تحلیل دندان چیست و چرا اتفاق می افتد؟
15 شهریور ماه 1400
اصلاح عدم تقارن صورت با اصلاح لبخند
29 شهریور ماه 1400

گزینه های سنتی برای جایگزینی دندان ها مانند پروتزهای مصنوعی و بریج های دندانی به سعت لبخند شما را احیاء می کنند، اما نیاز است پس از چند سال استفاده تعویض شوند. از سوی دیگر، ایمپلنت های دندانی این قابلیت را دارند که به صورت دائمی لبخند شما را از ریشه احیاء کنند!

با این حال، این تنها در صورتی امکان پذیر است که شما به خوبی از آنها مراقبت کنید. گرچه نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی بالای 95% است اما اگر مراقب نباشید می تواند باعث شوید آنها بشکنند یا با شکست مواجه شوند. در این مقاله به معرفی عاداتی می پردازیم که اگر می خواهید ایمپلنت های دندانی خود را یک عمر حفظ کنید باید آنها را ترک کنید!

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

گرچه ایمپلنت های دندانی دچار پوسیدگی نمی شوند، اما ادامه روند رعایت بهداشت خوب دهان ضروری است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم لثه ها و بافت های همبند شما را حفظ می کنند که به محکم و سالم نگهداشتن ایمپلنت های دندانی در جای خود کمک می کنند.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو

یکی از مهم ترین عاداتی که با دریافت ایمپلنت های دندانی باید آن را ترک کنید مصرف دخانیات است. اولاً استفاده از فراورده های تنباکو باعث می شود روند بهبود طبیعی شما پس از جراحی کاشت ایمپلنت کند پیش برود و دهان شما مستعد عفونت کند، و خطر بروز سرطان دهان را افزایش دهد زیرا نیکوتین جریان خون به بافت نرم را کاهش می دهد. سیگار کشیدن روند اسئواینتگریشن (جوش خوردن استخوان اطراف ایمپلنت دندانی با آن) را مختل می کند و باعث می شود کل درمان به صورت نادرست بهبود یابد. علاوه بر این، اگر شما قبل از کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، سیگار کشیدن می تواند روی روند بهبود پیوند استخوان نیز تدثیر بگذارد. یک پیوند استخوان موفق برای حصول اطمینان از موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت ضروری است. در صورت مختل شدن روند بهبود، موفقیت دراز مدت ایمپلنت های دندانی تهدید می شود.

سیگار کشیدن نه تنها مشکلاتی در روند بهبود بوجود می آورد، بلکه می تواند با بیماری پریودنتال نیز ارتباط داشته باشد. سیگار کشیدن می تواند موجب خشکی دهان شود که به معنای ماندن پلاک و باکتری برای مدت زمان طولانی تر از معمول داخل دهان است که عامل اصلی بیماری لثه می باشد. بیماری لثه می تواند موجب تخریب استخوان فک شود که برای نگهداشتن ایمپلنت در جای خود ضروری است.

مطالعات اخیر حاکی از این هستند که افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری احتمال دارد که ایمپلنت دندانی خود را از دست بدهند، بنابراین اکنون زمان مهم است که این عادت بد خود را ترک کنید.

مصرف مقدار زیاد قند

ایمپلنت های دندانی اجازه می دهند شما خوردن همه غذاهای مورد علاقه خود را دوباره از سر بگیرید، اما به خاطر داشته باشید در مصرف شیرینی جات زیاده روی نکنید. میان وعده های شیرین باکتری های داخل دهان را تغذیه می کنند، که در نهایت منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت دهان می شود، از جمله بیماری لثه، که می تواند باعث شکست ایمپلنت های دندانی شما شود.

نوشیدن الکل

عادت بد دیگری که در نهایت می تواند منجر به شکست ایمپلنت های دندانی شود نوشیدن الکل است. مصرف الکل نه تنها می تواند منجر به بروز سرطان های دهان شود، بلکه می تواند آسیب های زیادی به لثه های شما وارد کند. برای مثال، وقتی شما الکل می نوشید، مانع جریان خون به لثه های شما می شود. بنابراین اگر پس از جراحی ایمپلنت الکل می نوشید، لثه ها و استخوان های شما بهبود پیدا نخواهند کرد، و ممکن است آسیب بازگشت ناپذیری به آنها وارد شود. علاوه بر این، الکل تعداد گلبول های سفید را کاهش می دهد که می تواند توانایی بدن در مبارزه با عفونت های باکتریایی را مختل کند. علاوه بر این، الکل تولید پروتئین هایی که بدن در طول روند بهبود استفاده می کند را دچار مشکل می سازد.

الکل، علاوه بر آسیبی که پس از جراحی کاشت ایمپلنت در روند بهبود ایجاد می کند، می تواند موجب بروز خشکی دهان و دهیدراته شدن بدن شود که می تواند باعث بروز بیماری لثه شود. در انتها، پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی باید از خوردن الکل اجتناب کنید و پس از آن نیز تنها به مقدار کم استفاده کنید.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

جویدن اشیاء سفت

ایمپلنت های دندانی به لطف قرار گیری آنها داخل استخوان و نیز مواد قابل اعتماد آنها، کاملاً مناسب جویدن و گاز زدن همه انواع غذاها هستند. با این حال، آنها برای جویدن و گاز زدن اشیاء سفتی مانند یخ، مداد، ذرت پاپ کوردن، یا ناخن طراحی نشده اند. انجام این کارها احتمالاً می تواند موجب لب پر شدن ترمیم های دندانی، آسیب به استخوان فکی که ایمپلنت دندانی را حمایت می کند، و نیز شل شدن دندان های جدید شما شوند.

دندان قروچه یا براکسیسم

براکسیسم شرایطی است که باعث می شود شما در خواب دندان های خود را روی یکدیگر فشار دهید و بسایید و فشار زیادی به فک های خود وارد کنید. این فشار و فرسایش اضافی شبانه می تواند منجر به بروز یک دسته مشکلات شود، از جمله آسیب به ایمپلنت های دندانی یا از دست دادن آنها. دندانپزشک شما می تواند کمک کند متوجه شوید آیا براکسیسم دارید و در این صورت برای شما محافظ دندان شبانه سفارشی طراحی کند و بسازد تا لبخند جدید شما را در امان نگه دارد.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

علاوه بر منع جویدن و گاز زدن اشیاء سفت، لازم است از استفاده از دندان ها برای باز کردن بسته بندی ها، درب قوطی ها، و بطری ها نیز پرهیز کنید. فشار شدیدی که شما حین گاز زدن این اقلام روی دندان های خود وارد می کنید بیشتر از استحکام ایمپلنت های دندانی شماست و می تواند به استخوان فک شما آسیب وارد کند. همیشه ابزار مناسب را در دسترس داشته باشید تا مبادا فریب بخورید و لبخند خود را بخ خطر بیندازید.

به تعویق انداختن چکاپ ایمپلنت های دندانی

حتی اگر شما همه دندان های خود را با ایمپلنت های دندانی تعویض کرده باشید، لازم است برای چکاپ ها و پاکسازی های روتین به دندانپزشک مراجعه کنید. دو مرتبه چکاپ در طول سال یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بروز دسته وسیعی از مشکلات سلامتی دهان هستند که می توانند باعث شکست ایمپلنت های دندانی شما شوند. دیگر اینکه، مراجعه منظم به دندانپزشک به شما این امکان را خواهد داد تا مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی و درمان کنند.

اگر شما در پی راهکاری دائمی و قابل اعتماد برای از دست رفتن دندان های خود هستید، به چیزی غیر از ایمپلنت های دندانی فرک نکنید. با چند عادت سالم و ساده، به راحتی می توانید انتظار داشته باشید یک عمر از لبخند تازه بازسازی شده خود لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت