جوانه های چشایی: آناتومی و عملکرد آنها
30 مرداد ماه 1401
حساسیت دندان ها پس از جرمگیری و پاکسازی عمقی
20 شهریور ماه 1401

سرکه سیب Apple cider vinegar (ACV) سرکه ای است که از آب سیب تخمیر شده تهیه می شود. این نوع سرکه اغلب به سس های سالاد، مواد نگهدارنده، چاشنی هایی که برای مزه دار کردن استفاده می شوند و موارد دیگر اضافه می شود. این نوع سرکه همچنین به عنوان یک درمان خانگی سنتی استفاده می شود که به عنوان دارای طیف گسترده ای از اثرات مفید برای سلامتی شناخته می شود. اعتقاد بر این است که همه چیز، از رفلاکس اسید گرفته، تا آفتاب سوختگی و حتی برخی از انواع سرطان با سرکه سیب قابل درمان هستند.

در حالی که بسیاری از ادعاها در مورد آن رد شده یا فاقد شواهد هستند، تعدادی مطالعه فوایدی را برای چندین بیماری، از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نشان داده اند.

علاوه بر این، برخی افراد از سرکه سیب برای سفید کردن دندان در منزل استفاده می کنند. در حالی که استفاده از محلول های حاوی سرکه سیب ممکن است اثر سفید کنندگی روی دندان های شما داشته باشند، اما می تواند به مینای دندان (پوسته سخت بیرونی) نیز آسیب وارد کند و ممکن است تأثیرات دیگری روی سلامتی داشته باشد.

این مقاله یک نمای کلی در مورد نحوه عملکرد سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها، خطرات آن، و همچنین نحوه انجام بی خطر این کار را ارائه می دهد.

آیا سرکه سیب دندان ها را سفید می کند؟

مانند سایر انواع سرکه ها، سرکه سیب بسیار اسیدی است. اسیدهای استیک موجود در سرکه دارای اثر سفید کنندگی هستند که به خوبی ثبت شده است؛ درمان های منظم می توانند به طور مؤثر برخی از نواحی لکه دار و تغییر رنگ را از بین ببرند.

علاوه بر این، از آنجا که سرکه دارای اثر ضد میکروبی است، سرکه سیب ممکن است به از بین رفتن باکتری هایی که روی دندان های شما تشکیل می شوند کمک کند. به این معنا که ممکن است به از بین رفتن پلاک و تارتار، که از علل مکرر تغییر رنگ دندان هستند کمک کند.

به طور معمول، دندانپزشکان روش های دیگری را برای سفید کردن دندان ها در منزل توصیه می کنند، زیرا به نظر می رسد این روش ها مؤثرتر باشند. البته، محدودیت هایی نیز برای کارهایی که می توانید در منزل انجام دهید وجود دارد، و هیچ چیز بهتر از انجام این کار به صورت تخصصی نخواهد بود.

خطرات استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها

دندانپزشکان به احتمال زیاد توصیه می کنند که دندان های خود را با سرکه سیب سفید نکنید. گرچه ممکن است به روشن کردن لبخند شما کمک کند، اما در کنار روش های دیگر، ممکن است خطرات آن بیشتر از فواید آن باشند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرکه سیب می تواند به مینای دندان های شما آسیب وارد کند، روی احساس داخل گلوی شما تأثیر بگذارد و حتی با داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند. درک این خطرات بسیار مهم است.

فرسایش دندان ها

مسئله اصلی استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان، تأثیر آن روی مینای دندان های شما است. سرکه سیب نیز مانند نوشیدنی های اسیدی از قبیل نوشابه یا قهوه، می تواند باعث ضعیف شدن و فرسایش این لایه خارجی دندان ها شود. فرسایش دندان می تواند منجر به انبوهی از مشکلات دندانی شود، از جمله:

  • حساسیت دندان به سرما یا گرما
  • تغییر رنگ دندان ها به زرد
  • آسیب به پر شدگی دندان
  • افزایش خطر حفره های دندانی
  • از دست دادن دندان
سفید کردن دندان با سرکه سیب

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سوزش گلو

یکی دیگر از مشکلات احتمالی مصرف سرکه، سوزش گلو است. اگر بیش از حد مصرف کنید یا در مورد آن ناامن باشید، محتوای اسید زیاد موجود در سرکه سیب می تواند به بافت های مری (داخل گلو) آسیب وارد کند و باعث ناراحتی معده شود. به نوبه خود، این می تواند باعث تهوع، درد و ناراحتی شما شود و ممکن است خون استفراغ کنید. نکته قابل توجه، وجود اسید زیاد داخل معده می تواند باعث بدتر شدن فرسایش دندان شود.

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سفید کردن دندان با سرکه سیب

تداخلات دارویی

داروها همچنین می توانند با مصرف بالای سرکه سیب تداخل ضعیفی داشته باشند. با این حال، این تداخل عموماً خفیف تا متوسط ​​است، و مشکلات شدید به ندرت ایجاد می شوند. به خصوص اگر دوزهای بالا مصرف می کنید، دقت داشته باشید، و اگر برای شما تجویز شده است به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دیگوکسین Digoxin: اغلب با نام لانوکسین Lanoxin موجود است، این دارو به درمان آریتمی قلبی و فشار خون بالا کمک می کند. استفاده طولانی مدت سرکه سیب می تواند سطوح پتاسیم را کاهش دهد که خطر عوارض جانبی دیگوکسین را افزایش می دهد.
  • انسولین Insulin: این دارو که برای کنترل دیابت استفاده می شود، می تواند سطح پتاسیم را نیز کاهش دهد. از آنجا که سطوح پایین پتاسیم با استقاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان ها همراه است، می تواند به همان میزان مشکل ساز شود.
  • سایر داروهای ضد دیابت: دیگر دسته های داروهایی که دیابت را مدیریت می کنند، از بین سایرین مانند بی گوانیدها biguanides، سولفونیل های اوره sulfonylureas، و تیازولیدین دیون  thiazolidinedione (TZD)، می توانند با سرکه سیب تداخل ضعیفی داشته باشند. مصرف این داروها در کنار سرکه سیب ممکن است سطح قند خون را بیش از حد کاهش دهد.
  • قرص های ادرار آور: قرص های ادرار آور که تحت عنوان دیورتیک ها نیز شناخته می شوند، به کلیه ها کمک می کنند تا از شر ادرار اضافی خلاص شوند. آنها برای مشکلات قلبی خاص، فشار خون بالا، ادم، گلوکوم و سایر شرایط تجویز می شوند. مانند سرکه سیب، آنها می توانند سطح پتاسیم را کاهش دهند، بنابراین استفاده همزمان آنها توصیه نمی شود.

مصرف روزانه

دوزهای خاص سرکه سیب به وضعیت سلامتی بستگی دارد. با این تفاصیر، مصرف بیش از حد آن می تواند مشکل ساز باشد؛ هر چه میزان قرار گرفتن در معرض آن بیشتر باشد، خطر فرسایش دندان، سوختگی گلو و تداخلات دارویی بیشتر خواهد بود. در نظر بگیرید که مقدار مصرفی شما بیشتر از 2 قاشق غذا خوری در روز (حدود 30 میلی لیتر) رقیق شده در آب، مخلوط با سس سالاد یا اضافه شده به وعده های غذایی نشود.

نحوه استفاده بی خطر از سرکه سیب

گرچه خطرات کلی سرکه سیب خفیف هستند، اما زمانی که به صورت بسیار غلیظ مصرف شود، همچنان می تواند به سلامت دندان و مری آسیب برساند. هنگامی که به طور منظم از محلول های رقیق نشده استفاده می کنید، خطر فرسایش دندان و مشکلات دیگر، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

اگر می خواهید سرکه سیب را برای سفید کردن دندان های خود امتحان کنید، کارهایی که می توانید برای به حداقل رساندن خطر آسیب انجام دهید، عبارتند از:

  • رقیق سازی: یک محلول رقیق شده از یک قسمت سرکه سیب و دو تا سه قسمت آب گرم تهیه کنید. ممکن است مجبور شوید مخلوط را تنظیم کنید زیرا اسیدیته اولی می تواند بین 4 تا 8 درصد متغیر باشد. مطمئن شوید که می دانید با چه چیزی کار می کنید. برخی جوش شیرین را به محلول اضافه می کنند.
  • چرخاندن: به همان روشی که از دهانشویه استفاده می کنید، هر بار قبل از تف کردن محلول آن را حدود 20 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید. می توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • تمیز کردن: بعد از غرغره کردن ACV، حتما دندان های خود را مسواک بزنید و دهان خود را با آب بشویید. نباید اسیدهای موجود در محلول برای مدت طولانی با دندان های شما در تماس باشند.

رقیق کردن سرکه سیب

با رقیق کردن سرکه سیب با آب گرم، اثرات منفی آن را به حداقل برسانید. اگر تصمیم دارید آن را برای سفید کردن دندان امتحان کنید، از یک قسمت سرکه سیب با دو تا سه قسمت آب گرم استفاده کنید. پس از استفاده از آن، حتماً مسواک بزنید و دهان خود را آبکشی کنید تا آسیب به مینای دندان ها را به حداقل برسانید.

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سفید کردن دندان با سرکه سیب

درمان های خانگی برای سفید کردن دندان ها

استفاده از سرکه سیب یکی از چندین درمان خانگی دیگر برای برطرف کردن لکه ها و پلاک های ایجاد شده روی دندان ها است. سایر روش های خانگی سفید کردن دندان عبارتند از:

  • نوارهای سفید کننده دندان: طیف وسیعی از نوارها یا تری های سفید کننده دندان ساخته شده با کاربامید پراکسید به صورت بدون نسخه یا آنلاین در دسترس هستند، که حاوی پراکسید هیدروژن هستند و دارای اثر سفید کنندگی هستند. آنها باید همانطور که نشان داده شده استفاده شوند و حدود 35 تا 40 دقیقه در روز استفاده می شوند.
  • پراکسید هیدروژن: پراکسید هیدروژن می تواند ترکیباتی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند را تجزیه کند، اما مانند سرکه سیب بهتر است ابتدا آن را در آب رقیق کنید. در حالی که چرخاندن محلول رقیق شده داخل دهان به عنوان دهانشویه ممکن است کمک کند، ژل ها یا نوارهایی که از پراکسید هیدروژن استفاده می کنند احتمالاً بهتر عمل خواهند کرد.
  • جوش شیرین: اغلب یکی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان، جوش شیرین نیز ممکن است برای سفید کردن و تمیز کردن دندان مفید باشد این ماده با آب مخلوط می شود تا خمیری برای مسواک زدن آماده شود. با این حال، حتماً مسواک زدن منظم را نیز رعایت کنید تا دندان های شما فلوراید کافی دریافت کنند.
  • روغن کشی: روغن کشی، روشی که ریشه در هندوستان دارد، شامل چرخاندن 1 قاشق غذاخوری روغن (مانند روغن آفتابگردان) داخل دهان، به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز می باشد. متأسفانه، شواهد کمی وجود دارند که نشان دهند این کار مزیتی داشته باشد.

خلاصه

سرکه سیب (ACV) همان آب سیب تخمیر شده است که مصرف آن در حد معقول بی خطر است، از جمله همراه با سس یا در چاشنی هایی که برای مزه دار کردن غذا استفاده می شوند. سرکه سیب به دلیل اسیدیته بالا برای سفید کردن دندان توصیه نمی شود. اگر از آن استفاده می کنید، بهتر است آن را رقیق کنید و مطمئن شوید که بعد از آن دندان های خود را می شویید.

جایگزین های بهتری برای سفید کردن دندان ها وجود دارند، از جمله استفاده از نوارهای سفید کننده دندان، هیدروژن پراکسید یا جوش شیرین.

همیشه قبل از امتحان کردن هرگونه محلول سفید کننده دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها بهترین روش را بر اساس نیازهای مراقبت از دهان به شما توصیه خواهند کرد.

سخن پایانی

به خصوص با گسترش اطلاعات در اینترنت و رسانه های اجتماعی، به نظر می رسد که ادعاهای بی شماری درباره روش های سفید کردن دندان در منزل وجود داشته باشد. و گرچه نشان داده شده است که سرکه سیب مزایایی دارد، اما احتمالاً ضرر آن بیشتر از فواید آن است.

با این حال، گزینه های خانگی وجود دارند که ایمن تر هستند، و مطمئناً دیگر جنبه های بهداشت دندان ها- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، پاکسازی منظم- می توانند به روشن تر شدن لبخند شما کمک کند. آنچه که بسیار مهم است این است که نه تنها به ظاهر دندان های خود، بلکه به سلامت آنها نیز اهمیت دهید.

پرسش های متداول در مورد سرکه سیب

“مادر” در سرکه سیب چیست؟

“مادر” ترکیبی از مخمرها و باکتری ها است که آب سیب را به سرکه سیب تبدیل می کند. این میکروارگانیسم ها برای تبدیل قندها به اسید استیل کار می کنند، که برای طعم و اثرات سلامتی سرکه سیب ضروری است. اغلب قسمت هایی از مادر را می بینید که در بطری های سرکه سیب شناور هستند.

سرکه سیب چه فوایدی دارد؟

سرکه سیب به عنوان یک درمان سنتی با سابقه ای طولانی، ادعاهای زیادی در مورد مزایای سلامتی آن مطرح شده است. و در حالی که برخی از این موارد تا حد زیادی رد شده اند، شواهدی وجود دارند که نشان می دهند سرکه سیب می تواند به دیابت نوع 2، کاهش وزن و فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این، سرکه ممکن است دارای خواص پروبیوتیک و آنتی اکسیدانی نیز باشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید
در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود