آیا دندان قروچه شبانه باعث پیری زودرس می شود؟
13 شهریور ماه 1402
بریج دندانی من شل شده است، چه باید بکنم؟
8 مهر ماه 1402

دیدن اینکه افراد بیش از هر زمان دیگری مراقب سلامت دندان های خود هستند شگفت انگیز است. علاوه بر این، افراد در مورد ظاهر فیزیکی خود نیز حساس تر شده اند و می خواهند وقتی با دوستان و در جمع هستند بهترین احساس خود را داشته باشند.

اگر دندان های شما یا فرزندتان دارای لکه های سفید یا لکه های تیره هستند یا لکه های آشکاری روی دندان های شما وجود دارند که اعتماد به نفس شما را برای صحبت کردن و خندیدن تحت تأثیر قرار می دهند، وقت آن رسیده است که آنها را از بین ببرید. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار استفاده از میکروابریژن مینای دندان ها است.

دلایلی که باعث بروز لکه روی دندان ها می شوند:

لکه ها یا تکه های مشکل دار معمولاً به دلایل زیر ظاهر می شوند:

  • رژیم غذایی: خوردن غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی می تواند مینای دندان های شما را از بین ببرد و باعث شود آنها به رنگ سفید گچی به نظر برسند. رژیم های غذایی پر قند نیز ممکن است مینای دندان ها را فرسایش دهند.
  • درمان ارتودنسی: پس از درمان ارتودنسی ممکن است لکه های سفید روی دندان ها ظاهر شوند، زیرا برداشتن پلاک بین براکت ها به طور کامل دشوار است. این امر باعث دمینرالیزه شدن سطح دندان می شود که ممکن است باعث شود دندان دارای لکه های سفید یا قهوه ای به نظر برسد.
  • فلوئوروزیس: در حالی که فلوراید باعث تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی می شود، فلوراید بیش از حد در دندان های در حال رشد می تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث تغییر رنگ شود.
  • هیپوپلازی مینای دندان: هیپوپلازی مینا، نقص مینای دندان است که در حالی که دندان ها هنوز در حال رشد هستند رخ می دهد. این می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد که باعث از بین رفتن مواد معدنی در دندان ها می شوند. شرایطی مانند بیماری سلیاک یا مصرف آنتی بیوتیک ها می توانند در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کنند.
  • بهداشت نامناسب دندان: عدم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود که آن را مستعد لک شدن می کند.
  • خوابیدن با دهان باز: لکه های سفید موقت روی دندان ها می توانند ناشی از کم آبی مینای دندان باشند که زمانی اتفاق می افتد که با دهان باز می خوابید. هنگامی که بزاق به دندان ها برخورد می کند، آنها دوباره هیدراته می شوند و لکه های سفید ناپدید می شوند.
میکروابریژن مینای دندان

میکروابریژن مینای دندان

چه درمان هایی برای لکه های دندان ها وجود دارد؟

  • سفید کردن دندان- سفید کردن دندان در برخی موارد می تواند همه قسمت های دندان را چند درجه سفیدتر کند و باعث شود لکه های سفید مینا کمتر به چشم بیایند.
  • میکروابریژن- در این تکنیک از اسیدهای با فرمولاسیون خاص استفاده می شود تا به آرامی لایه سطحی مینا را ساییده و لکه های سفید یا زرد داخل مینا را از بین برد.
  • ونیرها- در مواردی که لکه های دندان عمیق تر هستند و به عاج هم می رسند، باندینگ کامپوزیت یا ونیرهای پرسلن ممکن است برای پوشاندن این لکه های عمیق تر لازم باشند.

میکروابرژن می تواند دندان های لکه دار را درمان کند.

میکرو ابریژن یک درمان متداول و ایمن دندانپزشکی زیبایی است که در سراسر جهان برای درمان لکه های روی دندان ها استفاده می شود. با این درمان، بدون استفاده از مواد شیمیایی خاص، به صورت مکانیکی می توان از شر لکه های ناخواسته خلاص شد.

میکروابریژن مینای دندان یک فرایند کم تهاجم برای بهبود ظاهر دندان هایی است که دارای بی نظمی سطحی مینا و نقص های تغییر رنگ هستند. نقایص مینای دندان که با میکروابریژن قابل برطرف شدن هستند، لکه های قهوه ای یا سفید رنگ یا لکه های همراه با شرایطی مانند فلوئوروزیس مینای دندان، هیپومینرالیزه شدن، نواحی کلسیم زدایی شده در اطراف براکت های ارتودنسی یا سایر عوامل داخلی هستند که به تنهایی به بلیچینگ پاسخ نمی دهند. در واقع، میکروابریژن ممکن است قبل و یا بعد از بلیچینگ دندان برای دستیابی به رنگ یکنواخت دندان برای این نوع لکه های دندانی سخت استفاده شود.

تکنیک میکروابریژن

میکروابریژن شبیه روش های سفید کردن دندان، به افراد کمک می کند تا از شر لکه های روی دندان های خود خلاص شوند. در حالی که سفید کردن دندان یک درمان شیمیایی است، میکروابریژن یک روش مکانیکی است.

در این درمان از مواد شیمیایی ساینده و اسیدی استفاده می شود. میکروابریژن مینای دندان شامل استفاده از ژل ساینده اسیدی برای از بین زدودن لکه های دندان پس از ایزوله کردن دندان ها با رابر دم برای محافظت از لثه های اطراف است. سپس ژل ساینده اسیدی با یک برس پولیش و فشار بسیار ملایم اعمال می شود تا زمانی که ضایعه لکه دار به تدریج ناپدید شود. سپس وارنیش CPP-ACP روی مینای دندان ها اعمال می شود تا سطح دندان های درمان شده سخت شود.

پس از میکروابریژن و یا بلیچینگ دندان، استفاده خانگی از کرم معدنی کننده مانند موس دندان یا موس پلاس برای یک دوره، برای غنی سازی مینای دندان درمان شده با مواد معدنی کلسیم و فسفات، برای درخشندگی پس از درمان توصیه می شود. دندان های جلوی دائمی لکه دار کودکان خردسال را می توان با این روش کاملاً ایمن درمان کرد.

در برخی موارد، برای نتایج بهتر، بلیچینگ نیز با تکنیک میکروابریژن ترکیب می شود. در این روش، در واقع لایه سطحی مینای متخلخل به همراه هر گونه لکه به دام افتاده از روی دندان ها پاک می شود. این امر با مالیدن یک ژل که ترکیبی از یک ترکیب ساینده و اسیدی است، اتفاق می افتد.

میکروابریژن مینای دندان

میکروابریژن مینای دندان

موفقیت در میکروابریژن مینای دندان

متأسفانه، میکروابریژن مینا نمی تواند تمام مشکلات تغییر رنگ دندان ها را حل کند. با این فرایند، درمان نقائص به بیرونی ترین مناطق سطح مینای دندان ها محدود می شود. بنابراین، تنها ضایعات سطحی مینای دندان (با عمق کمتر از 2/0 میلی متر) با موفقیت زدوده می شوند. بسیاری از اوقات پیش بینی پیش آگهی این فرایند دشوار است، زیرا تعیین عمق دقیق ضایعه دشوار است.

حتی اگر میکروابریژن نتواند تغییر رنگ مینای دندان را به طور کامل از بین ببرد، رویکردهای درمانی محافظه کارانه مانند این همیشه باید در ابتدا در نظر گرفته شوند. بنابراین، برای نزدیک شدن به درمان اکثر نقائص مینای دندان، میکروابریژن را می توان قبل از تکنیک هایی انجام داد که به برداشتن مقادیر قابل توجهی از مینای دندان نیاز دارند. در صورتی که میکروابریژن و بلیچینگ دندان نتوانند شما را به نتیجه دلخواه برسانند، درمان های ترمیمی مانند پر کردن با کامپوزیت یا ونیر ممکن است گام بعدی باشند.

آیا تکنیک میکرو ابریژن دردناک است؟

نه، به هیچ وجه دردناک نیست، زیرا مینای دندان پایانه عصبی ندارد. بسته به میل بیمار، میکروابریژن را می توان با یا بدون بی حسی موضعی انجام داد. پس از اتمام فرایند، دندان با خمیر فلوراید یا رزین کامپوزیت پوشانده می شود تا اطمینان حاصل شود که بعد از آن دندان حساس نمی شود.

میکروابریژن مینای دندان

میکروابریژن مینای دندان

آیا میکروابریژن همیشه کارساز خواهد بود؟

اگر لکه های دندان عمیق باشند و تا عاج کشیده شده باشند، میکروابریژن مینا به تنهایی کافی نخواهد بود. در چنین مواردی، کامپوزیت باندینگ یا ونیرهای پرسلن نیز ضروری خواهند بود.

سخن پایانی …

مهم است که همیشه از دندان های خود مراقبت کنید، حتی پس از انجام درمان میکروابریژن دندان. در اینجا چند کار روزانه مهم وجود دارند که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی برای سلامت دندان های شما بوجود نخواهد آمد:

  • مهم است که بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • فراموش نکنید حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا سلامت دهان و دندان های خود را همیشه تحت کنترل داشته باشید و از بروز هر گونه مشکل جدی برای دندان های خود جلوگیری کنید.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت