بهداشت و سلامت زبان
11 آذر ماه 1397
طرح لبخند دیجیتالی
25 آذر ماه 1397

سفید بودن دندان ها می تواند نشانه بهداشت فوق العاده دهان و دندان ها باشد و برخی افراد هر چه در توان دارند انجام می دهند تا دندان های خود را در حد امکان سفید نگه دارند، که شامل چند مرتبه مسواک زدن در طول روز، مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی تخصصی دندان ها، و استفاده از محصولات سفید کننده. اما گاهی اوقات تغییر رنگ دندان به رنگ سفید، شبیه لک و پیس است. این سایه سفید رنگ از دیگر قسمت های دندان متمایز است و وجود آن روی دندان ها برای برخی افراد آزار دهنده است. وجود لکه های سفید روی دندان ها می تواند نشانه پوسیدگی آنها باشد، بنابراین پی بردن به علت آن حائز اهمیت است.

علل ایجاد لکه های سفید روی دندان ها

به دلایل مختلفی ممکن است روی دندان ها لکه های سفید ایجاد شود. دندانپزشک می تواند به علت بروز آن پی ببرد و بهترین راه درمان آن را به شما پیشنهاد دهد. از جمله علل شایع ایجاد لکه های سفید روی دندان ها عبارتند از:

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

رژیم غذایی

خوردن مقدار زیادی غذاهای اسیدی می تواند موجب ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود، زیرا غذاهایی که خاصیت اسیدی بودن آنها بالاست موجب خوردگی مینای دندان می شوند. این لایه بیرونی از دندان ها در برابر آسیب محافظت می کند. غذاهایی که میزان قند آنها بالاست نیز می توانند موجب تشکیل پلاک اسیدی روی دندان ها شوند، که می تواند باعث ساییدگی مینای دندان شود. غذاها و نوشیدنی های اسیدی عبارتند از نوشابه ها، برخی میوه ها مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت. رفلاکس اسید معده و عبور آن از حلق و رسیدن به دهان نیز می تواند موجب بروز لکه سفید روی دندان ها شود.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

فلوئوروزیس Fluorosis

فلوراید می تواند موجب افزایش استحکام دندان و پیشگیری از پوسیدگی آن شود، اما فلوراید زیاد برای دندان در حال رشد، می تواند نتیجه عکس داشته باشد و موجب پوسیدگی و تغییر رنگ آن شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودکان مقادیر زیادی نوشیدنی های حاوی فلوراید مصرف کنند یا خمیر دندان فلورایده قورت دهند. فلوئوروزیس می تواند موجب ایجاد حفره یا فرو رفتگی روی مینای دندان شود که مسواک زدن و تمیز کردن دندان دشوار خواهد شد.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

هیپوپلازی یا نقص مینای دندان

این نقص به عدم وجود یا عدم رشد مینای دندان به اندازه معمول گفته می شود. هیپوپلازی مینای دندان می تواند نتیجه کمبود یکی از مواد مغذی باشد که موجب از بین رفتن مواد معدنی دندان می شود. از جمله عواملی که موجب بروز این مشکل می شوند عبارتند از بیماری سلیاک celiac، که در آن به علت تضعیف سیستم ایمنی، بدن در جذب مواد مغذی مشکل دارد.

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان تب نیز می تواند در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند. بعلاوه، کشیدن سیگار در طول دوران بارداری نیز می تواند در آینده موجب بروز این مشکل برای کودک شود. از دیگر علائم نقص مینای دندان وجود حفره و خطوط روی دندان ها و نیز حساسیت دندان است.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

تجمع پلاک روی دندان

لکه های سفید روی دندان ها می توانند در نتیجه تجمع پلاک باکتریایی ایجاد شوند. این مشکل می تواند حاصل عدم رعایت بهداشت دهان، از جمله نزدن مسواک یا نکشیدن نخ دندان به طور منظم باشد. یا ممکن است به عنوان عوارض جانبی استفاده از براکت های ارتودنسی بروز پیدا کند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

این نقطه ها، که می توانند پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها ظاهر شوند، در نتیجه تشکیل پلاک در زیر یا اطراف محل قرار گیری براکت ها ایجاد می شوند. عدم رعایت بهداشت کافی یا ناتوانی در از بین بردن کامل پلاک بین دندان ها و براکت ها باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان می شود.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

خوابیدن با دهان باز

ممکن است صبح پس از بیدار شدن از خواب، روی دندان های خود لکه های سفیدی مشاهده کنید که پس از چند ساعت از بین خواهند رفت. این اتفاق معمولاً در پی خوابیدن با دهان باز در طول شب اتفاق می افتد. این لکه های سفید در نتیجه دهیدراسیون Dehydration (کم آبی) سطح مینای دندان بوجود می آیند. با تماس مجدد بزاق با سطح دندان ها، آنها مجدداً آبرسانی می شوند و لکه های سفید از بین خواهند رفت. سرماخوردگی می تواند باعث شود شب ها با دهان باز بخوابید.

درمان لکه های سفید روی دندان ها

لکه های سفید روی دندان ها می توانند برای برخی افراد آزار دهنده باشند، اما برای از بین بردن آنها چند گزینه درمانی وجود دارد.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

میکروابریژن Microabrasion

میکروابریژن فرایندی است که در آن با استفاده از خراش خفیف، یک لایه از سطح مینای دندان برداشته می شود. از طریق این فرایند لکه های سفید برطرف خواهند شد و ظاهر دندان ها بهبود پیدا خواهد کرد.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها Bleaching

بلیچینگ یکی از فرایندهای سفید کردن دندان است که تحت نظر دندانپزشک انجام می شود. این فرایند به متعادل سازی رنگ مینای دندان کمک می کند. این درمان می تواند دندان را به طور کامل سفید کند تا جایی که رنگ کل دندان با رنگ  نقطه های سفید روی آن مطابقت داشته باشد. بلیچینگ برای افرادی که لکه های سفید روی دندان های آنها نتیجه استفاده بیش از حد از فلوراید است مؤثر نیست. این فرایند باعث می شود لکه های سفید، سفیدتر شوند و روی دندان رنگ متفاوتی پیدا کنند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

ونیرهای دندان

بسته به گستردگی نقطه های سفید، ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد دهد آنها را با ونیرهای پرسلاین بپوشانید. این درمان عبارت است از ساخت یک قالب پرسلاین که به طور دائم به سطح دندان ها متصل می شود.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

چانه بند

استفاده از چانه بند در طول خواب می تواند به بسته نگه داشتن دهان کمک کند.

داروهای ضد احتقان بینی

در صورتی که سرماخوردگی یا دیگر عفونت های ویروسی موجب گرفتگی بینی شما شده است، پیش از رفتن به رختخواب از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کنید تا حین خواب دهانتان باز نماند.

پیشگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ها

برای پیشگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان ها، باید بهداشت دهان را به خوبی رعایت شود. مسواک زدن و نیز کشیدن نخ دندان به طور منظم از اهمیت ویژه ای برخوردارند. واترپیک به از بین بردن پلاک هایی که اطراف براکت های ارتودنسی و دندان ها تشکیل می شوند کمک می کند. دندانپزشک ممکن است استفاده از خمیر دندان هایی را توصیه کند که برای معدنی کردن مجدد مینای دندان و محافظت از آن در برابر ایجاد لکه های سفید طراحی شده اند.

محدود کردن مصرف مواد قندی و مواد غذایی اسیدی می تواند به محافظت از مینای دندان و پیشگیری از ایجاد  لکه سفید روی آن کمک کند. در صورت باردار بودن، کشیدن سیگار را ترک کنید تا از سلامت دندان های کودک خود در آینده اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد کودکان در معرض فلوراید، مراقب مسواک زدن آنها باشید. نباید مقدار زیادی خمیر دندان روی مسواک خود قرار دهند. بعلاوه، به کودکان خود یاد دهید حین مسواک زدن خمیر دندان را قورت ندهند. مراقب فلوراید مصرفی کودک خود باشید و در صورت لزوم مصرف نوشیدنی های حاوی فلوراید را برای آنها ممنوع کنید. فلوراید در آبمیوه های صنعتی، آب بسته بندی شده، و دیگر نوشیدنی های فاقد الکل وجود دارد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت