حقایقی در مورد پستانک و اثر آن روی دندان کودکان
1 مرداد ماه 1402
عواملی که شاید ندانید باعث بوی بد دهان می شوند؟
5 شهریور ماه 1402

راحت ترین پاسخ خیر است. اگر لثه های شما توسط، به عنوان مثال، پریودنتیت، شدیدترین شکل بیماری لثه، آسیب دیده باشند، امکان رشد مجدد لثه ها وجود ندارد. با این حال، حتی اگر تحلیل رفتن لثه ها قابل برگشت نیست، درمان هایی وجود دارند که می توانند به جلوگیری از بدتر شدن مشکل کمک کنند.

چگونه می توانم بفهمم که لثه هایم تحلیل رفته اند؟

چند نشانه وجود دارند که می تواند به شما بگویند که آیا مشکلات لثه یا تحلیل لثه دارید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لثه ها از روی دندان های شما عقب رفته باشند و ریشه زیر آنها آشکار می شود و اولین چیزی که ممکن است احساس کنید افزایش حساسیت دندان ها است. همچنین ممکن است متوجه شوید که دندان های شما بلندتر به نظر می رسند یا متوجه وجود یک بریدگی در محل برخورد لثه ها با دندان های خود شوید.

در حالی که ممکن است این علائم را مشاهده کنید، اما تشخیص اینکه آیا لثه های شما تحلیل رفته اند یا خیر، همیشه آسان نیست. بهترین کار این است که دندانپزشک شما به طور منظم دهان و دندان های شما را چک کند، زیرا یک متخصص می تواند مشکلات لثه را شناسایی و درمان کند. این امر بویژه در مورد تحلیل رفتن لثه ها مهم است زیرا درمان سریع تر، بهترین راه برای جلوگیری از بدتر شدن آنها است.

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

چه چیزی باعث تحلیل رفتن لثه ها می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث تحلیل رفتن لثه های شما شوند و دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید که چه چیزی باعث تحلیل لثه شما می شود:

  • مسواک زدن بیش از حد خشن- این کار می تواند مینای دندان ها را از بین ببرد و لثه های شما را عقب براند.
  • سلامت ضعیف دهان و دندان ها- اگر دندان های خود را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم تمیز نکنید، پلاک می تواند ایجاد شود و به رسوب سختی به نام تارتار تبدیل شود. اگر این رسوب حذف نشود می تواند منجر به بروز بیماری لثه و تحلیل رفتن لثه شود.
  • دندان قروچه یا فشردن دندان ها روی یکدیگر- اگر این حالت شدید باشد می تواند به لثه ها فشار وارد کند که می تواند باعث تحلیل رفتن آنها شود.
  • سیگار کشیدن- اگر سیگار می کشید احتمال تحلیل رفتن لثه ها بیشتر است.
  • پریودنتیت- در بیماری شدید لثه که پریودنتیت نامیده می شود، لثه ها از دندان ها جدا شده و پاکت هایی ایجاد می شوند. اینها ممکن است عفونی شوند و زمانی که این اتفاق رخ می دهد، می توانند به بافت و استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند آسیب وارد کند و باعث سست شدن و تکان خوردن آنها شود. حتی می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.
آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

چگونه می توان تحلیل رفتن لثه ها را متوقف کرد؟

اگر می خواهید بدانید که آیا دچار تحلیل لثه شده اید یا فکر می کنید دچار تحلیل رفتن لثه شده اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک قرار ملاقات برای ملاقات با دندانپزشک خود رزرو کنید و از مشاوره تخصصی در مورد نحوه جلوگیری از تحلیل رفتن لثه ها مطلع شوید.

چندین درمان لثه وجود دارند که عبارتند از:

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

در موارد تحلیل لثه، دندانپزشک شما ممکن است جرمگیری و روت پلنینگ را پیشنهاد دهد. این یک فرایند دو قسمتی است که توسط دندانپزشک شما انجام می شود. ابتدا تمام پلاک ها و جرم های سخت شده در بالا و زیر خط لثه (محل برخورد لثه با دندان) برداشته می شود. سپس دندانپزشک شما روت پلنینگ را انجام می دهد که ریشه دندان های شما را صاف می کند تا به لثه ها کمک کند تا دوباره به دندان ها بچسبند. دندانپزشک شما ممکن است در طول این فرایند بی حسی موضعی انجام دهد و ممکن است تکمیل آن به بیشتر از یک بار مراجعه نیاز داشته باشد.

پس از درمان طبیعی است که لثه های شما قرمز، متورم و دردناک باشند و حساسیت آنها افزایش یابد. دندانپزشک شما ممکن است یک دوره کوتاه استفاده از دهانشویه ضد میکروبی را برای کمک به کاهش باکتری ها و جلوگیری از عفونت توصیه کند.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه اغلب برای برطرف کردن مشکل کافی هستند، اما باید چکاپ های منظم داشته باشید تا مطمئن شوید که لثه های شما بهبود یافته و بدتر نمی شوند. همچنین حفظ یک روتین بهداشت دهان و دندان برای محافظت از لثه ها مهم است.

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

جراحی لثه

برای موارد شدیدتر تحلیل رفتن لثه، دندانپزشک شما ممکن است جراحی لثه را توصیه کند. چند نوع مختلف وجود دارد از جمله:

  • جرمگیری و پلنینگ فلپ باز: اگر درمان غیرجراحی جواب نداد، دندانپزشک شما ممکن است جرمگیری و پلنینگ فلپ باز را توصیه کند، که در طول انجام آن، بافت لثه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است برداشته می شود تا دسترسی بهتری برای تمیز کردن و صاف کردن سطح ریشه ها داشته باشد. سپس لثه ها به خوبی منصل می شوند و تمیز و سالم نگه داشتن آنها را آسان تر می کند.
  • بازسازی: این درمان جراحی است که می تواند به بازسازی استخوان آسیب دیده و بافت لثه کمک کند. دندانپزشک شما بالا و زیر لثه ها را تمیز می کند تا باکتری ها و پلاک ها را پاکسازی کند. سپس یک ماده احیا کننده- یک غشاء، پروتئین محرک بافت یا بافت پیوند، اعمال می شود تا بدن شما را تشویق کند تا به طور طبیعی استخوان و بافت آسیب دیده را ترمیم کند. سپس لثه به طور ایمن روی ریشه دندان چسبانده و بخیه زده می شود.

پیوند لثه

اگر بافت لثه از بین رفته باشد، دندانپزشک شما ممکن است جراحی بافت نرم یا پیوند لثه را پیشنهاد دهد. در این نوع جراحی، یک بافت از لثه های اطراف یا سقف دهان شما برداشته می شود و به بافت لثه بخیه می شود تا ریشه ای که پوشش محافظ آن از بین رفته است را بپوشاند.

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

آیا لثه های تحلیل رفته دوباره رشد می کنند؟

چگونه می توان به جلوگیری از تحلیل رفتن لثه کمک کرد؟

بهترین محافظت در برابر تحلیل رفتن لثه، معاینات منظم توسط دندانپزشک و یک روتین بهداشتی خوب است. مسواک زدن به مدت دو دقیقه، دو مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید یا یک خمیر دندان مخصوص، با یک مسواک نرم، هم به حذف باکتری های پلاک کمک می کند تا لثه ها و دندان های شما سالم بمانند و هم از تحلیل رفتن بافت لثه های شما جلوگیری شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت