بی حس کننده ها و آرامبخش ها در دندانپزشکی
1 شهریور ماه 1399
دیابت و مراقبت های دندانی
18 شهریور ماه 1399

یک عفونت داخل دهان شما می تواند منجر به چیزی بیشتر از بروز مشکلات سلامتی صرفاً برای دهان شما شود. بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند، داشتن یک عفونت پنهان دندان باعث می شود خطر بیماری های قلبی 7/2 برابر بیشتر شود. خطر زمانی خیلی زیاد است که بیمار در نوک هر یک از دندان های خود عفونتی داشته باشد، حتی اگر درد یا دیگر علائم و نشانه ها را تجربه نمی کنید، خطر در بالاترین حد خود قرار دارد. در یکی از این مطالعات تمرکز روی افراد بزرگسالی بود که نیاز به درمان ریشه یا درمان بیماری لثه داشتند اما هنوز هیچ یک را انجام نداده بودند.

اخباری که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر می شوند نسبتاً نگران کننده هستند وقتی بیماری قلبی منجر به مرگ 30 درصد از افراد بزرگسال در سراسر دنیا شده است. به این دلیل، سازمان های سلامت دهانی سخت در تلاش هستند تا دنیا را از اهمیت معاینات مراقبتی پیشگیرانه منظم و نیز پیگیری درمان های فوری برای دردهای دندانی آگاه سازند.

عفونت دندان و بیماری های قلبی

چه عللی موجب بروز عفونت ریشه دندان می شوند؟

یک رژیم غذایی مملو از قند و عدم توجه به بهداشت دهان از جمله دلایل اصلی هستند که افراد دچار عفونت در دهان خود می شوند که باعث می شود درمان ریشه ضروری شود. نخستین نشانه عفونت ریشه دندان، که عموماً تحت عنوان آبسه دندان شناخته می شود، غالباً شامل تورم و درد هنگام گاز زدن غذا است. اگر شما نیز این مشکل را دارید، ممکن است متوجه شده باشید که رنگ دندانی که درد دارد با رنگ دندان های دیگر متفاوت است. برخی افراد هیچ علامت و نشانه ای را تجربه نمی کنند، که باعث می شود قبل از آنکه بیمار بتواند برای تشخیص به دندانپزشک مراجعه کند مشکل او بسیار وخیم تر شود.

چگونه عفونت دهان با بیماری قلبی ارتباط پیدا می کند؟

قلب و دهان شما دو عملکرد کاملاً متفاوت دارند، اما اعمال شما روی یکدیگر تأثیر می گذارند. برای مثال، مشکل دندانی پریودنتیت موجب بروز التهاب می شود که می تواند باعث شود احتمال گسترش یکی از چندین مشکل جدی سلامت مانند بیماری قلبی افزایش پیدا کند. پریودنتیت زمانی اتفاق می افتد که بدن شما سعی می کند با رشد بیش از حد باکتری ها مبارزه نماید که به خاطر پوسیدگی های دندانی اتفاق می افتند. عفونت اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند وارد جریان خون شما شود و به قلب برسد.

عفونت دندان و بیماری های قلبی

نتایج یک تحقیق

مطالعات پزشکی که در سال 2016 در فنلاند روی زنان و مردان با میانگین سنی 62 سال انجام شده بود نشان می دهد که از 508 شرکت کننده، تقریباً یک سوم آنها سندروم حاد عروق کرونر قلب، یک سوم بیماری عروق کرونر پایدار، و یک سوم باقی مانده آنها هیچ علائمی از بیماری های قلبی نداشتند. پس از کسب اطلاعات، محققان از توموگرافی پانورامیک برای مشاهده دندان های افراد شرکت کننده استفاده کرده بودند. آنها دریافته بودند، 58 درصد آنها حداقل یک ضایعه التهابی داشتند که زا نظر بالینی قابل توجه بود. بعلاوه، بسیاری از این شرکت کننده ها سطح بالایی از آنتی بادی های سرم موجود در باکتری ها داشتند که موجب بروز عفونت در نوک ریشه های دندان ها می شود.

چگونه می توان خطر بیماری های قلبی را از طریق عادات سالم دهانی کاهش داد؟

گرچه مطالعاتی که انجام شده اند نتایج نگران کننده ای دارند، اما با انجام کارهای مراقبتی روتین بهداشتی دهان می توان از بسیاری ریسک فاکتورها اجتناب نمود. مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان های فلورایده حداقل دو مرتبه در طول روز، جای خوبی برای آغاز است. برای حداکثر اثرگذاری، یکی از این مرتبه ها باید شب درست قبل از رفتن به رختخواب انجام شود. کشیدن نخ دندان نیز ضروری است زیرا ذرات غذای بین دندان ها را خارج می کند که موجب حساسیت و در نهایت بیماری لثه می شوند. علاوه بر این، هر شش ماه یک مرتبه برای پاکسازی و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از بیماری لثه به پیشگیری از بیماری قلبی نیز کمک می کند. در کنار توجه به بهداشت دهان خود، مهم است تغذیه خوبی داشته باشید، ورزش کنید، نوشیدن الکل را محدود کنید، سیگار نکشید، یا حتی آن را ترک کنید. کاهش وزن در صورت لزوم، یا حفظ وزن سالم نیز برای پیشگیری از هر دو مشکل ضروری است. به خاطر داشته باشید که افرادی که بیماری لثه دارند دو برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند دچار بیماری قلبی می شوند.

دیگر بیماری های همراه با عفونت دهان

بیماری قلبی یکی از ریسک فاکتورهای قابل توجه است که ارتباط نزدیک با عفونت های دهان دارد، اما تنها عامل خطر هم نیست. عفونت هایی که انجام درمان ریشه و درمان بیماری لثه را الزامی می سازند موجب بالا رفتن خطر برخی انواع خاص سرطان ها، دیابت ها، و بیماری های تنفسی مانند ذات الریه نیز می شوند. به همین دلایل است که حفظ سلامت دهان یک اولویت است.

دیگر عوامل خطرزایی که با بیماری قلبی همراه هستند

بهداشت ضعیف دهان اغلب با دیگر عوامل خطرزا برای بیماری قلبی همراه هستند که قابل پیشگیری می باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

• کشیدن سیگار
  • کلسترل بالا
  • رژیم غذایی ضعیف
  • سبک زندگی کم تحرک

علاوه بر این، بیماری قلبی سه ریسک فاکتور دیگر نیز دارد که قابل کنترل نیستند، از جمله سن بالای 50، مردان، و سوابق خانوادگی مشکلات قلبی. پزشکان سعی می کنند شما را تشویق می کنند روی چیزهایی متمرکز شوید که می توانید آنها را تغییر دهید. علاوه بر بهبود عادات مراقبتی دهان و مراجعه به دندانپزشک، برای برنامه ریزی معاینات مراقبتی پیشگیرانه با پزشک خود تردید نکنید. وی قادر خواهد بود منابعی در اختیار شما قرار دهد تا تغییرات مهمی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که به میزان قابل توجهی خطر گسترش بیماری قلبی یا داشتن حمله قلبی را کاهش می دهند.