بریج دندانی من شل شده است، چه باید بکنم؟
8 مهر ماه 1402
آیا ریشه دندان ها می توانند دوباره رشد کنند؟
22 مهر ماه 1402

اگر یک روز قبل از عروسی یا یک مصاحبه مهم دندان شما شکست چه می کنید؟ آیا دندانپزشک شما می تواند آن را به موقع ترمیم کند؟ اگر او فناوری مناسبی داشته باشد، پاسخ مثبت است!

دورانی که بیماران مجبور بودند چندین بار برای دریافت روکش دندان به دندانپزشک مراجعه کنند، گذشته است. برای بیماران کاملاً عادی بود که به مدت یک یا دو هفته با دندان تراشیده شده غیر جذاب یا با روکش موقت غیر قابل اعتماد دور و اطراف بگردند. امروزه دندانپزشک شما می تواند کل فرآیند دریافت روکش دندان را، از آماده سازی دندان تا نصب روکش آن، ظرف مدت کوتاه چند ساعت انجام دهد.

چرا به روکش دندان نیاز دارید؟

بیماران به دو دلیل عمده روکش های دندانی را دریافت می کنند، برای محافظت از دندان های به شدت آسیب دیده یا بهبود ظاهر فیزیکی آنها برای داشتن ظاهری طبیعی تر و یکنواخت تر.

در مواردی، بیماران درمان های دندانپزشکی قبلی را انجام داده اند که یک یا چند دندان را از بقیه متمایز کرده است. با توجه به اینکه روکش ها می توانند این عیوب را به راحتی پوشش دهند، روبرو شدن با درخواست بیماران برای دریافت آنها، طبیعی است. از سوی دیگر، یک بیمار ممکن است دندانی داشته باشد که تا حدی ضعیف شده است و به حمایت ساختاری اضافی نیاز دارد. این می تواند ناشی از پوسیدگی دندان، آسیب ناشی از شکستگی دندان و غیره باشد.

در هر صورت، می توانید مطمئن باشید که روکش های دندانی از سلامت دندان های شما محافظت می کنند و در عین حال لبخندی زیبا به شما هدیه می دهند.

 

روکش دندانی یک روزه یا فوری چیست؟

روکش های دندانی یک روزه یا فوری، همانطور که از نام آن پیداست، نوعی روکش هستند که دندانپزشک شما در یک جلسه آنها را برای شما می سازد و نصب می کند. این به لطف برخورداری دندانپزشک شما از فناوری CAD/ CAM برای طراحی یک روکش دندانی سفارشی به صورت دیجیتالی، ظرف مدت چند دقیقه امکان پذیر است. این روش زمانی که خود را در تنگنا می بینید می تواند نجات دهنده باشد!

همه دندانپزشکان این درمان را ارائه نمی دهند. حتماً در سایت دندانپزشکی که قرار است برای ترمیم دندان خود به او مراجعه کنید، در بخش “خدمات” سایت به دنبال روکش های یک روزه یا فوری یا در بخش “فناوری” به دنبال فناوری CAD/ CAM باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این خدمات دندانپزشکی ترمیمی، می توانید مستقیماً با مطب تماس بگیرید و سؤال بپرسید.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با مزایا و معایب روکش های دندانی یک روزه یا فوری آشنا شوید.

مزایای استفاده از روکش های دندانی یک روزه

درمان و ترمیم دندان در یک روز از مزایای آشکار روکش های دندانی یک روزه یا فوری است. مزایای دیگر عبارتند از:

عملکرد دندان را فوراً احیاء می کند.

دندان شکسته یا آسیب دیده روی ظاهر لبخند، الگوهای گفتار و عادات جویدن غذای شما تأثیر می گذارد. بنابراین، ترمیم دندان در اسرع وقت مهم است! با استفاده از روکش های دندانی یک روزه، عملکردهای جویدن و صحبت کردن فوراً احیاء می شوند، بنابراین مجبور نخواهید بود با یک روکش موقت ضعیف و غیر قابل اعتماد سر و کار داشته باشید.

روکش دندانی یک روزه یا فوری

روکش دندانی یک روزه یا فوری

از آسیب جلوگیری می کند.

باز هم، اجتناب از روکش موقت نقش کلیدی دارد. روکش های موقت بیشتر مستعد شل شدن هستند که می تواند باعث آسیب به دندان ها یا لثه های مجاور شود. روکش های یک روزه همچنین برای قرار گرفتن روی دندان شما به تراشیدن کمتری نیاز دارند در نتیجه مقدار بیشتری از ساختار طبیعی دندان شما حفظ می شود.

راحتی را افزایش می دهند.

فناوری دقیق CAD/ CAM این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می کند تا ترمیم هایی را طراحی کنند که به درستی و به راحتی قرار بگیرند. دندانپزشک قالب ها را به صورت دیجیتالی می گیرد تا روکش دندان شما دقیق تر باشد و کل فرآیند بسیار لذت بخش تر باشد.

باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

گرچه فقط خود روکش های یک روزه و روکش های سنتی هزینه تقریباً یکسانی دارند، اما بیماران در هزینه های خود صرفه جویی می کنند زیرا مجبور نیستند برای یک روکش چند مرتبه مراجعه کنند یا برای روکش موقت هزینه کنند.

جلوگیری از پوسیدگی

از آنجا که گاهی اوقات روکش های موقت جدا می شوند، فضایی را برای پوسیدگی بیشتر دندان شما ایجاد می کنند. با روکش های یک روزه این اتفاق هرگز رخ نمی دهد.

روکش دندانی یک روزه یا فوری

روکش دندانی یک روزه یا فوری

معایب روکش های یک روزه یا فوری

تنها دو نقطه ضعف شایع در مورد روکش های یک روزه وجود دارد:

دوام کمتری دارند.

دندانپزشکان از دستگاه فرز استفاده می کنند و روکش های یک روزه یا فوری را از یک بلوک سرامیک می سازند. روکش های سنتی معمولاً از فلز، پرسلن، سرامیک یا ترکیبی از آنها ساخته می شوند. از آنجا که فلز به خوبی به دندان ها می چسبد، روکش های فلزی و روکش های پرسلن ذوب شده روی فلز معمولاً محکم ترین مواد ترمیم شناخته می شوند. فلزات بهتر به دندان می چسبند. بنابراین، روکش های سنتی در برابر شکستگی یا فرسایش و ساییدگی مقاوم تر هستند و از این رو از روکش های یک روزه دوام بیشتری دارند.

با این حال، زمانی که از یک روکش یک روزه به درستی مراقبت شود، می تواند به اندازه یک روکش سنتی دوام داشته باشد.

قادر به تشخیص برخی از شکستگی ها نیستند.

اگر شکستگی دندانی دارید که زیر خط لثه امتداد دارد، روکش سنتی ممکن است مناسب تر باشد. فناوری کامپیوتری ممکن است مشکلات یا آسیب های زیر خط لثه را تشخیص ندهد.

روکش دندانی یک روزه یا فوری

روکش دندانی یک روزه یا فوری

سخن پایانی

چه به دلیل محدودیت زمانی به ترمیم فوری نیاز داشته باشید، چه بخواهید به سادگی از قرار ملاقات های متعدد و یک روکش موقت اجتناب کنید، روکش های یک روزه یا فوری یک راه حل ترمیمی مؤثر و مقرون به صرفه هستند.

بیمارانی که با دندان قروچه و کلنچینگ فک دست و پنجه نرم می کنند، دندانپزشکان ممکن است یک روکش فلزی یا پرسلن را پیشنهاد دهند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت