باورهای نادرست در مورد درمان ریشه!
2 خرداد ماه 1402
طبقه بندی کامپوزیت ها
20 خرداد ماه 1402

مضرات مشروبات الکلی برای دهان

مشروبات الکلی، تنباکو، برخی از داروها، و مواد مخدری که به صورت تفریحی مصرف می شوند، به عنوان عوامل ایجاد کننده بسیاری از بیماری ها شناخته شده اند. تأثیر نوشیدن الکل چیزی بیشتر از تأثیر آن به تنهایی روی کبد است. در واقع، راه های زیادی برای تأثیر سوء مصرف الکل روی سلامت دهان وجود دارد. بر اساس نوع نوشیدنی و دفعات نوشیدن، ارتباط بین الکل و سلامت دهان، و اثرات الکل ممکن است متفاوت باشند. این مشکلات سلامت دهان و دندان اغلب به تدریج زمانی بدتر می شوند که مصرف کنندگان زیاد الکل از مراجعه به دندانپزشک اجتناب کنند. آسیب دندان و لثه اگر بدون درمان باقی بماند، می تواند پیشرفت کند و به بیماری های جدی با عواقب جدی تبدیل شود.

الکل و سلامت دهان و دندان

الکل و سلامت دهان و دندان

سرطان دهان

بر اساس اعلام بنیاد سرطان دهان، ” در حال حاضر، سوء مصرف الکل (زمانی که به عنوان بیشتر از 21 نوشیدنی استاندارد در یک هفته تعریف شود)، دومین عامل خطر بزرگ برای ایجاد سرطان دهان است.” در واقع، بنیاد سلامت دهان توضیح می دهد که از هر 3 مورد سرطان دهان، 1 مورد با مصرف بیش از حد الکل ارتباط دارند. آنها توضیح می دهند که الکل در صورت استفاده با محصولات تنباکو، شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار می دهد. الکل به مواد شیمیایی مضر موجود در تنباکو کمک می کند تا وارد سلول های دهان و گلو شوند. سلول های آسیب دیده سعی می کنند خود را ترمیم کنند و باعث ایجاد تغییراتی در DNA شوند، که در نهایت می تواند منجر به بروز سرطان شود. اتانول نوعی الکل است که در نوشیدنی های الکلی مانند آبجو، شراب و نوشیدنی های مخلوط یافت می شود. به طور کلی، به نظر می رسد میزان الکلی که فرد در طول زمان می نوشد، نه نوع نوشیدنی الکلی، مهم ترین عامل در افزایش خطر ابتلا به سرطان باشد. بیشتر شواهد حاکی از این هستند که اتانول خطر را افزایش می دهد، نه سایر چیزهای موجود در نوشیدنی.

بیماری لثه (بیماری پریودنتال)

پریودنتیت یا بیماری لثه، التهاب لثه است که می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها و بیماری قلبی و ریوی شود. مشخصه ویژه بیماری لثه، لثه های قرمز، متورم و حساس است. رئیس آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP) توضیح می دهد که چرا الکل با بیماری پریودنتال ارتباط دارد: «الکل تولید بزاق را کند می نماید. بزاق به خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک کمک می کند… انباشته شدن این اسیدها می تواند منجر به بروز حالت های اولیه بیماری پریودنتال شود. افرادی که مشروبات الکلی زیاد می نوشند، پلاک و باکتری بیشتری روی دندان ها آنها ایجاد می شود که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. در واقع، در یک مطالعه روی 77 نفر الکلی، 69 نفر (89%) از پریودنتیت رنج می بردند. یک مطالعه نشان داد که ارتباط بین الکل و افزایش بیماری پریودنتال به بهداشت بد دهان و مراقبت ضعیف از دندان ها می رسد.

الکل و سلامت دهان و دندان

الکل و سلامت دهان و دندان

پوسیدگی دندان

اسیدیته و قند زیاد موجود در نوشیدنی هایی مانند آبجو، شراب و نوشیدنی های مخلوط می تواند باعث پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها شود. قندها و اسیدهای موجود در این نوشیدنی ها باعث تجزیه شدن مینای دندان می شود که لایه محافظ دندان است. با سوء مصرف مداوم الکل، پوسیدگی دندان ادامه می یابد و پالپ یا لایه داخلی نرم دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، این می تواند منجر به درد دندان، پوسیدگی و در نهایت از دست رفتن دندان شود. این وضعیت غیر قابل برگشت است زیرا مینای دندان نمی تواند دوباره رشد کند. گرچه مینای دندان را نمی توان بازسازی یا ترمیم کرد، با استفاده از محصولات حاوی فلوراید می توان مینای آسیب دیده را معدنی کرد.

الکل و سلامت دهان و دندان

الکل و سلامت دهان و دندان

دندان قروچه

دندان قروچه و کلنچینگ فک تحت عنوان وضعیتی به نام براکسیسم شناخته می شود. در تحقیقات اخیر، الکل با دندان قروچه مرتبط بوده است. مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد، “نظر می رسد احتمال [براکسیسم شبانه] در افرادی که الکل مصرف می کنند، تقریبا 2 برابر افزایش می یابد.” الکل باعث کم آبی بدن می شود که می تواند منجر به فشردن و ساییدن دندان ها شود. علاوه بر این، دندان قروچه شبانه در طول مراحل سبک خواب رخ می دهد. نوشیدن الکل قبل از خواب الگوهای خواب را مختل می کند، شما را به این مراحل سبک خواب باز می گرداند و این امکان را برای عضلات فراهم می کند تا بیش فعال شوند. این منجر به بروز بسیاری از علائم دردناک از جمله حساسیت دندان، درد فک، گردن درد، سردرد و حتی کمر درد می شود.

لک شدن دندان ها

نوشیدنی های رنگی یا نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات (قند) باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند. شراب قرمز و سایر نوشیدنی های با رنگ تیره، باعث لک شدن دندان ها می شوند و به مرور زمان باعث ایجاد تیرگی رنگ دندان ها می شوند. علاوه بر نوشیدنی های رنگی، نوشیدنی های قندی، به دلیل چسبیدن به سطح دندان ها باعث تغییر رنگ و فرسایش، دندان ها می شوند.

خشکی دهان

از کسی پنهان نیست که کم آب شدن بدن یکی از عوارض جانبی نوشیدن الکل است. خشکی دهان نتیجه کم بودن یا نبودن بزاق داخل دهان است. این می تواند باعث ناراحتی عمومی از نظر ترک خوردن لب ها و گلو درد شود. علاوه بر این، خشکی دهان با بوی بد مزمن دهان همراه است. به مرور زمان، کمبود بزاق می تواند از ناراحتی به درد و مشکلات احتمالاً خطرناک دهان مانند پوسیدگی دندان و زخم های دهانی تبدیل شود.

الکل و سلامت دهان و دندان

الکل و سلامت دهان و دندان

چگونه از سلامت دهان خود مراقبت کنیم؟

الکل به وضوح تأثیرات جانبی منفی زیادی روی سلامت دهان و دندان های شما دارد. اگر از این پیامدهای ناشی از مصرف الکل رنج می برید، بهترین راه برای بهبود سلامت دهان محدود کردن مصرف الکل است. برخی از راه های دیگر که می توانید سلامت دندان های خود را بهبود بخشید عبارتند از مراجعه منظم به دندانپزشک و مراقبت های روزانه از دهان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غیره. محصولات حاوی فلوراید به محافظت از مینای دندان ها کمک می کنند. انجام معاینات منظم دندانپزشکی مهم هستند زیرا دندانپزشک می تواند دندان ها و دهان شما را برای علائم آسیب بررسی کند و گزینه های درمانی را توصیه کند. شناسایی زود هنگام پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب ناشی از دندان قروچه برای معکوس کردن مشکل مفید است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت