سرطان دهان
18 خرداد ماه 1401
مقایسه بلیچینگ و سفید کردن دندان ها با لیزر
22 تیر ماه 1401

خمیر دندان ذغال (که “خمیر دندان سیاه” نیز نامیده می شود) یک نوع محبوب است که به عنوان یک روش سالم برای تمیز و سفید نگه داشتن دندان ها به بازار عرضه می شود. این نوع خمیر دندان از ذغال فعال ساخته شده است که با گرم کردن ذغال با گاز تولید می شود. فرآیند گرمایش منافذ ذغال را باز می کند، که به آن اجازه می دهد تا مواد شیمیایی را به دام بیندازد.

طرفداران خمیر دندان ذغال ادعا می کنند که این ماده مانند آهنربا عمل می کند، تارتار، باکتری ها و لکه های دندان شما را به خود جذب می کند. در حقیقت، در جهان توسعه یافته، ذغال فعال شده متداول ترین درمانی است که برای کنترل سم استفاده می شود. به همین دلیل ذغال فعال به سموم موجود در دستگاه گوارش متصل می شوند، و از جذب آنها جلوگیری می کند.

اما، آیا خمیر دندان ذغال فعال عمل می کند، و آیا برای کاربرد روزمره بی خطر است؟ در این مقاله فواید خمیر دندان ذغال، خطرات و سایر راهکارهای سفید کردن دندان ها که باید در نظر گرفته شوند، توضیح داده شده اند.

ذغال فعال

ذغال فعال ماده اصلی در خمیر دندان سیاه است. علاوه بر این، خمیر دندان ذغال حاوی مواد دیگری است. این مواد اغلب شامل چیزهایی برای تثبیت کردن، طعم دادن و شیرین کردن خمیر دندان است.

ذغال فعال چیست؟

ذغال از چوب، ذغال نارس، زغال سنگ، نفت یا پوسته های نارگیل تهیه می شود. ذغال هنگامی که با گاز سوزانده می شود، ذغال فعال تولید می شود. این فرآیند به ذغال اجازه می دهد تا متخلخل شود، که می تواند مواد شیمیایی را جذب کند.

 خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

آیا خمیر دندان ذغال بی خطر است؟

تحقیقات در مورد بی خطر بودن خمیر دندان ذغال محدود و بی نتیجه است. بنابراین، مطالعات بیشتری برای تعیین ایمنی خمیر دندان ذغال لازم است.

با این حال، برخی نگرانی ها در مورد بی خطر بودن آنها وجود دارند. به عنوان مثال، ذغال ممکن است در ترک ها و شکاف های بین دندان ها انباشته شود و باعث بوجود آمدن  لکه در اطراف ترمیم های دندانی شود. علاوه بر این، مسواک زدن بیش از حد برای زدودن ذغال سیاه از کنار دندان های شما ممکن است منجر به فرسایش دندان ها شود. سرانجام، برخی از خمیر دندان ها ممکن است حاوی فلوراید نباشند، یک ماده ضروری در جلوگیری از پوسیدگی دندان. بنابراین، تکیه کردن تنها به خمیر دندان ذغال می تواند منجر به افزایش احتمال حفره های دندانی شود.

سفید کردن دندان ها در مقایسه با استفاده از خمیر دندان ذغال

خمیر دندان های “سفید کننده” معمولی حاوی مواد ساینده و عوامل سفید کننده هستند که هدف آنها سفید کردن دندان ها است. از طرف دیگر، خمیر دندان ذغال به خواص ذغال فعال برای برداشتن و از بین بردن لکه ها متکی است.

 خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

فواید خمیر دندان ذغال

حامیان خمیر دندان ذغال ادعا می کنند که از مزایای زیبایی و سلامتی برخوردار است. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

یکی از مهم ترین دلایلی که مردم از خمیر دندان ذغال استفاده می کنند این است که آنها معتقدند یک روش طبیعی برای سفید کردن دندان های آنها است. با این حال، مطالعات از این ادعا پشتیبانی نمی کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 که اثرات سفید کنندگی خمیر دندان ذغال را در مقایسه با خمیر دندان فلورایده معمولی بررسی کرده است، هیچ تفاوتی در سفید کنندگی آنها یافت نشد.

در حالی که برخی ادعا می کنند که خمیر دندان ذغال دارای خواص ضد میکروبی است، شواهد برای این ادعا ضعیف است.

یک مزیت احتمالی ناخواسته خمیر دندان ذغال این است که ممکن است باعث شود افراد در تلاش برای زدودن رنگ سیاه از روی دندان ها و دهان خود، مدت طولانی تری مسواک بزنند. نقطه ضعف آن این است که سایندگی ذغال ممکن است هنگام استفاده بیش از حد طولانی یا خیلی پرخاشگرانه به مینای دندان ها آسیب برساند.

خطرات استفاده از خمیر دندان ذغال

نگرانی های ایمنی عبارتند از احتمال ساینده و فاقد فلوراید بودن خمیر دندان ذغال است که منجر به پوسیدگی و آسیب به مینای دندان ها می شود. علاوه بر این، برخی از افراد باید از ذغال فعال خودداری کنند. از جمله:

  • زنان باردار یا شیرده.
  • افرادی که از روش های ضد بارداری استفاده می کنند.
  • افرادی که داروهای خوراکی مصرف می کنند.

گرچه نباید خمیر دندان ذغال را بلعید، اما گاهی اوقات به طور تصادفی اتفاق می افتد. علاوه بر این، خمیر دندان ذغال ممکن است از طریق غشاهای مخاطی داخل دهان جذب شود. ذغال فعال هضم شده می تواند جذب داروها و دیگر مواد شیمیایی از روده ها را کاهش دهد، به همین دلیل در صورت مصرف دارو باید مراقب آن باشید.

ذغال کثیف است، بنابراین آماده باشید بعد از استفاده آن را تمیز کنید.

 خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

خمیر دندان ذغال برای سفید کردن دندان

دیگر راهکارهای طبیعی سفید کردن دندان ها

علاوه بر خمیر دندان ذغال، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که افراد برای سفید کردن طبیعی دندان های خود در منزل به آنها متکی هستند.

روغن گردانی

طرفداران روغن گردانی ادعا می کنند که گرداندن روغن داخل دهان شما به مدت 20 دقیقه می تواند به زدودن لکه ها و باکتری ها از دندان های شما کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند روغن گردانی ممکن است برای بهداشت دهان و دندان مفید باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه در 2017 چنین نتیجه گرفته شد که شواهد محدود مزایای امیدوار کننده ای برای بهداشت دهان و دندان نشان می دهند. با این حال، نویسندگان هشدار می دهند که روغن گردانی جایگزینی برای مراقبت های استاندارد دندانپزشکی نیست.

جوش شیرین

افراد گاهی اوقات از جوش شیرین به عنوان ساینده برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند. شواهد محدود از استفاده برای این منظور پشتیبانی می کنند. یک بررسی در سال 2017 نشان داد که جوش شیرین برای زدودن لکه و سفید کردن دندان ها بی خطر و مؤثر است.

توصیه های انجمن دندانپزشکی آمریکا

بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، عادت های سالم دندانی بهترین راه برای سفید نگهداشتن دندان های شما هستند، از جمله:

  • دو مرتبه مسواک زدن در روز به مدت دو دقیقه
  • استفاده از خمیر دندان های سفید کننده مورد تأیید ADA
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند.
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • پاکسازی منظم دندانپزشکی

چند وقت یکبار باید از خمیر دندان ذغال استفاده کرد؟

هیچ توصیه استانداردی برای تعداد دفعات استفاده از خمیر دندان ذغال وجود ندارد. با این حال، از آنجا که می تواند ساینده باشد، بهتر است از آن به عنوان یک خمیر دندان روزانه استفاده نکنید بلکه گاهی اوقات برای ساییدن لکه ها از آن استفاده کنید. با دندانپزشک خود در مورد توصیه او درباره تعداد دفعات استفاده از آنها برای شما صحبت کنید.

خلاصه

افراد برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن باکتری ها از خمیر دندان ذغال استفاده می کنند. با این حال، شواهد اندکی برای حمایت از ادعاهای گفته شده وجود دارد. از آنجا که ذغال فعال می تواند از جذب برخی از داروها جلوگیری کند، اما افرادی که از دارو ها و روش های جلوگیری از بارداری مصرف می کنند باید هنگام استفاده از خمیر دندان ذغال مراقب باشند. علاوه بر این، در صورت باردار یا شیرده بودن، ذغال فعال توصیه نمی شود.

اگر به فکر استفاده از خمیر دندان ذغال هستید، حتماً مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید. در صورت امکان، نمونه حاوی فلوراید را انتخاب کنید و در نظر بگیرید که تعداد دفعات استفاده از آن را محدود کنید تا از فرسایش مینای دندان های خود اجتناب کنید.

گزینه های دیگر برای سفید کردن طبیعی دندان ها شامل روغن گردانی داخل دهان و جوش شیرین است. با این حال، ADA  عادت های بهداشتی خوب دهان و دندان را به عنوان بهترین راه برای سالم و سفید نگه داشتن دندان ها توصیه می کند.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت