آیا ریشه دندان ها می توانند دوباره رشد کنند؟
22 مهر ماه 1402
آیا در طول بارداری می توان پاکسازی تخصصی دندان انجام داد؟
14 آبان ماه 1402

چرا من با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، روی دندان هایم نزدیک لثه ها لکه های سیاه دارم؟

گاهی اوقات، رعایت بهداشت دهان و دندان برای محافظت از دندان ها در برابر تغییر رنگ کافی نیست. گر چه اشکال خاصی از لکه های دندان بی ضرر هستند، اما لکه های سیاه برای سلامت دهان و دندان شما یک تهدید هستند. این درست است، بخصوص اگر آنها در نزدیکی خط لثه شما ایجاد شوند.

علاوه بر اینکه لکه های سیاه روی لبخند درخشان شما تأثیر می گذارند، اما گاهی اوقات به مشکلات جدی تری برای سلامت دندان ها مانند حفره ها و پوسیدگی دندان اشاره می کنند.

به احتمال زیاد، این چیزی نیست که انتظار شنیدن آن را داشته باشید. اما نگران نباشید! در این مقاله به بررسی علل لکه های سیاه روی دندان ها و راه های خلاص شدن از شر آنها می پردازیم. علاوه بر این، راه های مؤثر برای جلوگیری از این نوع تغییر رنگ دندان ها را برجسته خواهیم کرد.

آیا می خواهید از شر این لکه های سیاه مزاحم خلاص شوید و لبخند درخشان و سالم خود را به دست آورید؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید.

چرا روی دندان های من نزدیک لثه ها لکه های سیاه ایجاد شده است؟

وجود نقاط تیره روی دندان های طبیعی نیست و اغلب نشانه مشکلات سلامت دهان و دندان است. اما چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود؟

خوب، در این بخش به شایع ترین علل ایجاد لکه های سیاه روی دندان ها می پردازیم. بیایید آنها را بررسی کنیم.

تشکیل پلاک و تارتار

اگر اغلب فراموش می کنید که دندان های خود را به درستی تمیز کنید، یک لایه زرد چسبناک روی سطح آنها و همچنین زیر لثه ها شروع به تشکیل شدن می کند. این لایه زرد رنگ تحت عنوان پلاک شناخته می شود و از باکتری ها، باقی مانده مواد غذایی و بزاق تشکیل شده است.

به مرور زمان، پلاک انباشته شده سفت و سخت می شود و به تارتار تبدیل می شود که به تدریج از رنگ زرد به رنگ آبی تا قهوه ای تیره و در نهایت سیاه تبدیل می شود. رسوب تارتار ( جرم دندانی ) نه تنها ناخوشایند است بلکه می تواند باعث بروز بیماری های لثه مانند ژنژیویت شود.

حفره ها

پلاک و تارتار معمولاً محافظی برای باکتری ها ایجاد می کنند و این امکان را برای آنها فراهم می کند که از قندها و نشاسته داخل دهان تغذیه کنند. در مقایسه، باکتری ها اسیدهایی تولید می کنند که مواد معدنی موجود در مینای دندان شما را از بین می برد، و باعث ایجاد حفره ها یا سوراخ های کوچک می شود. این وضعیت اگر درمان نشود، باکتری و اسید می توانند به لایه بعدی دندان شما؛ عاج، نفوذ کنند. در این مرحله، ممکن است متوجه لکه های قهوه ای تیره یا سیاه روی دندان های خود شوید.

علاوه بر لکه های تیره، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • افزایش حساسیت دندان به نوشیدنی ها و خوراکی های سرد و داغ
  • درد مداوم در دندان آسیب دیده
  • بوی بد دهان
  • خونریزی لثه ها
  • تورم صورت

آیا شما هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کرده اید؟ در اسرع وقت به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آسیب بیشتر به دندان های خود را متوقف کنید و از بروز سایر عوارض پیشگیری کنید.

ترومای دندانی

آسیب های دندانی، بویژه آنهایی که دندان های شیری را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند روی رشد دندان های دائمی تأثیر بگذارند. یکی از پیامدهای اصلی ترومای دندان های شیری، رشد دندان های دائمی با تغییر رنگ است، که می تواند به مرور زمان تیره شود. همچنین باعث هیپوپلازی مینای دندان و گشادی ریشه می شود.

علاوه بر این، ترومای دندانی می تواند باعث آسیب به داخل دندان (پالپ) شود. به خاطر داشته باشید که پالپ حاوی عروق خونی، بافت های همبند و اعصاب است.

بنابراین، اگر دندان شما لب پر شود، ترک بخورد یا سست شود، عروق خونی داخل پالپ ممکن است پاره شوند و خونریزی کنند. این می تواند باعث ایجاد یک لکه قهوه ای تیره یا سیاه در ناحیه آسیب دیده شود، که از طریق عاج و مینای دندان دیده می شود.

تغییر رنگ ناشی از مصرف داروها

داروهایی مانند تتراسایکلین (یک آنتی بیوتیک با طیف وسیع) می توانند به درون بافت کلسیفیه- مانند دندان نفوذ کنند و باعث تغییر رنگ دائمی تاج ها شوند. بسته به چند عامل زیر، تغییر رنگ می تواند از زرد یا خاکستری تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر باشد:

  • دوز داروی دریافتی
  • طول درمان با دارو
  • مرحله رشد دندان قبل از قرار گرفتن در معرض دارو

ایجاد لکه روی سطح

برخی غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه، شراب قرمز و چای می توانند باعث ایجاد لکه های تیره روی سطح دندان ها شوند. بدتر از آن، لکه ها می توانند به مینای دندان های شما نفوذ کنند و منجر به تغییر رنگ و تشکیل لکه های سیاه شوند. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نیز می تواند همین اثر را داشته باشد.

فلوئوروزیس

یکی دیگر از علل شایع ایجاد لکه های سیاه روی دندان فلوئوروزیس است. این وضعیتی است که به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در سال های نخستین زندگی ایجاد می شود.

شاید قبلا خمیر دندان را قورت می داده اید یا مکمل های ویتامین حاوی فلوراید مصرف می کرده اید. در هر صورت، فلوئور اضافی به صورت لکه های سفید یا تیره روی سطح دندان های شما ظاهر می شود. در موارد نادر، ممکن است در دندان های شما حفره هایی ایجاد شوند.

 لکه های سیاه دندان

لکه های سیاه دندان

چرا باید از شر لکه های سیاه روی دندان ها و نزدیک لثه ها خلاص شد؟

اگر لکه های تیره روی دندان های شما ناشی از تجمع پلاک و تارتار هستند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است مستعد برخی از بیماری های دندانی شوید، از جمله:

پریودنتیت (ژنژیویت)

هنگامی که باکتری های موجود در تارتار وارد لثه ها می شوند، می توانند بافت نرم و استخوانی که از دندان های شما حمایت می کند را از بین ببرند. بنابراین، می تواند ثبات دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به از دست دادن دندان شود.

بوی بد دهان

بی شک هیچکس دوست ندارد با فردی مراوده یا صحبت کند که دهان بدبویی دارد. اما چه چیزی باعث این وضعیت می شود؟ این اتفاق زمانی رخ می دهد که گونه های زیادی از باکتری های ایجاد کننده بو روی تارتار انباشته می شوند.

تحلیل لثه

تارتار دندانی که راه خود را بین تاج و لثه پیدا می کند می تواند باعث جدا شدن و تحلیل رفتن لثه ها شود. همچنین می تواند منجر به از دست دادن استخوان و از دست دادن دندان شود.

چگونه می توان از شر لکه های سیاه روی دندان ها و نزدیک لثه خلاص شد؟

اگر مقصر پشت لکه های سیاه شما یک حفره است، بهتر است به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. هر چه زودتر درمان شوید، شانس شما برای معکوس کردن پوسیدگی دندان و توقف پیشرفت آن بیشتر است. علاوه بر این، درمان حفره ها تغییر رنگ را نیز معکوس می کند.

 لکه های سیاه دندان

لکه های سیاه دندان

اما اگر لکه های سیاه هیچ خطری برای سلامتی شما نداشته باشند چطور؟

در این صورت، می توان لکه های سیاه را به روش های زیر معکوس کرد:

پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی دندان یک درمان تمیز کردن دندان است که شامل زدودن پلاک و جرم دندان با استفاده از خمیر پروفیلاکسی است.

در طول این فرایند دندانپزشک خمیر ساینده را با استفاده از یک مسواک برقی روی دندان آسیب دیده اعمال می کند. این خمیر پلاک ها و باکتری ها را از بین می برد و دندان های شما را تمیز و عاری از عفونت می کند.

اما به خاطر داشته باشید، این فرایند پولیش تهاجمی دندان می تواند بخشی از مینای خارجی دندان های شما را از بین ببرد.

نکته مثبت این است که پروفیلاکسی دندان می تواند به پیشگیری از بروز بیماری های لثه و سایر بیماری ها مانند سرطان دهان کمک کند.

محصولات بدون نسخه سفید کننده دندان ها

یکی دیگر از راه حل های ساده برای از بین بردن لکه های سیاه استفاده از محصولات OTC است. روی یک خمیر سفید کننده دندان حاوی فلوراید با ساینده های ملایم سرمایه گذاری کنید.

اگر دو مرتبه در روز دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید، می توانید لکه های سطحی را پاک کنید و بقایای مواد غذایی و پلاک را از بین ببرید. اما هنگام مسواک زدن ملایم باشید تا به لثه های ظریف آسیب نرسانید و باعث تحلیل رفتن آنها نشوید.

علاوه بر خمیرهای سفید کننده OTC ،دهانشویه آنتی باکتریال تخصصی نیز استفاده کنید تا لکه های قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است را از بین ببرید. همچنین می توانید نوارها و ژل های سفید کننده دندان را برای روشن شدن لکه های سیاه دریافت کنید.

از سوی دیگر، می توانید یک جلسه سفید کردن تخصصی دندان را با متخصص دهان و دندان خود برنامه ریزی کنید.

باندینگ دندان

باندینگ دندان یک فرایند زیبایی است که بک راه حل دائمی تر را برای برطرف کردن لکه های سیاه ارائه می دهد. این شامل اعمال یک ماده رزین همرنگ دندان روی دندان های آسیب دیده برای پنهان کردن تغییر رنگ است.

اما فرایند باندینگ دندان، کاری فراتر از تغییر رنگ دندان ها را انجام می دهد. این راهکار به انجام موارد زیر نیز کمک می کند:

  • شکل و اندازه دندان ها را تغییر می دهد.
  • شکاف ها و فضای بین دندان ها را پنهان می کند.
  • ترک ها و لب پر شدگی های دندان ها را پنهان می کند.

ونیرهای پرسلن

برخلاف باندینگ دندان، ونیرهای پرسلن دوام زیادی دارند. این توضیح می دهد که چرا این فرایند گران است.

ونیرهای پرسلن پوسته های سفارشی هستند که سطح جلوی دندان ها را پوشش می دهنا تا ترک ها، لب پر شدگی ها و تغییر رنگ ها را پنهان کنند. بنابراین، می توانید از آنها را برای پوشاندن لکه های سیاه روی دندان ها و تقویت لبخند خود استفاده کنید.

بلیچینگ دندان بر پایه پراکسید

اگر به دنبال راهی مقرون به صرفه برای خلاص شدن از شر لکه های سیاه روی دندان های خود در خانه هستید، پراکسید هیدروژن را انتخاب کنید.

به داروخانه محل خود مراجعه کنید و یک قوطی پراکسید هیدروژن تهیه کنید. سپس مقدار مساوی آب و پراکسید را با هم مخلوط کنید و محلول را به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه داخل دهان بچرخانید. سعی کنید مخلوط را قورت ندهید و اگر باعث درد داخل دهان شما می شود آن را تف کنید.

همچنین می توانید با مخلوط کردن مقدار کمی پراکسید با چند قاشق غذاخوری جوش شیرین خمیر درست کنید. پس از آن، خمیر را با استفاده از مسواک روی دندان های خود بمالید و به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. در نهایت دهان خود را با آب تمیز آب بکشید.

اما به خاطر داشته باشید، غلظت بالای پراکسید هیدروژن (بیشتر از 3%) می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان به آن شود.

 لکه های سیاه دندان

لکه های سیاه دندان

چگونه می توان از ایجاد لکه های تیره روی دندان ها جلوگیری کرد؟

قطعاً بهترین راه برای از بین بردن لکه های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان است. به این معنا که دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید حدود 2 دقیقه مسواک بزنید. فراموش نکنید که برای از بین بردن بقایای مواد غذایی که ممکن است بین دندان های شما گیر کرده باشند، نخ دندان بکشید.

علاوه بر این، برای از بین بردن و دور نگه داشتن باکتری های مصرف کننده مینا، از یک دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

  • از سیگار کشیدن و استفاده از محصولات نیکوتین مانند جویدن تنباکو و اسنیف خشک (استعمال از راه بینی) خودداری کنید.
  • برای محکم و سالم نگه داشتن استخوان های خود غذای مناسب دندان و نوشیدن آب را فراموش نکنید.
  • مصرف قهوه و چای خود را کاهش دهید.
  • حداقل دو مرتبه در سال برای چکاپ و تمیز کردن معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از دندانپزشک خود در مورد درمان های مؤثر سفید کننده و نکات محافظتی دندان ها کمک بگیرید.

نتیجه گیری

لکه های سیاه روی دندان ها می توانند آزار دهنده باشند، اما چیزی نیست که نتوانید با آن کنار بیایید. برای تعیین علت و شناسایی بهترین راه حل ها به سادگی با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر ناشی از پوسیدگی دندان باشد، دندانپزشک شما ممکن است درمان هایی مانند درکان ریشه و سایر گزینه ها را توصیه کند. اما اگر لکه های تیره زیبایی هستند، از خمیر دندان OTC سفید کننده، نوارهای سفید کننده دندان یا محصولات بر پایه پراکسید برای از بین بردن آنها استفاده کنید. از سوی دیگر می توانید ونیرهای پرسلن یا باندینگ دندان را استفاده کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت