آیا خمیر دندان های خانگی توصیه می شوند؟
5 اردیبهشت ماه 1401
رسوب کلسیم روی دندان ها
31 اردیبهشت ماه 1401

احتمالاً چیزهایی در مورد خطرات سیگار کشیدن شنیده اید. سیگار کشیدن می تواند منجر به بروز سرطان، سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری ریه و غیره شود. علاوه بر این، این عادت بد با تعداد بسیار زیادی از مشکلات خطرناک دهان و دندان مانند بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان ها، بیماری لثه، سرطان دهان و موارد دیگر اتباط مستقیم دارد.

به همین دلایل، برخی از افراد سیگاری، برای مصرف تنباکو، به مصرف سیگار الکترونیکی (یا vape) روی آورده اند. بسیاری از افراد تصور می کنند، به طور کلی سیگار الکترونیکی یک گزینه ایمن تر است زیرا نسبت به دود سیگار سموم کمتری منتشر می کند. با این حال، این برداشت همچنین منجر به شکستن رکورد بالا رفتن تعداد جوانانی شده است که قبلاً هرگز سیگار نکشیده اند و شروع به استفاده از سیگار الکترونیک کرده اند. سیگار الکترونیک اکنون محبوب ترین محصول دخانیات در بین کودکان و نوجوانان است.

با این حال، این عادت هم بدون خطر نیست. به عنوان مثال، مرکز بیماری و کنترل (CDC) اظهار داشته است که استفاده از سیگار الکترونیک برای جوانان، بزرگسالان جوان، بزرگسالان باردار و بزرگسالانی که در حال حاضر از محصولات دخانیات استفاده نمی کنند، خطرناک است. علاوه بر این، بسیاری از سیگارهای الکترونیک حاوی نیکوتین و دیگر مواد مضر هستند، که خطرات شناخته شده ای برای سلامتی دارند. این خطرات حتی به مشکلات مختلف برای سلامت دهان و دندان تبدیل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، به خواندن ادامه دهید.

خطرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

خطرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

سیگار الکترونیک چیست؟

سیگار الکترونیک یک وسیله الکترونیکی است که یک محلول مایع را تا دمای بالا گرم می کند تا آیروسول (مخلوط گاز و هوای پخش شونده در هوا) را ایجاد کند که آن را استنشاق می کنید. این محلول ها اغلب حاوی موادی مانند نیکوتین، یک طعم دهنده، و یک رطوبت نگهدار (مانند پروپیلن گلیکول) هستند.

بر اساس CDC، برخی از مواد مضر که اغلب در آیروسول سیگار الکترونیک یافت می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نیکوتین
  • ذرات فوق العاده ظریفی که با استنشاق می توانند به اعماق ریه ها بروند.
  • طعم دهنده هایی مانند دیاستیل، یک ماده شیمیایی مرتبط با یک بیماری شدید ریه.
  • ترکیبات آلی فرار.
  • مواد شیمیایی که باعث بروز سرطان می شوند.
  • فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب.

چرا سیگار الکترونیک برای سلامتی دهان و دندان های شما مضر است؟

دلایل مختلفی برای منع استفاده از سیگار الکترونیک توسط دندانپزشکان وجود دارد. در اینجا چهار مورد اصلی وجود دارند:

خشکی دهان

یکی از شایع ترین عوارض جانبی استفاده از سیگار الکترونیک، خشکی دهان است. به عنوان مثال، برخی از رطوبت نگهدارهای موجود در سیگار الکترونیک، مانند پروپیلن گلیکول، می توانند باعث خشکی دهان شوند. خشکی دهان می تواند باعث بروز بوی بد دهان، زخم های دهان، و حتی پوسیدگی دندان شود.

بیماری لثه

برخی از سیگارهای الکترونیک حاوی نیکوتین هستند، یک ماده شیمیایی خطرناک و اعتیاد آور. انجمن قلب آمریکا اظهار داشته است که نیکوتین، چه از طریق سیگار معمولی استفاده شود و چه با سیگار الکترونیک، جریان خون به لثه ها را محدود می کند و بنابراین باعث افزایش خطر بیماری لثه می شود. دیگر مواد متداول مانند پروپیلن گلیکول، بنزن و فرمالدئید فقط این خطر جدی را افزایش می دهند.

بد رنگ شدن دندان ها

از جمله خطرات دندانی مرتبط با سیگار کشیدن، تغییر رنگ دندان توسط تار و نیکوتین ناشی از دود سیگار است. حتی اگر سیگار الکترونیک حاوی تار نباشد، هنوز هم حاوی مقداری نیکوتین است که باعث لک شدن دندان های شما خواهد شد.

تغییرات باکتریایی

گرچه احتمالاً به نظر شما آبنبات های حاوی قند و نوشیدنی های اسیدی با مشکلات دندانی شما مرتبط هستند، اما آیا می دانید که سیگار الکترونیک می تواند باعث بوجود آمدن باکتری های زیادی داخل دهان شما شود که می توانند منجر به پوسیدگی دندان، حفره ها و بیماری لثه شوند؟ براساس مطالعه سال 2018، آیروسول که سیگار الکترونیک تولید می کند باعث افزایش چهار برابری چسبندگی میکروبی (باکتریایی) به مینای دندان، بویژه در فرو رفتگی ها و شکاف های دندان ها می شود. از آنجا که بسیاری از طعم دهنده های سیگارهای الکترونیک شیرین هستند، آیروسول هایی که تولید می کنند نیز از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی با ساکارز بالا، آب نبات های ژلاتینی و نوشیدنی های اسیدی قابل مقایسه هستند.

علاوه بر این، مطالعه سال 2020 کشف کرد که میکروب های (باکتری های) دهان افرادی که از سیگارهای الکترونیک استفاده می کنند، ظاهر و رفتاری مشابه میکروب ها دهان افرادی داشتند که سیگار می کشیدند. تغییر در باکتری های موجود در دهان شما می تواند منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های مختلف شود، که برخی از آنها با سرطان دهان همراه هستند.

خطرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

خطرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان

ترک سیگار الکترونیک؛ بهترین کمک به سلامت دهان

بهترین راه برای محدود کردن خطرات مربوط به سلامت دهان و سلامت عمومی ناشی از سیگار الکترونیک، اجتناب از استفاده از سیگار الکترونیک به طور کلی است. با افزایش محبوبیت سیگار الکترونیک، بویژه در میان جوانان، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که در مورد عوارض جانبی طولانی مدتی که این عادت می تواند داشته باشد، هنوز اطلاعات کمی وجود دارد. علاوه بر این، نگرانی فزاینده ای وجود دارد که این کودکان به کشیدن سیگارهای سنتی و استفاده از سایر فراورده های دخانی روی بیاورند. بنابراین اگر بچه دارید، به شما توصیه می کنیم که فعال باشید و در مورد خطرات استفاده از سیگار الکترونیک با آنها صحبت کنید.

اگر از سیگار الکترونیک استفاده می کنید، باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. کمک های دندانپزشکی پیشگیری در پرهیز از بروز حفره ها، بیماری لثه، فرسایش مینای دندان، ژنژیویت و پریودنتیت کمک می کنند. طی مراجعه به دندانپزشک، دندانپزشک شما همچنین به دنبال علائم اولیه سرطان دهان نیز خواهد بود. توصیه می کنیم که همه افراد برای چکاپ های منظم، به طور معمول هر شش تا 12 ماه یکبار، با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنند، اما افرادی که سیگار الکترونیک استفاده می کنند ممکن است نیاز باشد بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت