چگونه چندین دندان از دست رفته باعث فرو رفته شدن صورت می شوند؟
7 بهمن ماه 1402
چرا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل صورت من هنوز متورم است؟
25 بهمن ماه 1402

مروارید مینا تجمع نابجا مینای دندان است که محکم به سطح ریشه دندان می چسبد. آنها عموماً در سطح ریشه دندان های مولر و به صورت تکی یافت می شوند. شایع ترین محل برای مرواریدهای مینا در محل اتصال سمان مینای دندان های مولر فک بالا است. مرواریدهای مینا، گلبول های مینای نابجا روی سطح ریشه دندان هستند. آنها همچنین ممکن است در عاج رخ دهند که در این صورت تحت عنوان مروارید مینای داخل عاجی نامیده می شوند. مرواریدهای مینا به عنوان مروارید مینای واقعی (که تماماً از مینا تشکیل می شوند)، مروارید مینای کامپوزیت یا مروارید عاج مینا (تشکیل شده توسط مینا و عاج) و مروارید مینای عاج دندانی (تشکیل شده توسط مینا، عاج و بافت پالپ) طبقه بندی می شوند.

چه عاملی باعث شکل گیری مروارید مینا می شود؟

پدیده رشد نابجای مینا در سطح ریشه به طور متنوعی به عنوان ریزش مینا، مینا، مروارید مینا یا گره مینا هنوز به خوبی شناخته نشده است. مرواریدهای مینا عمدتاً در دندان های دائمی ایجاد می شوند، اما دندان های شیری نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. علت آنها همچنان مبهم است. در طول سال ها تئوری هایی ایجاد شده است. یکی از آنها حاکی از این است که آنها به دلیل باقیمانده غلاف ریشه اپیتلیال هرتویگ Hertwig’s epithelial تشکیل می شوند. اصطلاحenameloma  توصیه نمی شود زیرا به یک فرآیند نئوپلاستیک برای یک ضایعه اشاره می کند که می توان گفت با نوعی رشد مینای هتروتوپیک سازگار است. آنچه تاکنون می دانیم این است که مرواریدهای مینا یک ناهنجاری رشدی دندان ها هستند. همچنین در برخی تحقیقات پیشنهاد شده است که سلول های ساکن بقیه مالاسز ممکن است به آملوبلاست ها تمایز پیدا کنند و باعث تشکیل مینای نابجا در فضای رباط پریودنتال شوند.

شکل گیری مروارید مینا

شکل گیری مروارید مینا

تشخیص افتراقی مروارید مینا

از آنجا که مروارید مینا بیشتر به صورت منفرد ایجاد می شود، تا 4 مروارید مینا روی یک دندان مشاهده شده است. بسته به مطالعه، مرواریدهای مینا روی دندان های مولر دائمی دارای نرخ بروز تا 1/1 تا 7/9 درصد با تفاوت های مشخص بین ملیت ها و قومیت ها هستند. اندازه آنها از میکروسکوپی تا چند میلی متر متغیر است. تعدادی مروارید مینای دندان با قطر حدود 3 میلی متر در بین ریشه های دندان عقل فک بالا مشاهده شده است. گاهی اوقات آنها با سنگ پالپ دندان اشتباه گرفته می شوند.

تشخیص افتراقی مروارید مینا

تشخیص افتراقی مروارید مینا

عوارض مروارید مینا

اگر مروارید مینای دندان درمان نشود، ممکن است باعث تخریب لثه و بافت استخوانی شود. ممکن است باعث التهاب و پاکت های پریودنتال شود – شکاف هایی بین دندان و لثه که باکتری ها در آنها انباشته می شوند – که سلامت و طول عمر دندان درگیر را به خطر می اندازد. ندول مینا می تواند به پلاک اجازه دهد تا زیر خط لثه جمع شود و منجر به از دست دادن ساختار بافت حیاتی شود که دندان را در جای خود نگه می دارد. اگر بیمار آسیب شدید به استخوان و بافت داشته باشد، کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه باشد.

آیا مروارید مینا به درمان نیاز دارد؟

مروارید مینا به عنوان یک عامل مستعد کننده برای علت پریودنتیت موضعی تأیید شد. تشخیص جنبه رادیوگرافیک آنها برای اطمینان از درمان مناسب دندان های درگیر بسیار مهم است. مروارید مینا در دندان های شیری ممکن است باعث تأخیر در تحلیل رفتن و افتادن دندان های شیری به دلیل روند کندتر جذب مینا شود. آنها ممکن است منجر به انحراف دندان های مولر دائمی در حال رویش شوند. بنابراین، تشخیص زود هنگام مرواریدهای مینا در پیشگیری از بروز بیماری پریودنتال و احتمالاً در پیشگیری از موقعیت بد دندانی مهم است. مروارید مینای دندان پس از شناسایی، باید با جراحی برداشته شود تا تجمع پلاک را بتوان برداشت و پاکت های پریودنتال را بهبود بخشید. همچنین، ادنتوپلاستی، تونل زدن، جداسازی ریشه یا برش زدن آن توصیه شده اند. دندانپزشک شما می تواند آن را با فرز و فایل های دندانی از بین ببرد. پس از اتمام درمان، مروارید مینا دوباره ظاهر نمی شود.

مرواریدهای مینا قابل پیشگیری نیستند زیرا به عنوان ناهنجاری های نادر در سطح سلولی شروع می شوند. اما می توان آنها را به سرعت درمان کرد. برای معاینات منظم، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و تمیز کردن، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانند در اسرع وقت مرواریدهای مینا را تشخیص دهند. اگر با وجود عادات خوب بهداشت دهان و دندان متوجه التهاب مزمن، خونریزی یا ناراحتی شدید، فوراً با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید. ارزیابی و درمان مناسب توسط دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان می تواند از تأثیر این ناهنجاری دندان بر لبخند شما جلوگیری کند.

آیا مروارید مینا به درمان نیاز دارد؟

آیا مروارید مینا به درمان نیاز دارد؟

تفاوت سنگ پالپ و مروارید مینا

گرچه هر دوی آنها از نظر چشم آموزش ندیده یکسان به نظر می رسند و ممکن است از طریق معاینه بالینی گیج کننده باشند. دندانپزشک از طریق ابزارهای رادیوگرافیک، می تواند تأیید کند که آیا سنگ پالپ مروارید مینا است یا خیر. منطقی به نظر می رسد که نشان دهیم مرواریدهای مینا نشان دهنده اختلالات رشدی در موقعیت و زمان هستند. ساختار مینای دندان باید مشخصه های طبیعی داشته باشد، اما با تفاوت های قابل توجه و ویژگی های نامنظم که احتمالاً به رشد خارج از ساختار آن مربوط است.

تفاوت سنگ پالپ و مروارید مینا

تفاوت سنگ پالپ و مروارید مینا

مروارید مینا چگونه تشخیص داده می شود؟

شناسایی مرواریدهای مینا یک یافته اتفاقی است و معمولاً به مداخله نیاز ندارد. با این حال، به طور انتخابی، می توان ادنتوپلاستی را برای برداشتن یا ترمیم مجدد مرواریدهای مینا انجام داد. این مورد نادر از مروارید مینای موجود در یک سوم آپیکال دندان های فک پایین نشان داد که پیشرفت پریودنتیت را تسهیل کرده است. به خوبی ثابت شده است که عوامل آناتومیک یا ایتروژنیک می توانند آن را مستعد پریودنتیت کنند. مرواریدهای مینا از اتصال بافت همبند جلوگیری می کنند. تشخیص زود هنگام مرواریدهای مینا برای پیش آگهی بهتر مهم است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید
در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود