میکروابریژن مینای دندان
18 شهریور ماه 1402
مزایا و معایب روکش های دندانی یک روزه یا فوری
10 مهر ماه 1402

بریج دندان ابزاری سفارشی است که شکاف ایجاد شده با از دست رفتن دندان را پر می کند. این شکاف با یک دندان مصنوعی به نام پونتیک پر می شود، در حالی که دو دندان اطراف آن به عنوان تکیه گاه به نام اباتمنت عمل می کنند که توسط روکش پوشانده شده اند. بریج با سمان کردن (چسباندن) روکش ها روی دندان های تکیه گاه داخل دهان ثابت می شود.

گرچه یک بریج به عنوان یک ترمیم ثابت یا دائم طبقه بندی می شود و ترمیم های دندانی مدرن به طور فزاینده ای برای دوره های طولانی تری دوام می آورند، آنها تخریب ناپذیر یا غیرقابل نفوذ نیستند تا از جای خود خارج شوند. هنگامی که بریج دندان شل می شود، در نهایت تنها راه حل این است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

شل شدن بریج یک مورد اورژانسی دندانپزشکی است. ما می توانیم لبخند و بریج شما را با یک قرار یک روزه بازسازی کنیم.

در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، تمام تلاش خود را بکنید تا بریج را جابجا نکنید. سعی نکنید بریج دندان خود را جابجا کنید، تمیز کنید یا آن را بیشتر شل کنید. اگر بریج را بیش از حد حرکت دهید، ممکن است آسیب بیشتری به بریج یا دندان های پایه آن وارد کنید.

شل شدن بریج دندانی

شل شدن بریج دندانی

علائم شل شدن بریج دندانی

در اینجا برخی از علائم شایع شل شدن بریج دندانی آورده شده اند:

  • حرکت کردن: تکان خوردن بریج در حین خوردن یا نوشیدن یا لمس کردن آن نشانه مطمئنی است که بریج شل است.
  • مشکلات بایت: بایت مشکل دار منحصر به بریج های دندانی نیست، اما می تواند علائم مشابهی ایجاد کند: دندان درد، سر درد، درد فک و موارد دیگر. و ممکن است نشانه این باشد که بریج داخل دهان شل و ناهموار شده است.
  • حساسیت: حساسیت دندان در چند روز نخست بعد از قرار دادن بریج طبیعی است، اما اگر به مدت چند هفته ادامه یابد یا به طور خود به خود در همان نقطه شروع شود، ممکن است نشانه ای باشد که بریج دیگر به درستی تنظیم نیست و دائماً روی دندان یا لثه ساییده می شود.
  • طعم یا بوی بد: بو یا مزه بد نشان دهنده فاسد شدن ذرات غذا در زیر ناحیه بریج هستند، که می تواند به این معنا باشد که به اندازه ای شل است که ذرات غذا می توانند وارد شوند.
  • ناراحتی: همچنین ممکن است علائمی وجود داشته باشند که نشان می دهند بریج شما در ابتدا به درستی مناسب نبوده است. اینها شامل لثه های تحریک شده، تاول یا عفونت، یا حتی چیزی به سادگی یک احساس “عجیب” یا غیر عادی هستند. حتی اگر دردی را تجربه نمی کنید، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا بتواند تناسب بریج شما را بررسی کند.

اگر بریج دندان شما شل شد چه باید کرد؟

یک بریج شل معمولاً یک موقعیت اضطراری تلقی نمی شود، مگر اینکه درد زیادی داشته باشید. اما باید هر چه زودتر از دندانپزشک وقت بگیرید، زیرا وضعیت فقط بدتر خواهد شد. برخی از دندانپزشکان به شما توصیه خواهند کرد که به هیچ وجه به بریج دست نزنید، در حالی که برخی دیگر به عنوان یک راه حل موقت تا زمان ملاقات شما، ممکن است به شما اجازه دهند تا خودتان بریج را بردارید و با چسب دندانپزشکی بدون نسخه روی دندان بچسبانید.

شل شدن بریج دندانی

شل شدن بریج دندانی

دلایل شل شدن بریج دندانی

دانستن اینکه یک بریج دندان چگونه می تواند شل شود ممکن است در جلوگیری از وقوع آن به شما کمک کند. در اینجا چند راه وجود دارند که یک بریج می تواند شل شود:

  • شل شدن بریج به دلیل ضربه به دهان- اگر اخیراً ضربه ای به سر، صورت یا دهان شما وارد شده است یا غذاهای سفت مانند سبزیجات خام یا آبنبات های سفت گاز زده یا جویده اید و بریج شما شل شده است، ممکن است بریج شما به دلیل ضربه به دندان شل شده باشد. ممکن است خود بریج، از جمله پونتیک یا یکی از روکش های آن آسیب دیده و لق شده باشد یا دندان هایی که بریج شما را نگه می دارند آسیب جدی دیده باشند. اگر بعد از تجربه ضربه به دهان احساس ناراحتی یا شل شدن بریج خود را داشتید، بسیار مهم است که فوراً به دنبال مراقبت دندانپزشکی باشید.
  • پوسیدگی یا شکستن دندان پایه- اگر به درستی از بریج، دندان ها و لثه های خود مراقبت نمی کنید، ممکن است یکی از دندان های “پایه” زیرینی که بریج شما را پشتیبانی می کند، پوسیده شود.

با پوسیدگی، دندان از بین می رود و سمان دندانی که برای چسباندن بریج به دندان های پایه شما استفاده می شود، تجزیه می شود و باعث می شود که بریج شما شل شده و شروع به تکان خوردن کند. با این حال، تا زمانی که این امر زود تشخیص داده شود، معمولاً امکان ترمیم دندان و اتصال مجدد بریج دندان وجود دارد.

  • تجزیه سمان دندان در طول زمان- این نسبتاً نادر است، مگر اینکه سایر عوارض سلامت دندان وجود داشته باشد. با این حال، اگر برای مدت طولانی است که بریج دارید، سمان دندان ممکن است در نهایت کمی فرسوده شل شود و باعث شل شدن بریج شما شود. اگر مکرراً غذاهای بسیار چسبناک بخورید که می توانند بریج شما را از سمان دور کنند و به مرور زمان آن را شل کنند، این احتمال بیشتر است.
  • گاهی اوقات بریجشما از ابتدا مناسب نبوده است.
شل شدن بریج دندانی

شل شدن بریج دندانی

پیامدهای شل شدن بریج دندان

دو نوع عمده از پیامدهای نامطلوب احتمالی ناشی از شل شدن بریج وجود دارند: آسیب به دهان و آسیب به بریج. بدیهی است که اولی مشکل بسیار جدی تری است. یک بریج را می توان تعمیر یا تعویض کرد، اما اگر از بریج استفاده می کنید، آخرین چیزی که نیاز دارید یا می خواهید مشکل دندان است.

یک بریج شل باعث ایجاد یک فضای خالی می شود که باکتری ها می توانند وارد آن شوند و باعث بروز مشکلاتی از حفره گرفته تا پریودنتیت شوند.

اما بدترین عواقب ممکن می توانند ناشی از تلاش برای چسباندن بریج با چسب خانگی یا سایر چسب های غیر دندانی باشند که می توانند به شدت به دندان های زیرین آسیب وارد کنند.

شل شدن بریج دندانی

شل شدن بریج دندانی

دندانپزشک چگونه یک بریج شل را تعمیر می کند؟

گزینه های تعمیری که دندانپزشک استفاده می کند به شدت به علت شل بودن بریج بستگی دارد. در بهترین حالت، بریج را می توان با شکستن سمان از روی دندان اباتمنت جدا کرد، مشکل را برطرف کرد و همان بریج را مجدداً چسباند (اگر لب پر نشده یا آسیب دیگری به آن وارد نشده باشد).

با این حال، اگر سمان به راحتی شکسته نشود، ساختار دندانی دندان های پایه ممکن است در داخل روکش شکسته شود و حداقل به یک بریج جدید و برای جایگزینی دندان های پایه احتمالاً حتی ایمپلنت نیاز داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بریج را می توان قطع کرد، اما البته این به تعویض آن با یک بریج جدید نیاز دارد.

اگر لق شدن بریج به دلیل پوسیدگی دندان اباتمنت بوده باشد، در صورت امکان، دندان پایه باید با تمیز کردن یا درمان ریشه درمان شود. اما اگر بیش از حد پوسیده شده باشد، باید با ایمپلنتی جایگزین شود که با جراحی درون استخوان فک قرار می گیرد و می تواند از بریج جدید پشتیبانی کند.

نحوه مراقبت صحیح از بریج دندان

با یک بریج مانند دندان های معمولی رفتار کنید. یعنی دو مرتبه در روز مسواک بزنید و حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید. نخ دندان سنتی واقعاً یک گزینه نیست، بنابراین شما به ابزار خاصی نیاز دارید که بتواند بین پونتیک و لثه ها برسد. شما می توانید این کار را با فلاس تریدر؛ یک مسواک بین دندانی؛ یا یک تمیز کننده برقی بین دندانی مانند ایرفلاس یا واتر پیک انجام دهید، گرچه ممکن است جایگزینی مستقیم برای نخ دندان کشیدن دستی نباشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت