دیابت و مراقبت های دندانی
18 شهریور ماه 1399
مشکلات و بیماری های زبان
8 مهر ماه 1399

برای همه ما اتفاقات مهمی در زندگی وجود دارند که تمایل داریم در آنها لبخند ما به بهترین شکل ممکن دیده شود و تعجبی هم ندارد که در همه این وقایع، تصویری که از ظاهر دندان های ما در ذهن ها می ماند چه تأثیری روی تصوری خواهد داشت که افراد از ما پیدا می کنند. یک نمونه خوب از این ادعا: تحقیقات نشان می دهند افرادی که دندان های سفیدتری دارند تصور می شود که از نظر اجتماعی شایسته تر، باهوش تر، و از ارتباطات خود رضایت مندتر باشند، و از نظر روانشناختی سازگاری بیشتری داشته باشند. هرچه لبخند روشن تر و درخشان تر باشد، می تواند منجر به موفقیت بیشتر هم در زندگی حرفه ای و هم زندگی شخصی شما شود.

نیازی به گفتن نیست، ما تلاش کردیم بفهمیم چه غذاها و نوشیدنی هایی منجر به درخشان تر شدن لبخند می شوند- و کدام غذاها موجب ایجاد لکه و رنگ روی دندان های سفید ما می شوند. اگر لکه هایی با رنگ های مختلف روی دندان های خود مشاهده می کنید، سعی کنید در صورت امکان مصرف غذاهایی که در فهرست زیر هستند را قطع کنید، و مهم تر از همه اینکه، عادات دهان و دندانی خود را به طور منظم به بهترین شکل ممکن رعایت کنید، مانند نخ دندان کشیدن روزانه، دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، و مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ های منظم. در زیر فهرست این غذاها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بدترین خوراکی ها برای دندان ها

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

خوارکی های اسیدی و مرکبات

آب گرم و لیمو ناشتا به یکی از عادات مورد علاقه بسیاری از افراد مشهور سالم و نیز افرادی تبدیل شده است که به فکر سلامتی خود هستند. اما حقیقت این است که مرکباتی مانند لیمو فوق العاده اسیدی هستند. اگر متوجه لکه های زرد رنگ روی دندان های خود شدید، ممکن است غذاهای اسیدی (به مرکبات و گوجه فرنگی فکر کنید) مقصر باشند. گرچه آنها مغذی هستند، اما این خوراکی های اسیدی می توانند موجب خورده شدن مینای دندان ها شوند، که باعث خواهد شد عاج دندان که زرد رنگ است قابل مشاهده شود. این بافت زیر مینای دندان اساساً از کلسیم و کریستال های فسفات تشکیل شده است. واقعاً لازم است قرار گرفتن دندان ها در معرض خوراکی های اسیدی را به حداقل برسانید.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

قهوه

متأسفیم! درمان مورد علاقه شما برای خستگی های صبحگاهی شما حاوی تانن است (پلی فنول های اسیدی) که منجر به ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان ها می شوند. بعلاوه، از آنجا که اسیدی است، تعادل PH دهان را تغییر می دهد، و باعث می شود هر گونه خوراکی اسیدی که پس از آن می خورید خیلی سریع تر به دندان ها آسیب برسانند. بهترین راهکار این است که قهوه را با درپوش مخصوص نوشیدن بنوشید- نه با استفاده از نی. با انجام این کار کمتر فرصت ایجاد فضای اسیدی بوجود می آید که قهوه در محیط دهان آن را ایجاد می نماید و نیز اینکه از ایجاد چروک اطراف لب ها در نتیجه استفاده از نی جلوگیری می شود.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

شیرینی ها

این خوراکی های مملو از شکر می توانند باعث خراب شدن دندان های شما شوند. شاید این اندکی ناراحت کننده باشد اما واقعیت محض است. قند موجود در این خوراکی های خوشمزه شما مانند بیسکوییت ها و آبنبات های سفت (و حتی میان وعده هایی مانند چیپس ها، به دندان های شما می چسبند و به اصلی ترین وعده غذایی برای باکتری های موجود در دهان شما تبدیل می شوند. وقتی باکتری ها از این قندها تغذیه می کنند، آنها اسیدی آزاد می کنند که منجر به پوسیدگی دندان ها می شود، که ممکن است تیره باشد و باعث ایجاد حفره هایی روی دندان های بیچاره شما شوند.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

نوشابه

نوشیدنی های مملو از قند درست مانند میان وعده های مملو از قند عمل می کنند، و به باکتری های موجود در دهان شما غذای زیادی برای تغذیه می دهند (و به این ترتیب آنها اسید مخرب زیادی آزاد می کنند). نوشایه ها بویژه برای دندان ها مضر هستند، زیرا هر چیز کربوهیدرات داری اسیدی نیز هست و روی دندان حفره ایجاد خواهد کرد- و این شامل نوشابه های فاقد قند نیز می شود.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

چای

درست مانند قهوه، چای نیز حاوی موادی به نام تانن است که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند، بنابراین جرعه جرعه نوشیدن یک فنجان چای نیز ممکن است منجر به ایجاد لکه شود. اما لکه هایی که با نوشیدن چای روی دندان ها ایجاد می شوند چیزی بیشتر از یک سایه رنگ هستند. چای سبز باعث خاکستری شدن دندان ها می شود، چای سیاه موجب ایجاد لکه های زرد رنگ روی آنها می شود. اگر چای سبز نوشیدنی مورد علاقه شماست، سعی کنید از یک گزینه با کیفیت تر استفاده کنید- هرچه کیفیت آن کمتر باشد، لکه هایی که ایجاد می کند بدتر خواهند بود. اگر نمی توانید این توصیه را عملی کنید بهتر است از روشی که در بالا برای نوشیدن قهوه معرفی شد استفاده کنید. علاوه بر این می توانید مقدار اندکی شیر به فنجان خود بیفزایید. تحقیقات حاکی از این هستند که افزودن شیر به چای، توانایی آن در ایجاد لکه روی دندان ها را کاهش می دهد.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

زغال اخته، توت سیاه و انار

گرچه ممکن است این میوه ها مملو از آنتی اکسیدان باشند، اما حاوی مقادیر زیادی رنگدانه هستند که منجر به ایجاد لکه های زیادی روی دندان ها خواهند شد. قانون کلی که در مورد این غذا های سرشار از مواد مغذی و ویتامین وجود دارد این است که: اگر پاک کردن لکه آنها از روی لباس دشوار است، زدودن آنها از روی دندان ها نیز دشوار خواهد بود.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

شراب قرمز

شراب ممکن است مقصر اصلی خاکستری رنگ شدن دندان ها باشد- که متأسفانه، پاک کردن آن از روی دندان ها دشوارتر از لکه های زرد رنگ است. شاید بپرسید علت اصلی چیست؟ همان تانن که در چای و قهوه وجود دارد. اما نکته امیدوار کننده ای وجود دارد: گرچه ملبک (شرابی که از انگور بنفش تهیه شده است) ممکن است کمک نکند دندان های سفید شما همانطور باقی بمانند، اما تحقیقات اخیر حاکی از این هستند که در حقیقت ممکن است به مبارزه با پوسیدگی های دندانی کمک کند، بنابراین به خاطر لک شدن دندان ها هم که شده است از زیاد نوشیدن آن خودداری نمایید.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

شراب سفید

همانطور که مشخص شده است، جرعه جرعه نوشیدن سووینون بلان (نوعی شراب سفید) نیز می تواند موجب تخریب لبخند سفید رنگ شما شود. مطالعه ای در این زمینه نشان می دهد، وینو (یکی از انواع شراب های ایتالیایی و اسپانیایی) ممکن است موجب تیره تر شدن لکه های روی دندان ها شود. بنابراین، گرچه در حقیقت موجب ایجاد لکه نمی شود، اما محتوای اسیدی آن موجب ایجاد پاکت های کوچکی روی سطح دندان ها می شود که اجازه می دهد نوشیدنی های دیگر به عمق بیشتر دندان نفوذ پیدا کنند.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

ادویه کاری (نوعی ادویه هندی)

شما هم غذاهای هندی دوست دارید؟ گرچه ممکن است این ادویه های عجیب و غریب باعث جذب حس چشایی شما شوند، اما همان طعم دهنده ها، به خاطر رنگدانه های قوی که دارند، ممکن است دندان های شما را لک کنند. بهترین راه برای پیشگیری از لک شدن دندان ها این است که هر از گاهی از ادویه کاری استفاده کنید؛ قطعاً دندان های درخشان شما قدردان این لطف شما خواهند بود.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

آبنبات های سفت

آبنبات های سفت از جمله بدترین خوراکی ها برای دندان های شما هستند. چسبندگی آنها می تواند بین دندان ها باقی بماند و به تغذیه اصلی باکتری ها تبدیل شود، که می تواند اسیدی آزاد کند که منجر به پوسیدگی دندان ها شود. با این حال، برخی از شیرینی ها هستند که مورد تأیید متخصصان هستند که با نگرانی کمتری می توانید از آنها استفاده کنید. اگر می خواهید آبنبات بخورید، بهتر است چیزی مانند شکلات سیاه بخورید که چسبناک نیست- اما ترجیحاً نمونه ای را انتخاب کنید که کمترین قند ممکن را داشته باشد.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

سس گوجه فرنگی

هر چیزی که می تواند رومیزی شما را لک کند، می تواند دندان های شما را نیز لک کند. شاید اسپاگتی و کوفته قلقلی به شام هر شب شما راه پیدا کرده باشند، اما اگر نگران رنگ دندان های خود هستید، باید درمورد آنچه برای خوردن انتخاب می کنید تجدید نظر کنید. اینکه شما چند وقت یک مرتبه یک چیز را می خورید بیشترین تأثیر را روی دندان های شما دارد تا آنچه واقعاً می خورید.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

آب گیلاس

همه آبمیوه ها دندان های شما را در معرض خطر بد رنگ شدن قرار می دهند، بویژه وقتی میوه ها مملو از رنگدانه باشند مانند گیلاس و توت فرنگی. نیاز نیست مجدداً اشاره شود، آبمیوه اغلب مملو از قند است، که می تواند منبع تغذیه فوق العاده ای برای باکتری های موجود در دهان شما باشد که منجر به آسیب و تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

سرکه بالزامیک

سالادها راهی فوق العاده برای پر کردن رژیم غذایی شما از محصولات تازه است- اما ریختن سرکه بالزامیک داخل آن می تواند آثاری روی دندان های شما داشته باشد. سرکه بالزامیک نه تنها تیره رنگ است، بلکه چسبناک نیز هست و به دندان ها می چسبد، که اگر هر چه سریع تر پس از خوردن مسواک نزنید، می تواند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شود.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

چغندر

خواه شما از آن به عنوان آب سبزیجات صبحگاهی لذت ببرید یا آن را به صورت کامل مصرف کنید، چغندر ها می توانند به میزان باور نکردنی موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند. مهم ترین عملی که در مقابله با آن می توانید انجام دهید این است که کمی پس از خوردن آن مسواک بزنید. یا به جای آن، می توانید آن را در کنار غذاهایی بخورید که آسیب کمتری به دندان ها می رسانند- مانند پنیر! برخی مطالعات هستند که نشان می دهند چیزهایی مانند پنیر می توانند به کاهش اسید داخل دهان کمک کنند.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

بستنی یخی ها

ممکن است بستنی های یخی کمتر از دیگر گزینه های دسرها کالری داشته باشند، اما به خاطر قند زیادی که دارند و نیز بر پایه آبمیوه هستند، ممکن است به لبخند زیبای شما آسیب برسانند. اگر نیاز دارید چیزی بخورید تا ذائقه شیرینی خور شما را ارضاء کند و دهان شما را مشغول نگه دارد، جویدن یکی از انواع آدامس های فاقد شکر می تواند کمک کننده باشد. وقتی در زمان خستگی یا زل زدن به تلویزیون به خوردن بدون فکر می رسید، آدامس بهترین گزینه در دسترس است. جویدن آدامس فاقد شکر می تواند به افزایش تولید بزاق نیز کمک کند، که به خنثی کردن حملات اسیدی کمک می کند.

لکه روی دندانها

لکه روی دندانها

نوشیدنی گاتورید

برخی تحقیقات حاکی از این هستند که نوشیدنی های ورزشی بیشتر از نوشابه ها برای لبخند شما مضر هستند. مصرف بیش از حد این نوع نوشیدنی ها، به خاطر ترکیب محتویات اسیدی، شکر، و افزودنی های دیگر، می تواند بافت های دندان های شما را تضعیف کند و به آنها آسیب وارد کند. وقتی حرف از هیدراته نگه داشتن بدن و دهان سالم و لبخند درخشان به میان می آید، آب بهترین گزینه است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت