آیا من گزینه مناسبی برای ایملپنت های دندانی یک روزه هستم؟
9 اسفند ماه 1400
آیا خمیر دندان های خانگی توصیه می شوند؟
5 اردیبهشت ماه 1401

اگر شما از دست رفتن مینای دندان، حفره ها و پوسیدگی های دندانی را تجربه کرده باشید، ممکن است به این موضوع نیز فکر کرده باشید که چگونه دندان ها را مجدداً غنی از مواد معدنی کنید. خوشبختانه، کارهایی هستند که می توانید در منزل خود انجام دهید- تغییر رژیم غذایی و انتخاب چند عادت سالم راهی عالی برای آغاز مسیر معدنی سازی دندان ها است. این شامل خوردن غذاهای غنی از مواد معدنی، مصرف پروبیوتیک ها و دریافت ویتامین D کافی است.

علاوه بر این، شما می توانید از برخی از درمان های خانگی مانند جوش شیرین و روغن نارگیل استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که دندان های شما سالم و قوی هستند. کل فرآیند معدنی سازی دندان ها نیازمند عدم مصرف برخی غذاهای خاص نیز خواهد بود، به عنوان مثال، غذاهایی که اسید فیتیک در آنها وجود دارد.

وقتی نوبت به سالم نگه داشتن دندان ها می رسد، شما مشق خود را به خوبی می دانید: دو بار در روز آنها را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، و البته، از شیرینی جات و غذاهای نشاسته دار دور بمانید. بنابراین، به طور طبیعی ناامید کننده خواهد بود که حتی پس از دنبال کردن این توصیه های استاندارد، هنوز هم پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. پس ممکن است هنوز هم چه کار اشتباهی انجام می دهید؟ احتمالاً به معدنی سازی مجدد دندان ها توجهی نمی کنید.

معدنی سازی مجدد دندان ها قطعاً امکان پذیر است و به سادگی حفظ بهداشت روتین روزانه عادی است. اگر به دانستن معنای واقعی معدنی سازی مجدد دندان ها، چگونگی پیشگیری از پوسیدگی دندان با آن، و ساده ترین راه برای حصول آن برای بهینه سازی سلامت دهان علاقه مند هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید!

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

چگونه می توان دندان ها را به سرعت مجدداً معدنی کرد؟

ابتدا، مهم است بدانید که مینای دندانی که در نتیجه پوسیدگی آسیب دیده باشد نمی تواند به سادگی رشد کند. با این حال، امکان باز گرداندن مواد معدنی از دست رفته مینای ضعیف دندان ها و مقاوم سازی آن در برابر پوسیدگی وجود دارد. این فرآیندی است که تحت عنوان معدنی سازی مجدد دندان tooth remineralization شناخته می شود.

راه های متعددی برای معدنی سازی مجدد دندان برای جلوگیری از پوسیدگی و مرگ دندان و رسیدن به سلامت خوب دندان ها وجود دارد. بیایید یک به یک به آنها نگاهی داشته باشیم.

از خمیر دندان های معدنی کننده دندان ها استفاده کنید.

علاوه بر تغییر رژیم غذایی روزانه خود و استفاده از درمان های طبیعی، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از خمیر دندان های خاص را به عنوان یک گزینه طبیعی توصیه کند، یا خمیر دندان هایی که حاوی مواد معدنی و فلوراید هستند، تا نه تنها مواد معدنی از دست رفته دندان های شما احیاء شوند، بلکه اطمینان حاصل کنید که حفره ها را از دندان های خود دور نگه می دارید.

خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت

هیدروکسی آپاتیت نوعی کلسیم است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. این ماده که با کلسیم پیوند خورده است، تقریبا 70٪ از استخوان های شما را شامل می شود و همچنین ماده معدنی اصلی موجود در مینای دندان شما است. هنگامی که دندانپزشک به شما می گوید که شما مینای دندان ضعیفی دارید، منظور واقعی آنها این است که تمام مولکول های هیدروکسی آپاتیت خود را از دست داده است.

خوشبختانه، دانشمندان توانسته اند مولکول های هیدروکسی آپاتیت را تولید کنند که شبیه به مولکول هایی هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند. این ذرات غنی از کلسیم در حال حاضر برای ترمیم مینای دندان افرادی استفاده می شوند که مواد معدنی خود را دست داده اند تا از ایجاد حفره ها و بهداشت بد دهانی جلوگیری شود.

احتمالاً خمیر دندان ها بهترین و مناسب ترین محصولات برای دریافت حداکثر مقدار هیدروکسی آپاتیت موجود سازگار با بدن انسان هستند. بنابراین دفعه بعد که می خواهید خمیر دندان خریداری کنید، ممکن است بخواهید خمیر دندان حاوی کریستال های نانو هیدروکسی آپاتیت سازگار با بدن بخرید.

علاوه بر هیدروکسی آپاتیت، خمیر دندان هایی که حاوی مواد اولیه ای مانند روغن دانه های طبیعی، آلوئه باربادانسس، روغن نارگیل طبیعی و عصاره ریشه زنجبیل هستند، علاوه بر اینکه ضد التهاب هستند و درد دهان را کاهش می دهند، برای معدنی سازی دندان های حساس نیز خوب هستند.

خمیر دندان فلورایده

هیدروکسی آپاتیت ممکن است عنصر سازنده دندان های شما باشد، اما باید ماده ای وجود داشته باشد تا این عناصر سازنده را کنار یکدیگر نگهدارد. در مورد دندان ها، فلوراید این ماده نگهدارنده است.

دو دلیل وجود دارد که چرا خمیر دندان های فلورایده بهترین خمیر دندان معدنی کننده برای ترمیم مینای دندان ها هستند: فلوراید مانع از دست رفتن مواد معدنی از مینای دندان ها می شود و از بروز حفره ها جلوگیری می کند و هنگامی که به صورت ترکیبی همراه با هیدروکسی آپاتیت استفاده می شود به اتصال ذرات هیدروکسی آپاتیت به دندان ها کمک می کند.

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

اجتناب از غذاهای حاوی اسید فیتیک

در طول دهه 1930، یک دندانپزشک معروف به نام وستون پرینسWeston Prince  تصمیم به بررسی سلامت دندان افرادی گرفت که در مناطق دور افتاده و با تمدن کم یا بدون هیچ گونه ارتباطی با تمدن زندگی می کردند. دندانپزشک شگفت زده شد از اینکه دریافت چگونه اکثر این افراد سلامت دهان و دندان خوبی داشتند با موارد بسیار نادر پوسیدگی دندان و حفره های دندانی. همانطور که به بررسی دلیل آن پرداخت، او به یک نکته مشترک رسید- همه این افراد یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کاملی مانند گوشت چرب، ماهی هایی که در آب های آزاد پرورش پیدا کرده بودند، سبزیجات و میوه ها و فراورده های لبنی تهیه شده از شیر ​​کامل داشتند در حالی که از دانه ها و حبوبات خاصی اجتناب می کردند.

از دندانپزشک خود بپرسید: برای کمک به مینای دندان های خود چه باید بخورم؟

برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی که حاوی دانه ها و اسید فیتیک زیادی هستند ممکن است باعث افزایش خطر بروز حفره های دندانی شوند. این نشان می دهد که رژیم های غذایی فاقد دانه می توانند بیشتر برای مینای دندان های شما مفید باشند. با این حال، شما می توانید هر رژیم غذایی را با خوردن سبزیجات و میوه ها غنی از مواد مغذی، گوشت حیواناتی که از چمن طبیعی تغذیه کرده اند و ماهی که حاوی مقادیر زیادی روغن امگا 3 است، تکمیل کنید، زیرا نشان داده شده است که آنها با سلامت دهان و سلامت عمومی بدن ارتباط دارند.

اگر نگران سلامت و حفره های مینای دندان هستید، باید از سلامت روده خود نیز آگاه باشید، زیرا سلامت دهان و سلامت روده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

دانه ها و حبوبات چه مشکلی دارند؟ آنها (دانه های کامل) علیرغم بسیار سالم بودن، غنی از اسید فیتیک هستند، که به ‘ضد مواد مغذی’ بودن شناخته شده است که خود را به مواد معدنی موجود در بدن مانند روی، کلسیم و آهن متصل می کند و مانع جذب آنها می شود. به زبان ساده، هر چه دانه های بیشتری بخورید، بدن شما اسید فیتیک بیشتری بدست می آورد که در نهایت باعث آسیب به مینای دندان می شود و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

بنابراین، اگر هدف شما معدنی سازی مجدد دندان ها و محافظت از مینای دندان ها است، برای کاهش سطح اسید فیتتیک در بدن و دادن شانس جذب تمام مواد معدنی اولیه به آن، می توانید مدتی از مصرف دانه ها و غلات اجتناب کنید را کنید. تا آن زمان، ممکن است غذاهای کامل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید:

  • گوشت حیواناتی که از چمن طبیعی تغذیه کرده اند
  • تخم مرغ های تغذیه شده در طبیعت.
  • ماهی هایی که در آب های آزاد پرورش یافته اند
  • چربی های سالم از روغن نارگیل و کره تهیه شده از شیر حیواناتی که از چمن طبیعی تغذیه کرده اند.
  • سبزیجات طبیعی.

البته، قبل از ایجاد هر گونه تغییرات شدید در رژیم غذایی خود، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

روده خود را با پروبیوتیک ها درمان کنید.

مصرف غذاهای غنی از مواد معدنی تنها راه تقویت و بازسازی مینای دندان شما نیست. بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارند که ممکن است برای داشتن یک دهان سالم می توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ رژیمی که در آن پروبیوتیک وجود دارد.

پروبیوتیک ها به باکتری های خوب موجود در روده شما اشاره می کنند که نه تنها از دستگاه گوارش شما محافظت می کنند، بلکه می توانند دمینرالیزیشن یا از بین رفتن مواد معدنی دندان ها را معکوس کنند و از بروز حفره ها نیز جلوگیری کنند. این نباید شگفت آور باشد، بویژه پس از انتشار مطالعاتی که نشان می دهند تقریباً هر بیماری در بدن می تواند به مسائل روده مرتبط باشد.

اما چرا باید پروبیوتیک ها را به عنوان بخشی از مراقبت های دهان خود بگنجانید؟ آنها چه بخشی از معدنی سازی مجدد دندان ها را بازی می کنند؟

پروبیوتیک تعداد استرپتوکوک موتانس را کاهش می دهد، نوعی باکتری که داخل دهان یافت می شود و نقش اصلی را در پوسیدگی دندان ایفا می کند. علاوه بر این، آنها سلامت روده های شما را نیز حفظ می کنند که به این معنی است که بهتر قادر است اکثر مواد مغذی و مواد معدنی را جذب کند.

بر اساس مطالعات اخیر، انواع پروبیوتیک زیر می توانند به شما کمک کنند سلامت دندان های خود را حفظ کنید:

  • Lactobacillus reuteri
  • Lactobacillus salvarius
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Bifidobacterium animalis

به یاد داشته باشید که یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا حاوی انواع ذکر شده را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

ویتامین D بیشتر دریافت کنید.

ویتامین D یک ماده مغذی مهم، نه تنها برای سلامت دندان ها، بلکه برای دیگر سیستم های بدن نیز است. این به بدن کمک می کند تا کلسیمی را جذب کند که دندان ها را تقویت می کند. گرچه اکثر ما از اهمیت آن آگاه هستیم، اما بسیاری از افراد دقت نمی کنند که مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کنند.

دانشمندان دریافته اند که تکمیل کردن بدن با ویتامین D می تواند بروز ابتلا حفره ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

شما همچنین پس از پیگیری توصیه های پزشکی صحیح می توانید به فکر مصرف ویتامین K2 باشید زیرا به میزان قابل توجهی جذب ویتامین D را افزایش می دهد.

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

جوش شیرین مصرف کنید.

جوش شیرین یک راهکار خانگی بسیار محبوب و مؤثر برای سفید کردن دندان ها است. این ماده حتی توسط دندانپزشکان نیز به عنوان یک جایگزین طبیعی بی خطر برای سفید کردن اقتصادی دندان ها توصیه شده است. آیا می دانید که جوش شیرین نیز می تواند به جلوگیری از بروز حفره ها و حفظ بهداشت خوب دهان و دندان کمک کند؟

علاوه بر این، جوش شیرین اسیدیته داخل دهان را نیز کاهش می دهد که در غیر اینصورت ممکن است لایه های مواد معدنی که به طور طبیعی روی مینای دندان قرار دارند را نیز تخریب کند. کاهش سطح اسیدیته همچنین باعث می شود تا خمیر دندان فلوراید مینای دندان را راحت تر بازسازی و مجدداً معدنی سازی کند.

بنابراین اگر شما فکر می کنید دندان های شما نیاز به یک معدنی سازی مجدد سریع دارد، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و آن را یک مرتبه در روز داخل دهان خود بچرخانید.

روغن کشی داخل دهان را با روغن نارگیل انجام دهید.

روغن کشی یک روش معروف است که نه تنها لثه ها و دندان ها را تقویت می کند و دهان را تازه می کند، بلکه به معدنی سازی مجدد دندان ها کمک می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. مطالعات متعددی ثابت کرده اند که استفاده از روغن می تواند باکتری های مضر مانند استرپتوکوک موتانس، که به طور معمول در بزاق و پلاک ساکن است، پاک کند.

فقط روزی یک مرتبه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 20 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید. روش های سنتی استفاده از روغن کنجد را توصیه می کنند، اما برای اکثر افراد، روغن نارگیل یک انتخاب بهتر است، زیرا طعم بهتری دارد.

زایلیتول را امتحان کنید.

  • زایلیتول به شیرین کننده طبیعی اشاره دارد که از درخت توس گرفته می شود. زایلیتول علاوه بر شیرین کردن خوراکی های روزمره شما، به عنوان یک ماده مهم برای معدنی سازی دندان ها و محافظت از مینای آنها و جلوگیری از کدر شدن رنگ دندان ها در نظر گرفته می شود. زایلیتول به روش های مختلفی به حفظ خوب سلامت دندان کمک می کند:
  • با گرسنگی دادن به باکتری ها در حد مرگ، آنها را می کشد.
  • تا حد زیادی جذب کلسیم را افزایش می دهد.
  • pH بزاق را افزایش می دهد و آن را برای معدنی سازی مجدد مطلوب تر می کند.

با دندانپزشک خود در مورد اینکه شما چقدر زایلیتول می توانید با خیال راحت مصرف کنید تا دندان های خود را به سریع ترین راه ممکن معدنی سازی کنید، صحبت کنید.

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

معدنی سازی مجدد دندان ها چگونه کمک می کند؟

بزرگترین دلیل اینکه چرا شما باید دندان ها را مجددا معدنی سازی کنید این است که به معکوس کردن پوسیدگی دندان ها کمک می کند و احتمال بروز حفره ها را کاهش می دهد. این فهرست قطعاً در اینجا پایان نمی یابد. معدنی سازی مجدد دندان همچنین می تواند:

  • حساسیت دندان را کاهش دهد.
  • درد ناشی از پوسیدگی را کنترل کند.
  • بهداشت کلی دهان و دندان ها را بهبود دهد.
  • عملکرد دندان های آسیب دیده را احیاء کند.
  • هزینه های دندانپزشکی را در طول عمر شما کاهش دهد.

بعلاوه، این ماده تأثیر مثبت روی سلامت کلی شما دارد و ممکن است به طور قابل توجهی کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

به حداکثر رساندن معدنی سازی دندان ها

در زیر کارهای خاصی هستند که شما می توانید برای به حداکثر رساندن معدنی سازی دندان ها و مبارزه با حفره ها انجام دهید:

احمال کاری نکنید.

با ایجاد عاداتی که به طور خودکار معدنی سازی دندان ها را افزایش می دهند، سلامت دندان های خود را تحت کنترل داشته باشید. به جای جستجو برای راه حل های  سریع، راهکارهای پایداری را پیدا کنید که ممکن است منطبق با سبک زندگی شما باشند.

زود شروع کنید.

به خاطر داشته باشید عادت هایی که معدنی سازی مجدد دندان ها را ارتقاء می دهند، نقش مهمی در شکل گیری سالم دندان ها ایفا می کنند و این برای هر دو دست دندان های موقت و دائمی صدق می کند. بنابراین، اگر زود شروع کنید، بهتر است.

اگر شما به دنبال راه هایی برای مراقبت بهتر از دندان های خود هستید، استفاده از یک مسواک برقی توصیه می کنیم. 40،000 لرزش در هر دقیقه و داشتن یک زمان سنج این طمینان را به شما می دهد که بهداشت دهان و دندان شما در بهترین شرایط قرار دارد.

هیدراته باقی بمانید.

هیدراتاسیون نقش مهمی هنگام تولید بزاق ایفا می کند. بعلاوه، دفاع اصلی شما در برابر پلاک ها و حفره ها است. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که هر روز حداقل هشت لیوان آب می نوشید.

ترمیم مینای دندان

ترمیم مینای دندان

سالم زندگی کنید.

خواب کافی داشته باشید، سطوح استرس خود را کنترل کنید، و روزانه ورزش کنید. این سه عامل نه تنها سلامت عمومی بدن را ارتقا می دهند، بلکه با تنظیم هورمون ها و اجرای مؤثر تمام سیستم های بدن، اثرات غیرمستقیم روی دندان های شما دارند.

اختلالات خوردن مانند بولیمیا (پر خوری) نیز تأثیر منفی روی مینای دندان ها می گذارند، و باعث ایجاد یک بیماری شناخته شده به نام دندان های بولیمیا می شود- یکی دیگر از دلایل برای کمک گرفتن.

تقلب استراتژیک

حتی اگر تصمیم بگیرید که برخی روزها تقلب کنید، آن را به صورت استراتژیک انجام دهید. به عنوان مثال، اگر بخواهید به عنوان نوشیدنی نوشابه بخورید که به شدت فرآیند معدنی سازی مجدد را متوقف می کند، سعی کنید به جای جرعه جرعه نوشیدن آن در طول روز، آن را به سرعت و در یک بار به پایان برسانید.

با دندانپزشک خود صحبت کنید.

حتی اگر بخواهید درمان های طبیعی برای معدنی سازی مجدد دندان ها را امتحان کنید، فراموش نکنید که با دندانپزشک خود در ارتباط بمانید. دندانپزشک شما می تواند به شما در پیگیری پیشرفت درمان شما کمک کند و نتایج شما را ثبت کند، بعلاوه به شما کمک خواهد کرد به محصولاتی که ممکن است به صورت OTC پیدا نکنید، دسترسی پیدا کنید.

نتیجه گیری

دندان ها روزانه سایش و فرسایش را تجربه می کنند و ممکن است تا حدودی نیاز به معدنی سازی مجدد داشته باشند. خوشبختانه، شما به راحتی در منزل با راهکارهایی مانند جوش شیرین، ویتامینD، پروبیوتیک ها و خمیر دندان های معدنی کننده حاوی فلوراید و هیدروکسی آپاتیت می توانید این کار را انجام دهید.

پرسش های متداول

آیا می توان مینای دندان ها را بازسازی کرد؟

امکان بازسازی مینای دندان وجود ندارد. بر خلاف استخوان یا پوست، این یک بافت غیر آلی است که دارای ویژگی رشد نیست. هیچ منبع دیگری از مینای دندان در بدن وجود ندارد که بتواند برای پیوند زدن استفاده شود. خوشبختانه، با استفاده از محصولات معدنی کننده می توانید مینای آسیب دیده دندان ها را تقویت کنید.

برای معدنی سازی مجدد دندان هایم چه می توانم بخورم؟

غذاهای غنی از کلسیم، مانند بادام، پنیر، شیر و سبزیجات دارای برگ سبز، می توانند برای معدنی سازی مجدد دندان های شما خورده شوند. علاوه بر این، غذاهای غنی از فسفر مانند تخم مرغ ها و ماهی نیز ممکن است کمک کنند.

آیا جوش شیرین می تواند مجدداً مواد معدنی دندان های من را تأمین کند؟

گرچه جوش شیرین به طور مستقیم دندان ها را مجدداً معدنی نمی کند، ممکن است به روند کمک کند. این باعث کاهش اسیدیته دهان می شود، که در غیر اینصورت ذخایر معدنی طبیعی روی مینای دندان ها را تخریب می کند. سطح اسیدیته نیز کاهش می یابد، همچنین باعث می شود معدنی سازی و بازسازی مینای دندان  برای خمیر دندان فلوراید راحت تر شود.

آیا می توان حفره های دندانی را معکوس کرد؟

حفره به علت از دست دادن مواد معدنی از مینای دندان شکل گرفته است. این قطعاً در مراحل اولیه با کمک راهکارهای مختلف مانند جوش شیرین، خمیر دندان فلورایده و پروبیوتیک ها برگشت پذیر است. با این حال، اگر فرآیند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از دست می روند، مینای دندان تضعیف می شود، حفره عمیق تر می شوند و دندان درد اتفاق می افتد. در این مرحله، حفره غیر قابل برگشت می شود و تنها می تواند با پر کردن ترمیم شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت