا می کنند.

بهترین خمیر دندان ها به تمیز نگه داشتن دندان ها، دهان، و لثه ها کمک می کنند. علاوه بر این، آنها استحکام دندان ها را بالا می برند، با پلاک ها و باکتری ها مبارزه می کنند، سطح دندان ها را سفید می کنند، و از بوی بد دهان جلوگیری می کنند.

اجازه دهید به بیان نکاتی برای انتخاب از بین خمیر دندان ها بپردازیم.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

در خمیر دندان ها باید دنبال چه چیزی باشیم؟

نخستین و مهمترین چیزی که باید یک خمیر دندان داشته باشد این است که تمیز کننده باشد. به بیان ساده، باید در زدودن ذرات غذا و پلاک ها مؤثر واقع شود. آنچه باید به آن دقت کنید این است که احتمالاً می دانید که خمیر دندان ها حاوی موادی هستند که به آنها بافت زبری می دهند. در حالی که گرچه این خاصیت سایندگی خوب است، اما می تواند روی طول عمر دندان ها تأثیر بگذارد، و حتی منجر به وارد شدن آسیب های بازگشت ناپذیری به آنها شود. به این فکر کنید، اگر دو مرتبه در طول روز مسواک می زنید، در واقع هر بار 1/1000th میلی متر از سطح دندان ها را می سایید. ظرف مدت دو سال سطح دندان ها از بین خواهد رفت. شاید این مقدار خیلی زیاد به نظر نرسد، اما به مرور زمان مقدار زیادی خواهد بود.

به خاطر داشته باشید شما خمیر دندانی می خواهید که تمیز کننده باشد، اما باید دنبال خمیر دندانی باشید که خیلی ساینده نباشد. برعکس، بهترین خمیر دندان باید احساس لطافت به آن ببخشد. چطور این را چک می کنید؟ ببینید خمیر دندان به شما احساس زبری یا شن مانندی می دهد؟ در این صورت، ایده خوبی است که به فکر یک جایگزین باشید. آسیب بازگشت ناپذیری که با خمیر دندان وارد می شود، چیزی است که قطعاً شما نمی خواهید اتفاق بیفتد.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

چه خمیر دندانی موجب افزایش استحکام دندان ها می شود؟

یکی از مهمترین مزایای استفاده از بهترین خمیر دندان ها این است که آنها موجب بالا رفتن استحکام دندان ها می شوند. شاید فکر می کنید آنها چگونه این کار را انجام می دهند؟ با ماده کلیدی که دارند، فلوراید. گنجاندن فلوراید در خمیر دندان به این معناست که شما به طور مؤثر در حال اعمال چیزی روی دندان های خود هستید که سطح بیرونی دندان ها را محکم تر می کند و به استحکام آنها می افزاید. اما باید بدانید که انواع مختلف فلورایدها داخل خمیر دندان ها وجود دارند. بهتر است گیج نشوید، تنها کافی است راجع به آن از دندانپزشک خود کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم در خصوص مقدار فلورایدی که باید در خمیر دندان وجود داشته باشد را به شما ارائه دهد.

نکته دیگری که در مورد خمیر دندان ها باید به آن دقت شود این است که افرادی که بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان ها قرار دارند، لازم است خمیر دندانی که استفاده می کنند فلوراید آن از غلظت بالاتری برخوردار باشد. این مقدار باید به توصیه دندانپزشک مشخص شود، بنابراین، اگر فکر می کنید این موضوع شما را نیز شامل می شود، جلسه بعد که به دندانپزشک مراجعه می کنید حتماً راجع به آن صحبت کنید.

آیا لازم است خمیر دندان حاوی مواد آنتی باکتریال باشد؟

در حال حاضر، مواد آنتی باکتریال بخش بزرگی از مواد خمیر دندان ها را تشکیل می دهند. مواد آنتی باکتریال که در رده دوم پر استفاده ترین مواد موجود در خمیر دندان ها قرار دارند، از شکل گیری پلاک های دندانی و بروز بوی بد دهان جلوگیری می کنند. وقتی نوبت به مواد آنتی باکتریال می رسد، توصیه ما این است که: اگر اکثر روزها، در طول روز دو مرتبه مسواک می زنید و نخ دندان می کشید، لازم نیست از خمیر دندان های حاوی مواد آنتی باکتریال استفاده کنید.

البته، زدودن پلاک های دندانی بزرگترین کزیت است، با این حال، با رعایت خوب بهداشت دهان، شامل پاکسازی منظم توسط دندانپزشک، بیشتر می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. و اگر به دنبال خمیر دندانی با فرمولاسیون آنتی باکتریال هستید، تنها باید به خاطر داشته باشید همه آنها حاوی مواد آنتی باکتریال نیستند، بنابراین حتماً روی جعبه خمیر دندان را بخوانید و در مورد آن تحقیق کنید.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

آیا خمیر دندان های سفید کننده واقعاً عمل می کنند؟

با بالا رفتن تقاضای افراد برای سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی زیبایی، اصلاً تعجب آور نیست که خمیر دندانه های سفید کننده به قفسه های فروشگاه ها راه یافته اند.

آنچه تعجب آور است این است که حتی مسواک زدن به تنهایی نیز می تواند روی دندان ها تأثیر سفید کنندگی داشته باشد، بنابراین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را به طور منظم انجام دهید، به این ترتیب در این بازی جلو خواهید بود. با این حال، اگر فکر می کنید این برای شما کافی نیست، خمیر دندان سفید کننده دندان قطعاً می تواند گزینه خوبی باشد، و گرچه بی تأثیر نیستند اما به اندازه محصولات سفید کننده ای که دندانپزشک در فرایند آفیس بلیچینگ استفاده می کند تأثیر گذار نیستند.

یکی از خطراتی که خمیر دندان های سفید کننده دارند این است که آنها می توانند در عملکرد مواد باندینگی که در کارهای دندانپزشکی استفاده می شوند، اختلال ایجاد کنند، که آن هم به خاطر ماده اصلی است که در ساخت آنها استفاده می شود، پروکسید. در واقع، استفاده مداوم و منظم از خمیر دندان های سفید کننده می تواند از مقدار زمان باقی ماندن ترمیم روی دندان بکاهد. در صورتی که از خمیر دندان های سفید کننده استفاده می کنید، و به فکر انجام کارهای ترمیمی دندانپزشکی هستید، حتماً به دندانپزشک خود بگویید از این نوع خمیر دندان ها استفاده می کنید.

به بیماران توصیه می شود حداقل از سه هفته قبل از کارهای ترمیمی دندانپزشکی، خمیر دندان سفید کننده خود را با گزینه ای دیگر تعویض کنند. دندان های درخشان و سفید تعجب برانگیز هستند، اما قطعاً نمی خواهید به خاطر خمیر دندانی که استفاده می کنید، هزینه ای که بابت ترمیم دندان های خود پرداخته اید را دور بریزید.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

بهترین خمیر دندان برای کودکان کدام است؟

همه ما سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد کودکان خود را تشویق کنیم عادات بهداشتی دهان را به خوبی رعایت کنند. یادگیری تکنیک های مؤثر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بخش بزرگی از این عادات هستند، همینطور خمیر دندان. برای کودکان، این عادت را با استفاده از خمیر دندان هایی که آنها دوست دارند آغاز کنید. انواع مختلفی از این خمیر دندان ها در بازار وجود دارد که به طور ویژه برای کودکان طراحی شده اند زیرا دهان آنها نسبت به مزه های قوی موجود در خمیر دندان های افراد بزرگسال حساس تر است. غلظت فلوراید در خمیر دندان های مخصوص آنها کمتر است که آن هم متناسب با نیازهای دندانی آنها با سنشان است.

چه زمانی باید خمیر دندان کودک را عوض کرد از خمیر دندان های مخصوص افراد بزرگسال استفاده نماید؟ دندانپزشک ها همیشه والدین را تشویق می کنند تا زمانی که کودک تف کردن را به خوبی یاد نگرفته است به استفاده از خمیر دندان های مخصوص کودکان اکتفا کنند. چرا؟ زیرا همه می خواهند کودک آنها خاطره مثبتی از مراقبت های دهانی داشته باشد، و اگر مزه خمیر دندان بد باشد، و باعث شود کودک احساس ناراحتی پیدا کند، احتمال ادامه این روند برای آنها کاهش خواهد یافت. بهترین خمیر دندان برای کودکان خمیر دندانی است که دوست داشته باشند. بنابراین، اگر خمیر دندان مورد علاقه او را پیدا کردید همیشه همان را بخرید.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

آیا خمیر دندان های حاوی زغال فعال واقعا مفید هستند؟

مانند خمیر دندان های حاوی مواد سفید کننده و مواد آنتی باکتریال، خمیر دندان های حاوی زغال فعال نیز به شهرت زیادی دست یافته اند. البته در میان محققان همچنان روی تأثیر گذاری و سفید کنندگی این نوع خمیر دندان ها اختلاف نظر هست و اگر واقعاً کار می کنند، به مقدار محدودی است. یکی از معایب واقعی آنها خاصیت سایندگی آنها است، که اگر مدت زمان طولانی از آنها استفاده شود، در نتیجه می توانند آسیب های غیر قابل بازگشتی به سطح دندان ها وارد کنند.

دندانپزشک ها توصیه می کنند با احتیاط از خمیر دندان های حاوی زغال فعال استفاده کنید. گرچه ممکن است تا حدودی مفید باشند، و مانند پروکسید موجود در خمیر دندان های سفید کننده، در درمان های دندانپزشکی اختلال ایجاد نکنند، اما به اندازه دیگر محصولاتی که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند مؤثر نیستند.

خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مناسب

کدام خمیر دندان ها برای دندان های حساس مفید هستند؟

همه خمیر دندان ها به گونه ای طراحی شده اند که نخستین اولویت آنها این است که به کاهش حساسیت دندان ها کمک کنند. آنها با هدف قرار دادن حساسیت دندان ها در سطح میکروسکوپی، برای بیمار تسکین دهنده هستند، که بسیار عالی است. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید، اگر حساسیت دندان دارید، یک علت اساسی برای آن وجود دارد که نیاز به درمان دارد، در غیر این صورت حساسیت ادامه خواهد داشت.

مثلاً ممکن است فضای دهان شما اسیدی باشد، که باعث می شود لایه سطحی دندان ها حل شود، و منجر به از بین رفتن پوشش روی پایانه های عصبی شود. تسکینی که خمیر دندان های ضد حساسیت ایجاد می کنند، تنها موقت خواهد بود، و در صورتی که درمان نشود، می تواند به مشکلات بزرگتری تبدیل شود، از جمله ساییدگی چشمگیر دندان ها.

خمیر دندان های طبیعی بدون فلوراید چطور؟

گاهی اوقات بیماران از دندانپزشک ها راجع به خمیر دندان هایی سؤال می پرسند که فاقد فلوراید هستند، از جمله خمیر دندان های “گیاهی” یا “طبیعی”. انتخاب این گزینه ها هیچ مشکلی ندارد، با این حال، همان مزایایی که خمیر دندان های دیگر دارند، مانند محکم کردن مینای دندان ها، را ندارند. به همین دلیل، به اندازه خمیر دندان های سنتی نمی توانند به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کنند.

برخی از گزینه های جایگزین حاوی مواد آنتی باکتریال هستند، از جمله روغن درخت چای، و گرچه ایده های بدی به نظر نمی رسند، اما مزیت قابل توجهی هم ندارند. برخی دیگر هم با ترکیبی از کازئین casein  (پروتئین موجود در فراورده های شیری مانند پنیر) قادرند مواد معدنی دندان را مجدداً تأمین کنند. گرچه ممکن است به اندازه پروتئین از دندان ها محافظت نکنند، اما بهتر از هیچ چیز هستند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت