مراقبت های دهان و دندان برای سالمندان
9 بهمن ماه 1399
مزایای پولیش کردن دندان ها
12 اسفند ماه 1399

پر شدگی های کامپوزیتی، که تحت عنوان پر شدگی های سفید، پلاستیکی، یا همرنگ دندان ها شناخته می شوند، از رزین های همرنگ دندان ها استفاده می کنند که از یک پودر شیشه و رزین پلاستیکی برای پر کردن حفره های دندانی تشکیل می شوند که باعث می شوند پر شدگی ظاهری طبیعی داشته باشد و باعث می شود همرنگ ساختار دندانی اطراف خود باشد. پر شدگی های کامپوزیتی عموماً برای دندان های جلو استفاده می شوند، که کاملاً در معرض دید قرار دارند، با این حال، به دلیل توانایی آنها در تحمل فشار جویدن، می توانند برای دندان های عقب دهان نیز استفاده شوند.

آیا می دانستید که؟

پودر شیشه و رزین پلاستیکی که پر شدگی های کامپوزیتی را تشکیل می دهد می تواند برای دیگر کاربردهای دندانی مانند اینله، ونیر، و روکش های دندانی نیز استفاده شود. رزین کامپوزیت می تواند برای باندینگ دندانی برای بهبود رنگ دندان ها یا ترمیم شکستگی، ترک خوردگی، لب پر شدگی، دیگر آسیب های دندانی نیز استفاده شود.

در چه مواردی می توان از پر شدگی همرنگ دندان استفاده کرد؟

اگر به یک پر شدگی کوچک تا متوسط نیاز دارید و می خواهید ظاهر طبیعی دندان های خود را حفظ کنید، می توانید از یک پر شدگی کامپوزیتی استفاده کنید. اگر به فلز حساسیت دارید، یا اگر مستعد آلرژی هستید، ممکن است لازم باشد به پر شدگی های کامپوزیتی فکر کنید زیرا در آنها از فلز استفاده نمی شود. برخی دیگر از مزایای احتمالی پر شدگی های همرنگ دندان عبارتند از توانایی آنها در استحکام بخشیدن به دندان ها با فرایند باندینگ، توانایی آنها در نگهداشتن ساختار طبیعی دندان در طول جایگذاری، و توانایی آنها برای استفاده به منظور ترمیم شکستگی ها، ساییدگی ها و لب پر شدگی دندان ها. برای آنکه بفهیمد آیا پر شدگی های کامپوزیتی برای شما خوب هستند یا خیر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پر کردن دندان با مواد همرنگ

پر کردن دندان با مواد همرنگ

چه تفاوتی بین پر کردن کامپوزیتی و پر شدگی با آمالگام وجود دارد؟

پر شدگی های کامپوزیتی از پودر شیشه و رزین پلاستیکی ساخته می شوند، که با ساختار موجود دندان ها ترکیب می شوند، و با چسبیدن به دندان قادر هستند ساختار طبیعی آن را حفظ کنند، و می توان از آن برای افرادی که مستعد حساسیت هستند استفاده کرد. با این حال، جایگذاری پر شدگی های کامپوزیتی بیشتر طول می کشد، باید پیوسته تعویض شوند، و می توانند گران تر از پر شدگی های آمالگام باشند. پر شدگی های آمالگام از ترکیب فلزات متعددی ساخته می شوند، فوق العاده با دوام هستند، مدت زمان زیادی دوام دارند، و قابل استطاعت تر هستند. با این حال، آنها دارای ظاهر فلزی هستند و افرادی که مستعد حساسیت به فلز هستند ممکن است نتوانند از آنها استفاده کنند.

پر کردن دندان با مواد همرنگ

پر کردن دندان با مواد همرنگ

مراحل پر کردن دندان با کامپوزیت

برای دریافت پر شدگی های کامپوزیتی ابتدا دهان شما بی حس می شود تا از بروز هر گونه درد یا ناراحتی در طول فرایند جلوگیری شود. گام نخست برای جایگذاری پر شدگی های کامپوزیتی برداشتن و تراش بافت پوسیده دندان و آماده سازی حفره باقی مانده است. برای آماده سازی حفره، باید به درستی پاکسازی شود تا اطیمنان حاصل شود که همه باکتری ها با بافت پوسیده برداشته شده اند. وقتی حفره آماده شد، دندانپزشک رزین کامپوزیت را لایه لایه داخل آن قرار می دهد و قبل از قرار دادن لایه بعد، لایه قبل را خشک می کند. وقتی همه لایه ها قرار داده شده و سفت شدند، پر شدگی شکل داده و پولیش می شود به گونه ای که کاملاً شبیه دندان شود.

پس از پر شدن همرنگ دندان چه باید کرد؟

پس از آنکه حفره دندان شما با پر شدگی کامپوزیتی پر شد، می توانید به فعالیت های روزانه خود بپردازید. از آنجا که پر شدگی در طول فرایند سفت شده است و به طور مؤثر حفره را سیل کرده است، هیچ دستور العمل خاصی برای دنبال کردن وجود نخواهد داشت. با این حال، ممکن است متوجه شوید که تا چند روز پس از فرایند دندان شما به دماهای سرد و داغ حساس شده اند. این تا چند روز پس از فرایند کاملاً طبیعی است، اما اگر حساسیت بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد، برای دستور العمل های بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پر شدگی کامپوزیتی چقدر دوام دارد؟

پر شدگی های کامپوزیتی معمولاً حدود 5 سال دوام دارند. با این حال، اگر به درستی از آنها مراقبت شود می توانند حتی بیشتر هم دوام داشته باشند. برای افزایش دوام پر شدگی همرنگ دندان خود، با دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز و حداقل دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک در طول سال، بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید. علاوه بر این، برای پرهیز از آسیب وارد شدن به پر شدگی های کامپوزیتی از جویدن ناخن، جویدن یخ، و باز کردن پاکت ها با دندان های خود اجتناب نمایید.

پر کردن دندان با مواد همرنگ

پر کردن دندان با مواد همرنگ

آیا پر شدگی های همرنگ دندان می افتند؟

پر شدگی های همرنگ دندان ها می توانند بیفتند، اما این عموماً تنها زمانی اتفاق می افتد که آنها پوسیده شده باشند. چکاپ های منظم دندانی اجازه می دهند دندانپزشک شما پوسیدگی پر شدگی های کامپوزیتی را تحت نظر داشته باشد به گونه ای که قبل از رسیدن به جایی که بیفتند، بتوانید آنها را تعویض کنید. به همین دلیل، چکاپ های منظم دندانپزشکی دو مرتبه در طول سال توصیه می شوند.

چگونه قبل از افتادن پر شدگی همرنگ دندان می توان آن را تعویض کرد؟

برای پیشگیری از افتادن پر شدگی همرنگ دندان ها، تعویض و ترمیم آنها قبل از وقوع توصیه می شود. مراجعه منظم به دندانپزشک اجازه می دهد حاشیه های پر شدگی را از نظر وجود علائم ساییدگی بررسی نماید که می تواند نشان دهنده این باشد که پر شدگی شما نیاز به تعویض دارد.

اگر متوجه شدید که پر شدگی های کامپوزیتی شما نیاز به تعویض دارند، ما پر شدگی موجود را بر می داریم و پر شدگی جدید را جایگزین آن می کنیم. اگر پر شدگی شما نیاز به ترمیم داشته باشد، معمولاً در صورت نیاز لازم است چند لایه کامپوزیت افزوده شود و شکل داده شود. معمولاً، اگر پر شدگی کامپوزیتی روی دندان های مولر خود دارید، توصیه می کنیم، به جای تعویض آن را ترمیم کنید. زیرا تعویض می تواند منجر به از دست رفتن مقداری از ساختار دندان های طبیعی، مخصوصاً دندان های مولر شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت