ارتودنسی و درمان های آن
27 مهر ماه 1400
اهمیت و چالش انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی
17 آبان ماه 1400

در این نوشته می خوانید:

وقتی شما یک دندان از دست می دهید، برای جایگزینی آن نیاز به ایمپلنت های دندانی دارید. اما، موادی که برای ساخت ایمپلنت ها استفاده می شوند مهم هستند. ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی یک فناوری جدید و هیجان انگیز برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با این حال، هنوز هم تعداد اندکی از بیماران و دندانپزشکان به زیرکونیوم به عنوان ماده ای برای ساخت ایمپلنت های دندانی فکر می کنند. در این مقاله ما برای شما توضیح می دهیم چرا باید ایمپلنت های از جنس زیرکونیا را انتخاب کنید تا بهترین نتایج را از درمان ایمپلنت های دندانی خود دریافت کنید.

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا که تحت عنوان دی اکسید زیرکونیا نیز شناخته می شود ماده ای است که از نظر شیمیایی از زیرکونیوم استخراج می شود. این ماده از عناصر زیرکونیوم و اکسیژن تشکیل شده است. گرچه زیرکونیوم به علت قابلیت اکسید شدن آن، یک فلز است، اما زیرکونیا یک فلز سرامیکی است. زیرکونیا به لطف ویژگی فلزی انتقالی خود، استحکام فلز را با قدرت مقاومت در برابر دمای سرامیک ترکیب می کند.

علاوه بر این، زیرکونیا ماده ای ایده آل برای ایمپلنت های دندانی است. این ماده سازگار با بدن است، به این معنا که هرگز واکنشی منجر به بروز واکنش های شیمیایی نخواهد شد، به نقاط دیگر بدن منتقل نخواهد شد، یا دچار خوردگی نخواهد شد. به همین دلیل است که جایگزین غیر فلزی تیتانیوم محسوب می شود. این ماده به طور طبیعی سفید رنگ است، که باعث می شود انتخابی عالی برای بیماران باشد.

مقایسه ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیوم: کدامیک بهتر است؟

امروزه تیتانیوم پر استفاده ترین ماده برای ساخت ایمپلنت های دندانی است. دندانپزشکان سال ها است که از تیتانیوم استفادهمی کنند. این ابزارهای پزشکی نرخ موفقیت بالای 90% دارند. بنابراین، چرا نیاز به جایگزین داریم؟

گرچه تیتانیوم در میان اقدامات دندانپزشکی شهرت بیشتری دارد، اما به این معنا نیست که بهتر است. ایمپلنت های زیرکونیا نوآورانه هستند. آنها ویژگی های منحصر بفردی دارند که تیتانیوم آنها را ندارد. و از آنجا که رنگ ایمپلنت های زیرکونیا سفید است، در لبخند نیز بهتر به نظر می رسند.

اختلاف نظرات زیادی در مورد استفاده از ایمپلنت های تیتانومی در مقایسه با ایمپلنت های سرامیکی وجود دارد. در نهایت، همه چیز به این بستگی دارد که بیماران چه چیزی را ترجیح می دهند و دندانپزشک چه توصیه هایی می کند. اما، مطمئناً ایمپلنت های زیرکونیا نیز مزایای خود را دارند.

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

فواید ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

اکثر فواید ایمپلنت های زیرکونیا به دلیل خاصیتی است که مواد آنها دارند. فلز دارای ویژگی های نسبتاً خطرناکی است که سرامیک آنها را ندارد.

آنها ضد حساسیت هستند.

اگر دچار حساسیت یا آلرژی به تیتانیوم می شوید، تنها خارش و التهاب نیستند که تجربه می کنید. احتمالاً ایمپلنت خود را از دست خواهید داد. خوشبختانه، زیرکونیا ماده ای است که به طور طبیعی ضد حساسیت می باشد. به این معنا که، شما پس از جراحی دچار هیچ گونه عوارض جانبی نخواهید شد.

زیرکونیا در مقابل خوردگی مقاوم است.

زیرکونیا فرسوده نمی شود. زیست پذیر است، به این معنا که به دیگر بخش های بدن منتقل نخواهد شد. از سوی دیگر، ثابت شده است که تیتانیوم در محیط مرطوب دچار خوردگی می شود. خب، دهان هم که یک محیط بسیار مرطوب است. مواد نزدیک آن و برخی خمیر دندان ها حتی می توانند باعث خوردگی سریع تر تیتانیوم شوند.

ایمپلنت های زیرکونیا بسیار محکم هستند.

زیرکونیا بسیار با دوام و در برابر فشار انعطاف پذیر است. به همین دلیل ماده ای فوق العاده برای ایمپلنت های دندانی است. دندان های شما نیاز دارند بتوانند در برابر فشار شدید عضلات فک شما هنگام غذا خوردن مقاومت کنند. و دندان های زیرکونیا به خوبی در برابر این قدرت مقاومت می کنند.

با این حال، ما در مورد قرار دادن این ایمپلنت ها در قسمت خلفی بیشتر انتخابی برخورد می کنیم و به احتمال زیاد قسمت قدامی را انتخاب می کنیم تا زمانی که مطالعات طولانی تری در مورد قرار گیری در موقعیت خلفی انجام شود.

جوش خوردن با استخوان

اینکه ایمپلنت چقدر خوب بتواند با استخوان پیوند بخورد، می تواند باعث شکست یا موفقیت جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی شود. اگر استخوان ایمپلنت را پس بزند، قطعاً مشکلاتی بوجود خواهد آورد. خوشبختانه، زیرکونیا سابقه ثبت شده خوبی در زمینه جوش خوردن با استخوان داشته است. حتی بافت نرم اطراف ایمپلنت از بودن کنار زیرکونیا وضعیتی بسیار بهتر از بودن در کنار تیتانیوم خواهد داشت.

زیرکونیا برای جلوگیری از انباشته شدن پلاک نیز بهتر عمل می کند.

سرامیک سطح بسیار صاف و صیقلی دارد و بدون وجود شیار و فرو رفتگی، پلاک ها به سختی ممکن است تشکیل شوند. بعلاوه، زیرکونیا ساختار غیر قطبی است. به این معنا که، احتمال اینکه باکتری ها به آن بچسبند کمتر است. ایمپلنت های زیرکونیا باعث می شوند بهداشت دهان تمیزتر و سالم تر باشد.

پرهیز از مزه فلز با ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

شما نه تنها وجود ایمپلنت های تیتانیومی را احساس می کنید، بلکه مزه آنها را نیز حس خواهید کرد. ویژگی فلزی تیتانیوم، به دلیل خوردگی و فرسایش آن، خوشمزه ترین محلول ایمپلنت نیست. از سوی دیگر، زیرکونیا هیچ مزه ای ندارد.

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

دوره بهبود سریع تر

زیرکونیا فلز نیست، بنابراین گرما را منتقل نمی کند. این برای لثه های شما بهتر است، مخصوصاً وقتی در حال بهبود هستید.

از نظر زیبایی ارجحیت دارد.

ایمپلنت های تیتانیومی اغلب باعث تغییر رنگ لثه ها می شوند. نقره موجود در فلز باعث تغییر رنگ لثه های شما می شود، و این به وضوح قابل مشاهده است. مخصوصاً اگر ایمپلنت های شما در ناحیه لبخند شما باشند. با مواد سفید و غیر قابل فرسایش زیرکونیا، به هیچ وجه مشکلی برای لبخند شما بوجود نخواهد آمد.

فاقد فلز بودن

برای بیمارانی که دوست دارند ایمپلنت داشته باشند اما نگران استفاده از ابزارهای فلزی داخل دهان خود هستند و بیشتر تمایل به استفاده از دندانپزشکی فاقد فلز دارند، زیرکونیا تنها گزینه قابل اعتماد است. این ماده کاملاً بی اثر است و می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که دارای حساسیت شاخته شده به فلز یا هر گونه آلرژی دیگری هستند. یک ایمپلنت زیرکونیای فاقد فلز می تواند برای بافت لثه سالم تر باشد زیرا این مواد کمتر از تیتانیوم به خود پلاک و رسوب می گیرد، مخصوصاً وقتی یک ایمپلنت زیرکونیای یک تکه انتخاب شود.

انواع مختلف ایمپلنت های زیرکونیا ایرادهای نمونه های قبلی را برطرف کرده اند.

در اصل، ایمپلنت های زیرکونیا تنها به صورت ایمپلنت های یکپارچه یا یک تکه در دسترس بودند، اما معرفی ایمپلنت های زیرکونیای دو تکه به بازار اکنون اجازه می دهد اباتمنت ها به طور کامل به صورت سفارشی ساخته شوند، تا بهترین نتایج حاصل شوند.

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

نقاط ضعف ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

زیرکونیا بی نقص به نظر می رسد، اینطور نیست؟ در حالی که این ماده شگفت انگیز برای ایمپلنت های دندانی، بی عیب هم نیست. شما باید از مضرات زیرکونیا آگاه باشید تا بتوانید در مورد سلامت دندان های خود آگاهانه تصمیم گیری کنید.

دندانپزشکان اندکی آنها را ارائه می دهند.

شاید یکی از بزرگ ترین موانعی که سر راه تصمیم گیری شما برای انتخاب ایمپلنت های زیرکونیا قرار داشته باشد، این است که تعداد کمی از دندانپزشکان هستند که این نوع ایمپلنت های دندانی را ارائه می دهند. دندانپزشکی زیرکونیوم به اندازه استفاده از تیتانیوم شناخته شده نیست. بنابراین، حتماً تا جایی که می توانید در منطقه خود جستجو کنید تا دندانپزشکی را پیدا کنید که ایمپلنت های زیرکونیا را ارائه دهد.

احتمال تخریب مواد ایمپلنت پس از گذشت سال ها

یکی از بزرگترین نقطه ضعف هایی که ایمپلنت های زیرکونیا دارند تخریب پذیر بودن آنها در دمای پایین با افزایش سن محصول است. این می تواند احتمالاً منجر به تخریب خواص مکانیکی مواد، کاهش استحکام، تراکم، و محکمی ایمپلنت شود. با این حال، تاکنون مطالعات بالینی زیادی در مورد موفقیت طولانی مدت این محصول انجام نشده است. بیشتر خرابی های ثبت شده برای ایمپلنت های دندانی دو تکه، به دلیل شل شدن آسپتیک بوده است.

عدم انجام تحقیقات کافی درباره زیرکونیا

به دلیل عدم انجام تحقیق کافی در مورد ایمپلنت های دندانی زیرکونیای دو تکه، برخی دندانپزشکان ممکن است ترجیح دهند از ایمپلنت های دندانی یک تکه استفاده کنند، اما محدودیت های این سیستم ها باید در نظر گرفته شوند.

مطالعات بالینی در زمینه موفقیت و ماندگاری طولانی مدت ایمپلنت های زیرکونیا بسیار محدود است، زیرا استفاده از ایمپلنت های دندانی زیرکونیا هنوز نسبتاً جدید است. در حالی که ایمپلنت های دندانی تیتانیومی برای چندین دهه تحت مطالعات گسترده قرار گرفته اند و داده های موثقی در مورد استفاده طولانی مدت آنها تولید کرده است. مطالعات روی ایمپلنت های زیرکونیا تنها میزان دوام دو یا سه سال را ارزیابی کرده اند.

در مواردی که آنها وجود دارند، این مطالعات نتایج خوبی را ارائه می دهند که اگر بخواهیم به صورت فزاینده حساب کنیم، با نرخ بقای ایمپلنت های تیتانیومی برابری می کنند. نکته جالبی که وجود دارد این است که چسب اضافی یک مشکل پرتکرار در مورد ایمپلنت های دندانی تیتانیومی است. این می تواند موجب بروز واکنش التهابی شود، با این حال هنوز در مورد ایمپلنت های دندانی زیرکونیا موردی از پری ایمپلنتایتیس گزارش نشده است. هنوز کاملاً مشخص نیست که این به دلیل سازگاری زیستی بالای زیرکونیا با بدن انسان است یا به دلیل عدم تحقیق در این زمینه. بیمارانی که برای ایمپلنت های دندانی زیرکونیا را انتخاب می کنند، باید از موارد منع مصرف احتمالی استفاده از این ماده و همچنین مزایای احتمالی آن آگاه باشند.

محدودیت در زاویه قرار دهی ایمپلنت

گزینه های چندانی برای زاویه بندی تکیه گاه وجود ندارد و این می تواند موقعیت جراحی ایمپلنت را به خطر بیندازد. علاوه بر این، قرار دادن ایمپلنت زیرکونیا در مکانی که کمتر از حالت ایده آل مطلوب است، می تواند بر خواص فیزیکی مواد تأثیر منفی داشته باشد.

نیاز به عدم وجود هر گونه فشار طی دوره بهبود

علاوه بر این، ایمپلنت های زیرکونیای یک تکه نیاز به یک دوره بهبود بدون بارگذاری (قرار گیری روکش یا نیروی بایت روی آنها) دارند، که دستیابی به آن در شرایط عادی بالینی گاهی دشوار است.

آیا ایمپلنت های زیرکونیا بی خطر هستند؟

کاملاً. زیرکونیا دارای خواص غیر قابل ساییدگی و غیر آلرژی زا است. بنابراین، ممکن است در حقیقت برای بیماران بی خطرتر و مفیدتر از دیگر مواد دندانی باشد. از سوی دیگر، تیتانیوم، می تواند در محیط مرطوب دهان دچار خوردگی شود، که می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی

آیا ایمپلنت های زیرکونیا خوب به نظر می رسند؟

آری. ایمپلنت های دندانی که از جنس زیرکونیا هستند ظاهر بسیار خوبی بوجود می آورند. آنها غیر فلزی و سفید هستند، بنابراین آنها بدون هیچ مشکلی درون لبخند شما جای می گیرند. دندان های زیرکونیا درست مانند دندان های واقعی به نظر می رسند.

متأسفانه، تیتانیوم این ویژگی زیبایی طبیعی را ندارد. اگر لثه هایی نازک یا تحلیل رفته داشته باشید، رنگ خاکستری تیتانیوم اغلب قابل مشاهده است.

هزینه ایمپلنت های زیرکونیا

هر دندانپزشکی قیمت متفاوتی برای محصولات و خدمات خود مشخص می نماید. اما، به طور کلی، هزینه ایمپلنت های زیرکونیا بیشتر از ایمپلنت های تیتانیومی است. علت این است که زیرکونیا هزینه تولید بالاتری دارد.

0/5 (0 نظر)

2 ديدگاه

  1. Ma گفت:

    روز بخیر دکتر رفیع
    نیاز به کاشت دندان سرامیک برای
    – راست ، مولر سوم بالا (#1)
    – راست و چپ ، مولر اول پایین (#19 & 30)
    محدوده قیمت چقدر است؟
    متشکرم

    مجید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت