دندان مصنوعی یا دنچر
6 شهریور ماه 1397
درنیامدن دندان عقل‌
20 شهریور ماه 1397

در صورت شکسته شدن دندان مصنوعی خود، پیش از آنکه خود برای تعمیر آن اقدام کنید با دندانپزشک خود تماس بگیرید! نخستین کار و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که نگران نشوید. گرچه شکسته شدن دندان مصنوعی می‌تواند نگران کننده باشد، اما به خاطر داشته باشید که این اتفاق عجیبی نیست. مطمئناً نیاز نیست خودتان به تنهایی دنچر شکسته را تعمیر کنید.

بسیاری از افراد هیچ دندانی ندارند (فقدان کامل دندان edentulous)، و تعداد بیشتری از افراد حداقل فاقد یکی از دندان‌ها هستند. تقریبا 90 درصد افرادی که فاقد هر گونه دندانی هستند از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند و تنها 15 درصد از این افراد دندان‌های مصنوعی دارند که هر سال آنها را تعویض می‌کنند. به این معنا که 75 درصد از جمعیتی که فاقد دندان هستند با دندان‌های مصنوعی سر و کار دارند که نیاز به تعمیر دارند. در صورت شکسته شدن دندان مصنوعی، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید، در اینجا نیز نکاتی به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید در موارد اورژانسی دندان مصنوعی را خود تعمیر کنید.

در صورت شکسته شدن دندان مصنوعی چه کار باید کرد؟

ابتدا، بررسی کنید کدام بخش از دندان شکسته شده است. بسته به اینکه کدام قسمت از دندان مصنوعی شکسته شده است، ممکن است امکان تعمیر موقت آن در منزل وجود داشته یا نداشته باشد، تا زمانی که بتوانید به دندانساز مراجعه کنید. ممکن است بخش‌های مختلفی از دندان مصنوعی شکسته شود: کنده شدن تکه‌ای از قسمت اکریلیک صورتی رنگ؛ دو نیم شدن دندان مصنوعی به طور کامل؛ شکسته شدن، ترک برداشتن یا کنده شدن یکی از دندان‌ها.

متاسفانه، اگر دندان مصنوعی شما دو نیم شود، برای تعمیر آن هیچ کاری در منزل نمی‌توان انجام داد. تعمیر دندان مصنوعی که به این شکل شکسته شده است تنها کار دندانپزشک یا دندانساز ماهر است.

تعمیر شکستگی اندک دندان‌های مصنوعی

در صورت کنده شدن، شکستن یا ترک خوردن یکی از دندان‌ها، یا کنده شدن بخشی از قسمت اکریلیک صورتی رنگ دندان مصنوعی، پیش از مراجعه به دندانپزشک می‌توانید در منزل به طور موقت آن را تعمیر کنید. در اینجا به شرح این کار خواهیم پرداخت:

شکستن دندان مصنوعی

شکستن دندان مصنوعی

  1. به دندانپزشک خود تماس بگیرید- در صورتی که متوجه شدید دندان مصنوعی شما شکسته شده است، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که فورا با دندانپزشک تماس بگیرید! وضعیت را برای دندانپزشک توضیح دهید و شرح دهید که چه قسمتی از دندان شکسته شده است، سپس برای مراجعه‌ی فوری وقت بگیرید. به خاطر داشته باشید کاری که شما در منزل انجام می‌دهید موقت است.
  2. یک بسته لوازم تعمیر دندان مصنوعی تهیه کنید- این بسته تقریبا در تمام داروخانه‌ها قابل دسترسی است. این لوازم به منظور تعمیر اورژانسی دندان‌های مصنوعی طراحی شده‌اند و نمی‌توان برای طولانی مدت از آنها استفاده کرد. زمانی که برای خرید این بسته مراجعه می‌کنید اطمینان حاصل کنید که روی بسته‌ی آن برچسبی با عنوان “مناسب برای کارهای دندانپزشکی” و “مورد تایید سازمان غذا و دارو” داشته باشد. اکثر این بسته‌ها ماده‌ای برای چسباندن دارند، برخی دیگر نیز ممکن است دندان‌هایی داشته باشند که در صورت کنده شدن دندان از دست دندان مصنوعی، می‌توان آن را به طور موقت جایگزین کرد. گرچه ممکن است روی این بسته‌ها ادعا شده باشد که می‌توانند ترک دست دندان مصنوعی را به طور کامل تعمیر کنند، اما تنها راهکار دائم مراجعه به دندانساز ماهر است.
  3. به دندانساز خود مراجعه نمایید- پس از آنکه به طور موقت دندان مصنوعی خود را تعمیر کردید، طبق نوبت قبلی به دندانساز خود مراجعه نمایید. طی این ویزیت، دندانساز به طور تخصصی دندان مصنوعی شما را تعمیر خواهد کرد به گونه‌ای که مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد و کاملا راحت خواهند بود.

پیشگیری از شکسته شدن دندان‌های مصنوعی

شکستن دندان مصنوعی

شکستن دندان مصنوعی

برای همه‌ی دندانپزشک‌ها مهم است که به بیمار خود متذکر شوند که برای اجتناب از شکسته شدن دندان‌ها، پیشگیری نکته‌ی اصلی است! حتی دندان‌های مصنوعی که به بهترین شکل ممکن ساخته شده باشند نیز به مرور زمان خراب خواهند شد، اما در صورتی که از آنها مراقبت شود، دوام بیشتری خواهند داشت. نخستین و مهمترین اقدام این است که دندان‌های مصنوعی خود را پاکیزه نگه دارید: به طور منظم دندان‌های مصنوعی خود را مسواک بزنید و با دقت آنها را آبکشی کنید و در تمام طول شب آن را در آب غوطه‌ور کنید. هنگام مسواک زدن دندان‌های مصنوعی، بهتر است سینک را پر از آب کنید؛ از این طریق، در صورت افتادن دندان‌ها، هیچ فشاری به آنها وارد نخواهد شد و احتمال شکسته شدن دندان‌ها کاهش خواهد یافت.

آیا می‌توان برای تعمیر دندان مصنوعی شکسته از چسب فوری (Superglue) استفاده کرد؟

شکستن دندان مصنوعی

شکستن دندان مصنوعی

چنین به نظر می‌رسد که چسب فوری تنها زمانی که به شکل مایع است سمی است. در واقع، طی فرایند تعمیر، بخاری که از آن متساعد می‌شود سمی است و استنشاق آن مضر خواهد بود. چسب فوری، با خشک شدن مانند پلاستیک سفت می‌شود و به نظر ساییده نخواهد شد. در واقع، به محض خشک شدن چسب، دیگر شکسته نخواهد شد یا گازی از آن متساعد نخواهد شد. خاصیت چسبانندگی سریع و قوی این نوع چسب تنها در زمان مایع بودن آن عمل می‌کند. با خشک شدن آن، به هیچ عنوان به چیز دیگری نخواهد چسبید. بعلاوه، این نوع چسب پس از خشک شدن به شکلی در می‌آید که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با رزین صورتی رنگ پایه‌ی دندان‌های مصنوعی ندارد.

مراحل تعمیر دندان مصنوعی شکسته

شکستن دندان مصنوعی

شکستن دندان مصنوعی

  1. در صورت شکسته شدن دندان مصنوعی، آن را کاملا تمیز و سپس خشک کنید.
  2. پیش از چسب زدن، ابتدا یک مرتبه تکه‌ی کنده شده را در جای درست خود قرار دهید تا درست قرار دادن آن را یاد بگیرید.
  3. با دقت، یک لایه‌ی نازک از چسب فوری روی لبه‌ی تکه‌ی کنده شده‌ی دندان مصنوعی بزنید.
  4. با دقت تکه‌ی کنده شده را در جای خود قرار دهید و راست بودن آن را بررسی کنید.
  5. کمی صبر کنید تا خشک شود. چسبیدن ابتدایی فورا انجام می‌شود، اما برای چسبیدن کامل باید 24 ساعت صبر کنید. توصیه می‌شود طی این زمان از آن استفاده نکنید.

3.4/5 (42 نظر)

7 ديدگاه

  1. ایلیا گفت:

    بسیار عالی ممنون و مچکر از اطلاعات و کرمتون گلی به گوشه جمالتون

  2. زهرا نوایی گفت:

    سلام،من یکسال قبل دندان مصنوعی گذاشتم،خودم به نظرم می اید اگربالایی هاکوتاهتربودبهتربود،ولی دندان سازقبول نکرد،ایاچاره ای دارد که در ظاهر قیافه ی ادم معلوم نباشد،دراول کار هم که تنگ بودندخودم انها راسابیدم وخوب شد،ولی نمیدانم کجاشوباید سابیدکه ارتفاع لثه ی دندانهای بالا کمتر شود

    • سلام
      باتوجه به توضیحاتی که دادید جهت بررسي دقيق حتما باید معاینه و بررسی بشه وضعیت دندانها

      • F گفت:

        سلام دکتر میشه جواب منم بدین
        بیش از۲ساله که دندانی که پرکردم۶ازپایین دردمیکنه ناونستم برم دکتر حالاموادش در اومده اما یکتکه بزرگه که دوباره سرجاش گذاشتم هزینه هازیادنمیتونم دکتربرم آیا چسبی هست که اونوبچسبونم تاخدادری بازمیکنه آخه سمت مخالفش دندون نداره وغذاروکلا نیم جو میخورم اینم بیوفته دیگه هیچ

  3. محمد گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشین من بیست روز پیش دوتا دندون جلویمو دندون مصنوعی گذاشتم الان یکیشون کنده شد معلومه چسبی که زده صعیف بوده الان ببرم اینو بچسبونه باز باید پول بدم و اینکه چه چسبی خوبه که وقتی باز کنده شد خودم بخرم بچسبونم که هی پول دندون پزشک ندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت