چرا درمان تنفس دهانی مهم است؟
26 آذر ماه 1401
چرا و چگونه باید ایمپلنت دندانی را از دهان خارج کرد؟
19 دی ماه 1401

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث شوند مدت زمان طولانی داخل دهان خود مزه فلز را احساس کنید، از داروها گرفته تا عادت های نامناسب مسواک زدن. هنگامی که متوجه شدید چرا این اتفاق رخ می دهد، اغلب گام های آسانی وجود دارند که می توانید برای خلاص شدن از شر این مشکل بردارید.

بهداشت دهان و دندان

شاید لازم باشد بهداشت دهان و دندان های خود را افزایش دهید. به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از بروز مشکلات دندان و لثه، مانند ژنژیویت، پریودنتیت و عفونت دندان جلوگیری کنید. همه این شرایط می توانند باعث ایجاد طعم بد داخل دهان شما شوند.

اگر بهداشت نامناسب دهان و دندان دلیل بروز این مشکل باشد، ممکن است لثه هایی متورم، روشن یا قرمز تیره، یا لثه هایی داشته باشید که به راحتی خونریزی می کنند. همچنین ممکن است بوی بد دهان نیز داشته باشید.

اگر این علائم را دارید، برای پاکسازی تخصصی به دندانپزشک خود مراجعه کنید و بپرسید که آیا برای درمان عفونت به هیچ نسخه ای نیاز دارید یا خیر.

سرماخوردگی و سایر عفونت ها

آیا احساس سرما خوردگی داشته اید؟ سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می توانند باعث تغییر مزه دهان شما شوند. اگر این علت باشد، علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد و سرفه نیز خواهید داشت.

استراحت کنید، مایعات به مقدار زیاد بنوشید، و در صورت لزوم از مسکن های ضد درد استفاده کنید. وقتی بهتر شوید، مزه فلز داخل دهان باید از بین برود.

دارو

داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها می توانند طعم فلزی داخل دهان شما بوجود بیاورند. سایر علل احتمالی در کابینت داروهای شما عبارتند از:

  • داروهای قلب
  • داروهای نقرس
  • داروهای ضد افسردگی و لیتیوم (که برای درمان برخی از بیماری های روانی استفاده می شود)

اگر مزه فلز شما را آزار می دهد، با پزشک خود صحبت کنید، اما بدون تأیید او مصرف دارو را قطع نکنید.

ویتامین ها

ویتامین های دوران بارداری، مکمل های آهن یا کلسیم شما می توانند علت بروز این مشکل باشند. مولتی ویتامین های حاوی مس، روی یا کروم می توانند طعم فلزی به جا بگذارند. همینطور قرص های زیر زبانی سرماخوردگی که با روی تولید می شوند نیز می توانند چنین تأثیری داشته باشند.

خبر خوب این است که: مزه فلز باید به زودی بعد از مصرف قرص ها از بین برود.

مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

سوء هاضمه

سوزش سر دل، رفلاکس اسید و سوء هاضمه می توانند عامل ایجاد طعم فلز داخل دهان باشند. علائم دیگری که با این بیماری ها ایجاد می شوند عبارتند از نفخ و احساس سوزش در قفسه سینه بعد از خوردن غذا.

برای درمان مشکل زمینه ای، از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید، شام را زودتر بخورید و آنتی اسید مصرف کنید.

اگر مدام دچار سوء هاضمه می شوید، در بلعیدن مشکل دارید، یا درد شدیدی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. زمانی که سوء هاضمه تحت کنترل است، طعم دهان شما باید به حالت عادی باز گردد.

بارداری

هیچ تعجبی ندارد که در طول دورا بارداری مزه دهان شما تغییر کند.

در ابتدای بارداری ممکن است طعم فلزی داخل دهان شما ایجاد شود. این احساس باید موقت باشد و خود به خود از بین برود.

زوال عقل

زمانی که دچار زوال عقل می شوید، طعم چیزها متفاوت می شود. بخشی از مغز که حس چشایی را کنترل می کند، گاهی اوقات خوب کار نمی کند.

با طعم های تند یا شیرین آشپزی کنید، و انواع مختلف غذاها و نوشیدنی ها را امتحان کنید تا به افزایش اشتهای خود کمک کنید.

درمان سرطان

مزه های تلخ یا فلزی که مدت زمان طولانی داخل دهان شما باقی می مانند یکی از عوارض جانبی شایع شیمی درمانی و پرتو درمانی هستند. معمولاً با اتمام درمان از بین می روند.

در عین حال، برای کمک به پنهان کردن مشکل، غذاهای خود را تغییر دهید. مواد تارت مانند آبلیمو، سرکه یا ترشی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. ادویه ها، گیاهان و شیرین کننده ها طعم قوی بوجود می آورند. خوردن بیشتر غذاهای منجمد یا سرد را امتحان کنید. ظروف فلزی را با ظروف چوبی یا پلاستیکی عوض کنید.

مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

استنشاق سطوح بالای جیوه یا سرب می تواند باعث ایجاد طعم فلز داخل دهان شود. مهم است که از قرار گرفتن خود و خانواده تان در معرض این مواد شیمیایی اجتناب کنید یا آن را کاهش دهید.

سرب می تواند هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال مضر باشد. کودکان ممکن است در نتیجه تماس با رنگ های بر پایه سرب یا گرد و غبار آلوده به سرب که در ساختمان های قدیمی تر یافت می شود، دچار مسمومیت با سرب شوند. هوا، آب و خاک نیز می توانند به سرب آلوده شده و خطرناک باشند. افراد بزرگسالی که تعمیرات خانه را انجام می دهند و یا با باتری ها کار می کنند، بیشتر در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار دارند.

جیوه را می توان از مکان های صنعتی و وسایل خراب منزل مانند دماسنج وارد خانه کرد. قرار گرفتن طولانی مدت و کوتاه مدت در معرض جیوه می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

حذف منبع آلودگی (مانند خلاص شدن از شر رنگ های بر پایه سرب) نخستین خط درمان است. همچنین ممکن است به داروهای پزشکان نیاز داشته باشید.

اختلالات CNS

گاهی اوقات یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی (CNS) می تواند باعث ایجاد انحراف چشایی در شما شود، یا باعث شود طعم چیزها بیشتر از حد معمول متفاوت شوند. اینها شامل شرایطی مانند فلج بل، اسکلروزیس چندگانه (MS) و حتی افسردگی است. اگر یکی از این شرایط را دارید و متوجه طعم فلزی شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

طعم فلزی در دهان شما درمان و پیشگیری

هیچ راهی برای درمان یا جلوگیری از ایجاد طعم فلز داخل دهان شما وجود ندارد. درمان شما به علت آن بستگی دارد. در برخی موارد این علامت ناخوشایند ممکن است به صورت خود به خود برطرف شود، برای مثال اگر مصرف ویتامین ها را متوقف کنید یا منبع سربی را که در معرض آن قرار گرفته اید را حذف کنید. اما در مواقع دیگر، باید روش های دیگری را امتحان کنید:

  • برای رفع هرگونه عفونت اطراف دندان (پریودنتیت) یا لثه ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دندان ها و زبان خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید تا بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید. این می تواند از پوسیدگی دندان و عفونت دهان جلوگیری کند.
  • آب بنوشید و آدامس های بدون قند بجوید تا از عفونت های دهانی که می توانند باعث ایجاد طعم فلز داخل دهان شوند جلوگیری کنید.
  • قبل از وعده های غذایی، دهان خود را با ترکیبی از نصف قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در 1 فنجان آب گرم شستشو دهید.
  • سعی کنید به جای ظروف فلزی از ظروف پلاستیکی و ظروف شیشه ای یا سرامیکی استفاده کنید.
  • سعی کنید گوشت را در آبمیوه های شیرین مزه دار کنید یا آن را با مقدار زیادی سبزی و ادویه بپزید.
  • برخی از داروها می توانند باعث ایجاد طعم فلزی داخل دهان به شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید و به او اطلاع دهید که این عارضه جانبی را تجربه می کنید. شاید تغییر دارو و رفتن به سراغ یک داروی دیگر کمک کننده باشد. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف داروهای تجویز شده را قطع نکنید.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت