آیا دهانشویه و خمیر دندان روی نتیجه تست قند خود تأثیر می گذارند؟
8 فروردین ماه 1403
چرا روز سوم پس از جراحی دندان عقل بدترین روز است؟
6 اردیبهشت ماه 1403

حقیقت پشت سلامت لثه!

بسیاری از ما برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که برای دندان هایمان مضر هستند را می شناسیم، اما چیزی که هیچ کدام از اینها نیست، چطور؟ درست است، ما در مورد آدامس صحبت می کنیم. در واقع، آدامس جویدن کاری است که بسیاری از ما حتی متوجه انجام آن نمی شویم و می تواند پیامدهای جدی برای سلامت دهان و دندان های ما داشته باشد.

80 درصد از نوجوانان و کودکان بین 6 تا 14 سال در سه ماه گذشته آدامس های متنوعی را جویده اند و بیش از 60 درصد افراد بزرگسال در شش ماه گذشته آدامس جویده اند. به این معنا که جویدن آدامس نه تنها متداول است، بلکه کاری است که اکثر ما انجام می دهیم.

چیزهای زیادی در مورد آدامس وجود دارند که باید بدانید که به شما کمک می کنند خودتان تصمیم بگیرید که آیا آدامس سالم است یا نه، و همچنین تمام محصولات طبیعی مراقبت از دهان و دندان که نه تنها دندان های شما را از هر گونه آسیبی که آدامس در گذشته ایجاد کرده است، بهبود می بخشد، بلکه در آینده نیز از سلامت دهان و دندان شما محافظت می کند!

در این مقاله ما در مورد اثرات جویدن آدامس بر سلامت دهان و دندان صحبت می کنیم و اینکه چگونه می توان به بهترین شکل ممکن به بهداشت دهان و دندان خود دست یافت!

حقیقت پشت سلامت لثه!

حقیقت پشت سلامت لثه!

آدامس جویدن: خوب است یا بد؟

اولین چیزی که باید در مورد آدامس جویدن و سلامت دهان بدانید این است که واقعاً یک پاسخ برای این سوال که آیا آدامس خوب است یا خیر وجود ندارد. مانند بسیاری از چیزها، تأثیر جویدن آدامس در دهان و سلامت دهان شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله مواد تشکیل دهنده داخل آن.

یکی از این مواد شکر است. بسیاری از ما به قدری آدامس می جویم که حتی به خود زحمت بررسی مواد یا میزان مواد مصنوعی و قند موجود در آن را نمی دهیم. این مواد مضر می توانند بسیاری از مزایای بالقوه جویدن آدامس فاقد قند را از بین ببرند، زیرا جویدن آدامس حاوی قند مانند آدامس بادکنکی، در واقع می تواند منجر به افزایش پلاک روی دندان های شما شود.

و این همه واقعیت نیست. برخی از آدامس های خاص ممکن است حاوی رزین، موم و سایر مواد مضر باشند که احتمالاً فکر نمی کردید خوراکی تلقی شوند. و حتی اگر آدامس فاقد شکر واقعی را انتخاب کنید، بسیاری از آدامس ها حاوی موادی مانند اریتریتول، زایلیتول و آسپارتام هستند که شاید تعجب آور باشد وقتی بدانید در چنین خوراکی کوچکی یافت می شوند.

نکته سریع: علیرغم قورت ندادن آدامس، لثه ها و دندان های شما در معرض مواد درون آنها قرار دارند! با انتخاب یک آدامس حاوی مواد طبیعی، با مواد بالقوه خطرناک موجود در بسیاری از آدامس ها مبارزه کنید.

گرچه جویدن اغلب می تواند برای سلامت دهان و دندان های شما مفید باشد، عمل جویدن آدامس متفاوت است. به این دلیل که جویدن آدامس در واقع چیزی است که پارافانکشنال نامیده می شود، که راه دیگری برای گفتن این است که این کاری نیست که بدن شما به طور معمول انجام می دهد. اساساً جویدن آدامس به این معنا است که شما فقط به این دلیل که می خواهید بجوید دارید می جوید.

جویدن آدامس همچنین به معنای جویدن تمام آن مواد بد داخل آدامس است.

این با دلیل طبیعی بدن برای جویدن، یعنی کمک به تجزیه ذرات غذا، مخالفت می کند تا بتوانید راحت تر آنها را ببلعید. جدا از عواقبی که آدامس می تواند برای سلامت دهان و دندان شما داشته باشد، این امر همچنین می تواند منجر به بروز مشکلات بالقوه در فک شما شود که می تواند – مانند بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی شما – منجر به بروز مشکلات دیگری نیز شود.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی جویدن آدامس این است که در واقع می تواند به گسترش باکتری ها کمک کند. این گسترش باکتری ها می تواند به دندان ها و سلامت کلی دهان شما آسیب وارد کند و منجر به بروز مشکلاتی شود که می تواند با بسیاری از فواید جویدن آدامس مقابله کند، مانند تازه سازی بوی بد دهان و تحریک بزاق.

آدامس جویدن: خوب است یا بد؟

آدامس جویدن: خوب است یا بد؟

خوب با بد

مهم است که بدانید همه چیز در زندگی همیشه بد نیست، بنابراین اکنون اجازه دهید کمی زمان بگذاریم تا به این نکته اشاره کنیم که جویدن آدامس واقعاً چه زمانی می تواند خوب باشد. اگر نوع مناسبی از آدامس را می جوید، عمل جویدن می تواند به افزایش میزان بزاق در دهان شما کمک کند و منجر به محافظت از دندان ها و سلامت بهتر دهان و دندان شود.

مزایای مرتبط جویدن آدامس برای سلامت دهان شما همچنین می تواند شامل عدم خشکی داخل دهان (بنابراین تولید بزاق بیشتر) و بوی بهتر دهان (همچنین با کمک بزاق) باشد. باور کنید یا نه، جویدن نوع مناسب آدامس حتی می تواند به تعدیل pH دهان شما و پاکسازی پلاک کمک کند.

جویدن آدامس می تواند برای سلامت لثه های شما مضر باشد! با استفاده از آدامس های فاقد مواد شیمیایی و بدون فلوراید با اثرات بد هر روز جویدن آدامس مقابله کنید!

نوسان در فواید و پیامدهای جویدن آدامس می تواند بسیار زیاد باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که یک روتین مراقبت از دهان کاملاً طبیعی را حفظ کنید که شامل تمام دهانشویه های طبیعی و مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز باشد. فقط مطمئن شوید که این عادات را با محصولاتی که فاقد مواد شیمیایی و بدون فلوراید هستند، انجام می دهید.

نکته سریع: بزاق به عنوان اولین مکانیسم دفاعی در برابر باکتری های خطرناک عمل می کند! تولید بزاق خود را با مواد فاقد مواد شیمیایی و بدون فلوراید افزایش دهید.

گرچه جویدن آدامس مزایا و معایب خاصی دارد، اما برخی از افراد باید از جویدن آن اجتناب کنند. یک گروه از افرادی که باید از جویدن آدامس خودداری کنند، افرادی هستند که بریس دارند، که جویدن آدامس می تواند باعث آسیب احتمالی پر هزینه و چسبیدن به سیم ها شود.

اگر در اطراف حیوانات خانگی هستید نیز باید از جویدن آدامس خودداری کنید، زیرا آدامس می تواند برای حیوانات شما خطرناک باشد. کودکان نیز باید درباره جویدن آدامس راهنمایی شوند، زیرا ممکن است تمایل به قورت دادن آدامس داشته باشند و آدامسی که بلعیده می شود می تواند به روده آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به بروز پیامدهای جدی کوتاه مدت و بلند مدت برای سلامتی شود.

اسید نیز در هنگام جویدن آدامس تمایل دارد در دهان شما بماند که به خراب شدن دهان و ضعیف شدن مینای دندان های شما کمک می کند. همچنین می تواند در نتیجه ساکارز موجود در بیشتر آدامس های موجود در بازار، بیولفیلم از خود به جای بگذارد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید
در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود