چگونه در سنین بالا از دهان خود مراقبت کنیم؟
7 اسفند ماه 1401
نقش سلول های بنیادی در دندانپزشکی
7 فروردین ماه 1402

شما در بازی بسکتبال دختر نوجوان خود هستید و همه چیز عالی پیش می رود. او با پرتاب چند توپ به داخل سبد چند گل به ثمر رسانده است و تیمش برنده شده است. ناگهان همه چیز به هم می ریزد وقتی آرنج یکی ا بازیکنان به فک دختر شما برخورد می کند. او نقش زمین می شود در حالی که درد می کشد، و وقتی بالأخره موفق می شوید نگاهی به دهان او بیندازید، مشاهده می کنید که یک دندان او از دست رفته است. بهترین راه برای ترمیم این آسیب چیست؟

آیا ایمپلنت های دندانی برای بچه ها ایمن هستند؟

راه ایده آل برای رسیدگی به یک دندان شکسته – یا دندانی که از حفره خارج شده است، نگهداری دندان در محلول نمکی سازگار با بدن انسان است. هر چه سریع تر به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا شانس کاشت مجدد موفقیت آمیز را افزایش دهید. اگر کودک شما ورزش می کند، برای چنین شرایط اضطراری کیت مخصوص را در دسترس داشته باشید.

اگر دندان خارج شده از حفره را نمی توان دوباره کاشت، فکر بعدی شما ممکن است ایمپلنت دندانی باشد. آیا این گزینه برای فرزند شما بی خطر است؟ و اگر نه، چه جایگزین هایی دارید؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پیچ است که به عنوان یک ریشه مصنوعی برای دندان شما عمل می کند. هنگامی که ایمپلنت ها درون استخوان فک شما قرار می گیرند، با استخوان طبیعی شما ترکیب می شوند و به یک پایه محکم برای حمایت از یک یا چند دندان مصنوعی تبدیل می شوند که روکش نامیده می شود. سپس یک کانکتور یا اباتمنت در بالای ایمپلنت قرار می گیرد تا روکش های شما را نگه دارد و حمایت کند. روکش ها به گونه ای ساخته می شوند که با دندان های شما مطابقت داشته باشند و کاملاً در دهان شما قرار بگیرند.

ایمپلنت های دندانی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند بیش از 30 سال است که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها بی شک قوی ترین ابزارهای موجود برای پشتیبانی از دندان های جایگزین هستند و ظاهر، احساس و عملکرد طبیعی خواهند داشت. همچنین یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین روش ها در دندانپزشکی هستند. علاوه بر این، یکی از محبوب ترین گزینه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با ایمپلنت دندانی می توانید دندان از دست رفته خود را با یک دندان مصنوعی جایگزین کنید و هیچ کس نخواهد فهمید که دندان شما مصنوعی است. حتی می توانید رنگ آن را با دندان های خود هماهنگ کنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

ایمپلنت دندانی برای کودکان

ایمپلنت دندانی برای کودکان

شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت های دندانی

در حالی که ایمپلنت های دندانی روشی استاندارد برای جایگزینی دندان های دائمی از دست رفته در افراد بزرگسال هستند، اما برای کودکان گزینه مناسبی نیستند. علت این است که ایمپلنت های دندانی را فقط برای بیمارانی می توان کاشت که رشد فک آنها به پایان رسیده است.

اگر ایمپلنت دندانی در یک بیمار جوان قرار داده شود، ممکن است مانع رشد فک شود و مانع رشد طبیعی دندان های دیگر شود. ایمپلنت های دندانی مستقیماً داخل استخوان قرار می گیرند و فاقد الیاف پریودنتال کارآمد هستند، بنابراین به راحتی دندان های طبیعی حرکت نمی کنند.

حداقل سن برای دریافت ایمپلنت های دندانی عبارتند از:

  • حداقل 15 سال برای دختران.
  • حداقل 17 سال برای پسران.

سن توصیه شده برای هر جنسیت متفاوت است زیرا رشد استخوان در دختران معمولاً قبل از رشد استخوان در پسران کامل می شود. تا این سنین، احتمالاً رشد فک به پایان رسیده است، یا حداقل به نقطه ای رسیده است که بعید است ایمپلنت های دندانی روی رشد آینده تأثیر منفی بگذارند.

ایمپلنت دندانی برای کودکان

ایمپلنت دندانی برای کودکان

جایگزین های ایمپلنت های دندانی

ممکن است تعداد اندکی از نوجوانان و کودکان در سنین پیش از نوجوانی بخواهند با یک دندان از دست رفته زندگی خود را ادامه دهند. آنها در حالی که منتظر هستند تا چند سال بعد کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام دهند، به جای اینکه با یک شکاف در لبخند خود باقی بمانند، می توانند به دنبال گزینه های جایگزین باشند. در اینجا برخی از این گزینه ها وجود دارد:

  • پروتز پارسیل متحرک: این پروتزهای متحرک دارای یک یا چند دندان مصنوعی هستند که در صورت نیاز به آن متصل می شوند. استفاده از پروتز پارسیل این واقعیت را پنهان می کند که کودک شما یک دندان از دست داده است.
  • بریج: از بین بریج ثابت بر پایه دندان یا بریج متصل شونده با رزین می توانید یکی را انتخاب کنید. یک بریج ثابت نیاز دارد که دندان های مجاور فاصله بین دندان ها تراشیده شوند تا بتوان یک روکش را برای حمایت از بریج متصل کرد. یک بریج باند شونده با رزین به این کار آماده سازی نیاز ندارد، بنابراین دندان های سالم و مجاور آسیب نمی بینند. این گزینه ها عموماً عملکرد و ظاهری بهتر از پروتزهای متحرک دارند.
  • بریس ها: اگر از قبل، هنگامی که دندان کودک شما از حفره خارج شد، به فکر دریافت بریس ها برای او بوده اید، هنوز هم می توانید برنامه های خود را پیش ببرید. می توان یک دندان مصنوعی را به سیم ارتودنسی متصل کرد تا شکاف باقی مانده از دندان کنده شده را پر کند، در حالی که بریس ها کجی دندان ها و مشکلات بایت را اصلاح می کنند.
  • فضا نگهدار: اگر کودک شما در زمان تصادف کم سن تر است، احتمالاً دندان شیری او کنده شده است. یک دندان دائمی در جای آن رشد خواهد کرد، اما برای حصول اطمینان از اینکه همه چیز به درستی همراستا باقی خواهد ماند تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، می توانید به دنبال یک فضا نگهدار باشید. بسته به وضعیت کودک خود و اینکه کدام دندان از حفره خارج شده است، فضا نگهدارهای متحرک و ثابت در دسترس هستند.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت