آیا خمیر دندان ذغال واقعاً عمل می کند؟
12 تیر ماه 1401
از دست دادن و فقدان دندان
8 مرداد ماه 1401

روش هایی که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند، یک انتخاب محبوب و شناخته شده برای افرادی هستند که تمایل دارند لبخندی روشن تر و با ظاهر سالم تر داشته باشند. این روش ها برای احیاء رنگ طبیعی دندان ها و از بین بردن هرگونه بقایا از روی سطح دندان ها انجام می شوند که باعث ایجاد لکه روی دندان ها شده اند. داشتن یک دست دندان سفیدتر باعث می شود ظاهر فرد جوان تر به نظر برسد، و در نخستین برخورد تأثیری مثبت ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از افراد بزرگسال نگران چگونه به نظر رسیدن دندان های خود در عکس ها هستند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که یک لبخند نازیبا می تواند روی فرصت های آنها برای ورود به یک حرفه عالی تأثیر بگذارد. تلاش این افراد برای حصول اطمینان از اینکه دندان های آنها عالی به نظر می رسند، باعث افزایش تقاضا برای فرایندهای سفید کننده دندان ها شده است.

اکنون به دلیل پیشرفت های متعددی که در دنیای دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است، افزایش سطح اعتماد به نفس فرد از طریق سفید کردن دندان ها آسان تر شده است. هدف سفید کردن دندان ها روشن تر کردن دندان ها، زدودن تغییر رنگ و لکه ها است. دستیابی به یک تغییر چشمگیر و روشن تر در رنگ، به درمان های مکرر نیاز دارد.

قبل از ایجاد تمایز بین انواع روش های متداول سفید کردن دندان، اجازه دهید دلایل تغییر رنگ دندان ها را شناسایی کنیم و مشخص کنیم که چه زمانی سفید کردن دندان ها مفید است.

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

تغییر رنگ دندان ها

رنگ دندان های طبیعی ما با ترکیبی از رنگ عاج و نوری که روی مینای دندان (لایه خارجی دندان) پراکنده و منعکس می شود، تولید می شود. صاف و صیقلی بودن دندان، یا ضخامت مینای دندان های هر فرد تحت تأثیر ژن های او قرار دارند. یک مینای نازک به وضوح رنگ عاج را نشان می دهد، به همین ترتیب، داشتن مینای دندان زبرتر انعکاس نور و رنگ دندان را تغییر می دهد.

یک پوشش فیلم مانند به نام pellicle، به تدریج روی سطح مینای دندان ها شکل می گیرد و لکه ها را جمع می کند. مینای دندان دارای منافذی است که می توانند لکه ها را جمع کنند. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شود دندان ها به مرور زمان تیره تر شوند. از جمله شایع ترین دلایل عبارتند از:

  • غذاها و نوشیدنی ها- خوردن برخی میوه و سبزیجات و نوشیدن نوشیدنی های خاص که باعث لک شدن دندان ها می شوند، مانند قهوه، چای، نوشابه، و شراب ها.
  • سیگار کشیدن- مصرف تنباکو یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان ها است.
  • عادات ضعیف مراقبت از دندان ها- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مکرر به از بین بردن پلاک و موادی که باعث ایجاد لکه می شوند، و تمیز کردن ناکافی دهان می توانند باعث انباشته شدن این مواد روی مینای دندان ها شوند.
  • داروها- آنتی بیوتیک هایی مانند داکسی سایکلین و تتراسایکلین می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان ها شوند، بخصوص در کودکان هشت ساله و پایین تر، که دندان های آنها هنوز در حال رشد هستند. دهانشویه هایی که حاوی کلرید سیتیل پیریدینیوم و کلرهگزیدین هستند نیز به تغییر رنگ دندان ها مشهور هستند.
  • بیماری ها- تعدادی از شرایط پزشکی و بیماری ها نیز وجود دارند که می تواند روی تشکیل عاج و مینای دندان تأثیر بگذارند و در نهایت منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. زنان باردار نیز می توانند دچار عفونت هایی شوند که می توانند رشد مینای دندان را در فرزند متولد نشده آنها تغییر دهد (معمولاً در طول نیمه دوم بارداری)، که ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان ها شود.
  • ابزارهای دندانی- مواد دندانپزشکی که حاوی سولفید هستند می توانند باعث ایجاد لکه های خاکستری مایل به سیاه روی دندان ها شوند.
  • بالا رفتن سن- لایه خارجی مینای دندان ها با افزایش سن ما در اثر فرسایش کاهش می یابد. وقتی این اتفاق رخ می دهد، رنگ زرد طبیعی عاج، خود را نشان می دهد. و هنگامی که دندان عاج بیشتری را نشان می دهد، از شفافیت دندان کاسته می شود، و ظاهری تیره تر ایجاد می کند. به همین دلیل، افراد سالخورده مستعد تغییر رنگ دندان هستند، و هر چه فرد مسن تر باشد، دندان های او زردتر می شوند.
  • تروما- برخی از عوامل بیرونی مانند تروما، هم در دندان های کودکان و هم در دندان های دائمی، می توانند تشکیل مینای دندان را مختل کنند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.
  • محیط- قرار گرفتن در معرض فلوراید بیش از حد (یا در نتیجه فلوراید بیش از حد موجود در آب یا اعمال فلوراید و مکمل ها) می تواند منجر به تغییر رنگ دندان ها شود.
بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان ها: چه تفاوتی دارند؟

فرایندهای سفید کننده دندان ها برای لکه های شدید توصیه می شوند.

سفید کردن دندان ها، برای درمان لکه های سطحی مؤثر است. اگر دندان های شما دچار تغییر رنگ شدید شده اند که با تمیز کردن های مکرر و ویزیت های منظم دندانپزشکی از بین نمی روند، می توانید به یک درمان برای سفید کردن دندان ها فکر کنید. دو رویکرد محبوب وجود دارند: سفید کردن دندان ها با لیزر و بلیچینگ. در زیر، در مورد هر دو روش بیشتر یاد بگیرید:

چند روز تا چند هفته طول می کشد تا نتایج محصولات سفید کننده دندان پدیدار شوند.

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ

در این روش سفید کردن دندان ها از محصولاتی استفاده می شود که حاوی مواد سفید کننده ای مانند کاربامید پراکسید یا هیدروژن پراکسید هستند. یک فرآیند سفید کردن ساده، بلیچینگ غلظت رنگ روی دندان را کاهش می دهد تا آن را روشن تر کند. چهار روش متداول سفید کردن وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

  • خمیر دندان از بین برنده لکه- این روش شامل خمیر دندان هایی می شود که حاوی مواد تمیز کننده ای هستند که لکه های روی دندان ها را از بین می برند. این خمیر دندان ها گرچه می توانند دارای مواد ساینده خفیفی باشند که دندان ها را تمیز می کنند، اما آنها نمی توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند زیرا تنها آنها لکه های آشکار را از بین می برند.
  • محصولات سفید کننده خانگی- برخی از دندانپزشکان محصولات سفید کننده ای را برای درمان در منزل ارائه می دهند که به صورت سفارشی ساخته می شوند. آنها به بیماران دستورالعمل های نحوه استفاده از محصولات سفید کننده و مدت زمان استفاده از آنها را در اختیار بیمار قرار می دهند. این روش سفید کردن دندان ها ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا نتایج آن مشاهده شوند.
  • سفید کردن داخل مطب- این نوع سفید کردن دندان ها که تحت عنوان بلیچینگ روی صندلی دندانپزشکی نیز شناخته می شود، روش بلیچینگ یکباره است که در آن دندانپزشک ضمن محافظت از لثه ها و دهان شما، ماده سفید کننده را روی دندان ها اعمال می کند.
  • درمان های سفید کننده بدون نسخه OTCاین محصولات می توانند به صورت نوارها یا خمیر دندان ها در دسترس باشند که می توانید خودتان آنها را روی دندان ها اعمال کنید. محصولات سفید کننده OTC در مقایسه با موادی که توسط دندانپزشک شما ارائه می شوند غلظت سفید کنندگی کمتری دارند. قبل از خرید یکی از این محصولات، بهتر است در مورد آن گزینه ها با دندانپزشک خود گفتگو کنید تا اطمینان حاصل کنید که این محصولات برای استفاده مؤثر و بی خطر هستند.

برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از محصولات سفید کننده دندان حساسیت دندان را تجربه کنند. این یک نتیجه طبیعی است وقتی که پراکسید موجود در محصولات سفید کننده با مینای دندان تماس پیدا می کند، وارد مینای دندان می شود  به عاج آن می رسد و باعث بروز واکنش در اعصاب دندان های شما می شود. حساسیت یک واکنش موقتی است. مهم است که قبل از استفاده از هر محصول سفید کننده، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان ها با لیزر

سفید کردن دندان ها با لیزر می تواند باعث روشن تر شدن رنگ دندان های شما شود. این فرایند توسط یک دندانپزشک قابل اعتماد انجام می شود و شامل اعمال ماده سفید کننده و لیزر روی هر دندان است. لیزر برای تسریع روند سفید کردن و اطمینان از اثربخشی آن، گرما ساطع می کند. در سفید کردن دندان ها با لیزر از ژل سفید کننده ای استفاده می شود که حاوی پراکسید هیدروژن با سطح غلظت 25 تا 40 درصد است. با توجه به چنین سطح بالایی از غلظت، دندانپزشکان اقدامات احتیاطی ویژه ای را برای به حداقل رساندن حساسیت دندان ها و محافظت از بافت های داخل دهان، لثه ها و لب ها به عمل می آورند.

این اقدامات احتیاطی شامل استفاده از موارد زیر هستند:

  • رابر بندهای نرم برای محافظت از لثه ها
  • رترکتورهای گونه
  • خمیر فلورایده ضد حساسیت برای تقویت مینای دندان

سفید کردن دندان ها با لیزر می تواند حدود یک ساعت طول بکشد و ممکن است بیشتر از سایر روش های سفید کردن دندان ها هزینه داشته باشد. بسته به شدت تغییر رنگ دندان ها، ممکن است چندین درمان (حدود دو تا چهار جلسه) نیاز باشد. اما در مقایسه با محصولات سفید کننده بدون نسخه یا OTC، سفید کردن دندان ها با لیزر پاکسازی عمیق تری را فراهم می کند. البته همه افراد گزینه های مناسبی برای سفید کردن دندان ها با لیزر نیستند، و بیماران قبل از آغاز فرایند باید تحت ارزیابی و معاینات دندانپزشکی قرار بگیرند.

اگر می خواهید از روش های سفید کردن دندان ها استفاده کنید و کشف کنید که کدام گزینه برای شما بهتر است، برای انتخاب آگاهانه با یک دندانپزشک زیبایی صحبت کنید.

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر

مراحل فرایند سفید کردن دندان ها با لیزر

سفید کردن دندان ها با لیزر در مطب دندانپزشکی تکمیل می شود و این روش شامل چند مرحله ساده است:

  • ابتدا دندانپزشک یک محافظ پلاستیکی یا لاستیکی را داخل دهان قرار می دهد تا آن را باز نگه دارد.
  • سپس یک لایه محافظ روی لثه ها اعمال می کند تا از تماس آنها با ژل سفید کننده محافظت کند. این لایه ها به طور معمول سخت می شوند و یک لایه لاستیک- مانند روی لثه ها ایجاد می کنند. این پوشش به جلوگیری از سوزش و تحریک لثه ها کمک می کند.
  • پس از تشکیل لایه محافظ، دندانپزشک ژل سفید کننده را با دقت روی دندان ها اعمال می کند. سپس برای فعال کردن ژل از لیزر قلم- مانندی استفاده می کند. ژل کف می کند، به این معنی که در حال کار کردن برای از بین بردن لکه ها از روی دندان ها است.
  • ژل برای چند دقیقه روی دندان ها باقی می ماند. سپس دندانپزشک آن را با یک خلاء کوچک بر می دارد. دندانپزشک این مراحل را تا سه یا چهار مرتبه تکرار می کند تا زمانی که دندان های شما به رنگ مورد نظر شما برسند.
  • دندانپزشک دهان بیمار را شستشو خواهد داد و لایه محافظ را از روی لثه ها جدا خواهد کرد.

مراقبت دندان ها بعد از سفید کردن با لیزر

بعد از جلسه سفید کردن دندان ها با لیزر، حداقل دو ساعت مایعات شفاف بنوشید. سپس، پس از گذشت این مدت، فقط غذاهایی بخورید که دندان های شما را لک نمی کنند. حداقل به مدت 24 ساعت از خوردن غذاهای حاوی رنگدانه تیره، مانند قهوه، چای و نوشابه اجتناب کنید.

عوارض جانبی سفید کردن دندان ها با لیزر

سفید کردن دندان ها با لیزر یک روش ایمن و مؤثر است. بعید است که باعث بروز عوارض جانبی جدی شود اما می تواند باعث بروز ناراحتی موقت شود.

حساسیت دندان و تحریک جزئی لثه ها از جمله شایع ترین عوارض جانبی سفید کردن دندان ها با لیزر هستند. آنها به طور معمول خفیف و با دوام هستند، اما در برخی افراد می توانند شدید باشند. یک واکنش آلرژیک نیز ممکن است.

برای جلوگیری از این عوارض جانبی، چند روز پس از فرایند، از برخورد مواد داغ و سرد با دندان ها و لثه ها خودداری کنید.

و در آخر اینکه، زنان باردار و شیرده نباید تحت فرایند سفید کردن دندان ها با لیزر (یا هر شکل دیگر از سفید کردن دندان) قرار بگیرند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت