چرا و چگونه باید ایمپلنت دندانی را از دهان خارج کرد؟
19 دی ماه 1401
کاربردهای مینی ایمپلنت های دندانی در دندانپزشکی
3 بهمن ماه 1401

دندان مصنوعی می تواند زندگی شما را تغییر دهد. آنها برای توانایی جویدن شما مهم هستند و لبخندی زیبا و جذاب تری به شما هدیه می دهند. آنها احساس بهتری ایجاد می کنند، و با آنها دوباره می توان از انواع غذاها لذت برد.

تنها نقطه ضعف آنها چیست؟ ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. فکر نکنید که فقط به این دلیل که از دندان های مصنوعی استفاده می کنید به این معنا است که می توانید هیچ نظمی برای بهداشت دهان خود نداشته باشید.

بوی بد دهان به دلیل رشد باکتری ها ایجاد می شود و دندان های مصنوعی نیز به اندازه دندان های طبیعی شما مستعد ابتلا به آن هستند. هر دو نوع پروتزهای مصنوعی دائمی و متحرک، به دلیل توانایی آنها در ایجاد بوی بد دندان بدنام هستند، اما ما می توانیم در مبارزه با آن به شما کمک کنیم.

آیا دندان مصنوعی من بو می دهد؟

سؤال خوبی بود. در اینجا یک راه آسان برای پی بردن به آن وجود دارد.

به جای اینکه از دوستان یا خویشاوندان خود بپرسید که آیا بوی بد دهان دارید، دندان مصنوعی خود را بردارید و آنها را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید. بعد از چند دقیقه کیسه را باز کنید و بو کنید. اگر بوی نامطبوعی وجود دارد، ممکن است دندان مصنوعی شما بخشی از مشکل باشد.

چه چیزی باعث بوی بد دهان ناشی از دندان مصنوعی می شود؟

دهان شما خانه بیش از 200 نوع مختلف باکتری است. در حالی که بیشتر آنها بی ضرر هستند، برخی از آنها می توانند روی بوی دهان شما تأثیر بگذارند. همانطور که باکتری ها بین دندان ها و در امتداد خط لثه گیر می کنند، می توانند در گوشه ها و برآمدگی های دندان مصنوعی نیز گیر کنند.

این باکتری ها به دندان ها و پروتزهای مصنوعی شما می چسبند و پلاک و تارتار تشکیل می دهند. هنگامی که غذا می خورید، در نهایت ممکن است ذرات مواد غذایی زیر پروتزهای شما گیر کنند. این تکه ها می توانند به خودی خود بوی بدی ایجاد کنند، یا آن باکتری های مشکل آفرین می توانند از آنها تغذیه کنند و حتی پلاک بیشتری در اطراف آن ایجاد کنند.

این باکتری ها اگر با تمیز کردن منظم و کامل پاک نشوند، تکثیر می شوند و روی دندان های مصنوعی شما انباشته می شوند و باعث ایجاد بوی بد می شوند. در اکثر موارد، افراد زمانی دچار بوی بد دهان ناشی از دندان مصنوعی می شوند که دندان های مصنوعی خود را آنطور که باید، یا آنقدر که باید تمیز نکرده باشند.

بوی ید دهان ناشی از دندان مصنوعی

بوی ید دهان ناشی از دندان مصنوعی

چگونه می توان از بوی بد دهان ناشی از دندان مصنوعی جلوگیری کرد؟

پیشگیری از بوی بد دهان به مدیریت باکتری های بد و تمیز نگه داشتن دندان های مصنوعی و دهان تا حد امکان بستگی دارد. در اینجا چند روش برای جلوگیری از بوی بد دهان ناشی از دندان مصنوعی آورده شده اند.

از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید

اگر دندان مصنوعی متحرک شما به درستی قرار نگیرد ممکن است بافت لثه ظریف را تحریک کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، زخم یا عفونت می تواند ایجاد شود و این می تواند به بوی بد دهان ناشی از دندان مصنوعی نیز کمک کند. با استفاده از چسب باکیفیت، بین دندان مصنوعی و لثه خود مهر و موم ایجاد کنید. این مهر و موم به جلوگیری از گیر کردن ذرات غذا در زیر دندان مصنوعی کمک می کند و یکی از دلایل بوی بد دهان را از بین می برد.

آب بیشتری بنوشید.

بزاق دهان را مرطوب نگه می دارد، اما دهان خشک محل مناسبی برای رشد باکتری های مهاجم است. خشکی دهان یکی از دشمنان بوی خوب دهان است. رطوبت ناشی از بزاق یا نوشیدن آب، به شستن باکتری ها در بین تمیز کردن ها، به تازه نگهداشتن بوی دهان شما کمک می کند. خشکی دهان دارید می تواند برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند بیشتر مشکل ساز باشد.

دندان مصنوعی خود را بهتر تمیز کنید.

بیشتر بوی بد دهان با بهداشت نامناسب دهان مرتبط است، بنابراین بهترین راه حل این است که مطمئن شوید پروتزهای شما کاملاً تمیز شده اند. دو مرتبه در روز از یک محصول پاک کننده استفاده کنید تا 999/99% از باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرید.

از یک مسواک دارای فرچه نرم استفاده کنید.

همیشه از یک مسواک نرم استفاده کنید و از خمیر دندان های ساینده اجتناب کنید. پروتزهای مصنوعی بسیار سخت هستند، اما فرچه زبر به راحتی می تواند باعث ایجاد خراش روی آنها شود. خراش روی سطح پروتز شما- حتی اگر ریز باشد- مناطق بیشتری برای پنهان شدن باکتری ها ایجاد می کند.

پروتزهای متحرک را در طول شب بیرون بیاورید.

اگر پروتز متحرک دارید، حتماً آنها را در طول شب از دهان خود خارج کنید تا این فرصت تنفس را به لثه های خود بدهید. پروتزهای مصنوعی خود را درون یک محلول تمیز کننده قرار دهید تا در هنگام خواب خیس بخورند تا یک پاکسازی عمقی مؤثر و بدون تلاش اضافی از جانب شما انجام شود.

زبان و لثه های خود را نیز تمیز کنید.

به تمیز کردن زبان و لثه هایی که زیر دندان مصنوعی قرار می گیرند نیز توجه ویژه ای داشته باشید. قبل از اینکه دندان مصنوعی را به  داخل دهان خود برگردانید، تا حد امکان باکتری ها را از بین ببرید تا به این سرعت انباشته نشوند و باعث بروز بوی بد دهان نشوند.

از یک پاک کننده جیبی استفاده کنید.

اگر زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری می کنید، سرمایه گذاری روی یک پاک کننده جیبی را در نظر بگیرید که به تمیز کردن محافظه کارانه و جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کند. تا زمانی که دندان مصنوعی در جای خود قرار دارد اثر آنها باقی می ماند و طعم ملایم آنها برای شاداب شدن عطر دهان عالی است.

بوی ید دهان ناشی از دندان مصنوعی

بوی ید دهان ناشی از دندان مصنوعی

بعد از هر وعده غذایی پروتزهای خود را بشویید.

پروتزهای مصنوعی خود را بردارید و از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید تا ذرات غذایی که بین دندان مصنوعی و بافت لثه شما گیر کرده اند را بشویید. یک شستشوی با کیفیت به جلوگیری از انباشته شدن باکتری در دهان شما کمک می کند. همچنین می توانید از محلول آب نمک ملایم برای شستشو استفاده کنید.

برای معاینات منظم توسط دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید.

فقط به این دلیل که از دندان مصنوعی استفاده می کنید به این معنی نیست که دیگر به مراجعه به دندانپزشک نیاز ندارید. تیم دندانپزشکی شما اطمینان حاصل می کند که پروتزهای شما به درستی قرار می گیرند و سلامت کل حفره دهان شما را تضمین می کنند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید
در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود