پراکسید هیدروژن ماده ای مؤثر برای سفید کردن دندان
27 خرداد ماه 1402
آیا پوسیدگی و حفره های دندانی باعث بوی بد دهان می شوند؟
17 تیر ماه 1402

احتمالاً در مورد فواید آب نمک چیزهایی شنیده اید یا از آن برای درمان درد گلو، لثه ها و حتی برای تسکین درد بعد از عمل دندانپزشکی استفاده کرده اید. اما شستشوی دهان با آب نمک یک درمان خانگی آسان و مقرون به صرفه است که برای کاهش ناراحتی های دهان استفاده می شود، اما مزایای این محلول خانگی چیست؟

به عنوان بخشی از روتین دهانی خود، ممکن است از دهانشویه برای محافظت از سلامت دهان خود و حفظ بوی خوب و تازه دهان استفاده کنید. یکی دیگر از راهکارهایی که به همان اندازه مفید است، شستشوی دهان با آب نمک است. این یک روتین مقرون به صرفه تلقی می شود که می تواند نتایجی مشابه دهانشویه ایجاد کند.

شستشوی دهان با آب نمک برای سلامت دهان و دندان ها یکی از قدیمی ترین و مؤثرترین راه حل ها برای حفظ سلامت دهان و دندان های شما است. نمک به خنثی کردن سطح تعادل pH مورد نیاز برای سالم ماندن لثه ها کمک می کند. در این محیط، اگر به طور مداوم خوراکی هایی مانند قندها و کربوهیدرات ها را بخورید، باکتری ها باعث تضعیف مکانی می شوند که داخل دهان روی مستقر هستند.

تاریخچه کاربردهای دارویی نمک

آیا می دانسته اید که کاربرد دارویی نمک به 1600 سال قبل از میلاد بازمی گردد؟ فواید نمک برای سلامتی، در برخی از قدیمی ترین نسخه های پزشکی ثبت شده است. اعتقاد بر این بود که نمک می تواند زخم ها را خشک و ضد عفونی کند. در طب مصر باستان محلول های ضد عفونی تجویز می شدند که در آنها نمک به عنوان یک ماده پایه وجود داشت. آنها به صورت خوراکی، به عنوان پماد یا شیاف تجویز می شدند. طب یونانی نیز نمک را با مخلوط کردن آن با عسل برای ایجاد یک کاربرد موضعی برای ضد عفونی کردن بریدگی ها و زخم ها ساخته است.

شستشوی دهان با آب نمک را چگونه انجام دهیم؟

برای انجام شستشوی دهان با آب نمک برای سلامت دهان، دو تا سه قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. آب نمک را حداقل به مدت ده ثانیه دور دهان بچرخانید و سپس محلول را تف کنید. آب نمک را قورت ندهید.

شستشوی دهان با آب نمک را می توان سه تا چهار مرتبه در هفته انجام داد، اما مهم است که از این فراتر نروید زیرا نمک حاوی سدیم است و سدیم بیش از حد می تواند روی مینای دندان های شما تأثیر منفی بگذارد.

فواید شستشوی دهان با آب نمک

فواید شستشوی دهان با آب نمک

مزایای شستشوی دهان با آب نمک

با توجه به آنچه گفته شد، در اینجا برخی از مزایای دیگر شستشوی دهان با آب نمک برای سلامت دهان آورده شده اند:

با بوی بد دهان مبارزه می کند.

بوی بد دهان در بین بسیاری از افراد شایع است و مقابله با آن دشوار است. بوی بد دهان ناشی از انباشته شدن چرک در ریشه دندان ها یا سطح بالایی از باکتری های تشکیل شده داخل دهان به دلیل باقی مانده غذا است. آب نمک با از بین بردن هرگونه باقی مانده غذا از داخل دهان، و از بین بردن بوی نامطبوع، می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

باکتری ها را کاهش می دهد.

همانطور که گفته شد، باکتری های داخل دهان به دلیل باقی مانده های غذایی تشکیل می شوند که به باکتری تبدیل می شوند و پلاک دندانی را تشکیل می دهند. یک مرتبه چرخاندن آب نمک داخل دهان می تواند باکتری ها را از بین ببرد و این احساس را به دهان شما بدهد که ظاهر و احساس تازه تری دارد، اما لبخند شما را نیز احیاء می کند.

از دهان در برابر بیماری لثه محافظت می کند.

آب نمک یک راهکار خانگی است که دارای خواص درمانی است و با کاهش التهاب و تورم که زمانی رخ می دهند که پلاک دندانی ایجاد می شود و شروع به تحریک لثه ها می کند، می تواند بهبودی لثه را تسریع بخشد.

درد دندان را التیام می بخشد.

دندان درد ممکن است در هر زمانی رخ دهد و می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. تجمع باکتری ها یکی از دلایل اصلی آن است و ریشه های ضعیف نیز می توانند منجر به حساسیت دندان و درد ضربان دار مداوم شوند. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند به تسکین دندان درد کمک کند.

بهبود بعد از کشیدن دندان

تحمل درد پس از درمان کشیدن دندان برای برخی افراد دشوار است، پس از 24 ساعت، می توانید به آرامی از آب نمک استفاده کنید تا در ایجاد لخته خون اختلال ایجاد نکنید، اما استفاده از آن به آرامی می تواند به تمیز ماندن دهان کمک کند تا هیچ باکتری ایجاد لخته خون را مختل نکند.

فواید شستشوی دهان با آب نمک

فواید شستشوی دهان با آب نمک

نمک چگونه باکتری های دندان را مهار می کند؟

نمک یک ماده معدنی است که عمدتاً از کلرید سدیم (NaCl) تشکیل شده است. شستشوی دهان با محلول NaCl یک درمان قدیمی است که اعتقاد بر این است که لثه های سالم را تقویت می کند و بهبودی از زخم های دهان را تشویق می کند. دندانپزشکان ممکن است توصیه کنند برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود، دهانشویه بر پایه نمک را به روتین دندانی خود اضافه کنید. اما شستشوی دهان با آب نمک چگونه کمک می کند؟ هنگامی که پلاک با دوزهای بالای قند (ناشی از غذاها و نوشیدنی های شیرین) تعامل پیدا می کند، اسیدهایی ایجاد می کند که به مینای دندان ها حمله می کنند. ایجاد پلاک بعلاوه به بیماری لثه کمک می کند. آب نمک به طور مؤثر پلاک را کاهش می دهد و به عنوان مکملی برای کنترل معمول مکانیکی پلاک برای پیشگیری از بروز بیماری های دهان عمل می کند. به خاطر داشته باشید که مسواک زدن دو مرتبه در روز و تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان یا سایر پاک کننده های بین دندانی بخش مهمی از یک روتین دهان و لبخند سالم است.

توجه به این نکته ضروری است که شستشوی دهان با آب نمک برای سلامت دهان نمی تواند به تنهایی مشکل را برطرف کند. به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید و دهان خود را همیشه تمیز نگه دارید. توصیه های دندانپزشک را نیز رعایت کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت