درمان دندان درد سینوسی
5 اردیبهشت ماه 1400
برفک دهان چیست؟
19 اردیبهشت ماه 1400

هیچ کس دوست ندارد که داخل آینه نگاه کند و ببیند دندان های بد رنگ شده و زرد رنگ به او لبخند می زنند. همه افراد در یک مقطعی از زندگی خود در حال مبارزه با لکه های دندان ها بوده اند، اما تعیین اینکه چگونه باید آنها را از بین برد دشوار است. تمیز کردن دندان هایی که روی آنها لکه ایجاد شده است به نوع لکه ها بستگی دارد و اینکه کدام یک از گزینه های سفید کردن دندان برای سلامت دهان و دندان های شما بهتر است. اما خبر خوب اینکه، با وجود گزینه های متعددی که برای زدودن لکه های دندان ها و سفید کردن آنها، مطمئناً گزینه ای وجود دارد که می تواند در کمترین زمان ممکن لبخند شما را براق کند.

درمان لکه های دندان

درمان لکه های دندان

انواع لکه دندان

لکه خارجی دندان

لکه های خارجی دندان ها لکه های روی بخش خارجی دندان هستند. این لکه های روی مینای دندان های شما لانه می گزینند، که بیرونی ترین لایه دندان است که از بخش های نرم تر دندان که زیر آن وجود دارد (عاج) محافظت می کند. گرچه مینای دندان سخت ترین بخش دندان است، اما در تماس با تمام چیزهایی که شما می خورید یا می نوشید قرار می گیرد و می تواند مقداری از رنگدانه ها را به مرور زمان جذب کند و موجب بروز لکه های دندانی شود.

خبر خوب این است که لکه های خارجی به زیر مینا و بخش های داخلی دندان ها نفوذ نمی کنند، به این معنا که زدودن آنها راحت تر است.

درمان لکه های دندان

درمان لکه های دندان

لکه داخل دندان

لکه های داخلی دندان ها زمانی بوجود می آیند که لایه حساس زیر مینای دندان که عاج نامیده می شود، لکه دار می شود. عاج دندان به صورت طبیعی تیره تر و زرد رنگ تر است و وقتی مینای دندان نازک می شود یا در اثر فرسایش یا بهداشت ناکافی ساییده می شود. زدودن این لکه ها اندکی دشوارتر است، اما نگران نباشید، قابل انجام است! اکثر تکنیک های خانگی که در آنها از هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید به عنوان ماده فعال استفاده نمی شود موفق به زدودن لکه های داخلی نخواهند شد، بلکه نیاز به درمان های سفید کردن تخصصی دندان ها دارد.

لکه های مربوط به بالا رفتن سن

مانند بسیاری چیزهای دیگر داخل بدن، با بالا رفتن سن شما، دندان های شما نیز علائم و نشانه های آن را نشان می دهند. با بالا رفتن سن، شما می توانید انتظار داشته باشید شاهد دو تغییر اساسی باشید: عاج دندان های شما تیره تر می شوند و مینای دندان های شما نازک تر می شوند. ترکیب این دو باعث تغییر رنگ ناخواسته دندان ها می شود، که متأسفانه، خارج از کنترل شما است. مانند لکه های داخلی، لکه های ناشی از افزایش سن عاج دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین، درمان این لکه ها با محصولاتی که در آنها از مواد سفید کننده مؤثر مانند هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید استفاده می شود، یا سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب می توانند کارآمدتر باشند.

درمان لکه دندان

روش های خانگی درمان لکه دندان

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده راهی فوق العاده برای زدودن لکه های خارجی دندان ها در منزل هستند. بسیاری از خمیر دندان های سفید کننده حاوی مواد ساینده خفیف می باشند که به از بین بردن لکه هایی که روی سطح دندان ها تشکیل شده اند کمک می کنند و برخی از آنها حاوی مواد سفید کننده ای مانند هیدروژن پراکسید هستند که تنها به زیر سطح نفوذ می کند تا لکه های عمقی را از بین ببرد. استفاده از خمیر دندان های سفید کننده راحت ترین راهکار برای سفید کردن دندان ها در منزل است، زیرا به راحتی دو مرتبه در طول روز قابل استفاده است.

درمان لکه های دندان

درمان لکه های دندان

قلم های سفید کننده دندان

قلم های سفید کننده بهترین راهکار برای افرادی است که مشغله زیادی دارند. آنها سریع و آسان هستند و برای پاکسازی مشکلی ایجاد نمی کنند. بعد از مسواک زدن به راحتی یک لایه نازک از ژل سفید کننده داخل قلم را روی دندان های خود می کشید و باید مدتی صبر کنید پس از آن می توانید چیزی بخورید یا بنوشید.

ژل های سفید کننده دندان ها

این نوع ژل های سفید کننده دندان ها که به صورت OTC در دسترس هستند و قابل تهیه از دندانپزشکان نیز می باشند، حاوی مواد بلیچینگ بر پایه پراکسید می باشند که دوز آنها بالاتر از مقدار موجود در خمیر دندان های سفید کننده است. از آنجا که ژل ها مقدار بیشتری پراکسید دارند، لازم است برای اعمال آنها روی دندان ها از تری استفاده کنید تا تنها با دندانهای شما تماس پیدا کند، نه بقیه داخل دهان شما. تری ها را نیز می توانید به صورت آماده از داروخانه ها تهیه کنید از دندانپزشک بخواهید نمونه سفارشی آن را برای شما بسازد. تری های سفارشی برای محافظت از لثه های شما معمولاً مؤثرتر و بهتر می باشند، اما پر هزینه تر نیز هستند. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است.

استریپ های سفید کننده دندان ها

در این شیوه خانگی از ژل های سفید کننده استفاده می شود اما قبل از آن برای اعمال راحت تر ژل بدون تری از استریپ ها استفاده می شود. استریپ های سفید کننده ممکن است به دلیل مقادیر زیاد هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید موجب بروز حساسیت شوند، بنابراین با احتیاط انتخاب کنید و مطمئن شوید قبل از استفاده برچسب آن را مطالعه کرده اید.

درمان لکه های دندان

درمان لکه های دندان

بلیچینگ داخل مطب (آفیس بلیچینگ)

در صورتی که لکه های دندان ها شما با تکنیک های خانگی برطرف نمی شوند، نیازی نیست نگران شوید! برای زدودن لکه های عمقی سطح دندان های خود، با دندانپزشک در مورد بلیچینگ تخصصی دندان ها داخل مطب صحبت کنید. گرچه این روش به این شناخته شده است که مؤثرترین راه برای پاکسازی دندان هایی است که تغییر رنگ داشته اند، علاوه بر این، می تواند پر هزینه ترین روش درمان دندان های بد رنگ شده نیز محسوب شود.

نیازی نیست از لبخند زدن بترسید. چه در منزل و چه در مطب دندانپزشکی، زدودن لکه های بد رنگ دندان ها هرگز کار ساده ای نبوده است! با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید کدام روش درمان برای شما بهتر است تا با انجام آن اعتماد به نفس از دست رفته خود هنگام لبخند زدن را دوباره بدست بیاورید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت