آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟
28 مرداد ماه 1402
آیا دندان قروچه شبانه باعث پیری زودرس می شود؟
13 شهریور ماه 1402

یکی از پرسش هایی که از اکثر بیماران خود می شنویم این است که “علت بوی بد دهان من چیست؟”. در حالی که دندانپزشکان به طور کلی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه را به عنوان بهترین راه برای اطمینان از اینکه دهان شما بهترین بو را حفظ می کند، توصیه می کنند، اما عادات و فعالیت های خاصی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

بوی بد دهان چیزی است که همه ما در مقطعی از زندگی خود با آن دست و پنجه نرم کرده ایم. شما ممکن است در حالی زندگی خود را سپری کنید که به آن دچار هستید، اما واقعاً از آن آگاه نیستید. خانواده و دوستان ممکن است خجالت بکشند که به شما بگویند.

بوی بد دهان واقعاً موضوعی نیست که همه ما بخواهیم هنگام صرف یک فنجان قهوه یا شام خانوادگی در مورد آن صحبت کنیم. با این حال، بدون اینکه بدانید، ممکن است به 50 درصد از افرادی تعلق داشته باشید که از بوی بد دهان یا بوی بد دهان رنج می برند.

عوامل  بوی بد دهان

عوامل بوی بد دهان

زبان خائن

در حالی که همه ما از کاری که زبان روزانه برای ما انجام می دهد قدردانی می کنیم، اما ممکن است متوجه نباشیم که می تواند علت اصلی بوی بد دهان باشد. زبان شما ارتباط زیادی با بوی بد دهان شما دارد. زبان شما مکانی عالی برای تجمع باکتری های بدبو ایجاد می کند. بوی بد دهان توسط باکتری هایی ایجاد می شود که در دهان شما ساکن شده اند و پروتئین ها، مواد غذایی و همچنین سلول های پوست را تجزیه می کنند. اگر شب برای مسواک زدن زبان و دندان هایتان وقت کافی نگذارید، این امکان را فراهم می کنید که باکتری ها در طول شب تبخیر شوند. این باکتری ها ترکیبات گوگردی فرار بدبو یا VSC ها را تولید و آزاد می کنند. در حالی که اکثر دلایل بوی بد دهان مانند سیگار کشیدن، قهوه، سلامت دهان و دندان ضعیف یا سیر شایع هستند، برخی از آنها کمی تعجب آور هستند. در این مقاله به تعدادی از علل بوی بد دهان می پردازیم که شاید کمتر از ارتباط آنها با بوی بد دهان بدانید.

برای اینکه بفهمید که آیا زبان شما علت بوی بد دهان شماست، نگاهی سریع به آینه بیندازید. اگر زبان شما هر رنگ دیگری غیر از صورتی روشن است، مانند سفید یا زرد، به طور مخفیانه باکتری هایی را در خود جای داده است که بوی دهان شما را بد می کنند.

استرس

در برخی مواقع خاص که احساس اضطراب می کنیم، دهانمان خشک می شود. این به دلیل ترشح هورمون های استرس کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین است. این هورمون ها با یکدیگر می توانند تولید باکتری VSC را تغییر دهند و باعث ایجاد بوی بدی شوند.

اوقات خوش

خزیدن در یک گوشه خلوت یا سپری کردن ساعت زمان با دوستانتان برای نوشیدن الکل می تواند چیزی بیشتر از خماری نصیب شما کند. الکل علیرغم مایع بودن، (صرف نظر از مقدار آن) در واقع می تواند باعث خشکی دهان شما شود، که محیطی عالی برای رشد باکتری هایی ایجاد می کند که باعث هالیتوزیس یا بوی بد دهان می شوند.

فقط مشروب خوردن نیست که شما را جذب می کند. کشیدن سیگار یا خوردن یک اسپرسو همگی می توانند دهان را خشک کنند. خشکی دهان که نمی تواند بزاق کافی در شب تولید کند، یکی از دلایل اصلی “بوی بد صبحگاهی دهان” است.

عوامل  بوی بد دهان

عوامل بوی بد دهان

بیماری رفلاکس معده (GERD)

هنگامی که حلقه ماهیچه ای در پایه مری شما به درستی کار نمی کند، GERD رخ می دهد. این باعث می شود که محتویات داخل معده به سمت مری بالا بروند و باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. در حالی که GERD از نظر علمی با بوی بد دهان مرتبط است، اما می توان آن را به روش های زیادی درمان کرد، از داروها گرفته تا تغییرات شدید سبک زندگی.

باکتری های روی زبان

باکتری هایی که روی زبان شما، بخصوص قسمت های پشت آن گیر می کنند، علت اصلی بوی بد دهان هستند. زبان شما دارای شکاف ها و شیارهای زیادی است که آن را به مکانی ایده آل برای رشد باکتری های بدبو و تخلیه VSC ها تبدیل می کند.

بیشتر این باکتری های بد تا آخر زبان شما پیش می روند، جایی که مسواک یا سوهان زبان نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. یکی از راه های هدف قرار دادن مؤثر آن ناحیه و حل این مشکل، استفاده از یک ماده ایمن برای بلعیدن است که VSC را خنثی کرده و باکتری های بد را دفع می کند.

عوامل  بوی بد دهان

عوامل بوی بد دهان

رژیم های کم کربوهیدرات

هنگامی که کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف می کنید و میزان پروتئین مصرفی خود را افزایش می دهید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی اضافی برای تولید انرژی می کند. این فرآیند خاص ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما همچنین باعث می شود بدن ترکیبی به نام کتون تولید کند، که می تواند باعث بوی بد دهان شود. متأسفانه، این نوع فرآیندهای بیولوژیکی را نمی توان با بیشتر مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برطرف کرد. در عوض، بهبود بوی بد دهان ممکن است به ذخیره مقدار زیادی آدامس بدون قند نیاز داشته باشد.

سرماخوردگی

مثل اینکه راه رفتن در اطراف با فین فین کردن، عطسه کردن، و تلاش برای بستن بینی که مانند شیر آب است، به اندازه کافی بد نیست، عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان نیز شوند. این به خاطر این واقعیت است که باکتری های ایجاد کننده بو دوست دارند از چیزی منزجر کننده تر تغذیه کنند- مخاط شما. این مشکل را تشدید می کند، اگر سرماخوردگی دارید، بیشتر احتمال دارد که از دهان خود نفس بکشید و خطر خشکی دهان را افزایش دهید. فقط یک دلیل دیگر برای اینکه چرا باید هنگام بیماری در منزل بمانید.

عوامل  بوی بد دهان

عوامل بوی بد دهان

داروهای تجویزی

آمریکایی ها در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری داروهای تجویزی مصرف می کنند. در حالی که آنها می توانند فواید زیادی برای حفظ سلامت ما ارائه دهند، اما بیش از 400 نوع از دارویی که همه چیز از افسردگی گرفته تا آرتریت را درمان می کنند، به عنوان یک عارضه جانبی می توانند باعث خشکی دهان شوند. اگر خشکی مداوم دهان را تجربه می کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید یا در مراجعه بعدی خود به مطب دندانپزشک، آن را در میان بگذارید. حتی اگر تغییر در انواع داروها ممکن نباشد، دکتر همچنان می تواند نکاتی را در مورد نحوه مبارزه با خشکی مداوم دهان به شما ارائه دهد.

برخی از شرایط پزشکی

بوی بد دهان یا هالیتوزیس، در برخی موارد، اثر مستقیم بیماری لثه است. با این حال، برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت ها، آلرژی ها یا عدم تحمل لاکتوز نیز می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

اگر از دیابت رنج می برید و به درستی از آن مراقبت نمی کنید، در نهایت ممکن است کار شما به کتون ها ختم شود، که یک محصول جانبی شیمیایی سوختن چربی به جای گلوکز برای انرژی است. کتون ها می توانند دهان شما را بدبو کنند.

اگر بوی بد دهان شما ادامه دارد و به هیچ درمان خانگی واکنش نشان نمی دهد، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید یا از متخصص داخلی بخواهید تا وضعیت حیاتی شما را بررسی کند. به این ترتیب، قادر خواهید بود هرگونه مشکل اساسی را فوراً شناسایی کرده و شرایط پزشکی احتمالی که به درمان نیاز دارند را در اسرع وقت شناسایی کنید.

بوی بد دهان یک نگرانی بزرگ در سبک زندگی نیست، اما اگر شما را از زندگی کامل باز می دارد و اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار می دهد، همین حالا با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا علل زمینه ای و گزینه های درمانی احتمالی را بررسی کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت