چگونه می توان دندان های دارای کامپوزیت باندینگ را سفید کرد؟
4 تیر ماه 1403
آیا استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان طی بارداری مجاز است؟
1 مرداد ماه 1403

در این نوشته می خوانید:

یک ضرب المثل قدیمی هست که می گوید خوردن یک سیب در روز پزشک را از شما دور نگه می دارد. اما آیا این ایده که سیب می تواند با پوسیدگی ها مبارزه کند و سلامت دندان ها را بهبود بخشد، حقیقت دارد؟ سیب حاوی برخی موادی است که برای بهداشت دهان و دندان مفید هستند. با این حال، تأثیر آنها در مقایسه با مسواک زدن صحیح، نخ دندان کشیدن و پاکسازی تخصصی نسبتاً اندک است. در حالی که سیب ها سلامتی عمومی را تقویت می کنند، تکیه بر آنها به عنوان ابزار اصلی مبارزه با حفره های دندانی برای شما کافی نیست. سیب در کنار عادات دندانی مناسب، می تواند نقش حمایتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد.

حفره ها چگونه ایجاد می شوند؟

قبل از تجزیه و تحلیل اثرات سیب، درک چگونگی ایجاد حفره ها کمک کننده است. حفره ها زمانی ایجاد می شوند که اسیدها با مینای دندان های شما تعامل داشته باشند.

مینا لایه بیرونی محافظ دندان های شما است. مینا از کریستال های هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است که حاوی کلسیم و فسفات است.

در غذاهایی که می خورید و از باکتری های موجود در دهان شما اسیدها وجود دارد. پلاک یک لایه چسبناک از باکتری است که به دندان های شما می چسبد. برخی از باکتری های خاص با هضم قندها و کربوهیدرات ها از رژیم غذایی شما اسید تولید می کنند.

این اسیدها طی فرآیندی به نام دمینرالیزیشن مینای دندان ها را تجزیه می کنند. دمینرالیزیشن نقاط کوچکی را در مینای دندان ایجاد می کند که در طول زمان گسترش می یابند و به حفره ها تبدیل می شوند.

حفره ها چگونه ایجاد می شوند؟

حفره ها چگونه ایجاد می شوند؟

آیا سیب به مبارزه با پوسیدگی کمک می کند؟

سیب دارای موادی است که ممکن است تا حدودی به مبارزه با حفره های دندانی کمک کند. با این حال، سیب فاقد قدرت جنگندگی اثبات شده با حفره مانند فلوراید و زایلیتول است. در اینجا یک مرور کلی از قابلیت های احتمالی مبارزه سیب با حفره آورده شده است:

محتوای قند اندک

سیب ها حاوی قندهای طبیعی هستند، اما نه در غلظت های بالایی که در میوه های خشک یا آبمیوه ها یافت می شوند. سیب با داشتن قند کمتر برای تغذیه باکتری ها، ممکن است باعث تولید زیاد اسید و دمینرالیزیشن نشود.

با این حال، همه میوه ها مقداری قند دارند، بنابراین سیب از این نظر به طور قابل توجهی بهتر از سایر میوه های تازه نیست.

جریان بزاق را تحریک می کند.

جویدن سیب باعث افزایش تولید بزاق می شود. بزاق به خنثی کننده اسیدها است و به شستشوی ذرات غذا کمک می کند. این عمل شستشو می تواند خطر حفره را کاهش دهد.

با این حال، هر خوراکی حاوی فیبری باعث تقویت بزاق می شود – نه فقط سیب. سایر میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه ها اثرات مشابهی دارند.

تامین ویتامین C

ویتامین C برای سلامت لثه ها و بهبود سریع لازم است. اگر لثه ها ضعیف شوند، دندان ها لق می شوند و بیشتر مستعد ایجاد حفره های بین دندانی و خط لثه می شوند.

اما شما می توانید ویتامین C را از بسیاری از خوراکی های دیگر به جز سیب دریافت کنید، از جمله:

  • میوه های خانواده مرکبات
  • گوجه فرنگی ها
  • سبزیجات
  • فلفل دلمه ای
  • کلم بروکلی

بنابراین سیب منبع مهم منحصر به فرد ویتامین C نیست.

ممکن است حاوی پلی فنول باشد.

پلی فنول ها ریز مغذی هایی هستند که مملو از آنتی اکسیدان ها هستند. برخی تحقیقات نشان می دهند که پلی فنول های سیب ممکن است تشکیل بیوفیلم باکتریایی را مهار کنند. بیوفیلم ها مجموعه ای از باکتری های پلاک هستند که به دندان های شما چسبیده اند. محدود کردن بیوفیلم ها احتمالاً می تواند مانع گسترش حفره شود.

با این حال، غلظت های پلی فنل می تواند بسیار متفاوت باشد، حتی بین سیب های مختلف. و تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی تأثیر پلی فنل ها روی پوسیدگی دندان نیاز است.

چرا سیب به تنهایی نمی تواند از پوسیدگی جلوگیری کند؟

در حالی که سیب مزایایی دارد، تکیه بر آن به عنوان تنها جنگنده با حفره برای شما کار نمی کند. در اینجا دلیل کوتاهی عملکرد سیب ها آمده است:

  • حاوی اسید بودن – همه میوه ها از جمله سیب اسیدی هستند. اسیدهای مالیک و اسکوربیک آنها در طول زمان می توانند مینای دندان را فرسایش دهند.
  • بدون فلوراید بودن – فلوراید جنگنده شماره 1 با حفره ها است. اما سیب هیچ کدام را ندارد.
  • بدون مواد ضد میکروبی بودن – سیب فاقد زایلیتول و سایر مواد ضد میکروب طبیعی است که باکتری های ایجاد کننده حفره را محدود می کند.
  • جایگزین مسواک زدن نمی شود – گاز زدن و جویدن سیب مقداری پلاک را از بین می برد اما نه به اندازه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با توجه.
  • مقادیر ناکافی – برای دریافت فواید معنا دار پلی فنول، ویتامین C یا بزاق، باید در طول روز مقادیر زیادی سیب بخورید.
  • فقدان مزایای بلند مدت – هر گونه تأثیر مثبت موقتی است. به محض اینکه خوردن سیب را متوقف کنید، اثرات آن از بین می رود.

به این دلایل، سیب به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی از ایجاد حفره جلوگیری کند یا مینای دندان را تقویت کند. مزایای آنها به اندازه کافی از معایب آنها بیشتر نیست. مصرف سیب ساده جایگزینی برای بهداشت دهان و دندان و درمان های مناسب دندان نیست.

چرا سیب به تنهایی نمی تواند از پوسیدگی جلوگیری کند؟

چرا سیب به تنهایی نمی تواند از پوسیدگی جلوگیری کند؟

ترکیب سیب و مراقبت از دندان برای پیشگیری از حفره

در حالی که سیب به تنهایی یک مبارزه کننده حفره ناکافی است، ترکیب سیب با مراقبت مناسب از دندان می تواند از سلامت دهان و دندان حمایت کند. در اینجا چند نکته برای بهره مندی از سیب بدون به خطر انداختن دندان ها آورده شده است:

  • سیب را همراه غذا بخورید – افزایش بزاق در طول وعده های غذایی به خنثی کردن اسیدیته سیب قبل از آسیب رساندن به مینای دندان کمک می کند.
  • برای مسواک زدن صبر کنید – بلافاصله بعد از خوردن سیب مسواک نزنید. اسیدها مینای دندان را نرم می کنند، بنابراین حداقل 30 دقیقه قبل از مسواک زدن صبر کنید.
  • دهان را بعد از غذا بشویید – آب را در دهان خود بچرخانید تا بقایای سیب و اسیدها را بشویید.
  • به طور منظم بهداشت را رعایت کنید – 2 مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنید. این کارها پلاک را از بین می برد.
  • تحت درمان قرار بگیرید – از دندانپزشک خود در مورد فلوراید مکمل، سیلانت ها یا دهانشویه ضد میکروب سؤال کنید.
  • آب سیب را محدود کنید – قندها و اسیدها به شکل آبمیوه، غلیظ هستند و باعث می شوند آبمیوه نسبت به سیب کامل برای دندان بد باشد.

گاهگاهی خوردن سیب های کامل همراه با عادات دندانی هوشمندانه و قرار گرفتن در معرض فلوراید، ممکن است به جای فرسایش مینای دندان، از سلامت دهان شما حمایت کنند. اما تکیه بر سیب به تنهایی محافظت کافی از حفره ایجاد نمی کند.

مؤثرترین ابزارهای مبارزه با حفره

اگر می خواهید از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید، به جای سیب، به این محصولات و درمان های دندانپزشکی اثبات شده نگاه کنید:

خمیر دندان فلورایده

فلوراید جنگنده توصیه شده ای برای حفره ها است. نواحی ضعیف شده در مینای دندان را دوباره معدنی می کند و دندان ها را در برابر حملات اسیدی مقاوم می کند. به دنبال خمیر دندان حاوی حداقل 1350 ppm فلوراید باشید.

آدامس یا قرص خوشبو کننده دهان حاوی زایلیتول

زایلیتول یک الکل قندی است که باکتری های استرپتوکوک موتانس ایجاد کننده حفره را مهار می کند. در بسیاری از آدامس ها، قرص های خوشبو کننده دهان و محصولات مراقبت از دهان یافت می شود. مطالعات نشان می دهند که زایلیتول خطر حفره را کاهش می دهد.

دهانشویه حاوی کلرهگزیدین

کلرهگزیدین گلوکونات با تشکیل پلاک بین دندان ها مقابله می کند. شستشوی روزانه دهان با کلرهگزیدین فعالیت باکتری ها را محدود می کند.

پاکسازی تخصصی

پاکسازی منظم دندان باعث از بین رفتن پلاک و تارتار می شود. زدودن تخصصی به مراتب بهتر از سیب از هدر رفتن مواد معدنی جلوگیری می کند.

سیلانت ها

سیلانت ها پوشش های پلاستیکی محافظی هستند که روی سطوح جونده دندان های عقب اعمال می شوند. قرار دادن سیلانت ها یک راه آسان برای محافظت از حفره ها و شیارهای آسیب پذیر است.

با دندانپزشک خود در مورد تنظیم یک رژیم ضد پوسیدگی با محافظ های اثبات شده مانند اینها برای دفاع قوی در برابر پوسیدگی دندان صحبت کنید.

آیا کودکان برای مبارزه با پوسیدگی باید سیب بخورند؟

سیب یک میان وعده سالم برای کودکان است، اما خوردن سیب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در دوران کودکی کافی نیست. در اینجا چند نکته کلیدی برای والدین وجود دارند:

  • سیب زمانی که به ندرت خورده شود به تمیز کردن دندان ها و لثه های در حال رویش کمک می کند. اما باقی ماندن تکه های سیب در دهان قرار گرفتن در معرض اسید را طولانی تر می کند.
  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به مینای دندان، پس از غذا به جای مسواک زدن، لثه ها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.
  • از دادن سیب و آب سیب قبل از خواب یا در طول خواب به کودک پرهیز کنید. جریان بزاق کمتر است، بنابراین اسیدها مدت بیشتری روی دندان باقی می مانند.
  • به جای آبمیوه به سیب کامل بچسبید. قندها و اسیدها بیشتر در آبمیوه متمرکز می شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان دو مرتبه در روز با خمیر دندان فلورایده ایمن برای کودکان مسواک می زنند. نخ دندان کشیدن باید همزمان با تماس دو دندان شروع شود.
  • اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان را در سن 1 سالگی و پس از آن هر 6 ماه یک مرتبه برای مراقبت های پیشگیرانه برنامه ریزی کنید.

در حالی که خوردن میان وعده سیب در حد اعتدال خوب است، بر عادات مسواک زدن و فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی ناشی از شیشه شیر کودک و حفره های دوران کودکی تأکید کنید. سیب به تنهایی محافظ ناکافی است.

آیا کودکان برای مبارزه با پوسیدگی باید سیب بخورند؟

آیا کودکان برای مبارزه با پوسیدگی باید سیب بخورند؟

پرسش های پر تکرار در مورد سیب برای سلامت دندان

در اینجا به برخی از سؤالات متداول درباره تأثیرات سیب بر بهداشت دهان پاسخ داده شده است:

آیا سیب آنقدر اسیدی است که مینای دندان را از بین ببرد؟

آری، سیب حاوی اسید مالیک و اسکوربیک است. سیب در حالی که نسبت به مرکبات اسید کمتری دارد، با گذشت زمان، می تواند به طور ضعیفی مینای دندان را فرسوده کند و از بین ببرد.

آب سیب و سس سیب چطور؟

قندها و اسیدها در آب سیب بیشتر غلیظ می شوند و نسبت به سیب کامل برای دندان بدتر می شوند. سس سیب کمتر روی دندان ها قرار می گیرد اما همچنان اسیدی است. هر دو فاقد فیبری هستند که مانند سیب کامل دندان ها را تمیز می کند.

آیا می توان برای سفیدتر کردن دندان ها از سرکه سیب استفاده کرد؟

خیر – سرکه سیب بسیار اسیدی و ساینده است. مینای دندان را فرسوده می کند و با نمایان شدن عاج داخلی دندان ها را زردتر می کند. برای داشتن دندان های سفیدتر از سرکه و آب لیمو اجتناب کنید.

آیا با بریس می توان سیب خورد؟

می توانید سیب ترد را با بریس ها بخورید به شرطی که بعد از آن دهان خود را کامل تمیز کنید. برای از بین بردن بقایای مواد غذایی که کنار سیم ها و بندها گیر می کنند، از یک نخ دندان یا ابزار شستوی مخصوص استفاده کنید. ماندگاری اسید و شکر باعث تقویت حفره ها می شود.

آیا سیب دندان ها را لکه دار می کند؟

آری، سیب حاوی تانن هایی است که می توانند به طور موقت دندان ها را تیره کند. اما بر خلاف لکه های قهوه یا شراب، لکه های سیب سطحی هستند و به راحتی پاک می شوند. فقط بعد از خوردن سیب حتماً مسواک بزنید.

نکات کلیدی در مورد سیب و مراقبت از دندان

  • سیب ویتامین ها، پلی فنول ها و جریان بزاق را تأمین می کند که به سلامت دهان کمک می کند. اما سیب همچنین حاوی اسیدها و قندهای مضر برای مینای دندان است.
  • خوردن سیب به تنهایی نمی تواند در مقایسه با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، فلوراید، ویزیت های دندانپزشکی، زایلیتول و سایر محافظ های اثبات شده به اندازه کافی از ایجاد حفره جلوگیری کند.
  • به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، از سیب در حد اعتدال لذت ببرید. برای نتایج مطلوب، درمان های دندانپزشکی و عادات صحیح مسواک زدن را ترکیب کنید.
  • بعد از خوردن سیب دهان را بشویید. قبل از مسواک زدن بیش از 30 دقیقه صبر کنید تا مینای نرم شده دوباره سفت شود.
  • برای کودکان، برای محافظت قوی در برابر حفره های دوران کودکی، به جای مصرف سیب، بر مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید تأکید کنید.

در حالی که سیب به سلامت کلی کمک می کند، به مراقبت های تخصصی از دندان، فلوراید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به عنوان مبارز اصلی خود با حفره های دندانی تکیه کنید. سیب همراه با عادات هوشمندانه، می تواند نقش حمایتی کوچکی در پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد.

نتیجه گیری

سیب به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی از ایجاد حفره جلوگیری کند یا مینای دندان را تقویت کند. سیب در حالی که حاوی برخی از اجزاء مفید مانند ویتامین C و پلی فنول ها است، حاوی قندها و اسیدهای مضر برای سطوح دندان نیز می باشد. مصرف سیب ساده جایگزینی برای مسواک زدن مناسب، نخ دندان کشیدن، قرار گرفتن در معرض فلوراید، پاکسازی دندان ها و سایر درمان های تخصصی نیست. با این حال، زمانی که سیب با عادات بهداشتی اختصاصی دهان و دندان ترکیب شود، ممکن است به جای فرسایش مینای دندان، به سلامت دندانی کمک کند. حتماً بعد از خوردن سیب دهان را بشویید و قبل از مسواک زدن بیش از 30 دقیقه صبر کنید. سیب همراه با مراقبت مداوم در منزل و پاکسازی تخصصی، می تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مراقبت از دندان باشد که بر مبارزه فعالانه با حفره ها متمرکز است.

سؤالات متداول

چه مدت بعد از خوردن سیب باید دندان ها را مسواک زد؟

بعد از خوردن سیب یا هر غذای اسیدی، قبل از مسواک زدن، حداقل 30 دقیقه صبر کنید. حدود 30 دقیقه طول می کشد تا مینای دندان نرم شده پس از قرار گرفتن در معرض اسید دوباره سفت شود. مسواک زدن خیلی زود می تواند مواد معدنی مینای دندان را بیش از حد لازم از بین ببرد.

چه داروهای طبیعی علاوه بر سیب، مینای دندان را تقویت می کنند؟

برخی از گزینه های طبیعی دیگر برای تقویت مینای دندان عبارتند از چای سبز، شیر، پنیر، جعفری، میخک، روغن نارگیل، آلوئه ورا و جوش شیرین. با این حال، مسواک زدن مکرر و درمان های فلوراید همچنان مؤثرترین راه ها برای افزایش معدنی سازی مجدد هستند.

آیا سیب واقعاً می تواند دندان ها و لثه های شما را تمیز کند؟

بافت فیبری سیب با شستشوی مکانیکی سطوح دندان ها و لثه ها، می تواند خاصیت پاک کنندگی داشته باشد. با این حال، این اسکراب سبک نمی تواند جایگزین مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن شود تا به طور مؤثر پلاک را از بین ببرد.

آیا برخی از انواع سیب برای سلامت دندان بهتر از سایرین هستند؟

سیب های ترش نسبت به سیب های شیرین اسیدی تر هستند. اما همه سیب ها تا حدی اسیدی هستند، بنابراین هیچ نوعی بهترین نیست. صرف نظر از اینکه کدام نوع غذا را می خورید، فقط از روش های بهداشتی دهان و دندان پیروی کنید.

آیا سرکه سیب یک سفید کننده طبیعی خوب دندان است؟

خیر، سرکه سیب بسیار اسیدی است و به مینای دندان آسیب می رساند. دندان ها را در معرض اسیدیته و فرسایش غیر ضروری قرار می دهید. پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین مخلوط با توت فرنگی، درمان های سفید کننده بدون نسخه ایمن تر را ایجاد می کند. از مواد ساینده مانند سرکه خودداری کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت