نهفتگی دندان چیست؟
16 دی ماه 1396
پر کردن دندان
25 بهمن ماه 1396

روکش دندان چیست؟

روکش دندان به کلاهکی گفته می‌شود که بر روی تاج دندان قرار گرفته و به طور کامل آن را احاطه می‌کند به طوری که دیگر هیچ بخشی از ساختار دندان طبیعی را نمی‌توانید ببینید. روکش دندان نوعی پروتز مصنوعی ثابت به حساب می‌آید که در اکثر موارد برای محافظت از ساختار آسیب‌ دیده دندان استفاده می‌شود.

روکش دندان در چه شرایطی استفاده می‌شود؟

از روکش دندان برای ترمیم شکستگی، لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی گسترده، پوسیدگی‌های عمیق و گسترده دندان و همچنین برای زیبایی و اصلاح مشکلاتی مانند تغییر رنگ شدید دندان از آن استفاده می‌شود. همچنین روکش دندان در برخی پروتزهای مصنوعی مانند ایمپلنت، بریج و فضا نگه دار (وسیله ‌ای که برای حفظ فضای قوس دندانی و جلوگیری از بسته شدن جای خالی دندان شیری تا زمان بیرون زدن دندان دائمی استفاده می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

شکل- استفاده از روکش دندان به عنوان فضا نگهدار

دندان چگونه روکش می‌شود؟

ابتدا از دندان‌ها قالب‌ گیری شده و قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود. دندانی که قرار است روکش شود باید تراشیده و آماده‌ سازی شود. پس از حدود دو هفته که روکش آماده شد، مجدداً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنید تا روکش بر روی دندان چسبانده شود.

انواع روکش دندان

نوع روکش دندان بسته به کاربرد و شرایط انتخاب می‌شود. انواع روکش دندان صورت زیر است:

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

  • روکش تمام سرامیکی (هم رنگ دندان) – روکش سرامیکی یا پورسلین بیشتر برای ترمیم دندان‌های جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دارند استفاده می‌شود. از آنجایی‌ که این روکش دندان کاملاً شبیه به دندان بوده و بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، برای زیبایی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. با این حال روکش سرامیکی در مقایسه با انواع دیگر روکش استحکام و مقاومت کمتری دارد.
انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

  • روکش سرامیکی با اسکلت فلزی (پی اف ام) – روکش سرامیکی با اسکلت فلزی ( پورسلین جوش خورده به فلز) یکی از پر مصرف‌ترین انواع روکش است چرا که علاوه بر این که هم رنگ دندان بوده و ظاهری طبیعی دارد، از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار است. در واقع برای افزایش استحکام در این انواع روکش از اسکلت فلزی استفاده شده است. به همین علت می‌توان از یا روکش سرامیکی با اسکلت فلزی در شرایطی که نیروی زیادی به دندان وارد می‌شود نیز استفاده نمود. با این حال از نظر زیبایی روکش تمام سرامیکی بهتر است.
انواع روکش دندان

انواع روکش دندان

  • روکش طلا – روکش طلا که از گذشته‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته، ممکن است از فلز طلای و یا آلیاژ ترکیبی از طلا، مس و فلزات دیگر ساخته شده باشد. روکش طلا علاوه بر این که اتصال محکمی با دندان فرار می‌کند، مقاومت بالایی داشته و دچار شکستگی، ساییدگی یا لب پر شدگی نمی‌شود. با این حال به علت رنگ طلایی امروز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روکش فلزی – روکشهای فلزی از فلزات غیر گران‌بها که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی داشته و از استحکام خوبی برخوردار هستند ساخته می‌شوند. از روکش فلزی برای دندانهای عقبی که نیروی بسیار زیادی به آنها وارد می‌شود استفاده می‌گردد.

کدام نوع روکش دندان بهتر است؟

در واقع نمی‌توان گفت کدام روکش برای شما بهتر است چرا که عوامل متعددی برای انتخاب بهترین نوع روکش باید در نظر گرفته شود. نوع روکش بسته به محل دندان و نیروهایی که باید متحمل شود، عاداتی مانند دندان قروچه، سن بیمار و هزینه ‌ای که بیمار می‌خواهد پرداخت کند انتخاب می‌شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت