عواملی که شاید ندانید باعث بوی بد دهان می شوند؟
5 شهریور ماه 1402
میکروابریژن مینای دندان
18 شهریور ماه 1402

دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال وضعیتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، اما معمولاً در حد خفیف است و به درمان نیاز ندارد. با این حال، اگر دندان قروچه مکرر و شدید شود، می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود و فرد “پیرتر از سن خود” به نظر برسد.

دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال چه علائمی دارد؟

تخمین زده می شود که حدود 20% از افراد علائم دندان قروچه در هنگام خواب را دارند، اما فقط 5 تا 10% از این موضوع آگاه هستند.

دندان قروچه به حالت فشردن و ساییدن ناخودآگاه دندان ها روی یکدیگر گفته می شود که وقتی دو دندان به یکدیگر فشار وارد می کنند صدای خش خش از خود ایجاد می کنند که باعث می شود فرد کناری از خواب بیدار شود. افرادی که هنگام خواب دندان قروچه می کنند، در طول روز، معمولاً زمانی که استرس دارند یا روی چیزی تمرکز می کنند، عادت دارند دندان های خود را روی هم فشار دهند.

دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال یکی از مظاهر اختلالات حرکتی مرتبط با خواب است.

دندان قروچه در هنگام خواب اغلب نمود بسیار واضح و قابل تشخیصی دارد، برخی از علائم خاص عبارتند از:

دندان ها به هم فشرده می شوند و صدایی ایجاد می کنند که فرد از خواب بیدار می شود؛ دندان های لب پر شده و لق؛ فرسایش دندان، نمایان شدن لایه عمیق تر دندان؛ دندان ها به غذا حساس تر هستند؛ درد فک، درد صورت حتی اگر هیچ آسیبی وجود نداشته باشد؛ خستگی مکرر، تنش عضلانی فک؛ احساس همیشگی درد در گوش، حتی اگر منشأ آن گوش نباشد؛ احساس سر درد در شقیقه ها و ضایعات در داخل گونه ها؛ بایت نامناسب و برخی بیماری های دندانی.

آیا دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال به مراجعه به پزشک نیاز دارد؟

معمولاً دندان قروچه در خواب در افراد بزرگسال به صورت خود به خود برطرف می شود، اگر بیمار عادات و رفتارهای خود را دوباره آموزش دهد. اما در برخی موارد که میزان دندان قروچه مکرر و شدید می شود، مراجعه به متخصص برای دریافت مفیدترین توصیه ها، یعنی موارد زیر، ضروری است:

هنگامی که دندان ها به شدت آسیب می بینند، دندان ها فرسوده می شوند؛ درد مداوم در صورت، گوش ها، استخوان فک؛ مشکل در باز یا بسته کردن دهان.

دندان قروچه شبانه

علل دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال

بیماران چه کودک باشند و چه بزرگسال، هنگامی که دندان قروچه را هنگام خواب تجربه می کنند، معمولاً به دلایل زیر است:

تغییر مداوم احساسات، اغلب در حالت استرس، اضطراب، ناامیدی یا خشم؛ به دلیل مال اکلوژن، تراز غیر طبیعی دندان های مولر؛ به دلیل اختلال خواب. ابتلا به بیماری های دندانی؛ به دلیل رفلاکس معده به مری؛ عوارض جانبی برخی از داروهای خاص؛ تمرکز بیش از حد. علاوه بر این، تصور می شود که تعدادی از عوامل خطر، در افراد بزرگسال، دندان قروچه در طول خواب را افزایش می دهند:

به دلیل سن؛ به دلیل شخصیت: افراد با شخصیت قوی، پرخاشگر و بیش فعال در معرض خطر دندان قروچه در هنگام خواب قرار دارند؛ به دلیل عادت استفاده از محرک هایی مانند نوشیدنی های کافئین دار، الکل، تنباکو؛ بعلاوه، برخی از عوامل مرتبط با بیماری های دهان مانند بیماری پریودنتال، آرتریت فک، همچنین اسپاسم عضلات فک ممکن است باعث افزایش دندان قروچه شوند.

چرا دندان قروچه شبانه می تواند شما را پیرتر نشان دهد؟

گرچه دندان قروچه در خواب در افراد بزرگسال نمود اختلال خواب است و ممکن است باعث بروز هیچ مشکلی برای سلامتی نشود، اما تخمین زده می شود که حدود 10 درصد از بیماران به طور منظم و تا حد زیادی دندان قروچه می کنند. موارد شدید می توانند منجر به ایجاد درد صورت، سر درد، شکستگی دندان، اختلالات عضله و مفصل فکی- گیجگاهی، مشکل در صحبت کردن شوند. بویژه زمانی که عضلات بیش از حد کار می کنند، می تواند باعث بیماری، هیپرتروفی، و عدم تناسب صورت بیمار شود.

از نظر زیبایی شناختی، ساییدن طولانی مدت دندان ها در افراد بزرگسال می تواند باعث فرسایش دندان ها، کاهش اندازه پایین صورت، و در ابتدا، پیرتر نشان دادن بیمار شود. خطرناک تر این است که در افرادی که دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند اگر دندان قروچه کنند، می تواند باعث شکسته و لب پر شدن پرکردگی های دندان و شکستن دندان مصنوعی شود.

دندان قروچه شبانه

در افراد بزرگسال چگونه دندان قروچه شبانه را از بین ببریم؟

گرچه دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال آسیب زیادی به سلامتی وارد نمی کند، برای جلوگیری از آسیب، شکل گیری بیماری های دندانی و خطرات احتمالی، توصیه می شود به دنبال درمان باشید.

بسته به علت دندان قروچه شبانه در افراد بزرگسال، گزینه های درمانی مناسبی وجود دارد:

اگر علت استرس باشد، باید با روان درمانی و آرام سازی قبل از خواب درمان شود. بسته به شرایط خاص، بیمار می تواند از شل کننده های عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی فک استفاده کند، استفاده از داروها باید طبق تجویز پزشک باشد.

اگر علت بیماری های عصبی- عضلانی یا آسیب مغزی در بیمار باشد، درمان اصلی محافظت از دندان ها و بایت است.

در مورد دندان قروچه در افراد بزرگسال به عنوان عارضه جانبی برخی داروها، مصرف آن دارو را قطع کنید یا برای داروهای جایگزین برای کاهش دندان قروچه با پزشک خود مشورت کنید.

ضمناً اگر از بیماری های دهان و دندان رنج می برید، بیمار جهت اصلاح بایت (در صورت لزوم) باید مستقیماً به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کند. دندانپزشک بهترین توصیه ها را در مورد نحوه محافظت از دندان های خود برای جلوگیری از آسیب در هنگام ساییدن بیش از حد دندان ها ارائه می دهد.

در صورتی که دندان قروچه به دلیل کمبود کلسیم باشد، لازم است دوز مناسب کلسیم در وعده های غذایی روزانه گنجانده شود.