ارتباط عفونت دندان با بیماری های قلبی
11 شهریور ماه 1399
خوراکی و نوشیدنی هایی که دندان ها را لک می کنند
25 شهریور ماه 1399

وقتی شما مبتلا به دیابت هستید، قند خون بالا می تواند روی تمام بدن تأثیرات منفی داشته باشد- از جمله دندان ها و لثه ها. خبر خوب اینکه، پیشگیری دست خود شماست. یاد بگیرید می خواهید در برابر چه چیزی مقاومت کنید، سپس مسئولیت سلامت دندان های خود را به عهده بگیرید.

دیابت و مراقبت های دندانی

دیابت و مراقبت های دندانی

پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، و مشکلات دیگر

اینکه شما دیابت نوع 1 یا نوع 2 دارید، کنترل سطح قند خون کلید اساسی است. هر چه سطح قند خون شما بالاتر باشد، خطرات زیر نیز بیشتر شما را تهدید خواهند کرد:

  • پوسیدگی دندان (حفره های دندانی). دهان شما به صورت طبیعی حاوی انواع مختلف باکتری ها است. وقتی نشاسته و شکر موجود در غذای شما با این باکتری های تعامل پیدا می کند، یک فیلم چسبناک که تحت عنوان پلاک شناخته می شود روی دندان های شما شکل می گیرد. اسیدهای موجود در پلاک های دندانی شما سطوح دندان ها (مینا و عاج) را مورد حمله قرار می دهند. این می تواند منجر به بروز حفره های دندانی (پوسیدگی) و بیماری لثه شود.

هر چه سطح قند خون شما بالاتر باشد، منبع قند و نشاسته شما غنی تر خواهد بود- و اسید بیشتری موجب خوردگی دندان های شما خواهد شد.

  • بیماری لثه زود هنگام (ژینژیویت). دیابت موجب کاهش توانایی بدن در مبارزه با باکتری ها می شود. اگر پلاک های دندانی را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برندارید، زیر خط لثه سفت می شوند و به موادی تبدیل می شوند که تارتار (رسوب دندانی) نامیده می شوند.

هر چه پلاک و تارتار مدت زمان طولانی تری روی دندان ها باقی بماند بیشتر باعث بروز حساسیت در لثه های بخش های اطراف پایه دندان های شما می شود، که ژینژیوا نامیده می شود. وقتی لثه های شما متورم شوند به راحتی خونریزی خواهند کرد. این تحت عنوان ژینژیویت نامیده می شود.

  • بیماری لثه پیشرفته (پریودنتیت). ژینژیویت اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به بروز عفونت های جدی تر به نام پریودنتیت شود که موجب تخریب بافت نرم و استخوانی می شود که دندان ها را حمایت می کنند. در نهایت، پریودنتیت باعث می شود لثه ها و استخوان فک شما از روی دندان ها کنار بروند، که در عوض باعث لق شدن دندان ها و احتمالاً از دست رفتن آنها خواهد شد.

به نظر می رسد پریودنتیت بین افرادی که مبتلا به دیابت هستند وخیم تر باشد، زیرا دیابت باعث می شود توانایی بدن در مقاومت در برابر عفونت پایین بیاید و سرعت بهبود کاهش پیدا کند. عفونتی مانند پریودنتیت نیز ممکن است باعث بالا رفتن سطح قند خون شود، که در عوض باعث می شود کنترل دیابت شما دشوار شود. پیشگیری و درمان پریودنتیت با پاکسازی های منظم دندانی به بهبود کنترل قند خون کمک می کند.

  • برفک دهانی. افرادی که دیابت دارند ممکن است بیشتر برفک دهان را تجربه کنند، نوعی عفونت قارچی که در نتیجه مخمر کاندیدا آلبیکانز بروز پیدا می کند. علائم و نشانه های برفک دهان عبارتند از لکه های سفید یا قرمز رنگ دردناکی که داخل دهان هستند. رعایت بهداشت خوب دهانی می تواند به پیشگیری از برفک دهان کمک کند.
  • خشکی دهان (زروستومیا). برخی افرادی که دیابت دارند نیز کمبود بزاق را تجربه می کنند، شرایطی که تحت عنوان خشکی دهان شناخته می شود. بدون بزاق برای مرطوب نگه داشتن دندان ها، ممکن است در معرض خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه، و برفک قرار داشته باشید.
دیابت و مراقبت های دندانی

دیابت و مراقبت های دندانی

مراقبت های دندانی صحیح

برای کمک به پیشگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها، دیابت و مراقبت های دندانی را جدی بگیرید:

  • برای کنترل دیابت خود همه تلاش خود را به کار ببندید. سطح قند خون خود را تحت نظر داشته باشید، و دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا سطح قند خون را در محدوده هدف نگه دارید. هر چه قند خون خود را بهتر کنترل کنید، احتمال گسترش ژینژیویت و دیگر مشکلات دندانی کمتر خواهد بود.
  • حداقل دو مرتبه در طول روز باید مسواک بزنید. صبح و شب، و به صورت ایده آل پس از وعده های غذایی و میان وعده ها مسواک بزنید. از مسواکی با فرچه های نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. از ساییدن شدید و محکم، که باعث حساسیت لثه ها می شود خودداری نمایید.

استفاده از مسواک برقی نیز توصیه می شود، مخصوصاً اگر آرتروز یا دیگر مشکلاتی دارید که خوب مسواک زدن را برای شما دشوار می کند. حداقل هر سه ماه یک مرتبه مسواک خود را تعویض کنید.

  • حداقل یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید. کشیدن نخ دندان کمک می کندپلاک های بین دندان ها و زیر خط لثه ها برداشته شوند. اگر در بردن نخ دندان بین دندان ها مشکل دارید، از نوع موم دار آنها استفاده کنید.
  • برای مراجعه منظم به دندانپزشک برنامه ریزی کنید. حداقل دو مرتبه در طول سال برای چکاپ و پاکسازی تخصصی، و گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • حتماً ابتلای خود به دیابت را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هر بار که به دندانپزشک مراجعه می کنید، به وی خاطر نشان شوید که دیابت دارید.
  • به دنبال علائم و نشانه های اولیه بیماری لثه باشید. هر گونه علامت و نشانه بیماری لثه – از جمله قرمزی، تورم، و خونریزی لثه ها- را به دندانپزشک خود گزارش دهید. علاوه بر این هر گونه علامت و نشانه ای، مانند خشکی دهان، لق شدن دندان ها، یا درد دهان را متذکر شوید.
  • سیگار نکشید. کشیدن سیگار باعث می شود خطر مشکلات جدی دیابت، مانند بیماری لثه و در نهایت از دست رفتن دندان، افزایش پیدا کند. اگر سیگار می کشید، از دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی بپرسید که به ترک کردن کمک می کنند.

کنترل دیابت یکی از الزامات تمام عمر است، و مراقبت های دهان و دندانی صحیح را نیز شامل می شود. پاداش شما داشتن دندان ها و لثه هایی سالم برای تمام عمر است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت