آیا عفونت و کرم های انگلی می توانند باعث دندان قروچه در کودکان شوند؟
8 دی ماه 1402
علل مزه بد داخل دهان بعد از کشیدن دندان
30 دی ماه 1402

آیا تا به حال در آینه نگاه کرده اید، به چیزی درباره ظاهر خود توجه کرده اید و از خود پرسیده اید: “چند وقت است که آنجا بوده است؟”

این اتفاق هر روز برای افراد بی شماری در مورد لبخندشان رخ می دهد. “آیا آن دندان ها همیشه به همین شکل روی هم قرار می گرفته اند؟» “آیا این شکاف همیشه وجود داشته است؟”

این احتمال وجود دارد که خیر، شما در تمام طول زندگی خود رویای لبخند صاف تری را نداشته اید. جابجایی دندان ها یک مشکل شایع برای افراد در هر سنی است، و ممکن است امروز شما را تحت تأثیر قرار دهد.

چرا دندان های من در حال جابجا شدن هستند؟

بریس ها در نوجوانان و کودکان متداول هستند، بنابراین اکثر افراد تصور می کنند که پس از آن سن، دندان ها جابجا نمی شوند. این نمی تواند دور از واقعیت باشد. گرچه با رشد کودک و رشد فک همراه با دندان ها، دندان ها به صورت چشمگیری حرکت می کنند، جابجایی می تواند در طول زندگی ما اتفاق بیفتد.

دندان ها به دلایل زیادی می توانند جابجا شوند یا چندین مورد از این دلایل می توانند همزمان عمل کنند.

بیماری پریودنتال

آیا هر بار که برای تمیز کردن دندان های خود نزد دندانپزشک می روید از آن سخنرانی هایی که در مورد نخ دندان کشیدن برای شما ارائه می دهد اطلاع دارید؟ آنها قصد گمراه کردن یا فریفتن شما را ندارند.

بیماری پریودنتال به هر گونه بیماری یا پوسیدگی در لثه ها یا استخوان زیر دندان های شما اطلاق می شود. این نوع بافت ها برای حمایت از دندان ها و نگه داشتن آنها در جای خود بسیار مهم هستند. هنگامی که آنها شروع به تجزه شدن می کنند، حرکت دندان های شما بیشتر می شود.

تغییرات استخوان فک

مشاهده نحوه تغییر چهره افراد با سپری کردن جهش های رشد نوجوانی آسان است. آیا می دانسته اید که استخوان های صورت شما در طول زندگی شما همچنان در حال تغییر هستند؟ بویژه فک پایین شما روی نحوه جابجایی دندان های شما تأثیر می گذارد. با بالا رفتن سن، فک پایین شما به سمت جلو رشد می کند. در عین حال باریک تر می شود. این اتفاق به چند طریق منجر به جابجایی دندان ها می شود. اول، زمانی است که فک پایین شما باریک تر می شود و می تواند باعث شود که دندان های فک پایین شما به یکدیگر فشرده شوند و روی یکدیگر قرار بگیرند.

ثانیاً، تغییرات در فک شما باعث تغییر بایت یا نحوه تماس دندان های فک های بالا و پایین با یکدیگر می شوند. این فشار تنظیم شده به مرور زمان افزایش می یابد و در نهایت می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان های فک بالای شما شود.

چرا دندان های من در حال جابجا شدن هستند؟

چرا دندان های من در حال جابجا شدن هستند؟

دندان قروچه کردن

شاید شنیده باشید که افراد در خواب دندان قروچه می کنند، اما این شایع تر از چیزی است که اکثر افراد تصور می کنند. در واقع، برخی مطالعات تخمین می زنند که 10 درصد از افراد بزرگسال و 15 درصد از کودکان دندان قروچه می کنند.

دندان قروچه و فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر تنها زمانی اتفاق نمی افتد که سر شما روی بالش قرار دارد. این یک واکنش استرسی شایع نیز است: افراد در حالی که بیدار هستند و تحت استرس هستند، اغلب بدون اینکه متوجه شوند، دندان های خود را روی هم فشار می دهند یا به هم می سایند. ساییدن و فشردن دندان ها باعث می شود به دندان ها فشار وارد شود که می تواند منجر به جابجا شدن آنها در جهات مختلف شود.

پیری لب

بسیاری از جنبه های آناتومی صورت شما با افزایش سن کوچک تر و نازک تر می شوند و لب های شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با بالا رفتن سن، لب های شما کوچک تر و سفت تر می شوند. ممکن است تفاوت زیادی احساس نشود، اما این تغییر کوچک به مرور زمان به دندان های شما فشار وارد می کند. این فشار اضافی می تواند دندان های شما را جابجا کند.

سازگاری با از دست دادن دندان

از دست دادن دندان یک مشکل غیر معمول نیست. بین صدمات، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر علل، 120 میلیون آمریکایی حداقل یک دندان را از دست داده اند. هنگامی که دندانی را از دست می دهید یا دندانی را می کشید، دندان های دیگر شما از فضای اضافی استفاده می کنند. آنها پخش می شوند و ممکن است بین دندان های مجاور شکاف ایجاد شود. به همین دلیل است که دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما ممکن است اسپیسر (فضا دهنده)، نگهدارنده (ریتینر)، ایمپلنت یا روش های دیگر را برای باز نگه داشتن فاصله توصیه کند.

عدم استفاده از نگهدارنده

بسیاری از افرادی که دندان های خود را صاف می کنند، در نوجوانی یا کودکی براکت ها را انتخاب می کنند و تصور می کنند که اصلاح با کمک آنها ماندگار خواهد بود. متأسفانه، دندان ها تمایل دارند تا به موقعیت “طبیعی” خود بازگردند. ممکن است روز به روز متوجه این جابجایی نشوید، اما در طول ماه ها یا سال ها، بعد از برداشتن بریس ها می توانید جابجایی دندان های خود را مشاهده کنید.

به همین دلیل است که استفاده از نگهدارنده بعد از بریس ها بسیار مهم است. ممکن است لازم باشد فقط در شب از آن استفاده کنید اما دندان های شما را در جای خود نگه می دارد.

برای جابجا شدن دندان های خود چه کاری می توانم انجام دهم؟

همانطور که از علل احتمالی بالا را مشاهده می کنید، برخی از عواملی که باعث جابجایی دندان ها می شوند تحت کنترل شما نیستند. برای رشد و تغییر شکل فک خود کار زیادی نمی توانید انجام دهید. با این حال، اقدامات دیگری نیز وجود دارند که می توانید برای مقابله با جابجایی دندان های خود انجام دهید.

جابجایی که قبلاً اتفاق افتاده است را اصلاح کنید.

این مرحله به میزان جابجایی دندان های بستگی شما دارد. اگر با میزان جابجایی که در حال حاضر دارید مشکلی ندارید، ممکن است بتوانید تنها روی پیشگیری تمرکز کنید. اگر می خواهید دندان های خود را به حالت صاف تر و منظم تر درآورید، می توانید از بین انواع بریس ها برای صاف کردن دندان های خود انتخاب کنید.

سلامت دهان و دندان های خود را در اولویت قرار دهید.

وقتی نوبت به جلوگیری از جابجایی دندان ها در آینده می رسد، سلامت دهان و دندان های شما نقش مهمی ایفا می کند. یک برنامه ثابت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو مرتبه در روز داشته باشید. دهانشویه آنتی باکتریال نیز می تواند مفید باشد. فراموش نکنید که پاکسازی توصیه شده دندان ها هر شش ماه یک مرتبه یا هر چند وقت یکبار که دندانپزشک شما توصیه می کند را دنبال کنید. این کار این امکان را برای شما فراهم می کند که دندان ها، لثه ها و دهان خود را سالم نگه دارید تا دندان های خود را ثابت نگه دارید.

برای جابجا شدن دندان های خود چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای جابجا شدن دندان های خود چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای دندان قروچه از دارو استفاده کنید.

اگر از قبل می دانسته اید که دندان قروچه می کنید، ممکن است نتوانید به طور کامل آن را متوقف کنید، اما می توانید آسیب ناشی از آن را کاهش دهید. مؤثرترین انتخاب محافظ دهان است. این ابزار از آسیب دیدن دندان های شما جلوگیری می کند و فشار را روی آنها توزیع می کند تا احتمال جابجایی آنها کمتر شود. اگر مطمئن نیستید، مهم است بدانید که آیا در خواب دندان قروچه می کنید یا خیر. اگر نزدیک به کسی می خوابید، اگر قبل از او به خواب بروید، ممکن است صدای ساییده شدن دندان های شما روی یکدیگر را بشنود.

یکی دیگر از علائم شایع این است که به طور منظم با سردرد، لثه درد یا فک درد از خواب بیدار شوید. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، از دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان بپرسید.

چگونه جابجایی دندان های خود را متوقف کنیم؟

جابجایی دندان یک مشکل دلسرد کننده است، بخصوص اگر قبلاً به لبخند خود افتخار می کرده اید. خبر خوب این است که گزینه هایی وجود دارند. برای جلوگیری از جابجایی بیشتر دندان ها و بازگرداندن آنها به حالت صاف تر، امروز با ما تماس بگیرید.

4/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت